Fyra

dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Dat lijkt mij toch echt overdreven.
Een machinist van een Thalys kan door de trein naar het andere eind lopen, hij moet echt niet in de sneeuw.
Kopmaken 10 km terugrijden en via overloopwissels op verkeerd spoor netjes naar Antwerpen .
Moet dat echt DRIE UUR duren ?
Ik meende dat Berchem de sturing van de HSL kreeg op vraag van Nederland "voor de communicatie", werkte die vandaag blijkbaar niet ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Sorry maar je kan niet volledig door een thalys lopen, het is maar mogelijk om vanuit 1 kant vanuit de stuurpost bij de reizigers te geraken, vanuit de andere kant is het standaard niet mogelijk.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

He ik wist alleen dat je soms naar voren mee mag gaan kijken...maar ik wist niet dat het van de richting afhangt.
Of is het bij een gewone TGV anders ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

normaal niet, zover ik weet en me niet vergis kan je enkel vlot van de rijtuigen naar de loc kant pakwagen, de andere kant zit een reizigerafdeling en is het een deel demonteerwerk om er door te geraken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

jotie schreef:Het is andermaal een spelletje van semantiek en discours(analyse), maar MDS had in de Zevende Dag de grootste moeite om zichzelf verstaanbaar te maken: hij noemt de problemen met de V250 'hallucinant', hij wil 'brutale maatregelen' tegen AnsaldoBreda, en hij wil het geld van de NMBS in het project recupereren. Bovendien wil hij eventueel ook een schadevergoeding uit de brand slepen en eigenlijk de hele BeNe-dienst vanaf scratch heropbouwen... maar hij wil niet bevestigen dat de V250 de bons krijgt. Dat is zoiets als beweren dat een cirkel niet noodzakelijk niet-rechthoekig is.
Misschien is 'de bons' ook maar één van zijn twee voorstellen. De raad van bestuur moet het wel nog goedkeuren. Descheemaeker kan daar volgens mij nog geen uitspraken over doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Als die vergadering pas effectief morgen is dan kon hij inderdaad geen echte uitspraken doen.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

neigezug schreef:Ik zou liever meer ICE's zien.
Zo'n ICE 3 zoals die welke vanochtend bij Zevenaar tot stilstand kwam en afgesleept moest worden?
neigezug schreef: De uiteindelijk lage bezetting van de Fyra en het feit dat de reizigers zijn overgelopen naar de boemel of de auto zijn een indicatie voor het feit dat er een overaanbod zou kunnen ointstaan met 16 Fyra's in elke richtingdoe dan nonog eens enkele ICE's erbij die DB plant te rijden en dan wordt het overaanbod nog erger.
Overaanbod ontstaat zo gauw nog niet, hoor. Dat er in de Fyra niet veel volk te vinden was, heeft duidelijk andere oorzaken dan de intrinsieke onaantrekkelijkheid van een HST-verbinding naar NL. Laat 16 keer per dag stipt een Ersatz-Fyra rijden, vraag 2,30 toeslag bovenop de som der binnenlandse tarieven, en het ding zit vol.

Overigens, in de idealere wereld zouden er best 32 kleinere Fyra'tjes mogen rijden tussen A'dam en BXL. Een halfuurdienst tussen die twee hoofdsteden is toch zo gek niet? Net zo min als het gek zou zijn om met dezelfde frequentie naar Parijs en Keulen te rijden. Maar dan wel met materieel dat minder capaciteit heeft en dus ook minder hoeft te kosten. De imaginaire HST-versie van een hondenkop (*) zou ik daarvoor wel geschikt achten. Alleen schijnt men daar nog niet aan toe te zijn. (Maar mogen we hier af en toe nog gewoon dromen?)

(*) Mijn excuses, maar de Beneluxhondenkoppen behoren wat mij betreft samen met de HLV 12 en de TEE BR 602 (met gasturbine) tot de meest appellerende ontwerpen die ooit gemaakt zijn.
pietje

Re: Fyra.

Bericht door pietje »

jotie schreef: Overigens, in de idealere wereld zouden er best 32 kleinere Fyra'tjes mogen rijden tussen A'dam en BXL. Een halfuurdienst tussen die twee hoofdsteden is toch zo gek niet?
Ik denk zelfs niet dat je kleinere Fyra'tjes nodig hebt.
Ik ben er echt wel van overtuigd dat het mogelijk moet zijn om elk half uur een goed gevulde HST Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Brussel in te zetten, maar dan moet die wel aantrekkelijk geprijsd zijn en niet meer met die reserveringen...

Bij het verdwijnen was de Benelux ook altijd goed gevuld, dus een snellere verbinding zou m.i. in elk geval meer mensen overtuigen om de auto te laten staan.

Om de populariteit nog te verhogen zou je binnen enkele jaren zelfs kunnen overwegen om 1keer per uur gewoon naar Brussel-zuid te rijden, de andere keer via de diabolo en Schumann-Josaphat naar de Europese wijk (en evt. een paar keer verder naar Luxemburg)

De NMBS en NS kunnen natuurlijk ook altijd wachten of verder knoeien tot DB (of iemand anders) de markt helemaal inneemt, en dan komen klagen met allerhande uitvluchten
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Fyra.

Bericht door FireSea »

Geweldig idee! Dan heb je pas een ECHTE Beneluxtrein! Elk halfuur een Fyra naar Brussel is sowieso een prima idee en dan de ene via de Diabolo over Schaarbeek en de andere via de Diabolo met bediening van de Luchthaven. Behalve naar Luxemburg zou je ook nog door kunnen rijden tot Lille Europe, ik denk dat daar ook wel interesse voor is.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Ik denk dat jullie jullie idee direct ten grave mogen dragen. In De Zevende Dag zei Descheemaeker dat in de vroege jaren 2000 beslist is om 32 treinen tussen Brussel en Amsterdam te laten rijden, tien meer dan er nu tussen Brussel en Parijs rijden (volgens hem). Descheemaeker zei "dat we dat misschien eens moeten herbekijken" :?

Wat natuurlijk wel goed was, was dat hij zij: "dat hij hoopte dat Jos zich na zijn pensioen maar wat naar de Rolling Stones ging luisteren" :D
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

jotie schreef:
neigezug schreef:Ik zou liever meer ICE's zien.
Zo'n ICE 3 zoals die welke vanochtend bij Zevenaar tot stilstand kwam en afgesleept moest worden?
Volgens dat artikel gebeurde het afslepen al na een halfuur. Waarom kan dat in een groot land als NL en moet dat bij ons weer drie uur duren?
Waarom zie ik in zo van die Nederlandse artikels op foto's mensen nog voor de aankomst van die afsleepdienst al in de weide naast een HSL staan en laat men ze hier drie uur op een trein zitten?

:roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

bij dit weer zou ik liever drie uur op die trein blijven dan in de besneeuwde weide te gaan staan :mrgreen:
Jim

Re: Fyra.

Bericht door Jim »

Jeroen schreef:
jotie schreef:
neigezug schreef:Ik zou liever meer ICE's zien.
Zo'n ICE 3 zoals die welke vanochtend bij Zevenaar tot stilstand kwam en afgesleept moest worden?
Volgens dat artikel gebeurde het afslepen al na een halfuur. Waarom kan dat in een groot land als NL en moet dat bij ons weer drie uur duren?
Waarom zie ik in zo van die Nederlandse artikels op foto's mensen nog voor de aankomst van die afsleepdienst al in de weide naast een HSL staan en laat men ze hier drie uur op een trein zitten?

:roll:

Dus volgens u is het in Nederland weer allemaal beter? Waarom lieten ze gisteren dan de E9376 3 uur achter een defecte Fyra staan? Waarom kwamen dan alle Thalystreinen van zowel Nederland als Frankrijk met hopen vertraging naar België, maar reden ze wel nagenoeg probleemloos door ons kleine landje? Waarom reden er dan op een bepaald moment GEEN treinen meer in Amsterdam wegens "storing aan enkele wissels". Waarom rijden ze in Nederland dan al op winterdienst?
Het is heus niet altijd beter in Nederland hoor.
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Fyra.

Bericht door t-town »

@Jeroen:
Fout gelezen, zo erg is het niet gesteld met België.
De trein kwam om 10.30 u tot stilstand, reizigers werden om 12.00 verplaatst per bus en om 12.30 was er een wegsleeplocomotief ter plaatse. Dat is dus 2 uur.
carlos

"IC-trein gaat Fyra vervangen"

Bericht door carlos »

Bron: GVA 21jan

"IC-trein gaat Fyra vervangen"

12:02Binnenland De directie Nederlandse Spoorwegen overlegt vanmiddag met de top van de Belgische Spoorwegen over de toekomst van de Fyra. Nu al lijkt duidelijk dat een Intercity-trein tussen Brussel en Amsterdam de Fyra zal vervangen. Dat heeft NS-directeur Bert Meerstadt bekendgemaakt.


Dat betekent dat de gloednieuwe hogesnelheidstrein, na amper 40 dagen, maandenlang aan de kant zal staan. "We vragen ProRail wat de mogelijkheid en de capaciteit is op het traject", zegt Meerstadt. "Want we willen voorlopig een structurele oplossing hebben tot Fyra een betrouwbaar product is" .

De Fyra mag in ons land niet meer rijden, omdat er vorige week tijdens de rit stukken van het treinstel zijn losgekomen.


Welk materieel gaat men hiervoor gebruiken?
Plaats reactie