DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door Adler »

Als er voor mei 2009 geen 14 exemplaren van de IC4 beschikbaar zijn voor de commerciele dienst, gaat de DSB de totale order van 83 stellen definitief annuleren.
De IC4 had al in 2003 in dienst moeten zijn.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door AlexNL »

Dat heb ik al vaker gelezen (en gepost) ja... ik ben benieuwd of DSB zich aan dat ultimatum gaat houden. Eén van de mogelijke gevolgen hiervan is dat AnsaldoBreda failliet kan gaan, wat tot gevolg heeft dat men de V250 (aka Albatros) niet meer kan leveren.

Ik kan niet wachten op eind mei... AB heeft dus nog maar net 2,5 maand om die treinstellen te leveren - hoeveel moeten ze er nog?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door Adler »

AlexNL schreef: Ik kan niet wachten op eind mei... AB heeft dus nog maar net 2,5 maand om die treinstellen te leveren - hoeveel moeten ze er nog?
Het artikel in 'The Copenhagen Post' dateert van 23 februari 2009 maar vermeldt niet hoeveel er nu al zijn geleverd.
Omdat de DSB ook eist dat alle problemen met de al geleverde stellen zouden opgelost zijn eind mei, is de kans nog steeds erg groot dat ze het hele contract opzeggen.
Lars Barfoed, de minister van transport van Denemarken, zei:
"I’m worried, that’s for sure. The delivery situation has been poor for many years now in terms of both tardiness and poor quality".
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
AlexNL schreef: Ik kan niet wachten op eind mei... AB heeft dus nog maar net 2,5 maand om die treinstellen te leveren - hoeveel moeten ze er nog?
Het artikel in 'The Copenhagen Post' dateert van 23 februari 2009 maar vermeldt niet hoeveel er nu al zijn geleverd.
Omdat de DSB ook eist dat alle problemen met de al geleverde stellen zouden opgelost zijn eind mei, is de kans nog steeds erg groot dat ze het hele contract opzeggen.
Lars Barfoed, de minister van transport van Denemarken, zei:
"I’m worried, that’s for sure. The delivery situation has been poor for many years now in terms of both tardiness and poor quality".
Den Lars zal dat wel in het Deens gezegd hebben denk ik,want zijn Engels is niet zo goed volgens "overweg 12+1"?
Stuka

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door Stuka »

AlexNL schreef:..., wat tot gevolg heeft dat men de V250 (aka Albatros) niet meer kan leveren.
Daar gaan er niet veel om treuren, zo ne lelijke trein :D
Wel spijtig natuurlijk voor de mensen die hun job dan verliezen, hopelijk komt het zo ver niet!!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door Steven »

niet enkel spijtig dan voor de mensen die hun job verliezen maar ook voor HSA die de treinen dringend nodig heeft om de gewenste plannen te kunnen uitvoeren.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door treinbruno »

wie weet rijden ze dan met 2 albatrosen rond, en de rest met velaro of AGV :lol: :)
Afbeelding
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door AlexNL »

Velaro of Venturio lijkt me sowieso veel toffer dan een V250. Vooral die Venturio, prrr :!:
Afbeelding
Stuka

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door Stuka »

Da's inderdaad een fijn machien!!!!!! Veel knapper dan die Albatros vind ik!
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door AlexNL »

Naar het schijnt gaat er morgen een V250 naar de Watergraafsmeer.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:niet enkel spijtig dan voor de mensen die hun job verliezen maar ook voor HSA die de treinen dringend nodig heeft om de gewenste plannen te kunnen uitvoeren.
Maar ik denk dat HSA of HighSpeed ofzo al lang hadden kunnen reageren...


Men kan rustig de levering "bewaken" expediting heet dat in studiebureau (consultent) jargon.
Dan ga je rustig bv. elke twee maand even op bezoek, noteer hun planning en kijk dan na of ze ze naleven, bestelling bij onderaannemers enz. enz.
Dan heb je zeer snel in de gaten wat er kan en niet kan, hadden ze dat enkele jaren geleden gedaan, dan hadden ze de plug er nog uit kunnen trekken. De HSL kwam toch ook te laat....
Misschien beter dat ze het alsnog doen en de eer aan zichzelf houden.

Alhoewel... in de politiek MAG er niets fout gaan alles moet onfeilbaar zijn....tot het echt te laat is om er iets aan te doen.
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door AlexNL »

Dan moeten dergelijke voorwaarden wel in het contract worden opgenomen. Ik ken het contract niet, maar wat ik van horen zeggen heb is dat er vrijwel geen boete- en monitoringsclausules in het contract zijn opgenomen.

Voor zover mij bekend is, is het enige wat erinstaat dat er minstens 2 werkende treinstellen moeten zijn binnen 9 maanden na oplevering van de HSL-Zuid. Zelfs al wordt de HSL-Zuid morgen opgeleverd, dan heeft AnsaldoBreda alsnog tot december 2009 om 2 werkende treinen te leveren.

Jammer dat men bij het opstellen van het contract niet meer clausules heeft opgenomen, zelfs al is het er een met een boete voor HSA... dan weet ik zeker dat, neem een Siemens, die boete zou hebben betaald, om HSA een reeks treinen te mogen leveren.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:Dan moeten dergelijke voorwaarden wel in het contract worden opgenomen.
Ik heb nooit meegemaakt dat het in een contract stond, maar ook nooit dat men de toegang weigerde....integendeel bij het eerste bezoek tovert men fier zijn mooie optimistische planning boven en bevestigt die nog even op papier...zo graaft men meestal zelf zijn kuil zelf. Na een bezoek of drie is de waarheid meestal boven water.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door pietje »

AlexNL schreef:
Voor zover mij bekend is, is het enige wat erinstaat dat er minstens 2 werkende treinstellen moeten zijn binnen 9 maanden na oplevering van de HSL-Zuid. Zelfs al wordt de HSL-Zuid morgen opgeleverd, dan heeft AnsaldoBreda alsnog tot december 2009 om 2 werkende treinen te leveren.
De HSL-Zuid is toch al opgeleverd?
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: DSB dreigt order aan AnsaldoBreda op te zeggen

Bericht door AlexNL »

Ik bedoelde opgeleverd en goedgekeurd... er vinden nog steeds testritten plaats voor het beveiligingssysteem, dus de lijn is nog niet volledig opgeleverd. De infrastructuur is er, maar zonder safety systems kun je er niet op rijden.

Quote uit Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS:
Maar Stefano Fanucci, verantwoordelijk projectmanager voor de V250-hogesnelheidstrein bij het Italiaanse Ansaldo Breda bestrijdt de mening over zijn bedrijf: „Wij zijn volgens het contract niet te laat met leveren. Vanaf het moment dat de lijn volledig is gecertificeerd hebben we nog negen maanden om de eerste trein te laten rijden. Bij mijn weten is de lijn nog niet totaal goedgekeurd voor vervoer met 250 kilometer per uur, zoals is afgesproken in het contract.” Fanucci zegt dat AnsaldoBreda twee treinen zo goed als gereed heeft. De eerste zal eind december of begin januari aan Nederland worden geleverd. De tweede is een prototype dat sinds maart rijdt op het testcircuit in het Tsjechische Velim. Ook deze trein zal aan NS worden overgedragen, eind januari of begin februari, zo zegt Fanucci. De productie van de andere treinen is in volle gang, zo verzekert hij.
Plaats reactie