Fyra

LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

K V B schreef:
jotie schreef: En dan nog: stel dat de Fyra ieder uur zou rijden, en het comfort inderdaad wordt geoptimaliseerd, waarom zou dat dan een hoger prijskaartje verantwoorden?
Je kan het ook omdraaien. Als aan meer comfort en snelheid geen hoger prijskaartje mag hangen, waarom zou men dan nog in komfort en snelheid investeren?
Waarom dan niet gewoon met M2 aan 60 kph tussen Brussel en Amsterdam rijden...
of gewoon met de stoptrein via Roosendaal?
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

Welja, er moet toch iets te regelen zijn met een vlotte IC of IR verbinding naar Roosendaal. We hebben modern materieel dat de grens over kan (Desiro, T13, T18, I10, I11), lijkt mij vooral kwestie van het in te passen in de dienstregeling, waarbij Antwerpen dan vooral het probleem is (kopmaken op -2, of doortrekken naar Brussel/Zaventem of Gent, maar voor dat laatste zullen de kruisingsmogelijkheden vermoedelijk niet ideaal zijn ). Als het niet te regelen is via de NZV is er ook nog steeds het ringspoor...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Misschien de IC-N veralgemenen met MS75, dan kan ie wel zonder problemen naar Essen... veel verschil met vandaag zal er toch niet zijn. :lol:

Andere mogelijkheid: de IC-N beperken tot Antwerpen-Centraal en een van de IR's (dan denk ik vooral aan de Brussel-Antwerpen om de Nijvel niet extra te belasten) doortrekken naar Roosendaal, met overname van de haltes die nu door de IC-N aangedaan worden. Dan behouden ook de noorderkempen een aanvaardbare rittijd naar Brussel (zoveel trager is de IR echt niet dan de IC) maar is er ook een enigszins snelle verbinding met Roosendaal. Vraag is natuurlijk of al het huidige materieel op de IC-N (en dan vooral de M5) Roosendaal binnen mag zonder al te veel moeite/aanpassingen.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Fyra.

Bericht door Molenbruch Y. »

(bericht dubbel gepost)
Laatst gewijzigd door Molenbruch Y. op 17 okt 2012, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Fyra.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Ter info: sinds vandaag zit het binnenlands aanbod vanaf 09/12 in planner van de NMBS, hetgeen ook toelaat om het spoorgebruik te bekijken. Zoals vermoed kon worden op basis van de reeds eerder uitgelekte dienstregelingen, zal de IR n (vertrek te FN om xx.05u) vertrekken op niveau -1, op sommige momenten zelfs op niveau 0, en vervolgens dus het eerste deel van zijn traject afleggen via lijn 27. Het feit dat de stop te Mortsel-Oude-God wordt overgeheveld naar de verlengde IR i is dus niet enkel een kwestie van voldoende tijdsmarge te voorzien, maar ook een technische noodzaak. Deze IR i (vertrek te FN om xx.09u) neemt op niveau -2 overigens het vrijgekomen spoor van de IR n in en rijdt over lijn 25, in het kielzog van de Fyra.

Merk overigens op dat, bovenop alle reeds aangekondigde besparingen, de laatste drie IR n-treinen in beide richtingen geschrapt worden. Alle details in de planner.

Groeten,
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

Molenbruch Y. schreef: Merk overigens op dat, bovenop alle reeds aangekondigde besparingen, de laatste drie IR n-treinen in beide richtingen geschrapt worden. Alle details in de planner.
Deze treinen zijn nochtans goed bezet! Ik neem deze regelmatig in FBN, in aansluiting met de CR die in Etterbeek om 22.51 vertrekt. Een goede aansluiting die wegvalt...
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

K V B schreef:
jotie schreef: En dan nog: stel dat de Fyra ieder uur zou rijden, en het comfort inderdaad wordt geoptimaliseerd, waarom zou dat dan een hoger prijskaartje verantwoorden?
Je kan het ook omdraaien. Als aan meer comfort en snelheid geen hoger prijskaartje mag hangen, waarom zou men dan nog in komfort en snelheid investeren?
Waarom dan niet gewoon met M2 aan 60 kph tussen Brussel en Amsterdam rijden...
Kent men bij NMBS/NS dan geen fierheid? De fierheid om te kunnen zeggen: "Wij kunnen u voortaan nog sneller en nog comfortabeler naar een bestemming in onze buurlanden brengen. En dat tegen exact dezelfde prijs als voorheen, te weten het internationaal overeengekomen TCV-tarief. Vanzelfsprekend behouden we ook alle kortingformules, zijn uw Railpluskaart en Interrailpasses zonder enige toeslag geldig. En even evident: uiteraard hoeft u niet te reserveren en zijn alle kaartjes 2 maanden geldig. De trein is immers geen vliegtuig. Flexibel, comfortabel, goedkoop, betrouwbaar: dat vindt u alleen bij de Belgische en Nederlandse spoorwegen."

Nouja, als je kijkt naar de NMBS-top, dan moet men inderdaad snel tot het besef komen dat die fierheid er niet is. Met een brede glimlach wordt het internationaal aanbod gedecimeerd, en met evenveel vrolijkheid worden allerhande binnenlandse treinen geschrapt. Van een topman van een spoorwegbedrijf zou je mogen verwachten dat hij er alles aan doet om zoveel mogelijk reizigers aan de trein te binden door een uitmuntende frequentie, inclusief nachtnet, en een eenvoudig tariefstelsel waarin de parameter 'tijd' geen rol speelt.

Soit, ik weet dat de discussie oeverloos en zinloos is, maar af en toe moet een mens zijn hart ook eens luchten. Het doet als spoorwegliefhebber en 'permanent' gebruiker gewoon ontzettend veel pijn om te zien wat voor 'n onacceptabele toestand men willen en wetens creëert. En dat blijkbaar uit pure geldzucht, want met fierheid heeft het dus niets te maken.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

jotie schreef:
Kent men bij NMBS/NS dan geen fierheid?
[...]

Soit, ik weet dat de discussie oeverloos en zinloos is, maar af en toe moet een mens zijn hart ook eens luchten. Het doet als spoorwegliefhebber en 'permanent' gebruiker gewoon ontzettend veel pijn om te zien wat voor 'n onacceptabele toestand men willen en wetens creëert. En dat blijkbaar uit pure geldzucht, want met fierheid heeft het dus niets te maken.
Fierheid eigen aan de echte spoorwegman... maar wat wilt ge met marketeers en CEO's zonder spoorwegervaring? Ruled by morons!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra.

Bericht door Bordensteker »

In een interview met de Nederlandse Metro bevestigt NMBS-woordvoerder Bart Crols woensdag dat de dinsdag uitgelekte prijzen inderdaad de officiële prijzen zijn. Aldus de Gazet van Antwerpen op haar site: Fyra tussen Antwerpen en Amsterdam is een vergiftigd geschenk.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Fyra.

Bericht door mijack1985 »

Minimaal twintig procent Fyra treintickets wordt goedkoop aangeboden.


Voor de Fyra Amsterdam - Brussel zullen er veel goedkope treintickets beschikbaar komen. Dat benadrukt een woordvoerder van de Belgische spoorwegen (NMBS). Concreet zal minimaal twintig procent van de treintickets goedkoop worden aangeboden.

Hij doelt daarmee op het Fyra Supersaver tarief. Met dit tarief kan straks voor 25 euro (enkele reis) van Amsterdam naar Brussel gereisd worden. Hoeveel goedkope zitplaatsen de trein precies zal tellen, kon de woordvoerder nog niet zeggen. "Dat zijn we nog aan het uitwerken, maar het zal gaan om een significant aanbod van minstens 20 procent" aldus woordvoerder Bart Crols. Deze goedkope treintickets zijn gebonden aan één specifieke Fyra.

Juiste tarieven
Tegenover Dagblad Metro bevestigde Crols eerder dat de Fyra tarieven die dinsdag door treinreiziger.nl werden gepubliceerd kloppen. Wel merkte de woordvoerder op dat de spoorbedrijven nog wachten op groen licht van de Belgische en Nederlandse overheid.

Kamervragen
Voor de PVV zijn de tarieven aanleiding om kamervragen te stellen. “Dat de Fyra een derde sneller is, wil niet meteen betekenen dat de kosten een derde hoger liggen. Dat is onwenselijk” aldus de PVV'er Machiel de Graaf.

Niet blij
NS Hispeed en NMBS Europe waren niet blij met de prijsvergelijking van treinreiziger.nl. Treinreiziger.nl vergeleek dinsdag de flexibele tarieven van de Beneluxtrein met de flexibele tarieven van de Fyra. "Dat is appels met peren vergelijken" stellen de spoorbedrijven. Volgens de spoorbedrijven zijn de tarieven van een hogesnelheidstrein niet te vergelijken met de huidige intercity tarieven.

Reserveringsplicht
De Fyra krijgt niet alleen kritiek vanwege de prijsstelling, maar ook vanwege de reserveringsplicht voor internationale reizigers. Crols reageert op de kritiek: "We willen de internationale reizigers een gegarandeerde zitplaats aanbieden. We willen vermijden dat internationale reizigers in een HST trein moeten staan, we willen immers kwaliteit en comfort bieden. Dat is trouwens ook wat de klant wil. "

Alternatieven
Maar volgens treinreiziger.nl zijn daar ook andere alternatieven voor. "Wanneer reizigers mogelijk is, maar niet verplicht, kunnen reizigers zelf de afweging maken" stelt redacteur Hildebrand van Kuyeren. "Bovendien is het raar dat voor de 38 minuten durende reis Rotterdam - Antwerpen reserveren verplicht is, terwijl je in dezelfde trein tussen Amsterdam en Rotterdam 40 minuten zonder reservering mag reizen".

Bron:Treinreiziger
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Molenbruch Y. schreef:Zoals vermoed kon worden op basis van de reeds eerder uitgelekte dienstregelingen, zal de IR n (vertrek te FN om xx.05u) vertrekken op niveau -1, op sommige momenten zelfs op niveau 0,

Ik mag hopen dat dit niveau +1 is, want niveau 0 gaat moeilijk worden ;)

Code: Selecteer alles

Merk overigens op dat, bovenop alle reeds aangekondigde besparingen, de laatste drie IR n-treinen in beide richtingen geschrapt worden. Alle details in de planner.
Dit is weer compleet belachelijk, wie beslist er zoiets???

Vorig jaar heeft men die laatste ritten al vervangen van M5m naar 1 klassiek, deze van 22u zat altijd stampvol, en nu zou deze moeten sneuvelen?

Pfff het begint echt belachelijk te worden die treinen naar Antwerpen. En 's avonds rijdt de IC i ook al met een verminderde samenstelling en deze moet dat maar slikken?
Laatst gewijzigd door Kristofke op 17 okt 2012, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
TMTHALYS

Re: Fyra.

Bericht door TMTHALYS »

Stijn82 schreef:Welja, er moet toch iets te regelen zijn met een vlotte IC of IR verbinding naar Roosendaal. We hebben modern materieel dat de grens over kan (Desiro, T13, T18, I10, I11), lijkt mij vooral kwestie van het in te passen in de dienstregeling, waarbij Antwerpen dan vooral het probleem is (kopmaken op -2, of doortrekken naar Brussel/Zaventem of Gent, maar voor dat laatste zullen de kruisingsmogelijkheden vermoedelijk niet ideaal zijn ). Als het niet te regelen is via de NZV is er ook nog steeds het ringspoor...

NMBS materieel dat uitgerust is met TBL1+ mag de grens NIET meer over.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Daarvoor kun je natuurlijk weer toelating regelen, het betreft een constructiewijziging, geen gloednieuw treintype. Een toelating zal zich dus ook toeleggen op de invloeden van die CW op de (in dit geval Nederlandse) baansystemen e.d.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Bij B-Technics hebben ze er "een beetje" te laat aan gedacht om de benodigde stempels en handtekeningen in het buitenland te gaan halen.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Fyra.

Bericht door Elgar »

LHOON schreef:
Molenbruch Y. schreef: Merk overigens op dat, bovenop alle reeds aangekondigde besparingen, de laatste drie IR n-treinen in beide richtingen geschrapt worden. Alle details in de planner.
Deze treinen zijn nochtans goed bezet! Ik neem deze regelmatig in FBN, in aansluiting met de CR die in Etterbeek om 22.51 vertrekt. Een goede aansluiting die wegvalt...
En zo komt ook de aansluiting te Mechelen met de trein naar Sint-Niklaas en Leuven te vervallen. De al veel te lange normale aansluiting van 14 minuten wordt dan maar liefst 23 minuten. Concreet komt het er op neer dat men in Brussel-Zuid al voor 21:00 dient te vertrekken om de laatste trein van de dag in Mechelen richting Sint-Niklaas te halen en dat voor een trein die nog binnen een straal van 25km rond Brussel vertrekt!
Plaats reactie