Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Joris »

Hallo,
Bij mijn weten is de Jean Monnet tussen Strassbourg en Basel een échte stoptrein, wat de late aankomst in Basel verklaart. Toen de NMBS hem wou verlengen hebben ze een TER afgeschaft en de Jean Monnet dat rijpad gegeven, haltes inclusief....
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Trainspotterke »

K V B schreef:
Trainspotterke schreef: Het is misschien wreed om te zeggen, maar nu de LGV-Est in dienst is, ben je sneller als je per TGV over Parijs reist richting Straatsburg (het traject dat de Eurothalys waarschijnlijk ook zal afleggen).

Het probleem is dat je dan moet overstappen in Parijs, waarbij je van station moet veranderen.
Ik zeg het niet graag (omwille van de allerlaatste Eurocity's in België), maar commercieel gezien zou men beter een aantal TGV-verbindingen creëren tussen Brussel en Zwitersland via L1, De LGV Nord en de LGV Est tot Straatsburg.
De TEE's Brussel - Basel waren ooit bijna een uur sneller dan de huidige EC. Het moet volgens mij mogelijk zijn om mits een het gebruik van aangepast materiaal de reistijd op Brussel - Straatsburg via Luxemburg tot een uur of vier te reduceren. Daar hebben meer treinreizigers wat aan dan een TGV via Parijs, die enkel maar de eindpunten bedient en dus veel minder klanten kan aantrekken.
Maar ja, de SNCF houdt van "point to point" verbindingen en is compleet onwetend wat betreft het belang van netwerkeffecten bij spoorwegen.
Het gaat het hem niet alleen om Straatsburg alleen, maar ook om gans Zwitserland beter bereikbaar te maken per trein. Als ik nu hoor bij veel kennissen, kom ik er maar zelden tegen die per trein naar Zwitserland of Oostenrijk gaan. Een TGV via Parijs (zonder deze stad te bedienen) is nog een missende schakel vind ik. Je kunt vanuit Brussel verdorie per hogesnelheidstrein naar zo goed als elke windrichting, maar zuidoosten is blijkbaar toch niet zo goed. Met deze TGV's kan ook de Franse Ardennen en de Champagnestreek rechtstreeks vanuit Brussel bediend worden.

Het is niet omdat je de huidige Eurocity's zou gaan vervangen richting Zwitserland, dat de de snelle (?) treinen tussen Brussel en Luxemburg moeten afgeschaft worden. Deze zijn trouwens al voor de helft afgeschaft aangezien er een aantal volgens de IC-uurregeling rijden, dus valt het argument van om die treinen te behouden "omdat er veel volk voor luxemburg op zit" eigenlijk weg, want die reizen momenteel eigenlijk niet meer dan met een IC-trein.

Wat ik wel vind is dat er meer snellere verbindingen moeten komen tussen Brussel en Luxemburg (6 ritten heen- en terug, zoals over een paar jaar: 3 IC+ en 3 EC) die enkel maar stops hebben te Brussel-Zuid, (Brussel-Centraal), (Brussel-Noord), Brussel-Luxemburg, Namur, Arlon en Luxembourg, zoals die huidige 3 IC+ tegenwoordig al doen, jammer genoeg alleen tijdens de week.

Voor reizigers naar Metz of Nancy, vanuit Luxembourg zijn er genoeg vlotte overstappen op TER-treinen.

Niet dat ik de Eurocity's weg wil, integendeel, maar ik zie het eerder vanuit commercieel standpunt, op welke manier men meer reizigers op de trein zou krijgen richting zuidoosten. :wink:
Als ik zo eens op de reisplanner kijk, kom ik voor een rit per EC van Brussel-Zuid naar Basel SBB uit op 6u39, terwijl de kortste reistijd 5u38 bedraagt, per Thalys en TGV en dit met een overstap van 49 minuten in Paris Nord/Est inbegrepen :!:

Stel dus eens voor moesten er rechtstreeksde TGV's komen die Parijs mijden, kan de reistijd toch op een viertal uur terug gebracht worden tussen Brussel en Bazel! :!:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Joris »

Hallo,
Correctie: de IC+ zijn er gekomen ter vervanging van de EC (en dat waren er maar 2, EC Etoile du Nord, en EC Grand Ducal.)
Verder denk ik dat men gewoon zou moeten zoeken naar een snellere oplossing via Luxemburg, en ookal is het fotografisch gezien misschien niet zo mooi, maar stellen op die lijn inzetten, onder de EC vlag. Net zoals in de TEE tijd. Zo kan het in Luxemburg misschien wat sneller gaan. Want, het moet toch mogelijk zijn om net als de TEE een pak sneller te rijden?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Trainspotterke »

Maar ondertussen zijn er al al die hogesnelheidslijnen bijgekomen. Je gaat heus niet meer mensen op de Eurocity krijgen door die een uur sneller te doen rijden. Je zit ook nog met die vervelende Locwissel/frontverandering in Luxemburg, hé!

Op weekdagen rijden er effectief 3 IC+ tussen Brussel en Luxemburg! :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Joris »

Hallo,
Ja, inderdaad, er zijn 3 IC+, maar ik wou aantonen dat we nu beter af zijn, 3 IC+ tegenover 2 EC vroeger.
Als de reistijden vrij gelijk zijn, doe er een uur af, net zoals bij de TEE, en de tijd is gelijk (je kan bvb in de Elzas aan 200 kmph gaan rijden). Een uur is misschien wat overdreven, maar met al van maatregelen moet er toch tijd afkunnen, i.p.v. er steeds tijd bij te doen.
Bij een stel is die frontwisseling al een pak eenvoudiger denk ik.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Trainspotterke »

Ja, maar dan nog komt het niet in de buurt als je een TGV over de LGV Est zou inleggen! :)
En dat is toch wat de globale reiziger wil, zo min lang onderweg zijn! :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Shrek »

eens de LGV-est phase 2 af is ligt dze ook op het traject luxemburg-straatsburg. Met een samenstelling die daar over mag kan men wel heel wat tijd winnen denk ik :)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door K V B »

Trainspotterke schreef:Ja, maar dan nog komt het niet in de buurt als je een TGV over de LGV Est zou inleggen! :)
En dat is toch wat de globale reiziger wil, zo min lang onderweg zijn! :wink:
Een trein die vaker rijdt is te verkiezen over een trein die maar een keer per dag rijd maar mischien wat sneller is. Want het moet ook in je programma passen, en het moet aansluiten op de rest van het net. Ik heb ooit in Avignon alle tijd die de TGV mij gewonnen had weer verloren door gewoon op een aansluiting te wachten...

Een snelle EC Basel - Brussel zou je bijvoorbeeld elke twee uur kunnen laten rijden. Deze trein zou dan meer markten kunnen bedienen dan enkel maar Brussel -Straatsburg - Basel.

De Iris reed bijvoorbeeld in 1983 volgende dienstregeling:
Brussel Zuid: 12:12
Luxemburg: 14:44 - 14:54
Straatsburg: 17:00
Basel: 18:25

Dat was dus 6:13 toen minuten.

Paris Est - Basel is met de TGV zo'n 3u25 minuten. Een TGV Brussel - Basel via de interconnection zou het in 4u50 moeten kunnen. Maar hoe vaak ga je die kunnen laten rijden? De verbindingen met overstap in Parijs duren allemaal ongeveer 6 uur.

Sinds 1983 is de snelheid op Straatsburg - Basel verhoogd, en kan je nu Straatsburg - Mulhouse - Basel in 1 uur doen. Luxemburg Metz wordt ook versneld (of is al versneld) en in principe zou je Metz - Straatsburg nu ook wat sneller moeten kunnen rijden dan in 1983. Als je nu nog 20 minuten van Brussel - Luxemburg schaaft (wat geloof ik de bedoeling is van al die investeringen aan lijn 162) dan moet je de hele route toch wel een uur kunnen vesnellen. Laten we zeggen Brussel - Basel via Luxemburg in 5u20. Doe je dat elke twee uur dan ga je daar (denk ik) toch wel veel reizigers op zien. Ook reizigers die de hele afstand willen afleggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Steven »

als er een nieuw stuk lijn zou komen tussen ciney en libramont (afstand +- 60 km zoals ze eerst voorzien hadden zal er zelfs meer dan 20 min gewonnen zijn. ik dacht dat het dan rond de 40-45 min zou gaan.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Joris »

Hallo,
Moest men die I6'en nu eens uit de EC's halen, en ze in de Elzas aan 200kmph ipv 160 kmph laten rijden winnen ze toch ook al tijd?
Want, daar ligt ergens een stuk lijn voor 200 kmph, maar de EC's rijden er trager over...
Vegreet ook niet de voordelen van een EC: geen verplichte reservatie, maar het kan wel, toegankelijk voor binnenlands verkeer.
Die EC's kunnen dus evengoed volk lokken voor Luxemburg-Straatsburg als Aarlen-Metz, als Straatsburg-Basel,als ..., waar je met die TGV enkel volk voor Brussel-Straatsburg, Brussel-Basel en Straatsburg-Basel hebt, vrij weinig dus...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Trainspotterke »

Akkoord, maar dan zijn er inderdaad wel forse verbeteringen nodig aan die EC's, want zoals die nu rondrijden is het een grote schande.

Die trein alle twee uren laten rijden kan ik dan ook alleen maar toejuichen. Dat ze dan ook eens die I6- en I10-rijtuigen geschikt maken voor 200 km/u (iets dat ze al lang hadden moeten doen) zodat die in Frankrijk en Zwitserland extra tijd kunnen winnen. Door de treinen reserveringsvrij te houden, komen die inderdaad ook nog het binnenlands verkeer ten goede. Voorwaarde moet inderdaad zijn dat de commerciële snelheid verhoogd wordt en er minder stops zijn.

Voor België zou dit betekenen stops in Brussel-Zuid, -Centraal, -Noord, -Luxemburg, Namur en Arlon gevolgd door Luxembourg, Thionville, Metz, Strasbourg, (Colmar), Mulhouse, Basel en verder in Zwitserland. Op Belgische bodem zou die trein dan minstens 160 moeten kunnen rijden. Zoals Steven al zei, kan het bochtige stuk tussen Jemelle en Libramont onmogelijk sneller dan 90 km/u worden. Een nieuwe lijn tussen Ciney en Libramont (of als je dan toch een nieuwe lijn legt, tussen Sart-Bernard en Houdemont) zou dit stuk dan kunnen overbruggen waar men dan ook met hogere snelheden dan 160 zou kunnen gaan rijden. Het gevaar bestaat dan wel, als men toch een nieuwe lijn gaat bouwen, om die nie van eerste keer op 300 km/u te brengen en met TGV gaan beginnen rijden... :?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Joris »

Hallo,
Trainspotterke schreef:Akkoord, maar dan zijn er inderdaad wel forse verbeteringen nodig aan die EC's, want zoals die nu rondrijden is het een grote schande.

Die trein alle twee uren laten rijden kan ik dan ook alleen maar toejuichen. Dat ze dan ook eens die I6- en I10-rijtuigen geschikt maken voor 200 km/u (iets dat ze al lang hadden moeten doen) zodat die in Frankrijk en Zwitserland extra tijd kunnen winnen. Door de treinen reserveringsvrij te houden, komen die inderdaad ook nog het binnenlands verkeer ten goede. Voorwaarde moet inderdaad zijn dat de commerciële snelheid verhoogd wordt en er minder stops zijn.

Voor België zou dit betekenen stops in Brussel-Zuid, -Centraal, -Noord, -Luxemburg, Namur en Arlon gevolgd door Luxembourg, Thionville, Metz, Strasbourg, (Colmar), Mulhouse, Basel en verder in Zwitserland. Op Belgische bodem zou die trein dan minstens 160 moeten kunnen rijden. Zoals Steven al zei, kan het bochtige stuk tussen Jemelle en Libramont onmogelijk sneller dan 90 km/u worden. Een nieuwe lijn tussen Ciney en Libramont (of als je dan toch een nieuwe lijn legt, tussen Sart-Bernard en Houdemont) zou dit stuk dan kunnen overbruggen waar men dan ook met hogere snelheden dan 160 zou kunnen gaan rijden. Het gevaar bestaat dan wel, als men toch een nieuwe lijn gaat bouwen, om die nie van eerste keer op 300 km/u te brengen en met TGV gaan beginnen rijden... :?
Of die I6 gewoon afschaffen... Misschien hebben ze nog wel ergens 2 I11B rijtuigen over, dan kunnen ze die I6 'kostenloos' vervangen.
Met de haltes ben ik helemaal akkoord. Als je ze dan toch de EC's in het binnenlands netwerk willen integreren, dat ze die dan in de IC+ reeksen integreren, en niet in de IC reeksen.
Een nieuwe lijn zit er vrees ik niet dirrect in... en anders zou men die best geschikt maken voor minstens 200 kmph. Voor 300 kmph moet de lijn dan wel vrij lang zijn en daar zal zeker geen geld voor zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Steven »

300 km/u zou te kostelijk worden op dat profiel (persoonlijke mening). men zou best opteren voor 2OO of 250. de lijn kan subsidies krijgen van de eu. hierover bestaan zelfs (ergens) hele artikels. aangezien de eu vragen partij is om deze relatie serieus te verbeteren.
op de url hieronder wat meer uitleg in het frans over de drie verschillende opties die er zijn, een luxemburgse site

http://www.rail.lu/doc/eurocaprail.htm
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door FLV-FGSP »

Bedankt voor de link. Scenario 1 is inmiddels in uitvoering.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door K V B »

Steven schreef:300 km/u zou te kostelijk worden op dat profiel (persoonlijke mening). men zou best opteren voor 2OO of 250. de lijn kan subsidies krijgen van de eu. hierover bestaan zelfs (ergens) hele artikels. aangezien de eu vragen partij is om deze relatie serieus te verbeteren.
op de url hieronder wat meer uitleg in het frans over de drie verschillende opties die er zijn, een luxemburgse site

http://www.rail.lu/doc/eurocaprail.htm
Interessant. Als fase 2 van de LGV Est klaar is, dan is Luxemburg - Straatsburg nog 1u25 minuten. Brussel - Luxemburg kan blijkbaar (met EuroCapRail) terug gebracht worden tot 1u30. Straatsburg - Basel is 1 uur. Met deze infra moet Brussel - Basel via Luxemburg en Straatsburg in 4 1/2 uur mogelijk zijn. Volgens mij krijg je wel volk op zo een trein. Zeker als de brandstofprijzen verder blijven stijgen...
Plaats reactie