Maar het aanbieden van vervoer niet, vooral als je ziet dat vaak privé bedrijven er in slagen het een stuk beter te doen dan de overheid...jotie schreef: Ze dwalen. Belastingen behoren een correcte werking van het overheidsapparaat te financieren. Publieke dienstverlening hoort daar per definitie toe.
De staatsspoorwegen zijn er om strategischen, niet om economische redenen gekomen.Ik zal niet ontkennen dat er bijvoorbeeld in Duitsland enkele lijnen in private dienst worden geëxploiteerd waar DB eigenlijk geen interesse meer in had. Het is niet per definitie onmogelijk om een private maatschappij het spoorverkeer te laten uitbaten. Uiteraard niet, zo is het Europese spoorwegnetwerk ook tot stand gekomen. Diezelfde geschiedenis leert evenwel ook dat private spoorwegbedrijven veel moeilijkheden hebben gehad om het hoofd boven water te houden. De NMBS is als parastatale niet voor niets ontstaan...
De NMBS is niet ontstaan om de spoorwegen te redden (ze heeft in haar geschiedenis voornamelijk lijnen gesloten). Ze is ontstaan op een moment dat de spoorwegen nog rendabel waren, maar men vreesde dat ze in buitenlandse handen zouden komen.
Er is onderzoek gedaan dat tot de conclusie kwam dat bij bedrijven van de grootte van pakweg een SNCF er eerder sprake van schaalnadelen als voordelen is.Een belangrijk element blijft dat het spoorverkeer aan alle voorwaarden voldoet omdat men mag spreken van een 'natuurlijk monopolie'. Je kan met openbare aanbestedingen werken om lijnen door verschillende maatschappijen te laten exploiteren, maar je verliest een stuk efficiëntie doordat je aan schaalvoordelen inboet.
Ongeveer een miljoen reizigers per dag blijkt de optimale grootte te zijn...