na dinant (komende uit namen)

Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door Paul »

Steven schreef:Numering van een lijn passen ze zelden of nooit aan, ik zie er ook geen reden voor.
Tja, ik ken toch wel enkele voorbeelden.
Y Neffe - Houyet was vroeger lijn 150, nu is het 166.
Athus - Rodange was vroeger lijn 171, nu is het 167.
Tongeren - Y Glons was vroeger lijn 24, nu is het 34.
Het zou me dus niet verbazen dat Infrabel het baanvak Dinant - Y Neffe onderbrengt bij lijn 166 als Y Neffe ophoudt te bestaan. We zullen zien.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door Steven »

Ja paul daar heb je een punt maar dit was telkens na het volledig uitbreken van de rest omdat het zinloos is om voor een miniscuul stukje een bepaald nr in leven te houden. We zien het dus wel maar ik verwacht het niet.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door FLV-FGSP »

Een hoop VIPs in de Franse regio Grand Est heeft zich uitgesproken voor heropening van Givet - Dinant. Ze hebben zelfs Macron aan zijn jasje getrokken om het er met Michel eens over te hebben: http://www.lardennais.fr/118820/article ... -les-rails
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door joverwimp »

Infrabel maakt een haalbaarheidsstudie voor de heropening. Dit onderzoek wordt voor de helft gefinancierd door Frankrijk.
De realisatie (tussen Anseremme en de grens) zou 30 à 40 miljoen kosten.
https://www.matele.be/reouverture-de-la ... aisabilite
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door dekooiker »

De zoveelste wind die over deze spoorlijn waait en wellicht ook nu geen zoden aan de dijk brengt...
De trein.
Alleen voor durvers.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door joverwimp »

Dede heropening Dinant-Givet kwam op 9 december weer aan bod: de Franse minister van transport en zijn Belgische evenknie Gilkinet tekenden vooor een nieuwe studie.
Voor Europa (programma Connecting Europe Facility) is het evenwel geen prioritair project

https://www.lardennais.fr/id321766/arti ... aire-givet
https://www.dhnet.be/regions/namur/dina ... 7c1bae8291
https://www.matele.be/ligne-dinant-give ... ts-tardent
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 18 dec 2021, 16:43 Dede heropening Dinant-Givet kwam op 9 december weer aan bod: de Franse minister van transport en zijn Belgische evenknie Gilkinet tekenden vooor een nieuwe studie.
Voor Europa (programma Connecting Europe Facility) is het evenwel geen prioritair project

https://www.lardennais.fr/id321766/arti ... aire-givet
https://www.dhnet.be/regions/namur/dina ... 7c1bae8291
https://www.matele.be/ligne-dinant-give ... ts-tardent
Allé, nog wat weggegooid geld aan een studie. Benoit Gilson (ceo van Infrabel) heeft gelukkig recent nog gezegd dat hij niet wil dat er nog 1€ Infrabel-geld aan de verbinding naar Givet wordt gespendeerd. Er zijn honderden manieren om het geld beter te spenderen dan daaraan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door groentje »

Ik heb een serieuze boon voor die verbinding, maar helaas moet ik je gelijk geven, dit is verre van een prioriteit voor het moment.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door overweg13 »

Louter als belangrijk element in een waardevol OV-aanbod in de streek is het belang van deze lijn inderdaad beperkt. Veel liever zou ik het heractiveren van de lijn Libramont - Bastogne (Nord) zien, gecombineerd met de uitbouw van een stervormig busnet vanuit Bastogne. Dat zou het OV in een groot deel van de Ardennen een echte boosterprik kunnen geven.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door jan_olieslagers »

Hoeveel reizigers zou deze (Namur)-Dinant-Givet kunnen aantrekken, en welke dan? In het weekeinde misschien dagjestoeristen, maar niet in dichte drommen. Zouden er op weekdagen pendelaars zijn voor woon-werkverkeer (of woon-school)? ik kan het me niet goed voorstellen, maar ik ken die streek ook niet zo goed. Ik bezocht recentelijks Givet, en dat leek me eigenlijk maar een dood gat; zelfs de nationale treindienst naar Charleville-Mezières wordt regelmatig vervangen door een bus.

@overweg13: heractivering van de treindienst naar Bastogne lijkt inderdaad heel wat meer kansen te bieden, en toch kunnen we zelfs daar maar beter niet op rekenen, vrees ik. Zó triestig dat die ooit werd afgeschaft.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door Elias »

overweg13 schreef: 18 dec 2021, 20:43 Louter als belangrijk element in een waardevol OV-aanbod in de streek is het belang van deze lijn inderdaad beperkt. Veel liever zou ik het heractiveren van de lijn Libramont - Bastogne (Nord) zien, gecombineerd met de uitbouw van een stervormig busnet vanuit Bastogne. Dat zou het OV in een groot deel van de Ardennen een echte boosterprik kunnen geven.
Inderdaad, zo zouden ze bv ook de spoorlijn naar Zelzate en Terneuzen eens mogen opknappen om passagierstreinen over te laten rijden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door trainlovertje »

Elias schreef: 18 dec 2021, 21:21
overweg13 schreef: 18 dec 2021, 20:43 Louter als belangrijk element in een waardevol OV-aanbod in de streek is het belang van deze lijn inderdaad beperkt. Veel liever zou ik het heractiveren van de lijn Libramont - Bastogne (Nord) zien, gecombineerd met de uitbouw van een stervormig busnet vanuit Bastogne. Dat zou het OV in een groot deel van de Ardennen een echte boosterprik kunnen geven.
Inderdaad, zo zouden ze bv ook de spoorlijn naar Zelzate en Terneuzen eens mogen opknappen om passagierstreinen over te laten rijden.
Daar heb ik alleszins wel nog wat geloof in, dat daar binnen de 15 jaar weer een trein de grens over gaat.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door groentje »

Voor Givet moet je het inderdaad niet doen, noch voor Hastière, maar je verbindt er ook Charleville-Mézières mee, en je kan nog verder naar Reims. Dat is ook de filosofie van de Fransen, om Namen met Reins te verbinden, niet Dinant met Givet. Dat een deel van het TER-verkeer per bus verloopt is geen uitzondering in Frankrijk, helaas, maar kan ook niet zomaar als argument gebruikt worden om te zeggen dat een spoorverbinding het niet waard zou zijn. Maar zoals gezegd, deze relatie is verre van een prioriteit.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door BlackEagle »

De TER-rit Givet-Charleville-Mézières duurt 59 à 66 minuten, voor een rit naar Reims reken je daar dan 10min overstap + 56min TER-reistijd bij. Namen-Dinant doe je in 31 minuten. Dinant-Givet duurde in 1982 zo'n 27 minuten.

Als je de som maakt kom je dan aan 31+27+59(+10+56) = 1u57 naar Charleville-Mézières en 3u03 naar Reims van uit Namen. Dit houdt dan nog geen rekening met een eventuele overstap in Givet of Dinant.
Met de auto rij je in +/- 1u30 van Namen naar Charleville-Mézières en +/- 2u15 naar Reims.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: na dinant (komende uit namen)

Bericht door groentje »

Ik bestrijd niet dat het vandaag te traag vooruit gaat, ook de bestaande verbinding zou sneller moeten vooraleer deze verbinding een echte kans heeft. Dat gezegd zijnde, de snelheid lijkt mij niet totaal onconcurrentieel, en zo'n Namen-Charleville-Namen hoeft ook niet alle stops aan te doen.
Plaats reactie