Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Plaats reactie
Bartjedj

Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door Bartjedj »

LATHEN - Het testtraject voor de zweefbaan in het Duitse Lathen, net over de grens bij Ter Apel, verdwijnt waarschijnlijk volgend jaar.

Gepubliceerd: 11 december 2008 15.56

Volgens de Duitse ondernemingen Siemens en Thyssen Krup zijn geen tests met de zweeftrein meer nodig. Naar verwachting rijdt de zweeftrein in juni 2009 voor het laatst.

In september 2006 kwamen bij een ongeluk met de zweeftrein 23 mensen om het leven.

Bron: RTV Noord

BDJ
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door treinbruno »

wat was de reden dat die ooit is gebouwd :)
Afbeelding
Bartjedj

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door Bartjedj »

Siemens die geloofde in een toekomst van de MagLev. Ergens hadden ze ook gelijk, de ML van China is inderdaad in Duitsland getest.

BDJ
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door HLE 2302 »

Bartjedj schreef:Siemens die geloofde in een toekomst van de MagLev. Ergens hadden ze ook gelijk, de ML van China is inderdaad in Duitsland getest.

BDJ
natuurlijk al jammer dat er al zoveel doden moeten vallen, en zeker als je weet dat dat nog maar een testversie was
hoe kwam dat trouwens ook weer ? dat ze waren vergeten die werktrein weg te doen ofzo iets ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Bartjedj

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door Bartjedj »

Google knows it all! :wink:

BDJ
pietje

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door pietje »

HLE 2302 schreef: natuurlijk al jammer dat er al zoveel doden moeten vallen, en zeker als je weet dat dat nog maar een testversie was
hoe kwam dat trouwens ook weer ? dat ze waren vergeten die werktrein weg te doen ofzo iets ?

greetz 2302
ongeveer, zie op deze link (in het Engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Lathe ... n_accident
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door msts.be »

En nu is de beslissing gevallen. Na 30 jaar een veelbelovende, maar geldverslindende technologie te ontwikkelen gaat de stekker uit de Transrapid. Het testcircuit krijgt geen geld meer, en ook de laatste pogingen van ThyssenKrupp (Siemens had al langer de benen genomen) om nog snel een maglev te verkopen draaide niets uit. Ik krijg dus een déjà vu: na de Aérotrain is ook de andere zweeftrein ten prooi gevallen. De vraag is: wie gaat nu de maglev in Shanghai nog ondersteunen ? Tenzij de Chinezen een technologietransfer zijn aangegaan en zelf de boel onderhouden, kan dat wel eens een probleem worden.

http://www.ftd.de/politik/deutschland/: ... 96682.html

In de verkeersbegroting is er 9 miljoen euro gereserveerd voor de afbraak van de testring, dus het is wel blijkbaar menens.

Dit betekent ook dat de AGV's, Zefiro's en Shinkansen bevrijd zijn van hun laatste concurrent en nu ook in het segment > 400 km/u ingang zullen vinden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door Shrek »

Ik dacht dat Siemens die technologie gewoon behoudt hoor. Op het tracé in China kunnen ze 's nachts nog steeds testen doen zonder dat het hen bakken geld kost. Het moet daar toch onderhouden worden en de treinen zijn er ook al. Veel problemen zal het trouwens niet geven daar, maglev onderhouden is niet zo heel moelijk :)
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door AlexNL »

De technologie, patenten en documentatie worden natuurlijk niet vernietigd. Alleen de fysieke testbaan zal worden afgebroken, omdat ze niet langer nodig is.

Het is jammer dat mooie technologie zoals MagLev eigenlijk nooit echt van de grond is gekomen (behalve het stuk in China), maar het was wel te verwachten. De opkomst van de TGV, ICE, AVE en consorten in combinatie met de ontwikkeling van het Europese hogesnelheidsnetwerk lieten al wel zien dat staal-op-rail de toekomst had binnen Europa. De trein komt immers overal, de MagLev heeft overal een eigen baan nodig.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:Dit betekent ook dat de AGV's, Zefiro's en Shinkansen bevrijd zijn van hun laatste concurrent en nu ook in het segment > 400 km/u ingang zullen vinden.
Waarom dat?
De maglev is nu net geen experimentele trein meer maar een betrouwbare technologie die zonder al teveel onderzoekskosten geleverd kan worden :wink:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door msts.be »

Shrek, ik denk niet dat je het verhaal snapt. Voor mij is de maglev gewoon begraven en wordt deze technologie niet meer verder ontwikkeld. Als men al 30 jaar dat geprobeerd heeft mét een testbaan en het lukte toen niet, zal het nu niet ineens gaan lukken hoor. Maak je geen illusies daarrond: alle mogelijke Europese maglev-voorstellen zijn verworpen. Hamburg-Berlijn (uiteindelijk bestaande spoorlijn uitgebouwd), Luchthaven München (klassieke S-Bahn), HSL-Oost en al zijn varianten (geschrapt), HS2 (wordt klassieke HSL), enz..

De AGV en andere wiel-staal treinen zullen daarom nu net wél verder ontwikkeld worden in dat segment, aangezien de maglev nu weggevallen is en met de V150-recordtrein aangetoond werd dat 400 km/u haalbaar is voor een commerciële trein.

De Japanners mogen dan nog wel hun Maglev-Shinkansen gaan bouwen, maar dat is een eigen Japanse ontwikkeling en heeft dus niets met de Transrapid, de Europese maglev te maken. En ik ben nog niet zo zeker of de Jappen ermee zullen doorgaan, gezien het hele debacle rond Fukushima en het zuipverbruik van zo'n maglev.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:Shrek, ik denk niet dat je het verhaal snapt. Voor mij is de maglev gewoon begraven en wordt deze technologie niet meer verder ontwikkeld. Als men al 30 jaar dat geprobeerd heeft mét een testbaan en het lukte toen niet, zal het nu niet ineens gaan lukken hoor. Maak je geen illusies daarrond: alle mogelijke Europese maglev-voorstellen zijn verworpen. Hamburg-Berlijn (uiteindelijk bestaande spoorlijn uitgebouwd), Luchthaven München (klassieke S-Bahn), HSL-Oost en al zijn varianten (geschrapt), HS2 (wordt klassieke HSL), enz..
Dat is zeker waar, maar je denkt alleen maar aan klassieke spoorweglanden. Er zijn een heleboel landen in de wereld die een sterk stijgende nood aan transport hebben en niet over een degelijk spoorwegsysteem beschikken. Daar maakt maglev veel meer kans dan in Europa. Ik denk aan landen als Brazilië, Mexico, Egypte, Iran, Thailand,...
En zoals Siemens heel overtuigend heeft laten zien in Shanghai: het werkt ook buiten Europa :wink:
De technologie hoeft trouwens niet meer verder ontwikkeld te worden: ze bestaat en kan commerciëel toegepast worden. Het sluiten van de testbaan benadrukt gewoon het feit dat de maglev niet meer in de kinderschoenen staat, maar een gebruiksklaar vervoermiddel is :)
Plaats reactie