Fyra

Kris G

Re: Fyra.

Bericht door Kris G »

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... a_weerstil

de zoveelste vraag om de Fyra te vervangen door de Benelux

ik zou eigenlijk gewoon een betrouwbare verbinding willen tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam, de oude Benelux was ook geen voorbeeld van betrouwbaarheid

wat ik eigenlijk toch ook een bizarre keuze vind is, is de keuze voor een trein die max 250 km/u kan/mag op een infrastructuur die voor 300 km/u voorzien is > sowieso een slechte keuze dus want je hebt een peperdure infrastructuur waarvan de voordelen niet ten volle kunnen gebruikt worden
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

De oude Beneluxtrein was geen voorbeeld van betrouwbaarheid omdat de spoorwegen daar zelf voor zorgden, in afwachting van de V250 :roll:

Het verschil tussen 250 km/h en 300 km/h is verwaarloosbaar op de korte stukjes HSL die we hebben liggen: Schiphol - Rotterdam is een kippeneindje, Rotterdam - Antwerpen is niet ver, en Antwerpen - Brussel is niet eens HSL. Het verschil in reistijd zou op Schiphol - Antwerpen slechts 2 minuten bedragen, terwijl de treinen veel duurder zijn.
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:
Jeroen schreef:En waarom een Thalys niet laten stoppen?
Waarom zou Thalys een half uur vertraging of meer moeten oplopen om een Fyra uit de nood te helpen? De twee zijn concurrenten.
Thalys en Fyra worden beide door dezelfde vervoerders gereden: HSA in Nederland en NMBS in België.

Groetjes,
Rian
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

De HSA gaat alleen over de Fyra en heeft haar werk uitbesteed aan moederbedrijf NS Internationaal, opererend onder de handelsnaam NS Hispeed.

De NS heeft geen aandelen van de Thalys en heeft dus verder ook geen belangen bij de Thalys. NS Hispeed is wel de Nederlandse partner voor de distributie van de tickets. Er schijnen wel twee treinstellen van de Thalys eigendom te zijn van de NS, maar dat is meer op papier. Het onderhoud ervan gebeurt in Vorst en ze rijden niet specifiek op diensten naar Nederland.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Grootaandeelhouder van Thalys is SNCF (DB heeft haar aandeel verkocht aan SNCF) en die voelen er weinig voor om gestrande treinen te helpen. Dat gaat immers ten koste van de prestaties van Thalys.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

Volgende week moet ik een keertje naar Rotterdam, vuurdoop met de Fyra! Ben eens benieuwd...

Einde van de maand nog een keer naar Nederland. Bij de heenreis heb ik tijd genoeg, ga via Roosendaal (op zondag, met de rechtstreekse trein vanuit Mechelen). Rechtstreeks biljet Mechelen-Alkmaar "niet geldig in Thalys en Fyra Amsterdam-Brussel".
Terug op maandag met de Thalys, komt best overeen met mijn uurrooster.
Voor de reservatie Alkmaar-Mechelen worden er via de B-europe site drie biljetten uitgegeven: Alkmaar-A'dam, thalys A'dam-A'pen en A'pen-Mechelen.
Met dit laatste biljet is er iets aan de hand: het is gemerkt "uitsluitend geldig in combinatie met tgv, thalys, eurostar, treski, ice,airrail of fyra int.". Maar voor Antwerpen-Mechelen, enkele reis in eerste klas, wordt een tarief van €9,70 gerekend terwijl dit in binnenlandse dienst slechts €5,80 kost! Vanwaar dit verschil? Had ik het geweten, had ik het internationaal biljet vanaf Antwerpen genomen.


Ter info: voor Alkmaar-Amsterdam werd €11,60 gerekend (terwijl dit volgens de NS site €11,90 kost), voor de Thalys €49.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Fyra.

Bericht door fets »

LHOON schreef: Met dit laatste biljet is er iets aan de hand: het is gemerkt "uitsluitend geldig in combinatie met tgv, thalys, eurostar, treski, ice,airrail of fyra int.". Maar voor Antwerpen-Mechelen, enkele reis in eerste klas, wordt een tarief van €9,70 gerekend terwijl dit in binnenlandse dienst slechts €5,80 kost! Vanwaar dit verschil? Had ik het geweten, had ik het internationaal biljet vanaf Antwerpen genomen.
Klinkt als volle pot TCV tarief?
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

fets schreef:
LHOON schreef: Met dit laatste biljet is er iets aan de hand: het is gemerkt "uitsluitend geldig in combinatie met tgv, thalys, eurostar, treski, ice,airrail of fyra int.". Maar voor Antwerpen-Mechelen, enkele reis in eerste klas, wordt een tarief van €9,70 gerekend terwijl dit in binnenlandse dienst slechts €5,80 kost! Vanwaar dit verschil? Had ik het geweten, had ik het internationaal biljet vanaf Antwerpen genomen.
Klinkt als volle pot TCV tarief?
Wat is TCV tarief en hoe wordt het berekend?
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Fyra.

Bericht door fets »

LHOON schreef:
fets schreef:
LHOON schreef: Met dit laatste biljet is er iets aan de hand: het is gemerkt "uitsluitend geldig in combinatie met tgv, thalys, eurostar, treski, ice,airrail of fyra int.". Maar voor Antwerpen-Mechelen, enkele reis in eerste klas, wordt een tarief van €9,70 gerekend terwijl dit in binnenlandse dienst slechts €5,80 kost! Vanwaar dit verschil? Had ik het geweten, had ik het internationaal biljet vanaf Antwerpen genomen.
Klinkt als volle pot TCV tarief?
Wat is TCV tarief en hoe wordt het berekend?
Is een afstandsgebaseerd tarief waarmee reguliere "internationale" verbindingen worden verkocht. Bv nog gebruikt op Brussel-Luxemburg (of Brussel-Metz, etc..). Een paar jaar geleden had ik een bezoeker uit Parijs, en die had voor een 2e klasse ticket Brussel-Mechelen 6,60 betaald aan de SNCF. Dus 9,70 voor 1e klasse Antwerpen-Mechelen "klinkt" wel juist ;-)

Kijk bv op http://www.evonet.be/~rvdborgt/trein/nm ... emeen.html voor meer info.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Neen, die 9,70 is het EBS supplement. Antwerpen-Mechelen kost als TCV slechts 7,80 in 1e klas. Bij NMBS-Europe rekent men automatisch altijd het EBS tarief erbij voor alle bestemmingen buiten Antwerpen of Brussel. Apart aankopen was dus sowieso goedkoper geweest. Vermoedelijk gaat men er bij de NMBS vanuit dat wie wil betalen voor een Fyra niet gaat zeuren over een paar euro meerprijs.
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Tijgernoot schreef:De HSA gaat alleen over de Fyra en heeft haar werk uitbesteed aan moederbedrijf NS Internationaal, opererend onder de handelsnaam NS Hispeed.

De NS heeft geen aandelen van de Thalys en heeft dus verder ook geen belangen bij de Thalys. NS Hispeed is wel de Nederlandse partner voor de distributie van de tickets. Er schijnen wel twee treinstellen van de Thalys eigendom te zijn van de NS, maar dat is meer op papier. Het onderhoud ervan gebeurt in Vorst en ze rijden niet specifiek op diensten naar Nederland.
HSA gaat in Nederland over alle treinen over de HSL-Zuid. Ook de Thalys. Dat is het gevolg van de HSL-concessie. Kijk ook maar eens op een Thalys-ticket: de daarop vermelde vervoerders zijn wel degelijk NMBS en HSA. Dat zijn de vervoerders voor de reiziger. Welke eigendomsverhoudingen daar achter zitten of van wie de treinstellen zijn daarvoor niet van belang

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef:Neen, die 9,70 is het EBS supplement. Antwerpen-Mechelen kost als TCV slechts 7,80 in 1e klas. Bij NMBS-Europe rekent men automatisch altijd het EBS tarief erbij voor alle bestemmingen buiten Antwerpen of Brussel. Apart aankopen was dus sowieso goedkoper geweest. Vermoedelijk gaat men er bij de NMBS vanuit dat wie wil betalen voor een Fyra niet gaat zeuren over een paar euro meerprijs.
Ik zou je aanmoedigen om die paar euro meerprijs gewoon terug te vorderen. De NMBS is verplicht om de goedkoopste formule aan te bieden. Voor de terugreis Antwerpen - Mechelen had dat dus een gewoon TCV-biljet voor 7,80 moeten zijn en niet de duurdere EBS voor 9,70. Dit is een inbreuk op EU-verordening 1371/2007.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

fets schreef:
LHOON schreef:
fets schreef:Klinkt als volle pot TCV tarief?
Wat is TCV tarief en hoe wordt het berekend?
Is een afstandsgebaseerd tarief waarmee reguliere "internationale" verbindingen worden verkocht. Bv nog gebruikt op Brussel-Luxemburg (of Brussel-Metz, etc..). Een paar jaar geleden had ik een bezoeker uit Parijs, en die had voor een 2e klasse ticket Brussel-Mechelen 6,60 betaald aan de SNCF. Dus 9,70 voor 1e klasse Antwerpen-Mechelen "klinkt" wel juist ;-)

Kijk bv op http://www.evonet.be/~rvdborgt/trein/nm ... emeen.html voor meer info.
Die pagina ga ik een keer weghalen... zwaar verouderd en ik heb geen tijd om de informatie bij te werken.

Voor TCV gebruik je tegenwoordig het beste: http://jizdenka.idos.cz/IT.aspx

De SNCF verkoopt online trouwens geen EBS. En ook dat is in strijd met EU-verordening 1371/2007. En er zijn nog wel meer dingen mis met de boekingsmodule van de SNCF, maar dat hoort niet thuis in dit draadje.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

NRC schreef:Reizigersverenigingen willen nu helemaal af van Fyra

Reizigersverenigingen Rover en de Maatschappij voor beter OV hebben genoeg van de problemen met de Fyra-trein. Zij willen dat de hogesnelheidstrein op het traject tussen Amsterdam en Brussel wordt vervangen. Dat hebben woordvoerders van de reizigersclubs vanmiddag laten weten.

De staatssecretaris moet ingrijpen, zegt een woordvoerder van de Maatschappij voor beter OV tegen persbureau Novum. De reizigervereniging wil dat Arriva de exploitatie van treinen tussen Amsterdam en Brussel op zich neemt:

“NS Hispeed voldoet niet aan de eisen die werden gesteld bij de aanbesteding wat betreft het aantal treinen en de vertraging op het traject. Zo zouden er achttien treinen per dag heen en weer moeten rijden en zijn dat er nu maar tien. Daarnaast vallen de treinen met bosjes uit.”

Ook reizigersclub Rover wil dat NS Hispeed stopt met de Fyra vanwege de vele problemen. Rover vreest echter dat Arriva te onervaren is en pleit ervoor de oude Beneluxtreinen weer in te zetten. “Pas wanneer de Fyra zonder problemen rijdt, is die weer aan de beurt”, aldus een woordvoerder tegen Novum.

Ook vanochtend problemen met Fyra
Vanochtend ontstonden opnieuw problemen met de Fyra-trein. Tussen Rotterdam en Breda stond de hogesnelheidstrein ruim een halfuur stil vanwege problemen met een spanningsbrug, meldt een woordvoerder van de NS. Zaterdag stond de Fyra eveneens enige tijd stil, ditmaal bij de grens.

De Fyra kampt sinds zijn lancering bijna een maand geleden veelvuldig met technische problemen en staat daardoor geregeld stil of valt in zijn geheel uit.
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

rvdborgt schreef:
Tijgernoot schreef:De HSA gaat alleen over de Fyra en heeft haar werk uitbesteed aan moederbedrijf NS Internationaal, opererend onder de handelsnaam NS Hispeed.

De NS heeft geen aandelen van de Thalys en heeft dus verder ook geen belangen bij de Thalys. NS Hispeed is wel de Nederlandse partner voor de distributie van de tickets. Er schijnen wel twee treinstellen van de Thalys eigendom te zijn van de NS, maar dat is meer op papier. Het onderhoud ervan gebeurt in Vorst en ze rijden niet specifiek op diensten naar Nederland.
HSA gaat in Nederland over alle treinen over de HSL-Zuid. Ook de Thalys. Dat is het gevolg van de HSL-concessie. Kijk ook maar eens op een Thalys-ticket: de daarop vermelde vervoerders zijn wel degelijk NMBS en HSA. Dat zijn de vervoerders voor de reiziger. Welke eigendomsverhoudingen daar achter zitten of van wie de treinstellen zijn daarvoor niet van belang

Groetjes,
Rian

indertijd heeft de Nederlandse regering geoordeeld dat het beter was om de NATIONALE HST-diensten te gunnen; de financieel lucratieve veilingen voor GSM licenties indachtig.

HSA (met oa KLM en Air France als aandeelhouders) is toen uit de bus gekomen tot groot ongenoegen van NS.
Het internationale HST verkeer zat niet indeze vergunning.

Omdat NS ook nationaal HSt diensten wilde aanbieden, en omdat HSA financieel met problemen zat is er een samenwerking tot standgekomen: NS Hispeed, welk zowel nationaal als international diensten aanbiedt.
Ondertussen is NS veruit de grootste geldschieter van NS Hispeed, zodat NS ook opdraait voor het grootste gedeelte van de verliezen.

De oude Benelux (met het oude betalingssysteem) naast de Fyra laten rijden zou financieel nadelig zijn voor NS Hispeed (en dus ook voor NS, en dus ook voor de Nederlandse staat)


Tenzij de Nederlandse regering bereid is om die financiele verliezen te dragen en NS dwingt om de oude Benelux terug in te leggen (als drukkingsmiddel zouden ze kunnen dreigen met de in gebreke stellen van HSA, waardoor NS Hispeed niet meer zou kunnen opereren) zal NS nooit die oude Benelux nog terug inleggen.

Langs Belgische zijde spelen er naast financieel nog andere 'belangen':
enerzijds is de vraag voor behoud van de oude Benelux in hoofdzaak een Vlaamse vraag; anderzijds hebben de Franstaligen het er nog steeds moeilijk mee hebben dat indertijd de gewone internationale treinen naar Frankrijk 'opgeofferd' werden voor de TGV.
Hierbij dient echter opgemerkt dat de Internationale treinen naar Frankrijk echte internationale treinen waren (oa. reserveringen,beperkt aantal stopplaatsen,...) terwijl de oude Benelux eigenlijk te beschouwen was als een koppeling van een NS trein Amsterdam - Roosendaal en een NMBS trein Brussel Antwerpen Roosendaal. Oorspronkelijk had de Benelux in Belgie een Belgisch treinnummer, en in Nederland een Nederlands treinnummer, dus 2 nummers voor dezelfde trein; jarenlang stond de Benelux op de info borden en in het uurregelingsboekje als 'IC' en niet als 'INT' in tegenstelling tot bv de treinen Parijs - Brussel en Parijs - Brussel -Amsterdam welke 'INT' waren
Plaats reactie