Fyra

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

inderdaad voor reizigerstreinen is er normaal maar voorzien tot 19999
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Fyra.

Bericht door FireSea »

Er is alleen één minpuntje aan alle oplossingen waar de 4500-treinserie (of IC-N) deel van uitmaakt. De IC-N rijdt niet in het weekend en dat betekent dat je dan alleen maar 1x/u de L-trein hebt. Dus ze kunnen vandaag wel een geweldige oplossing hebben bedacht, maar morgen rijdt de Fyra wellicht nog steeds niet en hoe gaan ze het dan doen, zonder IC-N?
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Fyra.

Bericht door Hobbes »

Als de Fyra morgen niet rijdt gaat men 800'en of sprinters inzetten als pendel tussen Antwerpen en Roosendaal.
Men is er blijkbaar nog niet helemaal uit wat men gaat doen.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

Voorlopig geen Fyra.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... itten.aspx
Hoogste veiligheidsinstantie verbiedt voorlopig alle Fyra-ritten
14:08 BINNENLAND DVIS, de officiële waakhond van de spoorwegen, verbiedt vanaf nu alle commerciële treinritten van de Fyra op de Belgische spoorlijn 4. Het verbod kan enkel worden opgeheven als de NMBS kan aantonen dat de treinstellen weer betrouwbaar zijn.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Fyra.

Bericht door KB »

MaartendeJ schreef:Kan zijn dat het meer personeel kost. Die 40 minuten lijken mij bij uitstek zeer geschikt om het personeel pauze te laten houden. Als ze nu ineens aan het werk moeten in hun pauze, denk ik dat stakingen niet ver weg zijn.
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er voor het rijdend personeel van de NMBS geen pauzes voorzien zijn.
L'union fait la force.
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

MaartendeJ schreef: 14:08 BINNENLAND DVIS, de officiële waakhond van de spoorwegen, verbiedt vanaf nu alle commerciële treinritten van de Fyra op de Belgische spoorlijn 4. Het verbod kan enkel worden opgeheven als de NMBS kan aantonen dat de treinstellen weer betrouwbaar zijn.


als men bij NMBS slim is laat men de italianen dit bewijs leveren...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Ik moet zeggen... ik had me aan heel wat verwacht (de hele voorgeschiedenis liegt er niet om), maar dat we zo kort na de start al zouden belanden in het trieste dieptepunt waar we nu aanbeland zijn, had ik zelfs niet durven denken.

In de hele discussie hoop ik wel één ding: dat het kind niet met het badwater weggegooid wordt. Je kan heel veel zeggen over de kwaliteit van het rollend materieel, de reserveringsplicht, het afschaffen van alle redelijke alternatieven enzovoort, maar dat neemt allemaal niet weg dat de tijdswinst door het gebruik van de HSL gigantisch is (en nog groter kan worden als de vrij ruime marges nog wat ingekort worden). "Zomaar" de oude Benelux opnieuw inzetten of iets wat daarop lijkt biedt dan wel een oplossing voor de eerste punten, je bent wel plots opnieuw een uur langer onderweg. Ik denk dat er een grote markt is voor het concept dat nu enigszins belichaamd wordt door de Fyra (gebruik van de HSL, iets lagere snelheid goedkoper en flexibeler dan de echte HST).
Kris G

Re: Fyra.

Bericht door Kris G »

Steve schreef:Ik moet zeggen... ik had me aan heel wat verwacht (de hele voorgeschiedenis liegt er niet om), maar dat we zo kort na de start al zouden belanden in het trieste dieptepunt waar we nu aanbeland zijn, had ik zelfs niet durven denken.

In de hele discussie hoop ik wel één ding: dat het kind niet met het badwater weggegooid wordt. Je kan heel veel zeggen over de kwaliteit van het rollend materieel, de reserveringsplicht, het afschaffen van alle redelijke alternatieven enzovoort, maar dat neemt allemaal niet weg dat de tijdswinst door het gebruik van de HSL gigantisch is (en nog groter kan worden als de vrij ruime marges nog wat ingekort worden). "Zomaar" de oude Benelux opnieuw inzetten of iets wat daarop lijkt biedt dan wel een oplossing voor de eerste punten, je bent wel plots opnieuw een uur langer onderweg. Ik denk dat er een grote markt is voor het concept dat nu enigszins belichaamd wordt door de Fyra (gebruik van de HSL, iets lagere snelheid goedkoper en flexibeler dan de echte HST).
volledig mee eens, ik denk dat een snelle IC (elk uur) tussen Antwerpen en Roosendaal, een soort van Fyra zonder reserveringsplicht (liefst ook elk uur) en de Thalys perfect naast elkaar kunnen bestaan en het lijkt me ook logisch dat de 1e oplossing ook een mogelijkheid biedt aan de minder kapitaal-krachtige reizigers ;) ik wil gerust iets langer onderweg zijn als ik daardoor merkelijk goedkoper kan reizen
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Fyra.

Bericht door jens123 »

Vanmiddag iets voor 13 uur een testrit van de Fyra gezien toen we uitgeweken in Mechelen stonden.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Fyra.

Bericht door bobke »

Winterweer: hogesnelheidstreinen sneller defect
vrijdag 18 januari 2013


Fyra rijdt door het winterweer niet tussen Amsterdam en Brussel. Dat is extreem. Toch kan het nog extremer fout gaan, weet Eurostar uit het verleden. Thalys heeft nooit het netwerk moeten stilleggen door het winterweer, maar heeft wel in het verleden treinen moeten afschaffen daardoor. Hoe komt dat?

Meerdere treinen van Fyra zijn kapot gegaan door ijsblokken die zich onder de trein vormen. Die ijsblokken zorgen voor problemen op het moment die tijdens de rit op hogesnelheid afbreken, en vervolgens omhoog stuiteren tegen de trein. Een oplossing voor het probleem heeft NS Hispeed niet direct paraat.

Thalys: glas breekt
Thalys heeft deze winter tot nu toe geen ritten hoeven schrappen door het winterweer. Wel reden de treinen de afgelopen dagen minder hard om schade aan de treinen te voorkomen. "We hebben natuurlijk al heel wat ervaring" legt Thalys woordvoerder Patricia Baars uit. "Als we op volle snelheid rijden, en twee treinen kruizen elkaar, kan met sneeuw een vacuüm ontstaan waardoor de eerste glaslaag van het raam breekt", zegt Baars.

Thalys: snelheid aanpassen
Het is nog nooit gebeurd dat alle glaslagen breken. "Maar voor de reiziger is het niet prettig, en als zoiets gebeurd halen we de trein uit de roulatie". Maar Thalys probeert het probleem eigenlijk een stap voor te zijn. "Bij slecht weer verlagen we de maximale snelheid van 300 kilometer per uur naar 230 kilometer per uur of zo nodig naar 160 kilometer per uur". De Thalys heeft vooral problemen gehad van de winter van 2009/2010. Toen hadden veel treinen urenlange vertragingen en moest Thalys een enkele trein afschaffen.

Eurostar
De winter van 2009/2010 was voor Eurostar een nog veel groter drama. Op vrijdag 18 december 2009 strandde in drie uur tijd vijf Eurostar treinen in de Kanaaltunnel, een zesde trein strandde nog voor de tunnel. Tweeduizend reizigers moesten uren in de kou doorbrengen. In sommige gevallen zelfs zestien uur, zonder eten, drinken, licht en verwarming.

Ondeugdelijke filters
Na de problemen op vrijdag, werden ook de daarop volgende dagen de Eurostars geannuleerd. Pas dinsdag 22 december kon er weer met een beperkte dienstregeling door de tunnel gereden worden. De Eurostar treinen raakten volgens onderzoekers defect doordat ondeugdelijke filters vocht door lieten waardoor kortsluiting ontstond. "Het lijdt geen twijfel dat deze incidenten konden gebeuren doordat een grote hoeveelheid fijne sneeuw door het ventilatiesysteem de locomotieven werd binnen gezogen tot aan de elektronische controlekamers", schreven de onderzoekers destijds.

Aangepast
Eurostar heeft na die dramatische winter diverse maatregelen getroffen om dergelijke problemen te voorkomen. Bijvoorbeeld een nieuw draaiboek voor winterweer. Voor Eurostar reden om bijvoorbeeld vandaag preventief vier treinen te schrappen tussen Brussel en Londen vanwege weersomstandigheden in Groot-Britanië en Noord-Frankrijk. Alle overige treinen rijden wel, maar aan lagere snelheid.

ICE
De Duitse ICE heeft in het verleden ook last gehad van het winterweer. Zo reden de meeste ICE's in de winter van 2009/2010 anderhalve week niet naar Nederland en moesten reizigers met een vervangende trein naar Emmerich reizen. Ook binnen Duitsland moest de Deutsche Bahn toen kortere treinen inzetten en enkele treinen opheffen of vervangen.

NS Hispeed
De Fyra is dus niet de enige hogesnelheidstrein die kwetsbaar is voor het winterweer. Het verschil met ICE, Thalys en Eurostar is echter dat de Fyra nog niet heeft laten zien onder normale omstandigheden wel goed te kunnen rijden. Bovendien sluit het aan bij de vooroordelen die al langer leven over de Fyra V250 en heeft NS Hispeed onvoldoende geprobeerd om het reizigersleed te beperken.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ect-144915

Wat ik mij dan afvraag, hoe doen ze dat in landen waar het een hele winter koud is? Scandinavië, zwitserland, oostenrijk, rusland , zelfs china (bv op de langste lijn ter wereld: het temperatuurverschil is soms 40° tussen het noorden van het land en het zuiden. ). Daar rijden de treinen wel? Hoe lossen ze dit op ginder?
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Fyra.

Bericht door ijzeren rijn 82 »

binnekort kan TSP ook weer een afscheidsrit houden ! Afscheid van de V250
zal ook wel een flop worden zeker :lol:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

bobke schreef: Wat ik mij dan afvraag, hoe doen ze dat in landen waar het een hele winter koud is? Scandinavië, zwitserland, oostenrijk, rusland , zelfs china (bv op de langste lijn ter wereld: het temperatuurverschil is soms 40° tussen het noorden van het land en het zuiden. ). Daar rijden de treinen wel? Hoe lossen ze dit op ginder?
Elke winter sterven er meer mensen van de kou in Athene dan in Helsinki. Het zijn niet hoge of lage temperaturen die voor problemen zorgen, het zijn ongebruikelijke temperaturen.
In landen waar het meer sneeuwt is men op die sneeuw voorzien. Maar dat kost ook geld.
In landen waar extreem weer minder vaak voorkomt loont het minder om er op voorbereid te zijn.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Fyra.

Bericht door odul »

odul schreef:Ik denk niet dat er nog veel zal veranderen voor 9 december.
Men zal de kat uit de boom gaan kijken, hoe de "reiziger" zich gaat aanpassen aan de nieuwe treindienst.

Persoonlijk verwacht ik een te grote bezetting van de "omnibus" Roosendaal - Antwerpen.
Als noodoplossing kan men dan een extra rit in leggen tussen Rosendaal en Essen. Om de Nederlandse reizigers in Essen te laten overstappen op de IC Essen - Charleroi.

Dit zou "gemakkelijk" kunnen, omdat zowel materieel en personeel ter beschikking is.
En de rittijden kunnen ook zonder problemen ingelast worden.

Als de nood het hoogst is...
Dan kan het plots wel! :wink:

http://www.railtime.be/website/Pages/In ... c=1#658786
http://www.railtime.be/website/ShowStat ... 0-60&stn=0
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Fyra.

Bericht door rdv »

Heel goed werkt het toch niet met die oplossing. De eerste L-trein komt aan/vertrekt in Roosendaal rond 7u30, het moment waarop de 1e Fyra's al in R'dam of Brussel zouden moeten zijn.
Er waren vandaag 10 bijkomende ritten voorzien tussen Roosendaal en Essen. Eén ervan is afgeschaft en voor 4 ritten was de IC-N zoveel vertraagd dat die extra L-ritten waarschijnlijk leeg vertrokken zijn. Gemiddelde vertraging op de IC-N vandaag 10 min, met uitschieters tot 54 minuten. 5 ICN's waren afgeschaft. De L's reden met gem. 6 minuten vertraging (max. 50 minuten) en ook hier 5 afschaffingen.

Dus beste mensen, het ligt echt niet aan die Fyra-treinstellen. NMBS en NS doen hun uiterste best om de mensen duidelijk te maken dat de trein er niet is om naar een buurland te gaan, daar dient de auto voor.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Als de commentator in iets to-taal aan treinen ongerelateerds als een snookerwedstrijd al dit zegt:
De trein van Williams loopt niet echt vandaag... het lijkt wel een Fyra!
... dan wordt duidelijk hoezeer de merknaam "Fyra" geen stuiver meer waard is, en synoniem geworden met brol, iets wat niet loopt. Surreëel dat het zo ver gekomen is.

Echt gebeurd, een uurtje geleden op Eurosport. Ik viel bijna van m'n stoel.
Plaats reactie