ICE Aken-Brussel

rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef:Heb intussen het traject Aachen-Brussel afgelegd met de ICE. Zonder problemen en met mijn extra ticketje tussen Aachen hbf en Aachen Sud Grenze. Al stond er op dat ticketje wel dat dit enkel in regionale treinen geldig was. In ieder geval heeft de tbg er niet moeilijk over gedaan.
Dan had je geluk. Normaliter zijn ze daar niet zo gemakkelijk in. Anderzijds moeten ze ook aan het DB-loket vragen met welke trein je reist.

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Terminus »

rvdborgt schreef:
Terminus schreef:Heb intussen het traject Aachen-Brussel afgelegd met de ICE. Zonder problemen en met mijn extra ticketje tussen Aachen hbf en Aachen Sud Grenze. Al stond er op dat ticketje wel dat dit enkel in regionale treinen geldig was. In ieder geval heeft de tbg er niet moeilijk over gedaan.
Dan had je geluk. Normaliter zijn ze daar niet zo gemakkelijk in. Anderzijds moeten ze ook aan het DB-loket vragen met welke trein je reist.

Groetjes,
Rian
Er zijn dus nog twee soorten tickets voor het traject Aken-grens?
(Ik heb overigens pas bij thuiskomst geconstateerd dat mijn grensovergang enkel voor regionale treinen was)
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef:
rvdborgt schreef:
Terminus schreef:Heb intussen het traject Aachen-Brussel afgelegd met de ICE. Zonder problemen en met mijn extra ticketje tussen Aachen hbf en Aachen Sud Grenze. Al stond er op dat ticketje wel dat dit enkel in regionale treinen geldig was. In ieder geval heeft de tbg er niet moeilijk over gedaan.
Dan had je geluk. Normaliter zijn ze daar niet zo gemakkelijk in. Anderzijds moeten ze ook aan het DB-loket vragen met welke trein je reist
Er zijn dus nog twee soorten tickets voor het traject Aken-grens?
Bij aankoop in Duitsland wel: ICE-tarief en regionaal tarief. Bij aankoop buiten Duitsland is er alleen TCV (is incl. ICE), dat voor het traject Aachen Süd(Gr) - Aachen Hbf echter op het niveau van het regionale tarief zit (plus 1,20 NMBS-netkaarttoeslag).

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Terminus »

Is er (met de liberalisering van het internationaal verkeer) inmiddels iets veranderd aan het gebruik van de ICE in binnenlands verkeer (tussen Luik en Brussel dus)? Ik vroeg onlangs aan de tbg in Luik of ik met mijn vrijkaart op de ICE mocht naar Brussel (ik dacht... we gaan eens proberen) en haar antwoord was dat ze het zelf ook niet meer wist ... :)

Nog een andere vraag: mag je de ICE nemen met b.v. Go Pass/Rail Pass tot Hergenrath en een aanvullend (correct) ticket Hergenrath-Aachen Hbf?

MVG

Terminus
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door treinbruno »

Ik heb het al eens gedaan met een gopass tot Hergenrath, en een kaartje Hergenrath-AachensudGR in combinatie met een interrail.
Was geen enkel probleem
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef:Is er (met de liberalisering van het internationaal verkeer) inmiddels iets veranderd aan het gebruik van de ICE in binnenlands verkeer (tussen Luik en Brussel dus)? Ik vroeg onlangs aan de tbg in Luik of ik met mijn vrijkaart op de ICE mocht naar Brussel (ik dacht... we gaan eens proberen) en haar antwoord was dat ze het zelf ook niet meer wist ... :)
Begin december heeft de NMBS de "productfiches" voor het internationaal verkeer gereorganiseerd en sindsdien is de fiche "Bijzonderheden voor bepaalde netten" zoek. Daarin stond dat netkaarten voor België ook in de ICE golden. Ik ben nog van plan om na te vragen of ze die fiche niet per ongeluk zijn vergeten.
Terminus schreef:Nog een andere vraag: mag je de ICE nemen met b.v. Go Pass/Rail Pass tot Hergenrath en een aanvullend (correct) ticket Hergenrath-Aachen Hbf?
Binnenlandse tickets golden en gelden niet in de ICE.

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Terminus »

Iemand een idee hoeveel een ticketje Aachen Sud Grenze - Aachen hbf momenteel kost? Ondanks alle mooie routeplanners, vind ik nergens het bedrag? Is er bij aankoop in België nu verschil in prijs tussen zo'n grensticket voor de ICE of voor de IR?

Alvast bedankt!

Ter info: ik zag onlangs het bericht passeren dat met een vrijkaart voor het Belgische spoorwegnet (of Benelux) ook de ICE mag genomen worden in het binnenlands verkeer.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef:Iemand een idee hoeveel een ticketje Aachen Sud Grenze - Aachen hbf momenteel kost? Ondanks alle mooie routeplanners, vind ik nergens het bedrag? Is er bij aankoop in België nu verschil in prijs tussen zo'n grensticket voor de ICE of voor de IR?
2,20 vol tarief enkele reis, zie jizdenka.cz/it.aspx en de NMBS doet er nog 1,20 per ticket bij omdat er geen Belgisch traject bij zit. Geldt voor zowel ICE als IR, al moet je aan het loket niet zeggen dat het voor de ICE is, want dan willen ze je iets anders verkopen. Bij DB is er wel een prijsverschil; ICE is een stuk duurder dan IR.
Terminus schreef:Ter info: ik zag onlangs het bericht passeren dat met een vrijkaart voor het Belgische spoorwegnet (of Benelux) ook de ICE mag genomen worden in het binnenlands verkeer.
Met een toeslag:
http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 4168e&ta=s

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Terminus »

Spoorwegmedewerkers mogen met hun vrijkaart België of Benelux nu ook de ICE gebruiken in binnenlands verkeer. Dat stond in een onlangs verschenen omzendbrief. Andere reizigers kunnen dat ook, maar met een toeslag.

Volgens mij is dit de juiste versie :-)
robot

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door robot »

"Terminus"

-> Weet jij misschien de nummer of datum van de betreffende omzendbrief of bericht?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Bordensteker »

rvdborgt schreef:Met een toeslag:
http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 4168e&ta=s

Groetjes,
Rian
De wachttijd voor de verbinding is verstreken

De server op alg-voorw.b-rail.be doet er te lang over om te antwoorden.

Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het over enkele ogenblikken opnieuw.
Niet allemaal tegelijk, hè!

Ook bedankt trouwens, Rian!
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door rvdborgt »

Bordensteker schreef:
De wachttijd voor de verbinding is verstreken
Niet allemaal tegelijk, hè!
Staat tegenwoordig hier:
https://www.b-europe.com/Reizen/Praktis ... CE+Toeslag

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: ICE Aken-Brussel

Bericht door Terminus »

robot schreef:"Terminus"

-> Weet jij misschien de nummer of datum van de betreffende omzendbrief of bericht?
Ik heb dat wel degelijk zien passeren (en er toen een kopie van gepakt), maar dat is vrij snel terug aangepast. De ICE tussen Brussel en Luik nemen is dus wel degelijk met vrijkaart én toeslag.
Plaats reactie