Fyra

K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst L12

Bericht door K V B »

jotie schreef: Ze dwalen. Belastingen behoren een correcte werking van het overheidsapparaat te financieren. Publieke dienstverlening hoort daar per definitie toe.
Maar het aanbieden van vervoer niet, vooral als je ziet dat vaak privé bedrijven er in slagen het een stuk beter te doen dan de overheid...

Ik zal niet ontkennen dat er bijvoorbeeld in Duitsland enkele lijnen in private dienst worden geëxploiteerd waar DB eigenlijk geen interesse meer in had. Het is niet per definitie onmogelijk om een private maatschappij het spoorverkeer te laten uitbaten. Uiteraard niet, zo is het Europese spoorwegnetwerk ook tot stand gekomen. Diezelfde geschiedenis leert evenwel ook dat private spoorwegbedrijven veel moeilijkheden hebben gehad om het hoofd boven water te houden. De NMBS is als parastatale niet voor niets ontstaan...
De staatsspoorwegen zijn er om strategischen, niet om economische redenen gekomen.
De NMBS is niet ontstaan om de spoorwegen te redden (ze heeft in haar geschiedenis voornamelijk lijnen gesloten). Ze is ontstaan op een moment dat de spoorwegen nog rendabel waren, maar men vreesde dat ze in buitenlandse handen zouden komen.
Een belangrijk element blijft dat het spoorverkeer aan alle voorwaarden voldoet omdat men mag spreken van een 'natuurlijk monopolie'. Je kan met openbare aanbestedingen werken om lijnen door verschillende maatschappijen te laten exploiteren, maar je verliest een stuk efficiëntie doordat je aan schaalvoordelen inboet.
Er is onderzoek gedaan dat tot de conclusie kwam dat bij bedrijven van de grootte van pakweg een SNCF er eerder sprake van schaalnadelen als voordelen is.
Ongeveer een miljoen reizigers per dag blijkt de optimale grootte te zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomst L12

Bericht door Steven »

K V B schreef:
jotie schreef: Ze dwalen. Belastingen behoren een correcte werking van het overheidsapparaat te financieren. Publieke dienstverlening hoort daar per definitie toe.
Maar het aanbieden van vervoer niet, vooral als je ziet dat vaak privé bedrijven er in slagen het een stuk beter te doen dan de overheid...
Dus de overheid kan nooit goed spoorwegen uitbouwen? Wij zitten gewoon met een verkeerd overheidssysteem op zich zodat onze spoorwegen zoveel kosten, dat is niet eigen aan "een overheid" op zich. Als de privé dan altijd zoveel goedkoper en beter dergelijk zaken zou aanpakken dan zou het een wonder zijn en zouden er niet zoveel bedrijven de boeken moeten sluiten, noch privé noch overheid zijn zaligmakend. Het is gewoon een kwestie van de juiste man op de juiste plaats ongeacht wie er het besturend orgaan is.

Bij de overheden is er misbruik van belastingsgeld, maar in de privé lopen er ook al zoveel zaken mis, kijk maar wat er allemaal in de bankenwereld gebeurd, denken dat dit nergens anders gebeurd zou super naïef zijn.
pietje

Re: Toekomst L12

Bericht door pietje »

Steven schreef:
K V B schreef:
jotie schreef: Ze dwalen. Belastingen behoren een correcte werking van het overheidsapparaat te financieren. Publieke dienstverlening hoort daar per definitie toe.
Maar het aanbieden van vervoer niet, vooral als je ziet dat vaak privé bedrijven er in slagen het een stuk beter te doen dan de overheid...
Dus de overheid kan nooit goed spoorwegen uitbouwen? Wij zitten gewoon met een verkeerd overheidssysteem op zich zodat onze spoorwegen zoveel kosten, dat is niet eigen aan "een overheid" op zich. Als de privé dan altijd zoveel goedkoper en beter dergelijk zaken zou aanpakken dan zou het een wonder zijn en zouden er niet zoveel bedrijven de boeken moeten sluiten, noch privé noch overheid zijn zaligmakend. Het is gewoon een kwestie van de juiste man op de juiste plaats ongeacht wie er het besturend orgaan is.

Bij de overheden is er misbruik van belastingsgeld, maar in de privé lopen er ook al zoveel zaken mis, kijk maar wat er allemaal in de bankenwereld gebeurd, denken dat dit nergens anders gebeurd zou super naïef zijn.
Is een goede analyse Steven, maar op verschillende fora merk ik dat er mensen zijn die goedkoop vervoer (bijna) aanzien als een fundamenteel mensenrecht.
Laat ons duidelijk zijn dat het dat niet is en mijn visie is dat een gepolitiseerd mastodontbedrijf als de NMBS (net als sommige gelijkaardige spoorondernemingen in het buitenland) nooit een dienstverlening kan/zal leveren die in verhouding staat tot de kosten.
Daarom dat ik het ook een goed idee vind om zeker de goederenafdeling volledig los te maken van de NMBS en de NMBS enkel nog verantwoordelijk te maken voor een "kern-net" tegen een beperkte subsidie.
De lijnen/verbindingen waar de NMBS dan niet in geïnteresseerd is, kunnen dan aanbesteed worden aan een kleinere operator die dit wél als een kerntaak beschouwt, waardoor de dienstverlening in ieder geval beter zal zijn.
Die operator hoeft voor mij niet een privé bedrijf te zijn, dat kan ook bv. een provinciaal of intergemeentelijk bedrijf zijn, maar de ervaring leert ons wel dat die ook volgestouwd worden met politieke benoemingen, dus ik vrees dat de privé bedrijf de beste prestatie zal leveren tegen een bepaalde kost.

Op deze manier is het veel duidelijker wat een bepaald onderdeel van het netwerk nu kost en kan er eens objectief bepaald worden of een heropening op bepaalde plaatsen nu echt verantwoord is of niet, want nu wordt er zoveel subsidie gegeven dat velen te pas en te onpas roepen over heropeningen "want we betalen daar toch al genoeg voor".
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Hoe de spoorwegen er uitzien heden ten dage is zoals ons land er al ettelijke decennia politiek uitziet. Ik denk dat je er haast een kopie van kan maken.
We leven in een landje waar de politiek wat chaos is (gekozen door het volk notabene) en diezelfde chaos moet dan maar de spoorwegen regelen? Iets minder politiek bemoederen zou al veel helpen en in dat opzicht is het jammer dat de heer Vinck in zijn tijd niet lang is gebleven. Hij zou misschien een lichtpunt geweest zijn in de verte, hij is jammer genoeg nooit verder geraakt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Is het geen tijd om onderwerpen te splitsen? Ik ben een beetje in de war met een hoop titels die 'Toekomst lijn 12' heten, maar het topic dan weer Fyra.
Fyra: wilt vanaf 10 mei haar vertragingen sneller melden (humor hebben ze wel), via twitter (u weet wel, die veredelde rss-client).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Beide onderwerpen lopen een beetje onbewust door elkaar (door bepaalde zaken die ze gemeen hebben zijnde de benelux).
Vertragingen sneller melden? Via twitter mmm ok mooi maar niet iedereen gebruikt twitter. Voorkomen is nog steeds beter natuurlijk :-)
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst L12

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef:
jotie schreef: Ze dwalen. Belastingen behoren een correcte werking van het overheidsapparaat te financieren. Publieke dienstverlening hoort daar per definitie toe.
Maar het aanbieden van vervoer niet, vooral als je ziet dat vaak privé bedrijven er in slagen het een stuk beter te doen dan de overheid...
Dus de overheid kan nooit goed spoorwegen uitbouwen?
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg gewoon dat de privé blijkbaar toch ook in staat is voor goed vervoer te zorgen. Kijk bijvoorbeeld ook naar de lange afstands busdiensten in landen waar privé bedrijven die mogen aanbieden. Blijkbaar is daar een markt voor en blijkbaar is er geld mee te verdienen.
Wij zitten gewoon met een verkeerd overheidssysteem op zich zodat onze spoorwegen zoveel kosten, dat is niet eigen aan "een overheid" op zich. Als de privé dan altijd zoveel goedkoper en beter dergelijk zaken zou aanpakken dan zou het een wonder zijn en zouden er niet zoveel bedrijven de boeken moeten sluiten, noch privé noch overheid zijn zaligmakend. Het is gewoon een kwestie van de juiste man op de juiste plaats ongeacht wie er het besturend orgaan is.
Ik denk dat het _uitvoeren_ van de spoorwegexploitatie beter aan een bedrijf uitbesteedt wordt dat op zijn minst als een privé bedrijf funtioneert (zelfs al kunnen de aandelen in overheidsbezit zijn). De overheid moet doelen definiëren, en de krijtlijnen trekken.
Het probleem nu is dat de NMBS veel geld krijgt, zonder dat we weten hoeveel van dat geld een compensatie is voor de meerwaarde die het bedrijf de samenleving biedt, en hoeveel gewoon dient om het de NMBS mogelijk te maken efficiëntieverbeteringen uit de weg te gaan...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst L12

Bericht door K V B »

pietje schreef: Daarom dat ik het ook een goed idee vind om zeker de goederenafdeling volledig los te maken van de NMBS en de NMBS enkel nog verantwoordelijk te maken voor een "kern-net" tegen een beperkte subsidie.
De lijnen/verbindingen waar de NMBS dan niet in geïnteresseerd is, kunnen dan aanbesteed worden aan een kleinere operator die dit wél als een kerntaak beschouwt, waardoor de dienstverlening in ieder geval beter zal zijn.
Die operator hoeft voor mij niet een privé bedrijf te zijn, dat kan ook bv. een provinciaal of intergemeentelijk bedrijf zijn, maar de ervaring leert ons wel dat die ook volgestouwd worden met politieke benoemingen, dus ik vrees dat de privé bedrijf de beste prestatie zal leveren tegen een bepaalde kost.
Een goede beschrijving van Zwitserland maak je hier...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomst L12

Bericht door Steven »

pietje schreef:.
Die operator hoeft voor mij niet een privé bedrijf te zijn, dat kan ook bv. een provinciaal of intergemeentelijk bedrijf zijn, maar de ervaring leert ons wel dat die ook volgestouwd worden met politieke benoemingen, dus ik vrees dat de privé bedrijf de beste prestatie zal leveren tegen een bepaalde kost.
Het is ook weer naïef te denken dat in de privé geen postjes bedeeld worden in tegendeel ze zijn meestal nog dikker betaald dan in de overheid.
Kijk maar naar AB Inbev om een grote bij naam te noemen, kijk naar de banken en we kunnen nog even doorgaan om aan te tonen dat in alle soorten bedrijven mensen bovenaan de top aan vriendjespolitiek doen en van grof geld houden.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Fyra.

Bericht door bobke »

Steven schreef:Beide onderwerpen lopen een beetje onbewust door elkaar (door bepaalde zaken die ze gemeen hebben zijnde de benelux).
Vertragingen sneller melden? Via twitter mmm ok mooi maar niet iedereen gebruikt twitter. Voorkomen is nog steeds beter natuurlijk :-)
Onlangs las ik, dat Nederlanders het meest twitteren en aangezien Fyra een Nederlands product is, kan het wel zin hebben omdat te doen. Maar persoonlijk vind ik het een nogal domme manier om dat te melden. Ik vind een site als railtime veel beter om de mensen te laten meedelen of er vertraging is. Heeft de NS ook zo'n site? (dus gelijkaardig als het Belgische railtime).
kars

Re: Fyra.

Bericht door kars »

Uiteraard, al véle jaren. Zie hier. Het twitteren is enkel een toevoeging.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

bobke schreef:Onlangs las ik, dat Nederlanders het meest twitteren en aangezien Fyra een Nederlands product is, kan het wel zin hebben omdat te doen. Maar persoonlijk vind ik het een nogal domme manier om dat te melden. Ik vind een site als railtime veel beter om de mensen te laten meedelen of er vertraging is. Heeft de NS ook zo'n site? (dus gelijkaardig als het Belgische railtime).
Fyra is een uithangbord van NS Hispeed, toch? Hun erg korte mededeling over die vertragingensmeldingen was beperkt tot zo'n 140 karakters, ik veronderstel dat ze niet al hun communicatiekanalen (SMS, Teletekst etc.) er in propten. Het zou me verbazen als ze niet zouden proberen ook hun site etc. sneller aan te passen. Zie ook: http://www.nshispeed.nl/nl/actuele-reisinformatie Als ik bij de Belgische variant dergelijke info probeer terug te vinden, zie ik enkel één of ander bannertje tussen 3000 andere kleurtjes en aandachtsschreeuwende dingen, maar geen verwijzingen naar railtime o.i.d.: http://www.b-europe.com/Reizen

Kars: naast de actuele vertrektijden is er ook nog het algemene verstoringenblaadje: http://ns.nl/storingen/index.form Meestal gebruik ik toch beide.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Fyra.

Bericht door Zorba »

Op de site van de NMBS is er inderdaad weinig "promotie" rond Railtime, maar in de stations hangen er overal wel posters/stickers van Railtime.
kars

Re: Fyra.

Bericht door kars »

Inderdaad Kika. En bovendien werkt de reisplanner met actuele informatie (bij NMBS ook).
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

Zorba schreef:Op de site van de NMBS is er inderdaad weinig "promotie" rond Railtime, maar in de stations hangen er overal wel posters/stickers van Railtime.
railtime is een initiatief van Infrabel ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie