Fyra

AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Ik reed eerder langs de watergraafsmeer en zag dat er een V250 buiten stond. Vanaf de zijkant valt de lengte van de neus eigenlijk best wel mee, in videos en op foto ziet het er vaak veel erger uit.

Wat me wel opviel was dat de stroomafnemer er raar uitzag, ik zag geen sleepstuk?
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Fyra.

Bericht door SteC »

Ondertussen heb ik er opnieuw eentje zien rijden, namelijk de 4805 reed vannochtend rond 8h30 door Delft (richting Rotterdam). Hij is trouwens al op 2 plaatsen beklad.
Is men bezig met testritten?
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Fyra.

Bericht door i11 »

Ik heb er eentje omstreeks middernacht in de nacht van vrijdag op zaterdag gespot op de HSL Zuid ter hoogte van Breda Prinsenbeek bij de vertakking naar Breda centraal. Hij reed vrij langzaam en stond op het hoofdspoor.

Weet iemand wat de nu geplande overnamedatum door NS en/of NMBS is en welke zaken daarvoor nog opgelost dienen te worden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Er is niemand bij officiële diensten die nog en datum durft geven maar naar het schijnt zijn de testen voor 95% klaar en dit heeft al vier jaar geduurd. Dus een paar maanden meer of minder ...... :twisted:
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:Er is niemand bij officiële diensten die nog en datum durft geven maar naar het schijnt zijn de testen voor 95% klaar en dit heeft al vier jaar geduurd.
Minister Melanie Schultz van Haagen-Mees Geesteranus heeft tijdens een algemeen overleg zojuist aangegeven dat dit inderdaad het geval is. Eveneens wist zij te vertellen dat de V250 nog dit jaar zal gaan rijden en dat AnsaldoBreda hoe dan ook een leveringsplicht heeft, of ze nou worden verkocht of niet.

Schultz gaf eveneens aan dat ze nogmaals met haar Belgische collega zal overleggen over het 20e V250-stel (dat nog steeds niet is besteld), al zei ze dat ze er niet op durft te vertrouwen dat dat stel er dan daadwerkelijk komt. In dat geval zou ze nog een schadeclaim weg kunnen leggen bij de Belgen...

...er werd door een kamerlid geopperd dat het wellicht iets met de Hedwigepolder te maken zou kunnen hebben.
HijDieHetWeet

Re: Fyra.

Bericht door HijDieHetWeet »

Als ik het officiële aankoopcontract lees, dan staat er nergens dat de NMBS een optie neemt op een 4e Fyra. Ik zie echt niet in waarover ze discussiëren. Bij mijn weten is er geen 2e aankoopcontract geweest.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Er is een overeenkomst tussen de Belgische en de Nederlandse staat waarin iets staat opgenomen over de bediening van Den Haag - Breda - Brussel. Hiervoor is één stel meer nodig dan de 19 stellen die besteld zijn. Dit extra stel zou besteld moeten worden door de NMBS, maar de NMBS voelt daar niks voor omdat het voor hun gevoel een verlieslatende verbinding gaat zijn.

Maar, dat aankoopcontract. Waar is dat te vinden?
HijDieHetWeet

Re: Fyra.

Bericht door HijDieHetWeet »

Beide regeringen zouden toch moeten weten dat de NMBS geen optie genomen heeft.
Dat aankoopcontract is niet publiek. Het betreft nr 8211.212 van 20.05.04.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

In de politieke afspraak van 6 maart 2005 is tussen NL en België afgesproken dat de NMBS een 4e Fyra zou bestellen voor de verbinding Brussel - Breda - Den Haag. In de praktijk is dat nooit gebeurd. Inmiddels is men van die verbinding afgestapt.
wimkalmthout
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2011, 20:27
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door wimkalmthout »

Dacht deze woensdagavond te zien te hebben in Kalmthout rond 22u10 richting NL.

gr
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Ondertussen heeft men in Nederland besloten vanaf 1 juni geen railcatering meer op de binnenlandse Fyra te zetten, want de meeste reizigers zouden de rit te kort vinden om iets op de trein te kopen. Toekomstige Fyra naar Brussel houdt wel railcatering, maar wanneer die gaat rijden...?

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV is het er niet mee eens en heeft een brief geschreven. Die is te vinden op www.voorbeterov.nl.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

Het stel dat nu zijn proefritten rijdt is treinstel 4806, ex4883. De eerste echte 4806 in Pistoia om interieur in te bouwen. De treinstellen vervoeren dus nog geeneens reizigers en de eerste vernummering is een feit! :lol:
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Details, het reizigers vervoeren begint sneller dan je denkt. ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

AlexNL schreef:Details, het reizigers vervoeren begint sneller dan je denkt. ;)
Die is ook wel ironisch als je weet hoe lang ze al bezig zijn.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:
AlexNL schreef:Details, het reizigers vervoeren begint sneller dan je denkt. ;)
Die is ook wel ironisch als je weet hoe lang ze al bezig zijn.
:lol: Je hebt gelijk
Plaats reactie