Fyra
Re: Fyra.
Tsja, volgens de spoorwegen zijn geen van de verbindingen rendabel. Ik zou er haast voor kiezen om de Brechtshuttle door te trekken naar Breda (rijdt tegenwoordig met Desiro, dus het M6-is-te-groot-probleem speelt niet meer) maar helaas zit je nog steeds met technische incompatibiliteit: ATB en 1500 V
Re: Fyra.
Die ATB is inderdaad een probleem net zoals (op kortere termijn) de homologatie in Nederland, maar die 1500 V moet toch helemaal geen probleem vormen voor die paar kilometer die station Breda scheiden van de HSL? De spanningssluis in Roosendaal en Maastricht ligt een pak verder, en daar gaat 300 V-materieel toch zonder enig probleem onderdoor...AlexNL schreef:Tsja, volgens de spoorwegen zijn geen van de verbindingen rendabel. Ik zou er haast voor kiezen om de Brechtshuttle door te trekken naar Breda (rijdt tegenwoordig met Desiro, dus het M6-is-te-groot-probleem speelt niet meer) maar helaas zit je nog steeds met technische incompatibiliteit: ATB en 1500 V
Re: Fyra.
Mogelijk stelt zich hier wel het probleem met de software van de Desiro, die een dergelijke spanning als een te lage foutspanning ziet en onmiddellijk in fout gaat. Dit probleem stelde zich hoegenaamd niet met het "oude" materieel dat een zuiver elektrische sturing had zonder complexe software problemen. De serie gelijkstroommotoren kunnen in principe immers hun nominale stroom trekken en dus hun koppel leveren bij elke spanning.MIVB-reiziger schreef:Die ATB is inderdaad een probleem net zoals (op kortere termijn) de homologatie in Nederland, maar die 1500 V moet toch helemaal geen probleem vormen voor die paar kilometer die station Breda scheiden van de HSL? De spanningssluis in Roosendaal en Maastricht ligt een pak verder, en daar gaat 3000 V-materieel toch zonder enig probleem onderdoor...AlexNL schreef:Tsja, volgens de spoorwegen zijn geen van de verbindingen rendabel. Ik zou er haast voor kiezen om de Brechtshuttle door te trekken naar Breda (rijdt tegenwoordig met Desiro, dus het M6-is-te-groot-probleem speelt niet meer) maar helaas zit je nog steeds met technische incompatibiliteit: ATB en 1500 V
Re: Fyra.
En als dat zo is, zou in die software dan helemaal geen rekening gehouden zijn met het voorkomen van 1500 V? Het tegendeel zou me toch heel sterk lijken.LHOON schreef:Mogelijk stelt zich hier wel het probleem met de software van de Desiro, die een dergelijke spanning als een te lage foutspanning ziet en onmiddellijk in fout gaat. Dit probleem stelde zich hoegenaamd niet met het "oude" materieel dat een zuiver elektrische sturing had zonder complexe software problemen. De serie gelijkstroommotoren kunnen in principe immers hun nominale stroom trekken en dus hun koppel leveren bij elke spanning.MIVB-reiziger schreef:Die ATB is inderdaad een probleem net zoals (op kortere termijn) de homologatie in Nederland, maar die 1500 V moet toch helemaal geen probleem vormen voor die paar kilometer die station Breda scheiden van de HSL? De spanningssluis in Roosendaal en Maastricht ligt een pak verder, en daar gaat 3000 V-materieel toch zonder enig probleem onderdoor...AlexNL schreef:Tsja, volgens de spoorwegen zijn geen van de verbindingen rendabel. Ik zou er haast voor kiezen om de Brechtshuttle door te trekken naar Breda (rijdt tegenwoordig met Desiro, dus het M6-is-te-groot-probleem speelt niet meer) maar helaas zit je nog steeds met technische incompatibiliteit: ATB en 1500 V
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Fyra timetable
hallo,
kent iemand de voorlopige uren van Fyra al tussen Brussel en Amsterdam en terug wetende dat in België tussen Brussel & Antwerpen het rijpad van de oude Benelux zal gevolgd worden (weliswaar via lijn 25 N)
groeten,
Erwin
kent iemand de voorlopige uren van Fyra al tussen Brussel en Amsterdam en terug wetende dat in België tussen Brussel & Antwerpen het rijpad van de oude Benelux zal gevolgd worden (weliswaar via lijn 25 N)
groeten,
Erwin
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Fyra.
Stond eerder een en ander over in ditzelfde topic ... zie voor de laatste reactie op dat bericht http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=176299#p176299
Re: Fyra.
Kreeg net vandaag het volgende binnen:
Vanaf 9 december gaat de kruimeldief naar Brussel rijden. Er zijn maar drie treinstellen beschikbaar, dit levert de volgende dienst met 10 ritten op:
Vertrek uit Amsterdam
05:47 07:41 08:41 10:41 12:41 13:41 15:41 17:41 18:41 20:41
Vertrek uit Brussel:
06:18 08:16*/08:18 10:18 11:18 13:18 15:18 16:18 18:18 20:18 21:18
*Afwijkende vertrektijd N67.
Zowel in België als in Nederland is een robuuster rijpad gekozen dan oorspronkelijk bedoeld, rijtijd wordt 2 uur.
Vanaf 9 december gaat de kruimeldief naar Brussel rijden. Er zijn maar drie treinstellen beschikbaar, dit levert de volgende dienst met 10 ritten op:
Vertrek uit Amsterdam
05:47 07:41 08:41 10:41 12:41 13:41 15:41 17:41 18:41 20:41
Vertrek uit Brussel:
06:18 08:16*/08:18 10:18 11:18 13:18 15:18 16:18 18:18 20:18 21:18
*Afwijkende vertrektijd N67.
Zowel in België als in Nederland is een robuuster rijpad gekozen dan oorspronkelijk bedoeld, rijtijd wordt 2 uur.
Re: Fyra.
Nederland dreigt met juridische stappen tegen NMBS
De Nederlandse minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen is niet te spreken over de manier waarop de Belgische regering en de NMBS omgaan met eerder gemaakte afspraken over snelle treinverbindingen tussen Nederland en België. In een brief aan het parlement schrijft ze dinsdag dat ze juridische stappen overweegt tegen NMBS.
Schultz probeerde al enige tijd om met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette te overleggen over de hogesnelheidsverbinding tussen Den Haag en Brussel (via Breda). Dat overleg had na veel aandringen afgelopen week plaats, maar verliep niet bevredigend, aldus Schultz.
Magnette heeft volgens Schultz laten weten dat hij geen geld heeft om afspraken uit 2005 na te komen. Ook willen de Belgen niet meewerken aan een tussenoplossing waarbij een snelle trein zou gaan rijden tussen Breda en Antwerpen.
Re: Fyra.
Langere versie: http://www.bndestem.nl/regio/11838525/F ... erder-.ece
Was blijkbaar niet zo gezellig daar bij de koffie.
Was blijkbaar niet zo gezellig daar bij de koffie.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Fyra.
Uitgaande van zoals ‘FLV-FGSP’ enkele dagen gelden aangaf (ieder uur een trein uit Amsterdam van 5.52 tot 21.52, en ieder uur een trein uit Brussel Zuid van 6.22 tot 22.22, maar dan met de nu iets verschoven rijpaden), een reistijd van twee uur en ongeveer een half uur keertijd op de eindpunten heb ik een poging gedaan om duidelijker te laten zien welke gaten er nog in het patroon zitten.
Ik noem de drie beschikbare treinstellen even A, B en C.
Ik begin met in Amsterdam en in Brussel ’s morgens elk een stel (A, resp. B), en het derde stel blijkt dan nodig om het vertrek van 07:41 uit Amsterdam te verzekeren.
Dan lijkt dat er dus zo uit te gaan zien:Omdat de omlooptijd 2 + 0,5 + 2 + 0,5 = 5 uren bedraagt, is stel A na vijf uur weer vertrekkensgereed in Amsterdam. Zo ziet het er hierboven ook uit.
Ik heb dus nu nog gaten; met drie stellen kun je over deze afstand geen uurdienst aanbieden.
Logischerwijs is het zo dat je achter een stel A, dat na vijf uren omlooptijd weer vertrekkensgereed kan staan in Amsterdam, nog vier er met een interval van één uur achteraan rijdende stellen nodig hebt om er een volledige uurdienst van te maken (met weinig speling, en eigenlijk nog nergens echt tijd om het interieur overdag eens goed schoon te maken!)Ik zit al te denken aan vliegtuigen waar voor de landing stewards en stewardessen door het gangpad lopen met een vuilniszak waar de reizigers dan hun afval in kwijt kunnen. Maar ja, tussen Schiphol en Amsterdam zullen de reizigers wel geen animo hebben om het afval van mensen die in Rotterdam uitstapten te gaan opruimen!
Je zou kunnen overwegen om de snelle stellen in het begin alleen te laten optreden op het snelle stuk spoorbaan (tussen Schiphol en Antwerpen dus, ca. één uur reistijd), dan kun je met drie stellen in principe wél een uurdienst volmaken.
Maar dan moet je de vertrektijden in minstens één richting gaan aanpassen om op allebei die nieuwe keerstations een bruikbare keertijd over te houden.
Voor die keertijd van een halfuur is natuurlijk geen perroncapaciteit beschikbaar, laat staan voor de dan gewenste aansluitende pendeldiensten, en met twee keer extra overstappen lijkt het voor de klanten ook totaal niet aantrekkelijk.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de reiziger eerder accepteert dat hij niet elk uur bediend wordt. Dat is hopelijk voor wie toch al vooruit plant en reserveert ook niet zo’n bezwaar.
Ik noem de drie beschikbare treinstellen even A, B en C.
Ik begin met in Amsterdam en in Brussel ’s morgens elk een stel (A, resp. B), en het derde stel blijkt dan nodig om het vertrek van 07:41 uit Amsterdam te verzekeren.
Dan lijkt dat er dus zo uit te gaan zien:
Code: Selecteer alles
uit Amsterdam: uit Brussel:
05:47 A 06:18 B
07:41 C 08:16 (resp. 08:18) A
08:41 B
10:18 C
10:41 A 11:18 B
12:41 C 13:18 A
13:41 B
15:18 C
15:41 A 16:18 B
17:41 C 18:18 A
18:41 B
20:18 C
20:41 A 21:18 B
(en hier in de avond zijn onopvallend ook nog twee gaten)
Ik heb dus nu nog gaten; met drie stellen kun je over deze afstand geen uurdienst aanbieden.
Logischerwijs is het zo dat je achter een stel A, dat na vijf uren omlooptijd weer vertrekkensgereed kan staan in Amsterdam, nog vier er met een interval van één uur achteraan rijdende stellen nodig hebt om er een volledige uurdienst van te maken (met weinig speling, en eigenlijk nog nergens echt tijd om het interieur overdag eens goed schoon te maken!)
Code: Selecteer alles
uit Amsterdam: uit Brussel:
05:47 A 06:18 B
D E
07:41 C 08:16 (resp. 08:18) A
08:41 B D
E 10:18 C
10:41 A 11:18 B
D E
12:41 C 13:18 A
13:41 B D
E 15:18 C
15:41 A 16:18 B
D E
17:41 C 18:18 A
18:41 B D
E 20:18 C
20:41 A 21:18 B
D E
Je zou kunnen overwegen om de snelle stellen in het begin alleen te laten optreden op het snelle stuk spoorbaan (tussen Schiphol en Antwerpen dus, ca. één uur reistijd), dan kun je met drie stellen in principe wél een uurdienst volmaken.
Maar dan moet je de vertrektijden in minstens één richting gaan aanpassen om op allebei die nieuwe keerstations een bruikbare keertijd over te houden.
Voor die keertijd van een halfuur is natuurlijk geen perroncapaciteit beschikbaar, laat staan voor de dan gewenste aansluitende pendeldiensten, en met twee keer extra overstappen lijkt het voor de klanten ook totaal niet aantrekkelijk.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de reiziger eerder accepteert dat hij niet elk uur bediend wordt. Dat is hopelijk voor wie toch al vooruit plant en reserveert ook niet zo’n bezwaar.
Re: Fyra.
Lijkt mij een uitstekende geforceerde oefening om te leren "reserveren"....Bordensteker schreef: Ik kan me inderdaad voorstellen dat de reiziger eerder accepteert dat hij niet elk uur bediend wordt. Dat is hopelijk voor wie toch al vooruit plant en reserveert ook niet zo’n bezwaar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Fyra.
Er zijn 4 stellen beschikbaar: 4804, 4805, 4806, 4808. Binnenkort is daar de 4811 bij: die is nu proefritten aan het maken. Dus wellicht 3 inzetbaar, 2 reserve...