Fyra

Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

Fyra.com zegt:

"Het Fyra vervoerbewijs blijft geldig op de treinen van dit alternatief vervoerplan.

Klanten die verkiezen niet te reizen kunnen hun tickets voor de betrokken Fyra-treinen naar gelang de beschikbaarheid omruilen voor een reis op een latere datum of laten terugbetalen, zonder bijkomende kosten, in het initiële verkooppunt."


Met een duur Fyra-biljet in de hand, veroordeeld worden om lokale treinen te nemen, is toch een vorm van diefstal gezien de lagere tarieven voor de tragere verbindingen ?

Kan men nog steeds een Thalys-plek claimen met een Fyra-biljet, of is die mogelijkheid bij gebrek aan overmacht/plotse gebeurtenis niet meer geldig ?

Omdat ik eind december, in tempore non suspecto, tickets voor de Fyra heb gekocht voor 26/01 speciaal om met de Fyra over HSL4/Zuid te kunnen reizen, voel ik mij 100% bedrogen als ik op lokale treinen word gezet over het traditionele traject dat ik al ken.

De tickets ruilen voor een latere datum is dan weer geen evidentie gezien de mogelijkheid dat de Fyra nooit meer zal rijden.

De tickets zijn via het internet gekocht (uiteraard). Hopelijk wordt dat geen lijdensweg van 3 maanden om mijn geld terug te zien. En dat ze het niet riskeren om administratieve kosten aan te rekenen! Heeft er al iemand ervaring met terugbetaling van Fyra-tickets die via het internet (NMBS Europe) zijn aangekocht ?
Boris

Re: Fyra.

Bericht door Boris »

Ik heb even op Wikipedia gekeken naar Ansaldo Breda. Deze firma maakt deel uit van Finmmeccanica. Leuk nietwaar aangezien het welgekende "Agusta" ook deel uitmaakt van de holding. :lol:
http://en.wikipedia.org/wiki/Finmeccanica :roll:
SBB 460
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 feb 2012, 09:57

Re: Fyra.

Bericht door SBB 460 »

Deze voormiddag gezien op de zevende dag.
Topman NMBS met CD&V Jef Van den Bergh
Toch een gemiste kans, deze politicus van Kalmthout heeft het echt niet opgenomen voor de problemen van de reizigers op Lijn 12.
Wat was hij toch veel te braaf tegenover de topman NMBS!!!
En deze topman zijn verdediging begin van de maand: "Neen, het zijn geen rommeltreinen, deze hebben 20 miljoen gekost en zijn echt degelijk... DE afgang drie weken later...
En nu gaan we voor onze Nederlandse vrienden rechtstreekse treinen inleggen van Roosendaal naar Antwerpen.
Ja zegt onze politicus, de pads in NL zijn reeds ingenomen door andere... moeten hierin dus berusten.
Wat een echte schande om in EU 2013 vast te stellen dat het "bijna" onmogelijk is om grensoverschrijdend verkeer te realiseren in BeNeLux verband.
Leg maar eens aan de reiziger uit dat het locale "oude" treintje in Heide volzit en niemand er meer op mag!
En dit geknoei en sage stopt echt niet!
Schande NMBS - NS - Politieke wereld.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Ja, het ging in de uitzending iets te veel over contracten en iets te weinig over de oplossingen voor de reizigers.

Welter schreef een goed artikel voor de Knack: http://www.knack.be/opinie/columns/de-f ... 775107.htm
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

@ Rob: ik hoorde in een van de NOS-reportages de topman van NS zeggen dat de getroffen reizigers gecontacteerd zouden worden, o.a. met het aanbod om naar de Thalys over te boeken. Tegen extra kosten of niet, dat werd er niet bij gezegd.

Nu, in beginsel heb je volgens de Europese verordening 1371/2007 art. 16 bij een vermoedelijke vertraging bij aankomst van meer dan 60 minuten sowieso het recht op "voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid".

Dat decoderen is niet altijd evident. Je kan immers discussiëren over wat vergelijkbare vervoersomstandigheden zijn, en wat de vroegste gelegenheid is. Het meest logische is natuurlijk dat je de snelste verbinding kan/moet nemen. Dan duikt te vraag op naar wat jou het snelste ter bestemming brengt: een 'vervangtraject' of de eerstvolgende Thalys? Veel zal er van afhangen wanneer je precies wilt reizen, en ook de reële verkeerssituatie op de dag zelf speelt een rol, dus als bijvoorbeeld ook de Thalys vertraging heeft, zal de alternatieve route allicht sneller zijn.

Als het er jou werkelijk om te doen is om via de HSL 4 te rijden, zou ik je aanraden om na te gaan of men jou kosteloos naar de Thalys wil omboeken, en als dat niet het geval is, die reis te annuleren en je geld terug te vragen. Een recht op vervoer met de Thalys claimen is op basis van de Europese verordening zeker niet zonder meer mogelijk.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Fyra.

Bericht door odul »

Ik heb vernomen dat Deschemaeker na de hervorming zal vervangen worden door Jannie Haeck.
Vandaar dat hij nu misschien stoere taal verkoopt.

Wel kwam de politicus uit Kalmthout, die regelmatig de trein neemt op lijn 12, zeer zwak uit de hoek.
Of de FYRA nu rijdt of niet, zowel voor hem als de reizigers uit zijn buurt, blijft de afschaffing van de beneluxtrein, een overbelasting aan reizigers op de lokale verbinding tussen Essen en Antwerpen.

Hij had het dan ook volledig moeten opnemen voor onze eigen mensen, die de dupe zijn van dit gedrocht.
Weer een gemiste kans dus. :( :evil:

Opvallend blijft vooral dat het Nederland is die hamert op een goede treinverbinding met België.
Hoogtijd dat "zij" dan ook terug een rijpad vrijmaken om deze verbinding tot stand te brengen.

Zoals het er nu naar uitziet, komt er dus niet meteen een nieuwe benelux verbinding.
Een overstap in Essen en of Roosendaal blijft een noodzaak.

Ik verwacht dan ook dat de huidige noodoplossing zal blijven bestaan tot juni, wanneer er een halfjaarlijkse aanpassing voorzien is.

En die is:
De L-trein 2x per uur laten rijden tussen RSD en FES, in de week.
En in het weekend een pendelverbinding tussen RSD en FNC op de voorziene uren van de FYRA.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

odul schreef:Hij had het dan ook volledig moeten opnemen voor onze eigen mensen, die de dupe zijn van dit gedrocht.
Weer een gemiste kans dus. :( :evil:
Wat willen de reizigers op lijn 12 dan volgens u? Terugkeer naar de dienstregeling van vorig jaar?
odul schreef:Opvallend blijft vooral dat het Nederland is die hamert op een goede treinverbinding met België.
Hoogtijd dat "zij" dan ook terug een rijpad vrijmaken om deze verbinding tot stand te brengen.
Aan Belgische kant wordt die verbinding ook gevraagd hoor. Kijk maar in de groep "Geen afschaffing Beneluxtrein" op FB.
odul schreef:Zoals het er nu naar uitziet, komt er dus niet meteen een nieuwe benelux verbinding.
Een overstap in Essen en of Roosendaal blijft een noodzaak.

Ik verwacht dan ook dat de huidige noodoplossing zal blijven bestaan tot juni, wanneer er een halfjaarlijkse aanpassing voorzien is.

En die is:
De L-trein 2x per uur laten rijden tussen RSD en FES, in de week.
En in het weekend een pendelverbinding tussen RSD en FNC op de voorziene uren van de FYRA.
En dat is nogal zuinig.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

odul schreef:Ik verwacht dan ook dat de huidige noodoplossing zal blijven bestaan tot juni, wanneer er een halfjaarlijkse aanpassing voorzien is.

De L-trein 2x per uur laten rijden tussen RSD en FES, in de week.
En in het weekend een pendelverbinding tussen RSD en FNC op de voorziene uren van de FYRA.
Dat krijgt de NMBS politiek niet verkocht, niet aan de Belgische regering en al helemaal niet aan de Nederlanders. Zelfs al zou de Nederlandse minster/staatssecretaris daarmee akkoord gaan, dan nog is hommeles in de Tweede Kamer.

Als - àls - het licht voor de Fyra uitgaat, denk ik dat de bal in eerste instantie bij de Nederlandse regering ligt, als partij en rechter tegelijk. Het probleem is dat die regering zich doorgaans zeer terughoudend opstelt ten aanzien van het autonome overheidsbedrijf NS, maar met de hete adem van de Tweede Kamer in de nek, is er misschien wel een forcering in de een of andere richting mogelijk.(In tegenstelling tot het Belgische parlement is het Nederlandse wèl kritisch; ook de Kamerleden van de meerderheidspartijen durven hun 'eigen' bewindslieden op het matje roepen.)

Het probleem blijft natuurlijk dat er niet 'zomaar' een vervanging klaarstaat voor de niet-rijdende Fyra, maar ik neem aan dat de Nederlandse regering bijvoorbeeld wel ProRail kan dwingen tot noodmaatregelen. Als je het gemak bekijkt waarmee NS & ProRail dezer dagen de normale dienstregeling inde diepvries stoppen, moet een of ander rijpad via Roosendaal ook mogelijk zijn. Het zal het reiscomfort naar beneden halen, maar ik vertrouw erop dat VVD en PVDA niet zomaar de handen in de lucht gooien met de mededeling: 'Helaas! Overmacht!'
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Fyra.

Bericht door Stijn91 »

L4 Meer #thalys 9376 (A’dam 17.19 - Parijs 20.35) staat geblokkeerd achter een defecte #fyra-testrit > onbepaald vertraagd #nmbs

Zelfs zonder reizigers zorgt de Fyra voor problemen.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

De Nederlandse staatssecretaris wil een plan:
http://www.knack.be/belga-algemeen/fyra ... 108504.htm
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

170 minuten vertraging al, meldt NS Highspeed voor de THA 9376. Breekt Fyra hiermee het record 'gevolgvertraging'? Weer een puntje voor de Fyra in de komende (radio)journaals, me dunkt. Kunnen ze die testritten niet beter 's nachts uitvoeren? Met wat geluk gaat het ook vannacht nog sneeuwen, dus nog steeds kans (of garantie?) op stilvallen. Mocht het niet zo treurig zijn voor de passagiers die nu op die Thalys zitten, zou ik me durven wagen aan een cynische glimlach.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Fyra.

Bericht door Bibke »

jotie schreef:170 minuten vertraging al, meldt NS Highspeed voor de THA 9376. Breekt Fyra hiermee het record 'gevolgvertraging'? Weer een puntje voor de Fyra in de komende (radio)journaals, me dunkt. Kunnen ze die testritten niet beter 's nachts uitvoeren? Met wat geluk gaat het ook vannacht nog sneeuwen, dus nog steeds kans (of garantie?) op stilvallen. Mocht het niet zo treurig zijn voor de passagiers die nu op die Thalys zitten, zou ik me durven wagen aan een cynische glimlach.
Was daarnet om 21u00 al op de radio, een 3 uur vertraging blijkt de Thalys opgelopen te hebben zoals je ook vermeld.hebt
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Fyra.

Bericht door Portbou »

K V B schreef:
Hogersluys schreef: Er is geen tijdswinst. De Thalys reed namelijk ook al over de HSL. Voor mensen waar tijd echt belangrijk was reed dus de Thalys.
De Thalys reed meer 6 keer per dag. Nu weliswaar 10 keer per dag. De frequentie verhogen naar elk halfuur (wat toch oorspronkelijk de bedoeling was voor Thalys + Fyra) betekent wel degelijke een gigantische tijdwinst.
Koop dan meer Thalys-treinen en leg die dan in ipv de V250...
neigezug

Re: Fyra.

Bericht door neigezug »

Ik zou liever meer ICE's zien.De uiteindelijk lage bezetting van de Fyra en het feit dat de reizigers zijn overgelopen naar de boemel of de auto zijn een indicatie voor het feit dat er een overaanbod zou kunnen ointstaan met 16 Fyra's in elke richtingdoe dan nonog eens enkele ICE's erbij die DB plant te rijden en dan wordt het overaanbod nog erger.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Fyra.

Bericht door i11 »

Stijn91 schreef:L4 Meer #thalys 9376 (A’dam 17.19 - Parijs 20.35) staat geblokkeerd achter een defecte #fyra-testrit > onbepaald vertraagd #nmbs

Zelfs zonder reizigers zorgt de Fyra voor problemen.
Ik begin me hoe langer en meer af te vragen of ik getuige ben van een komische show :lol: of een dramatisch treurspel :(
Maar serieus neem ik dit alles niet meer... :roll:
Plaats reactie