ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door Adler »

In tegenstelling met de NMBS, die na jaren hopeloos geknoei en gepruts, nog geen km spoor met ETCS in bedrijf heeft, heeft men in Zwitserland al 10 miljoen km succesvol gereden met ETCS.
Om dit te vieren is de Re 460 001 nu voorzien van goudkleurige stickers en opschriften.
Er is nu ook beslist om het hele Zwitserse normaalspoornet met ETCS uit te rusten.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door AlexNL »

Meer ETCS-nieuws:
- A train at 200 km/h every two minutes
- ETCS for the entire Swiss network

Best interessant, dat ETCS. Ik ben zelf een enorm voorstander van ERTMS Level 3, waarbij er dynamische blokken zijn zodat de capaciteit van het netwerk flink omhoog kan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door Steven »

laat ons eerst maar proberen om heel europa te voorzien van de level 2 en daar zal nog wel een aantal decenia overgaan, weten da bijvoorbeeld in heel frankrijk tot op heden nog geen gsm-r gebruik is, kan je u al voorstellen wat er nog nodig is om dit alles te verwezenlijken. We zijn nog een heel eind verwijderd van het optimaal gebruik van de eerste levels van etcs dus laat staan dat we al gaan denken aan het gebruik van level 3 er van.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door msts.be »

Level 2 voor conventioneel netwerk mag je in vele landen vergeten, zowel qua kost als technische problemen en moeilijkheden. Ik zeg er wel bij dat ik conventioneel netwerk definieer als "alle lijnen die niet voor een specifiek treintype (light-rail, HST, enz) voorzien zijn en waar alle treinsoorten op kunnen rijden". Uitgebouwde klassieke routes met een semi-HSL status (200-220 km/u) behoren in de strikte zin ook tot het conventionele netwerk, maar in dat geval moet er per Europese regelgeving cabinesignalering afgedwongen worden.

Waarom heb ik liever level 1 op klassieke lijnen ? Omdat het bij level 1 nog altijd verplicht is om laterale seinen te voorzien, en zo de bestuurder wel degelijk waakzaam blijft. Ook al kan het baken en de treinapparatuur voorspellen welk sein er gaat komen, uiteindelijk heb je maar 2 geluiden van de waakinrichting: één voor groen, en één voor al de rest. Als er een waarschuwing komt moet je nog altijd zien wat het sein geeft: 2 geel is natuurlijk restrictiever dan groen-geel-verticaal.. :roll:

Met level 2 neem je dat waakzaamheidsgevoel weg, ook al heb je waakinrichting, remcurves enzovoort. Op een klassieke lijn moet men een visuele bevestiging hebben vind ik, cabinesignalering hoort alleen thuis op een (semi-)HSL of op sommige urbane netwerken (metro's, S-Bahn/RER in grote steden) met hoge frequentie..

Natuurlijk is een combinatie van de 2 het beste: je installeert level 2 maar dwingt toch nog een visuele controle af voor treinen met een lage (<160 km/u) of middelhoge (160-200 km/u) snelheid..

In vele landen zal er sowiso toch voor level 1 geopteerd worden voor het klassieke netwerk, en krijgen de (semi-)HSL lijnen level 2 samen met het reeds bestaande systeem (Frankrijk: TVM, Duitsland: LZB) tot alle treinen uitgerust zijn met ETCS en het bestaande systeem kan uitgefaseerd worden.
Frankrijk zal ook moeten toegeven met hun klassieke lijnen van 200 en 220, die nu maar enkel met KVB (zoals op de andere klassieke lijnen) uitgerust zijn. Ik ben niet tevreden met grotere blokken en de "pre-annonce" (groen knipperend licht als de treinen moeten afremmen naar 160) : ook al gebeuren op deze lijnen niet spectaculair meer ongevallen dan op andere klassieke lijnen, denk ik toch dat op deze lijnen cabinesignalering méér voordelen biedt dan het klassieke systeem nu..

Van ETCS-3 doe ik het in mijn broek. Seinsystemen met "zwevende blokken" hebben hun doeltreffendheid nog lang niet bewezen, althans niet voor normaal spoorverkeer. Voor metro's zijn dit soort systemen al lang op punt gesteld, maar een trein vraagt om zoveel meer beveiliging dan een metro (alleen al naar snelheid toe)..
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door Adler »

Voor alle duidelijkheid, de oplossing die men in Zwitserland heeft gekozen is Level 1 op het hele net behalve op de nieuwe Gotthard-Basis-Linie (NEAT) Level 2.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Voor alle duidelijkheid, de oplossing die men in Zwitserland heeft gekozen is Level 1 op het hele net behalve op de nieuwe Gotthard-Basis-Linie (NEAT) Level 2.
Lijkt mij een zeerr logische beslissing.

Siemens heeft voor Belgie toch reuze bestelling gekregen voor berg balises, zijn die ook voor Level 1 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door Steven »

in het begin gaan die gebruikt worden om TBL1+ op te plaatsen, maar ze zijn compatibel met ETCS.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door rvdborgt »

msts.be schreef:Waarom heb ik liever level 1 op klassieke lijnen ? Omdat het bij level 1 nog altijd verplicht is om laterale seinen te voorzien, en zo de bestuurder wel degelijk waakzaam blijft.
Je bedoelt vaste seinen langs de lijn? Die *kunnen* bij level 1, maar hoeven niet. Op de HSL-Zuid is er ook level 1 zonder seinen langs de baan. Als je snel wilt rijden onder level 1, zoals in Spanje 300 km/h tussen Madrid en Lleida, dan voldoen seinen langs de baan niet meer.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door msts.be »

De SBB schakelt nog een versnelling hoger ivm de uitrol van ETCS-1:
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... llout.html

Het enige nadeel is dat de Zwitsers kiezen voor ETCS-LS, dat is dus ETCS-1 met een aantal nationale optiecodes. Treinen die dus op die routes komen te rijden moeten een aangepaste softwareversie hebben om die codes te kunnen te interpreteren. Zo steken we weer het doel van ETCS, namelijk 1 eenheidssysteem over héél Europa voorbij.. :roll:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door kika »

msts.be schreef:Het enige nadeel is dat de Zwitsers kiezen voor ETCS-LS, dat is dus ETCS-1 met een aantal nationale optiecodes. Treinen die dus op die routes komen te rijden moeten een aangepaste softwareversie hebben om die codes te kunnen te interpreteren. Zo steken we weer het doel van ETCS, namelijk 1 eenheidssysteem over héél Europa voorbij.. :roll:
LS betekend limited service, dat is toch gewoon inclusief seinen aan de zijkant, niet alles komt in de stuurpost? 'Optie' betekend in mijn taal als een extraatje, wat niet per sé hoeft, kan iemand het wat meer verduidelijken?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door K V B »

kika schreef:
msts.be schreef:Het enige nadeel is dat de Zwitsers kiezen voor ETCS-LS, dat is dus ETCS-1 met een aantal nationale optiecodes. Treinen die dus op die routes komen te rijden moeten een aangepaste softwareversie hebben om die codes te kunnen te interpreteren. Zo steken we weer het doel van ETCS, namelijk 1 eenheidssysteem over héél Europa voorbij.. :roll:
LS betekend limited service, dat is toch gewoon inclusief seinen aan de zijkant, niet alles komt in de stuurpost? 'Optie' betekend in mijn taal als een extraatje, wat niet per sé hoeft, kan iemand het wat meer verduidelijken?
ETCS-1 LS betekent eigenlijk dat een met ETCS uitgeruste trein gewoon kan rijden. Het verschil met vol ETCS-1 is dat de machinist wel nog steeds naar buiten naar de seinen moet kijken, en die moet begrijpen. Ook moet de machinist dan nog steeds de lijn kennen om te weten hoe hard hij mag rijden bijvoorbeeld (in Zwitserland is dat erg ingewikkeld). ETCS werkt hier alleen als treinbeveiligingssysteem, en niet als signalisatie systeem. Bij volledig ETCS-1 hoeft een machinist in principe niet meer naar buiten te kijken, daar komt alles op de display.

ETCS-1 LS is er overigens op vraag van de RFF gekomen, nadat het door de SBB gesuggereerd was.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door Shrek »

Adler schreef:In tegenstelling met de NMBS, die na jaren hopeloos geknoei en gepruts, nog geen km spoor met ETCS in bedrijf heeft, heeft men in Zwitserland al 10 miljoen km succesvol gereden met ETCS.
Om dit te vieren is de Re 460 001 nu voorzien van goudkleurige stickers en opschriften.
Er is nu ook beslist om het hele Zwitserse normaalspoornet met ETCS uit te rusten.
Het kan verkeren op 8 jaar tijd.

Toen zag het er voor Zwitserland veelbelovend uit met gouden treinen en al.
Intussen heeft België niet gefeest maar echt gewerkt en zitten wij aan meer dan 10% van het spoornet uitgerust met ETCS. De Zwitsers hebben amper 3%...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door Eimai »

kika schreef:LS betekend limited service, dat is toch gewoon inclusief seinen aan de zijkant, niet alles komt in de stuurpost? 'Optie' betekend in mijn taal als een extraatje, wat niet per sé hoeft, kan iemand het wat meer verduidelijken?
Kleine correctie: LS is "limited supervision".

LS doet eigenlijk zowat hetzelfde als onze TBL1+ (i.e. treinbestuurder leest de seinen en wordt door de bakens tegengehouden als hij door het rood rijdt), met dat verschil dat de bakens dus in heel Europa dezelfde codes (zouden moeten) geven i.p.v. in aparte landspecifieke pakketjes te sturen zoals met TBL1+ die moeten gelezen worden in een aparte module die voor elk land apart moet ingebouwd worden. Voor België zou ETCS-LS ook worden toegepast op kleinere lijnen die geen level 2 gaan krijgen (althans, volgens wat vandaag gezegd wordt).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Intussen heeft België niet gefeest maar echt gewerkt en zitten wij aan meer dan 10% van het spoornet uitgerust met ETCS. De Zwitsers hebben amper 3%...
Euh. Dat is niet correct.

De SBB is de laatste jaren druk bezig geweest met het installeren van Eurobalisen. Die werden in eerste instantie gebruikt om enkel "Zub" signalen door te geven. De SBB noemt dit "EuroZub", en het is vergelijkbaar met wat de NMBS doet: ETCS compatibele hardware installeren, maar die voorlopig nog voor het eigen nationale systeem gebruiken.
Ondertussen is echter overal waar Eurobalisen of Euroloops liggen ETCS ook activeert, en kan men dus onder ETCS rijden. Onder andere mogen nu op de doorgaande goederenassen locomotieven met enkel ETCS rijden, dus voor sommige lijnen is het niet meer verplicht om nog (Euro)ZUB of Signum te hebben. Dat is een pak meer dan 3%... Ik schat dat het eerder 40% is, maar exacte cijfers kan ik niet vinden.
Het is verder het plan om tegen einde 2017 het hele net onder ETCS te hebben. ETCS L2 is overigens nu al op delen van de Gotthard spoorlijn actief, dus niet alleen op hoge snelheidslijnen...
De SBB heeft overigens ook al besloten geen bestaande seininstallaties meer te vernieuwen. Is ergens een seinhuis aan het einde van zijn levensduur beland dan wordt op de betreffende lijn ETCS L2 geinstalleerd. De eerste lijn waar dit gaat gebeuren is van Villeneuve to Sion.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
Shrek schreef: Intussen heeft België niet gefeest maar echt gewerkt en zitten wij aan meer dan 10% van het spoornet uitgerust met ETCS. De Zwitsers hebben amper 3%...
Euh. Dat is niet correct.

De SBB is de laatste jaren druk bezig geweest met het installeren van Eurobalisen. Die werden in eerste instantie gebruikt om enkel "Zub" signalen door te geven. De SBB noemt dit "EuroZub", en het is vergelijkbaar met wat de NMBS doet: ETCS compatibele hardware installeren, maar die voorlopig nog voor het eigen nationale systeem gebruiken.
Ondertussen is echter overal waar Eurobalisen of Euroloops liggen ETCS ook activeert, en kan men dus onder ETCS rijden. Onder andere mogen nu op de doorgaande goederenassen locomotieven met enkel ETCS rijden, dus voor sommige lijnen is het niet meer verplicht om nog (Euro)ZUB of Signum te hebben. Dat is een pak meer dan 3%... Ik schat dat het eerder 40% is, maar exacte cijfers kan ik niet vinden.
Het is verder het plan om tegen einde 2017 het hele net onder ETCS te hebben. ETCS L2 is overigens nu al op delen van de Gotthard spoorlijn actief, dus niet alleen op hoge snelheidslijnen...
De SBB heeft overigens ook al besloten geen bestaande seininstallaties meer te vernieuwen. Is ergens een seinhuis aan het einde van zijn levensduur beland dan wordt op de betreffende lijn ETCS L2 geinstalleerd. De eerste lijn waar dit gaat gebeuren is van Villeneuve to Sion.
Wat je zegt klopt niet hoor. Er liggen inderdaad overal eurobakens (net als in België) maar de ETCS-telegrammen zijn in Zwitserland nog nergens ingeladen. Zonder euroZub kan je in Zwitserland geen trein rijden. Jij legt hier de situatie uit zoals de Zwitsers het graag over 4 jaar zouden hebben.
Plaats reactie