Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door overweg13 »

Zo vaak moet die EC nu ook weer niet stoppen. Libramont zou een belangrijke rol moeten/kunnen spelen in de ontsluiting van de streek met openbaar vervoer. Ook al kan dat niet zonder de TEC, een eerste vereiste is een voldoende treinbediening van het station van Libramont. Leuven heeft een bijzonder goed gestoffeerde treinbediening en heeft niet echt nood aan bijkomende treinen. Het enige argument voor een extra stop van IC-O in Leuven is dan ook de verbinding met Maastricht.
Ik vraag me trouwens af waarom iedereen zo veel bijkomende stops wil voor de snelle treinen. Nog niet zo lang geleden (pakweg 20 jaar) wilde men dat de diensten van de spoorwegen in de eerste plaats gebaseerd waren op een snel en frequent bediend IC-net. Tegelijkertijd werd het stoptreinnet afgebouwd. Nu wil men blijkbaar de andere richting uit. Het lijkt erop dat (ook onder politieke druk) het hele spoorwegnet geleidelijk aan een soort veredeld metronet moet worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Joris »

Hallo,
Het probleem is dat iedereen een verbinding met Brussel in z'n achtertuin wil....
Door de verkeersproblemen zijn er nu ook-denk ik-meer mensen die in kleine stations de trein nemen, en die willen allemaal zo rechtsreeks mogelijk naar hun bestemming... Plots is er wel weer publiek voor kleine lijntjes, en gelukkig maar...
Terug naar de EC's nu.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Trainspotterke »

Ah, voila, heel juist! :wink: Het is niet dat Libramont zo'n groot station is en het is niet dat het een stoptreintje is dat naar Brussel rijdt, hé.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Patrick »

Zal er iemand van 't forum die eurocratentrein spotten?
Heen: maandag 07.07, 09.57 u. (zie eerste post).
Terug: (zie post TMTHALYS):
De verplaatsing naar Parijs gebeurt met een Thalys van de normale dienst, de terugreis naar Brussel gebeurt met, inderdaad, een charter (weliswaar een Thalys stel) die er om 22u31 vertrekt om aan te komen in Brussel om 23u53. Deze charter rijdt dus volgens het rijpad van de 9371 die enkel op zondag rijdt.
Is dat dan op vrijdag?

Volgens dit artikel gaat de trein via de luchthaven Charles de Gaulle om er Britse MEPs op te pikken.
Er zouden 752 plaatsen voorzien zijn. Thalys zegt dat de trein ook zal openstaan voor journalisten.
TMTHALYS

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door TMTHALYS »

Deze charters op 07 en 10/07 rijden als UM en worden van Brussel-Zuid tot Straatsburg begeleid door 2 TM's van de NMBS. Er gebeurt dus geen aflos door SNCF personeel in RYT.
TMTHALYS

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door TMTHALYS »

Zopas bevestiging gekregen dat de stop in Roissy Charles De Gaulle een dienststop is. Er stappen dus geen Engelse MEP's op.
Trainspotterke

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Trainspotterke »

Vandaag stond er in Het Laatste Nieuws ook een groot artikel dat men de Belgische ministers en ambtenaren gaat verplichten om binnen een straal van 300 km de trein te nemen. Ook daarbuiten indien de reistijd niet langer wordt dan 10u, voor zover de bestemmingen vlot bereikbaar zijn per trein. Het voorstel werd al meteen goedgekeurd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Shrek »

en met wat voor een treinstel gaan ze dat rijden? :) ik kan me voorstellen dat een thalys zonder etcs niet zomaar op de LGV-est mag :P
pietje

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door pietje »

Shrek schreef:en met wat voor een treinstel gaan ze dat rijden? :) ik kan me voorstellen dat een thalys zonder etcs niet zomaar op de LGV-est mag :P
Waarom niet? Op de LGV Est is toch ook TVM430 geïnstalleerd?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Steven »

pietje schreef:
Shrek schreef:en met wat voor een treinstel gaan ze dat rijden? :) ik kan me voorstellen dat een thalys zonder etcs niet zomaar op de LGV-est mag :P
Waarom niet? Op de LGV Est is toch ook TVM430 geïnstalleerd?
heel juist deze lijn heeft een dubbel veiligheidssysteem en een thalys kan er dus perfect over rijden
pietje

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door pietje »

Die Fransen zijn zo dom nog niet ...
toch als het hover LGV's gaat :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Steven »

tja dom of niet dat bezie je zelf maar, 1 ding s echter zeker goedkoop zal het niet geweest zijn om twee afzonderlijke veiligheidssystemen op een lijn te steken zonder dat deze elkaar gaan storen. In belgie is deze kost als te duur aanzien voor de twee laatste HSL's die er in dienst komen. denk dat je het ook allemaal een beetje moet bezien in functie van de afstand van dergelijke lijn (heb voor de moment geen idee hoe lang die lijn daar is in frankrijk)
TMTHALYS

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door TMTHALYS »

De dienststop in RYT is nu opnieuw een gewone stop geworden om oa Franse Eurocraten te laten opstappen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door Shrek »

TMTHALYS schreef:De dienststop in RYT is nu opnieuw een gewone stop geworden om oa Franse Eurocraten te laten opstappen.
En rijdt die trein nu bij elke europese top?
TMTHALYS

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Bericht door TMTHALYS »

Eerst en vooral: Deze Thalys charter wordt niet ingelegd als er een Europese Top is maar rijd wel elke keer als er een zitting is van het Europees Parlement in Straatsburg.
Door één of andere regeling worden de zittingen verdeeld tussen Brussel en Straatsburg wat dus iedere maand een volksverhuizing meebrengt naar de Elzas.
Er zijn dus 12 zittingen in Straatsburg, in principe één per maand. Aangezien er in de vakantiemaand augustus geen zittingen zijn, noch in Brussel noch in Straatsburg, zijn er om het voorziene aantal van 12 te halen in september 2 zittingen in Frankrijk.
Betekent dus dat we deze maand na deze van maandag 6 en donderdag 9 nu weer volgende maandag, 20/09 onze charter hebben voor de heenreis van onze Eurocraten en we ze donderdag 23/09 weer gaan ophalen.
Mooie trein om te begeleiden met wel een nogal speciaal en nogal veeleisend clienteel.
Plaats reactie