ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Wat je zegt klopt niet hoor. Er liggen inderdaad overal eurobakens (net als in België) maar de ETCS-telegrammen zijn in Zwitserland nog nergens ingeladen. Zonder euroZub kan je in Zwitserland geen trein rijden. Jij legt hier de situatie uit zoals de Zwitsers het graag over 4 jaar zouden hebben.
Het is _nu_ al mogelijk om met een trein met enkel ETCS van Basel naar Domodossola, of van Basel naar Chiasso te rijden. Meer nog, hjet kan zelfs niet meer zonder ETCS...

De planning is nog steeds om ETCS tegen eind 2017 overal te hebben, en volgens het officiele statusbericht ligt alles op schema.

Zie:
http://www.bav.admin.ch/dokumentation/p ... ml?lang=de

(Bekijk anhang 9d eens...)

Het is overigens best interessant om eens rond Erstfeld te gaan kijken. In Zwitserland zijn er nu al stations met ETCS L2, geheel zonder signalen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door Shrek »

K V B schreef: Het is _nu_ al mogelijk om met een trein met enkel ETCS van Basel naar Domodossola, of van Basel naar Chiasso te rijden. Meer nog, hjet kan zelfs niet meer zonder ETCS...

De planning is nog steeds om ETCS tegen eind 2017 overal te hebben, en volgens het officiele statusbericht ligt alles op schema.

Zie:
http://www.bav.admin.ch/dokumentation/p ... ml?lang=de

(Bekijk anhang 9d eens...)

Het is overigens best interessant om eens rond Erstfeld te gaan kijken. In Zwitserland zijn er nu al stations met ETCS L2, geheel zonder signalen...
In dat document is er enkel sprake van ETCS Level 2 die vandaag in dienst is. Verder pochen ze ook met de uitrol van ETCS1-hardware. Ik zie echter nergens iets staan over een stuk ETCS 1 dat effectief in dienst is.
Ik geef wel toe dat mijn 3% een beetje onderschat was, met de level 2 zitten ze al een beetje verder zoals de anhang 16 laat zien. Ik schat een 5% van het netwerk.

Ik denk dat je ETCS vergist met EuroZUB. Die leest dezelfde bakens uit maar heeft een specifieke STM nodig. Het klopt dat je met enkel ETCS en deze STM heel Zwitserland doorgeraakt tegenwoordig, maar dat is dus niet onder bescherming van ETCS (op die stukjes level 2 na dan).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Ik denk dat je ETCS vergist met EuroZUB. Die leest dezelfde bakens uit maar heeft een specifieke STM nodig. Het klopt dat je met enkel ETCS en deze STM heel Zwitserland doorgeraakt tegenwoordig, maar dat is dus niet onder bescherming van ETCS (op die stukjes level 2 na dan).
Eurozub maakt gebruik van ETCS bakens, en die zenden naast de specifieke ZUB/SIGNUM informatie ook al ETCS LS informatie uit.

Even een citaat uit het SBB network statement:
SBB Infrastructure’s network uses the SIGNUM and ZUB train control systems as well as, from
December 2015 onwards on the north-south corridors, ETCS Level 1 in “Limited Supervision” mode (L1 LS).
Daarmee is het Zwitserse deel van de Noordzee - Italië corridor dus nu geschikt voor ETCS.

Een minder aangenaam neveneffct is overigens dat het sinds afgelopen zomer gedaan is met ritten met historische treinen over de Gotthard... :-(


De planning kan je hier zien, en voor zover ik weet zit men op schema...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS voor heel het Zwitserse normaalspoornet

Bericht door Shrek »

Ik heb het even nagevraagd en inderdaad, het blijkt sinds kort effectief gehomologeerd te zijn. Dat plaatst Zwitserland dan natuurlijk meteen op de eerste plaats in de ETCS-wereld.
Plaats reactie