TMTHALYS schreef:Feit is dat in Frankrijk èn in België van zodra er op een Thalys of TGV een welbepaalde overbezetting is, rechtstaande reizigers dus, er verplicht gereden wordt aan verminderde snelheid op de HSL. Vandaar dus reserveren!
'Welbepaalde overbezetting:' nou ja, een Thalys/TGV biedt relatief weinig ruimte om recht te staan. Je kan rechtstaand ook gemakkelijker tegen allerhande delen van het meubilair botsen. Een pretje lijkt het mij niet, maar de vraag is natuurlijk: vanaf hoeveel personen in surplus op een volle trein wordt het 'gevaarlijk'? Het zou me verwonderen mochten de Fransen daar echt streng in zijn; ik heb op veiligheidsgebied namelijk wel al wat gekke dingen meegemaakt.
In ICE's is het in ieder geval op vrijdag en zondag vaak staan geblazen, en niet eens met zo heel weinig. Ofschoon ik wel vaker een van die rolmopsen ben, of er tenminste tussen verzeild geraak, heb ik nog slechts één keer meegemaakt dat het klaarblijkelijk te gortig was geworden, en er werd omgeroepen dat minstens 100 personen moesten afstappen voor de ICE nog verder zou rijden. In die trein was dan iedere vierkante meter ingenomen, en op het perron stonden nog eens twee- à driehonderd mensen te wachten die allemaal diezelfde trein op wilden. OK, in zulke gevallen begrijp ik dat er moet geëvacueerd worden, maar dat was echt een extreme situatie op een moment dat het hele Duitse Fernverkehr in de soep was gedraaid door 'hittefalen'.
Vermits die V250's binnenin meer op de ICE dan op een TGV lijken, was MDS dus wel minstens een tikkeltje aan het overdrijven met zijn 'veiligheids'-gezwam. Maar wat wel zo is: het staat zo in de concessie. Waarom dat er in staat, dàt is een interessante vraag, maar met veiligheid heeft het in ieder geval niets te maken, eerder met waanbeelden over klantvriendelijkheid. Of beter: het feit dat 95% van de reizigers een zitplaats zou moeten hebben, leek mij een 'suggestie' dat er geen te korte treintjes moesten besteld worden. Maar hoe de vork precies aan de steel zit, tja, zou dat überhaupt nog iemand weten? Wim Kok misschien?
Soit, ik vind eigenlijk dat Fyra het vandaag en gisteren helemaal niet zo slecht heeft gedaan. Vandaag twee grote vertragingen en een van 22 minuten, maar voor het overige toch netjes op tijd. Of dat te maken heeft met voldoende herstel, betaald leergeld of domweg een flinke portie geluk, zal de volgende dagen weer blijken.