ICE Aken-Brussel

Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

ICE Aken-Brussel

Bericht door Terminus »

Hallo,

Binnenkort moet ik van Aken naar Brussel-Zuid. Ik kan hiervoor de ICE nemen. Ik heb echter een vrijkaart voor het Belgische spoorwegnet. Mag ik de ICE nemen als ik een extra ticket koop voor het trajact tussen Aken en België? En een tweede vraag: welke bestemming heeft zo'n ticket, het eerste station over de grens?

Alvast bedankt!
timv

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door timv »

Hallo Terminus

Het beste is een standaard TCV vervoersbewijs Luik - Aachen-Hbf met uw FIP-Kaart 50 %, met daar bovenop eventueel een reservering voor het traject Luik - Aachen, deze kost ongeveer 4 € per persoon en per trein de reservering. Bij de IR naar van Luik naar Aachen kan je met je vrijkaart benelux reizen tot aan de grens, vanaf de grens kan je het beste een TCV biljet vervoersbewijs Aachen-Sud-Grens - Aachen-Hbf nemen, met uw FIP-Kaart 50 % kopen. Of je kan je gratis jaarlijks FIP-biljet voor Duitsland gebruiken op de ICE in combinatie met een reservering :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Steven »

Terminus schreef:Hallo,

Binnenkort moet ik van Aken naar Brussel-Zuid. Ik kan hiervoor de ICE nemen. Ik heb echter een vrijkaart voor het Belgische spoorwegnet. Mag ik de ICE nemen als ik een extra ticket koop voor het trajact tussen Aken en België? En een tweede vraag: welke bestemming heeft zo'n ticket, het eerste station over de grens?

Alvast bedankt!
met uw extra ticket kom je inderdaad toe. een reservering is niet echt verplicht maar wel aanbevolen zeker bij de laatste ICE van de dag aangezien die toch al vrij vol kan zitten op sommige dagen. Dat ticket heeft in principe als bestemming aachen grens. De grens zelf dus, vraag er maar eens naar aan het loket.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Terminus »

Steven schreef:
Terminus schreef:Hallo,

Binnenkort moet ik van Aken naar Brussel-Zuid. Ik kan hiervoor de ICE nemen. Ik heb echter een vrijkaart voor het Belgische spoorwegnet. Mag ik de ICE nemen als ik een extra ticket koop voor het trajact tussen Aken en België? En een tweede vraag: welke bestemming heeft zo'n ticket, het eerste station over de grens?

Alvast bedankt!
met uw extra ticket kom je inderdaad toe. een reservering is niet echt verplicht maar wel aanbevolen zeker bij de laatste ICE van de dag aangezien die toch al vrij vol kan zitten op sommige dagen. Dat ticket heeft in principe als bestemming aachen grens. De grens zelf dus, vraag er maar eens naar aan het loket.
Bedankt, Steven. Dan klopt het toch wat ik in gedachten had.
@Tim: bedankt, maar de uitleg met TCV Luik-Aken en FIP 50% gaat mijn petje toch te boven ;)
timv

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door timv »

Hallo Terminus

Een TCV biljet is een type internationaal biljet en de FIP-Kaart 50 % is een europese verminderingskaart voor spoorwegpersoneel :wink:
neigezug

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door neigezug »

Mag men met de Benelux vrijkaart dan op de hogesnelheidstrein in de Benelux?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Steven »

Tussen Brussel en aken geen probleem, evenmin naar frankfurt, wel de nodige aanvullingen voorzien voor het duitse gedeelte van het traject.
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door 260689 »

Lijn 3 : Chênée - Vertakking Hammerbrûck : Storing aan de seininrichting

16:23 Tengevolge van een storing aan de seininrichting op de lijn 3 is het spoorverkeer onderbroken tussen Chênée et de vertakking Hammerbrück.
De treinen rijdend op de verbinding Frankfurt - Brussel Zuid worden omgeleid via de classieke lijn 37 en lopen zo een vertraging op van 15 tot 20 minuten.

bron: Railtime

BTW let op de schrijfwijze
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Terminus »

Heb intussen het traject Aachen-Brussel afgelegd met de ICE. Zonder problemen en met mijn extra ticketje tussen Aachen hbf en Aachen Sud Grenze. Al stond er op dat ticketje wel dat dit enkel in regionale treinen geldig was. In ieder geval heeft de tbg er niet moeilijk over gedaan.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Kristofke »

die FIP kaart krijg je die al bij het begin of pas na een half jaar of een jaar werken?
timv

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door timv »

Hallo Kristof

De FIP-Kaart kreeg je na één jaar dienst :wink:
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door 260689 »

Zelfs ik heb een FIP kaart en ik werk niet bij het spoor :mrgreen: .
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Kristofke »

timv schreef:Hallo Kristof

De FIP-Kaart kreeg je na één jaar dienst :wink:
Dus een korting krijgen aan het loket op vertoon van gewoon de vrijkaart zal niet echt lukken?
timv

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door timv »

Nee, enkel op vertoon van de Fip-Kaart, maar Sparpreis 25 & 50 is ook zeer voordelig op de ICE :wink:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Kristofke »

ach ja, dan maar een jaartje werken :)
Plaats reactie