Fyra

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Terminus schreef:Is er op de Fyraloze uren iets voorzien "ter compensatie"?
Een klassieke IC zonder rijpad die uiteindelijk toch maar op hetzelfde tijdstip aankomt als de volgende Fyra? Vrees er wat voor... :?
AlexNL
Berichten: 2185
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Niet voor zover ik weet.
Tram44
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Fyra.

Bericht door Tram44 »

Als de NMBS niets wijzigt aan de materieelinzet op de andere treinen, dreigt lijn 25 in het weekend een complete ramp te worden. De samenstelling van de IC varieert vandaag van 2xMS66, 1 AM75, 2 AM96 tot 8 rijtuigen M6. Alleen in het laatste geval is er meer dan voldoende zitplaats.

Bij de IR n, die er vanaf december wellicht alle binnenlandse reizigers bijkrijgt die vandaag de Benelux nemen, is de sitiuatie nu al problematisch omdat slechts één break wordt ingezet. In theorie zal je met de Fyra nog van Antwerpen-C naar Brussel-C of -Z kunnen, maar blijkbaar zal daar een toeslag voor moeten worden betaald, zodat quasi niemand nog voor die optie zal kiezen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Tram44 schreef:Bij de IR n, die er vanaf december wellicht alle binnenlandse reizigers bijkrijgt die vandaag de Benelux nemen, is de sitiuatie nu al problematisch omdat slechts één break wordt ingezet. In theorie zal je met de Fyra nog van Antwerpen-C naar Brussel-C of -Z kunnen, maar blijkbaar zal daar een toeslag voor moeten worden betaald, zodat quasi niemand nog voor die optie zal kiezen.
Dat is al jarenlang problematisch. Misschien dat de NMBS een sterke teruggang van de reizigersaantallen verwacht?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Tram44 schreef:Als de NMBS niets wijzigt aan de materieelinzet op de andere treinen, dreigt lijn 25 in het weekend een complete ramp te worden. De samenstelling van de IC varieert vandaag van 2xMS66, 1 AM75, 2 AM96 tot 8 rijtuigen M6. Alleen in het laatste geval is er meer dan voldoende zitplaats.
Tiens, waar komen die 8 rijtuigen M6 eigenlijk vandaan? Tijdens de week zijn het immers stammen van een 6-tal M6.

Zou het een stam zijn die in de week de IC-K verzekert? Op de IR-i worden zo ook een aantal ritten met 8 M6 gedaan, en ook daar is er dan plots een enorm capaciteitsverschil tussen die stam en de enkele MS96 die de vorige/volgende trein verzekert...
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Fyra.

Bericht door Hobbes »

kika schreef:
Tram44 schreef:Bij de IR n, die er vanaf december wellicht alle binnenlandse reizigers bijkrijgt die vandaag de Benelux nemen, is de sitiuatie nu al problematisch omdat slechts één break wordt ingezet. In theorie zal je met de Fyra nog van Antwerpen-C naar Brussel-C of -Z kunnen, maar blijkbaar zal daar een toeslag voor moeten worden betaald, zodat quasi niemand nog voor die optie zal kiezen.
Dat is al jarenlang problematisch. Misschien dat de NMBS een sterke teruggang van de reizigersaantallen verwacht?
Dat is één van de vele zaken die ze bij de NMBS nog steeds niet doorhebben: namelijk dat er in het weekeinde ook veel mensen de trein nemen.
Soms begin je te denken dat ze het moedwillig doen, om mensen te ontmoedigen om in het weekeinde de trein te nemen.
Er staat een hoop materieel aan de kant op Schijnpoort op zaterdag en zondag, is het nu zo moeilijk om een break extra aan de IR te koppelen?
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Fyra.

Bericht door Terminus »

MIVB-reiziger schreef: Tiens, waar komen die 8 rijtuigen M6 eigenlijk vandaan? Tijdens de week zijn het immers stammen van een 6-tal M6.

Zou het een stam zijn die in de week de IC-K verzekert? Op de IR-i worden zo ook een aantal ritten met 8 M6 gedaan, en ook daar is er dan plots een enorm capaciteitsverschil tussen die stam en de enkele MS96 die de vorige/volgende trein verzekert...
Bijna alle treinen in de week op de verbinding Charleroi-Brussel-Antwerpen/Essen rijden met 8 M6.
MIVB-reiziger schreef:
Terminus schreef:Is er op de Fyraloze uren iets voorzien "ter compensatie"?
Een klassieke IC zonder rijpad die uiteindelijk toch maar op hetzelfde tijdstip aankomt als de volgende Fyra? Vrees er wat voor... :?
Ik dacht niet meteen aan een Beneluxtrein, maar b.v. aan een P-trein uit Essen/Antwerpen/Roosendaal (?) en vv tijdens de niet-bediende spitsuren. B.v. ter vervanging van de huidige Benelux 9212 die aankomst in Brussel-Zuid om 8u42 en ter vervanging van de Benelux die om 17u18 in Brussel-Zuid vertrekt.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

De weekenddienst op de verbinding Charleroi Antwerpen wordt verzekerd door een stam van 6 M6 ipv 8, waar die vandaan komt geen idee, want in de week rijden er op die verbinding samenstellingen van 8 m6.

Het is in ieder geval een amalgaam van samenstellingen op die verbinding, er rijdt werkelijk alles op, echter amper in overeenstemming met de benodigde capaciteit!

En over de IRn in het weekend heb ik reeds genoeg geklaagd, zelfs met speciale evenementen in Brussel of Antwerpen blijft dit één break, en inderdaad als al dit volk van de Benelux ook nog op die break moet zullen er vanaf dag 1 mensen op het perron achterblijven.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Fyra.

Bericht door ferry »

Hoi

Op de verbinding Essen-Antwerpen C - Charleroi zijn er in de week 2 stellen met 6 M6
Antw C 716 naar Essen en terug Antw C 8.46 naar Charleroi
Antw C 16:16 naar Essen en terug Antw C. 17:46 naar Charleroi
Het tweede stel rijdt geloof ik Antw C 17:17 naar Charleroi


ferry
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Over de Fyra gesproken, hier is sprake van een "announcement" dat hij niet vóór 2013 zou rijden (iemand op forum Tram 2000 heeft me erop gewezen)... maar ik vind helemaal niets ter bevestiging daarvan. Wat is ervan aan?
AlexNL
Berichten: 2185
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Elders gespot:
TGVfan schreef:
flv-fgsp schreef:Vanaf 9 december gaat de kruimeldief naar Brussel rijden. Er zijn drie treinstellen beschikbaar, dit levert de volgende dienst op:

Vertrek uit Amsterdam
05:47 07:41 08:41 10:41 12:41 13:41 15:41 17:41 18:41 20:41

Vertrek uit Brussel:
06:18 08:16/08:18 10:18 11:18 13:18 15:18 16:18 18:18 20:18 21:18

Hoera enzo.

Ik weet niet wie jij denkt te zijn en hoe dicht jij denkt op het vuur te zitten.... Maar een ding kan ik je alvast verklappen, ik zit stukken dichter op het vuur en het hierboven genoemde model klopt niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Hij heeft misschien gelijk, maar wat voor pedante manier om dat uit te drukken zeg...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra.

Bericht door Bordensteker »

MIVB-reiziger schreef:Over de Fyra gesproken, hier is sprake van een "announcement" dat hij niet vóór 2013 zou rijden (iemand op forum Tram 2000 heeft me erop gewezen)... maar ik vind helemaal niets ter bevestiging daarvan. Wat is ervan aan?
Ik las hier dat dat een uitspraak zou zijn geweest over de dienst Breda - Antwerpen.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

De dienstregeling zit inmiddels in de reisplanner op www.ns.nl. 10x per dag en een rittijd van 2 uur. Nu nog eens afwachten hoeveel ze voor die brol durven vragen.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Fyra.

Bericht door dcr »

Tweede Kamer wil goede treinverbinding Brabant - België
donderdag 11 oktober 2012
Tweede Kamer wil goede treinverbinding Brabant - België

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) moet er alles aan doen om snel het conflict met België op te lossen over de snelle treinverbinding Fyra Den Haag - Brussel. Dat vindt de Tweede Kamer. Het parlement vreest dat Noord-Babant zonder goede treinverbinding komt te zitten, bleek donderdag tijdens een overleg over het spoor.

Schultz en haar voorgangers liggen al jaren overhoop over de verbinding Den Haag - Brussel. België weigert het extra benodigde treinstel voor de verbinding aan te schaffen, terwijl de Belgen dat wel in 2005 beloofden. De Belgen zeggen geen geld te hebben voor het extra treinstel. Ook voor een tussenoplossing; een toeslagvrije Fyra Breda - Antwerpen wil het land geen geld vrij maken.

Juridische stappen
De bewindsvrouw liet eerder deze week weten dat zij juridische stappen voorbereidt om deze treindienst alsnog af te dwingen. De bewindsvrouw oogstte donderdag lof voor haar voortvarende aanpak, maar de Tweede Kamer wil dat Schultz meer doet. De huidige Beneluxtrein wordt namelijk eind dit jaar uit de dienstregeling gehaald en vervangen door de Fyra Amsterdam - Brussel. Anders dan de Benelux zullen voor deze Fyra speciale tarieven gelden en zal reserveren verplicht zijn.

Alternatief
Reizigers uit Brabant dreigen de dupe te worden. Verschillende fracties drongen er daarom op aan dat de Beneluxtrein voorlopig blijft rijden. "Het is toch onbehoorlijk om een lijn eruit te halen zonder alternatief?", stelde Jacques Monasch (PvdA). Hij eiste dat de minister er alles aan doet om voor 1 januari met een oplossing te komen. "Op deze manier kunnen we niet met reizigers omgaan."

Stoptrein
Als de Benelux wordt opgeheven en er geen alternatief komt, moeten reizigers uit Zeeland en Brabant ofwel met de trage stoptrein Roosendaal - Antwerpen reizen (circa 20 minuten trager dan de huidige Benelux) of met de duurdere Fyra via Rotterdam.

Tussenoplossing
GroenLinks en de SP drongen aan op het behoud van de Beneluxtrein. Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) suggereerde dat het misschien zou helpen als Nederland stappen zet op het gebied van de Hedwigepolder, waarover ook een conflict bestaat. Het CDA, de ChristenUnie en D66 drongen aan op een tussenoplossing voor de reizigers tussen Breda en Antwerpen.

Behoud Benelux onmogelijk
Schultz antwoordde dat het langer laten rijden van de Beneluxtrein niet tot de mogelijkheden behoort, omdat de treinpaden die deze trein gebruikt al zijn vergeven voor de nieuwe dienstregeling. De bewindsvrouw zei verder dat zij veel druk op de Belgen en de vervoersbedrijven zet om met een oplossing te komen. "Ik doe echt volledig mijn best."

Voorlopig geen oplossing
Tegelijk tekende Schultz aan dat zij voor een deel afhankelijk is van België. Alle alternatieven worden onderzocht, maar toch is het de verwachting dat een oplossing er niet voor februari is. "We hebben even te maken met een periode dat er geen vervoer zal zijn." En voor een tussenoplossing zoals het rijden met andere snelle treinen moet het materieel er wel zijn.

Geen alternatief
Maatschappij Voor Beter OV pleitte eerder vandaag om de intercity Zwolle - Roosendaal een paar keer per dag door te trekken naar Roosendaal. Een andere oplossing zou de Belgische HSL-pendel Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda. Ondanks alle alternatieven ligt het niet in de verwachting dat er per 9 december - de datum dat de nieuwe dienstregeling in gaat - een alternatief zal zijn.

Hedwigepolder
De suggestie dat de opstelling te maken heeft met de Hedwigepolder wuifde Schultz weg. Dat is een conflict met de Vlaamse regering; Schultz heeft te maken met de federale regering. De omstreden Zeeuwse polder is niet ter sprake gekomen, bezwoer zij.

(c) Novum / Treinreiziger.nl
Plaats reactie