Fyra

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: de HLE18 zou nochtans wel over ATB moeten beschikken...

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405006
There were two bidding rounds back in 2006 for manufacturers needed, for the SNCB/NMBS to come to a final decision. The final order is also twofold, as it concerns a fixed order for sixty machines for 3kV DC and 25kV AC catenaries, and additionally an option is included for another sixty machines, of which the configuration is still unknown. First machines of the first batch are being delivered in 2009. Finally they will be certified for Belgium, including the new high speed lines, Luxembourg, France (25 kV AC only) and border track sections in the Netherlands (to Roosendaal and Maastricht) and Germany (to Aachen). Therefore hey will be equipped with TBL1, TBL1+, TBL2, MEMOR, ETCS 1 (for Belgium and Luxembourg), KVB (France) und ATB-EG (Netherlands). GSM-R is needed to reach for Aachen, which is possible under 3kV DC tension.
Railcolor is nu niet meteen een officiële bron he :wink: Maar ik heb heb toch nog nergens iets gezien dat ook maar wijst op ATB in de 18. TBL, KVB en ETCS, dat is alles wat je op het scherm kan krijgen. Ook een ATB-antenne is mij nog nooit opgevallen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Er is inderdaad niets gemonteerd dat in de verste verte op ATB lijkt of er zou moeten voor doorgaan. Memor II (CFL) zit er normaal dan weer wel op.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Fyra.

Bericht door nahoj »

pietmol schreef:
HLE18 zou probleemloos gehomologeerd moeten kunnen worden (zou zelfs onder de verantwoordelijkheid van de leverancier moeten gebeuren)

Homologatie van M6?
problemen afwijkend gaberit: dit is geen probleem, immers tussen de HSL en station Breda is er geen enkel ander Nederlands station, en in het station heeft van Breda heeft men geen luifelvormige perronoverkapping.
boordnet M6 werkt niet op 1500Vdc? =oplosbaar probleem indien men dit nodig acht
Geen ATB in M6 stuurcabine?
men kan met 2 locs rijden of men kan ATB inbouwen (als het enkel voor het stuk tussn HSL en Breda station is, dan is zelfs de light versie, ATB-E, voldoende)

mi. moet het mogelijk zijn om een homologatie van M6 te verkrijgen voor het traject Antwerpen HSL Breda
HLE 18 heeft geen ATB. Homologatie zou minstens een jaar duren, wellicht meer. Plus studietijd en ombouwwerk van prototypes voor homologatietesten, iets wat absoluut niet wenselijk is op machines onder garantie.
De constructeur zelf laten homologeren zou nog duurder uitkomen, want dat staat niet in het originele contract, en die firma werkt ook niet gratis.

M6 als rijtuig is inderdaad een gabarit-probleem. Ik dacht o.a. i.v.m. de perrons in Nederland.
Als ook de omvormer geen 1500V= aankan, zit je met twee behoorlijk grote problemen, die de zaak nog een stuk complexer maken als HLE 18.
Bij M6 als stuurrijtuig stelt zich opnieuw ATB als bijkomend probleem.

Voor Antwerpen-Breda heeft NMBS op korte termijn enkel V250.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

De oplossing voor het ATB-probleem is redelijk vanzelfsprekend: laat de Nederlandse infrabeheerder ERTMS aanleggen tot in het station van Breda. Nederland is al bezig met (het plannen van) de invoering van ERTMS, dus wellicht zijn er mogelijkheden om versneld ERTMS in Breda te krijgen. M6 is hoger dan het Nederlandse omgrenzingsprofiel toestaat. M6 is 4770 mm hoog (aldus Wikipedia) terwijl het Nederlandse omgrenzingsprofiel maximaal 4700 mm hoge treinen toelaat.

Daarnaast: perrons. In Nederland is een project gaande om alle perrons naar 76 cm te brengen, wat de Europese standaard is. Perron 2 in Breda is onlangs aangepast en op de juiste hoogte gebracht - mits de deuren van een M6 ook op die hoogte zitten zou dit moeten passen.

Afgezien van M6... how about I6, I10 of I11? Zijn dat nog eventuele mogelijkheden i.c.m. een HLE 18, of praat ik nu kletskoek?
Boris

Re: Fyra.

Bericht door Boris »

Oei, ik dacht dat het NS ruimteprofiel ruimer was dan het NMBS? Of zijn de Nederlanders "breder" :shock:
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

AlexNL schreef: De oplossing voor het ATB-probleem is redelijk vanzelfsprekend: laat de Nederlandse infrabeheerder ERTMS aanleggen tot in het station van Breda. Nederland is al bezig met (het plannen van) de invoering van ERTMS, dus wellicht zijn er mogelijkheden om versneld ERTMS in Breda te krijgen. .
een dubbele installatie ERTMS + ATB op dat korte stukje (zo'n 4 km) tussen de HSL en het station Breda zou een elegante oplossing kunnen zijn, alleen vrees ik dat Prorail, Nederlandse overheid, NMBS groep en de Belgische regering dan weer x jaren gaan discuteren over wie dit moet betalen...
Vandaag is er reeds zo'n dubbele oplossing op de sectie Amsterdam-Duivendrecht – Utrecht


vraag is echter of ATB op HLE18 überhaupt wel nodig is, immers het zou kunnen zijn dat de ECTS implementatie in de HLE18 ook ATB compatible is (mss gewoon SW-update?)

http://www.prorail.nl/English/Documents/2992881%20Netverklaring%20%202013%20GN%20bijgewerkt%20tm%20supplement%202%20EN.pdf schreef: Summary of regulations
► Relationship between safety/signalling system and the requirements relevant to admission40:
• Traction vehicles making use of route sections fitted out with ATB must be equipped with ATB
train equipment or compatible ETCS.

.
AlexNL schreef:M6 is hoger dan het Nederlandse omgrenzingsprofiel toestaat. M6 is 4770 mm hoog (aldus Wikipedia) terwijl het Nederlandse omgrenzingsprofiel maximaal 4700 mm hoge treinen toelaat.
M6 valt vwb de maximum hoogte volledig in het internationale omgrenzingsprofiel type B; maar M6 valt buiten M6 dit omgrenzingsprofiel doordat de 'afronding' van het dak hoger begint (de zijwand loopt iets langer rechtdoor). het is daardoor dat er soms niet voldoende vrije hoogte is bij oudere gemetste boogbruggen en bij sommige luifelvormige perronoverkappingen.
AlexNL schreef: Daarnaast: perrons. In Nederland is een project gaande om alle perrons naar 76 cm te brengen, wat de Europese standaard is. Perron 2 in Breda is onlangs aangepast en op de juiste hoogte gebracht - mits de deuren van een M6 ook op die hoogte zitten zou dit moeten passen.
de onderkant van de deuren van een M6 rijtuig zit veel hoger dan bij de meeste andere Belgische rijtuigen. zelfs perron van 84 cm hoog (wat de meest voorkomende hoogte is in Nederland) een zou geen probleem geven; echter prorail laat perronhoogtes toe varierend tussen 76 cm en 1 meter!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

ik denk dat bij de M6 vooral de klaptrede een probleem kan geven bij die hoge perrons.
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

Steven schreef:ik denk dat bij de M6 vooral de klaptrede een probleem kan geven bij die hoge perrons.

die klaptredes zitten bij 76cm (nmbs hoog perron) ook onder de perronrand
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

carlos schreef: vraag is echter of ATB op HLE18 überhaupt wel nodig is, immers het zou kunnen zijn dat de ECTS implementatie in de HLE18 ook ATB compatible is (mss gewoon SW-update?)

.


toevoeging...

de ATB versie in Breda is ATB EG (eerste generatie) kan deze signalering door ECTS apparatuur opgenomen worden of geldt dat alleen voor ATB-NG?
Laatst gewijzigd door carlos op 07 dec 2012, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

nahoj schreef:
M6 als rijtuig is inderdaad een gabarit-probleem. Ik dacht o.a. i.v.m. de perrons in Nederland.
Kan M6 leven met de nieuwe europese norm van perronhoogte ? (76 cm ?)
Roosendaal is vorig jaar verlaagd (door het spoor hoger te onderstoppen)

Antwerpen ( en Kalmthout!!!) zijn toch ook verlaagd bij de ombouw .
Theo
Groeten vanop de Heide
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

dentheo schreef:
nahoj schreef:
M6 als rijtuig is inderdaad een gabarit-probleem. Ik dacht o.a. i.v.m. de perrons in Nederland.
Kan M6 leven met de nieuwe europese norm van perronhoogte ? (76 cm ?)
Roosendaal is vorig jaar verlaagd (door het spoor hoger te onderstoppen)

Antwerpen ( en Kalmthout!!!) zijn toch ook verlaagd bij de ombouw .

tot nader order is 76cm ook de standaard hoogte in Belgie (vwb hoge perrons, Brussel Z/C/N, Leuven,...)

Dat van die deuren is slechte ten dele waar: NS heeft zo ergens rond 1990 de M4 bestudeerd want ze wilden ze huren en zijn toen tot die terechte conclusie gekomen omdat de breed openzwaaiende deuren van de M4 niet compatibel zijn met de Nederlandse hoge perrons (deuren langs onderen te lang). (zij hebben toen een tijdje M2's gehuurd)

Nu zien zij de breed openzwaaiende deuren van de M6 en trekken zij dezelfde conclusie,
deels terecht, deels onterecht:
onterecht wegens: de onderkant van deuren van een M6 zit (geschat) 20 cm hoger dan bij een M4 zodat zelfs perron hoogtes van 84 cm (wat defacto NS standaard was) geen probleem zijn

terecht wegens: prorail laat voor hoge perrons een nogal grote variatie in hoogte toe: de perronhoogte van een hoog perron varieert van 76 cm tot 1 meter
Laatst gewijzigd door carlos op 07 dec 2012, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Men is in Nederland bezig met het op 76 centimeter brengen van het perron. Ofwel door de perrons aan te passen, ofwel door het spoor te verhogen/verlagen. Dit geldt voor alle Nederlandse station.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Fyra.

Bericht door msts.be »

AlexNL schreef:Afgezien van M6... how about I6, I10 of I11? Zijn dat nog eventuele mogelijkheden i.c.m. een HLE 18, of praat ik nu kletskoek?
Alvast minder kletskoek dan onze vriend carlos, I6/I10/I11 zijn perfect inzetbaar, en desnoods allemaal doorelkaar in trek-duw (wel enkel voor de omgebouwde I6A/I10B voor 200 km/u). Enig probleem is dat ook het I11-stuurrijtuig geen ATB heeft, en ik denk ook nog geen ETCS (is wel op komst).

Al het gejammer over ATB is toch op zich geen probleem: in de Traxx zit ook geen klassieke ATB-installatie meer maar wel een ATB-STM. Dat is een tussenstukje die de ATB-signalen vertaalt naar ETCS-commando's die dan op het scherm verschijnen. Zo kan men het toch ook op de HLE18/I11 doen ?
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

carlos schreef:
carlos schreef: vraag is echter of ATB op HLE18 überhaupt wel nodig is, immers het zou kunnen zijn dat de ECTS implementatie in de HLE18 ook ATB compatible is (mss gewoon SW-update?)
.
toevoeging...
de ATB versie in Breda is ATB EG (eerste generatie) en zal zeker niet ondersteund worden door de ECTS "multi system antenna for all balise systems" want ATB-EG gebruikt geen balise (ATB-NG wel)
Op de Hanzelijn (vandaag officieel in dienst, zaterdag gratis pendeltreinen, en zondag in dagelijkse exploitatie) ligt ATB-EG en ECTS (level 2). Ook op Amsterdam Bijlmer-Utrecht CS ligt ATB-EG en ECTS (level 2).
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Fyra.

Bericht door Bibke »

Ik heb ergens gelezen dat de treinen ter gelegenheid van de opening door het slechte weer niet zouden doorgaan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie