Fyra

AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

V250 nummer 4813 is vandaag overgebracht van Emmerich naar Amsterdam Watergraafsmeer. Het gaat er dus om spannen: 10 september móet de trein de vaste reizigersdienst in Nederland in. Vooralsnog is er sprake van 'verrassingsinzet'... wat best wel een verrassing mag heten: de helft van de geplande verrassingsritten vorige week ging uiteindelijk niet door.

Een typetoelating voor België is er nog niet, wordt verwacht 'binnen enkele weken'. Begin juli werd door Railjournal gemeld 'eind deze maand', er is dus alweer een vertraging...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Hoeveel "goedgekeurde voor NL" zijn er dan nu al ?
Ik neem aan dat als ze er meer en meer hebben, dat men dan tot Breda gaat rijden als "shake-down" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Een typetoelating voor België is er nog niet, wordt verwacht 'binnen enkele weken'. Begin juli werd door Railjournal gemeld 'eind deze maand', er is dus alweer een vertraging...
Er was een waslijst opmerkingen, daar zijn ze nog wel even zoet mee :wink:
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

dentheo schreef:Hoeveel "goedgekeurde voor NL" zijn er dan nu al ?
Er is een typetoelating, wat wil zeggen dat de bevoegde instantie (in Nederland de Inspectie Leefomgeving en Transport) geen bezwaren meer heeft tegen het vervoeren van reizigers met het treinstel. Dat betekent niet meteen dat de treinen ook worden afgenomen, daarvoor heeft NS Hispeed ook eigen afnameritten. De laatste informatie die ik heb is dat NS Hispeed 3 V250's heeft afgenomen. Dit is echter informatie van enige weken geleden, en is vast niet meer accuraat.

De shakedowntesten vinden nu onder meer plaats met de zogeheten "verrassingsinzet", wat neerkomt op 2 slagen (een heenrit + terugrit) Amsterdam - Rotterdam op een dag. Natuurlijk worden er ook buiten deze verrassingritten nog ritten gereden, o.a. met nieuw afgeleverde V250. Zo zag ik afgelopen woensdag de 4812 voorbijkomen te Rotterdam.

Vanaf 10 september zal er 1x per uur een V250 gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Vanaf 9 december zou de V250 naar Brussel moeten gaan rijden over de HSL, en behoort de huidige IC Brussel/Beneluxtrein/Amsterdammer tot het verleden. In de tussentijd is het niet ondenkbaar dat er een V250 opduikt in de huidige Fyra Breda - Amsterdam. In het eindbeeld (mijn gok: halverwege 2013) is alle V250 ingestroomd in de Fyra-diensten. Het enige wat mij onduidelijk is, is de Fyra (Den Haag -) Breda - Antwerpen (- Brussel). Hoewel minister Schultz heeft gezegd dat die nog voor de Nederlandse verkiezingen zou gaan rijden heb ik daar een hard hoofd in.

Dit alles natuurlijk onder voorbehoud van de typetoelating in België, de leversnelheid van AnsaldoBreda, de snelheid van de opleidingen van het personeel dat ermee moet gaan reden, en de bedrijfszekerheid. Afgelopen zondag zijn beide "verrassingsritten" afgeschaft wegens technische problemen met het stel...
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

Er zijn nu 6 stellen bij NSHispeed. 4801, 4804-4806, 4608 en 4611.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Fyra.

Bericht door i11 »

Vanmiddag omstreeks 18:00 uur in Delft stel 4802 gezien. Kwam vanuit de richting Den Haag en ging richting Rotterdam.
Wat de aard van deze rit was heb ik niet kunnen vaststellen.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Mijn vermoeden is een afnamerit.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Op Railtime is een dienstregeling te vinden van de Fyra op zondag 09/12/2012 (dank aan een lid van forum Tram 2000 om me erop te wijzen), zie: http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... 1209&stn=0

(hier stond onzin)
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

MIVB-reiziger, toch nog eens goed naar de uren kijken. De Fyra doet (slechts) 1u11 van A'pen naar A'dam (vertrek 19u57, aankomst 21u08). Benelux rijdt er 2u14 over.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Ritje voor Ministers over HSL4 ??? Wanneer gaat nieuwe dienstregeling in ? is dat 9/12 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Stijn82 schreef:MIVB-reiziger, toch nog eens goed naar de uren kijken. De Fyra doet (slechts) 1u11 van A'pen naar A'dam (vertrek 19u57, aankomst 21u08). Benelux rijdt er 2u14 over.
Oeps, ik had op de minuten gelet (temeer daar het vertrektijdstip hetzelfde is als nu), het gewonnen uur daarentegen volledig over het hoofd gezien... :lol:

Tja, op dat moment wordt de reistijd plots heel sterk. 1 uur 50 minuten is zelfs nog twee minuten minder dan wat de Thalys er (weliswaar in de huidige dienstregeling) over doet. Waarmee je je kunt afvragen wat nog het commerciële verschil is tussen de twee, ze doen even lang over het traject en ze hebben (op Brussel-Centraal na) identiek dezelfde haltes.

Het blijft wel jammer dat Brussel-Noord nog steeds overgeslagen wordt. Extra tijd winnen voor het omlopen van een loc is niet meer nodig, en met behoud van de huidige dienstregeling blijft aansluiting op de Eurostar in Brussel-Zuid toch onmogelijk (rekening houdend met de 30 minuten inchecktijd). Terwijl het voor iedereen in het ruime noorden van Brussel vrij vervelend is om steeds naar het (krappe) Brussel-Centraal te moeten gaan, en overigens ook terwijl zelfs de ICE gewoon in Brussel-Noord stopt (maar weer niet in Centraal, leve de coherentie).
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

Thalys is op Rotterdam-Schiphol ingelegd met 160kmh. Als er 330 gereden kan worden kan dat een minuut of 8 (inclusief gunstig pad op Schiphol-Amsterdam) opleveren.

Benelux is op Amsterdam-Rotterdam ontzettend traag ingelegd (10 minuten extra nodig tov DGRL2011). Via de HSL kun je tov de huidige dgrl al een minuut of 20-25 inhalen. De HSL-zuid zal de rest wel doen :wink:
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Fyra.

Bericht door thejay »

MIVB-reiziger schreef:Op Railtime is een dienstregeling te vinden van de Fyra op zondag 09/12/2012 (dank aan een lid van forum Tram 2000 om me erop te wijzen), zie: http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... 1209&stn=0

(hier stond onzin)
Ja wadde, voor de verbinding Mechelen <-> Antwerpen val je terug op de IC Charleroi, de IR Brussel-Zuid en het L-treintje naar de Luchthaven. Er komt blijkbaar niets ter compensatie bij.

Antwerpen xx:08 xx:12 xx:38
Mechelen xx:33 xx:43 xx:00

Mechelen xx:00 xx:17 xx:27
Antwerpen xx:22 xx:48 xx:52
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

dentheo schreef:Ritje voor Ministers over HSL4 ??? Wanneer gaat nieuwe dienstregeling in ? is dat 9/12 ?
Blijkbaar elk uur... zoveel ministers hebben we ook weer niet. Zal dus wel voor de gewone reiziger zijn ... :) :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

MIVB-reiziger schreef:Op Railtime is een dienstregeling te vinden van de Fyra op zondag 09/12/2012 (dank aan een lid van forum Tram 2000 om me erop te wijzen), zie: http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... 1209&stn=0
Zien is geloven.

De eerste trein is de 9205 die Brussel om 07:18 verlaat. De eerste aankomende Fyra is de 9212 die te Brussel-Zuid aankomt om 08:42.
Plaats reactie