Fyra

Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Fyra.

Bericht door Stef »

Azess schreef:maar ik snap niet waarom de oude benelux niet terug kan rijden. Alles was voordien toch al in orde om op de Belgische en Nederlandse netten te kunnen rijden... Die traxxen zijn toch niet weg? of de reeks 11 is er toch nog. Of ga ik hier te kort door de bocht?
De rijpaden in NL zijn reeds ingenomen door andere treinen. Dat is het grootste probleem om de benelux opnieuw te laten rijden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Stef schreef:
Azess schreef:maar ik snap niet waarom de oude benelux niet terug kan rijden. Alles was voordien toch al in orde om op de Belgische en Nederlandse netten te kunnen rijden... Die traxxen zijn toch niet weg? of de reeks 11 is er toch nog. Of ga ik hier te kort door de bocht?
De rijpaden in NL zijn reeds ingenomen door andere treinen. Dat is het grootste probleem om de benelux opnieuw te laten rijden.
En de locs zijn ook (grotendeels) ingenomen.
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

jotie schreef:@ Rob: ik hoorde in een van de NOS-reportages de topman van NS zeggen dat de getroffen reizigers gecontacteerd zouden worden, o.a. met het aanbod om naar de Thalys over te boeken. Tegen extra kosten of niet, dat werd er niet bij gezegd.

Nu, in beginsel heb je volgens de Europese verordening 1371/2007 art. 16 bij een vermoedelijke vertraging bij aankomst van meer dan 60 minuten sowieso het recht op "voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid".

Dat decoderen is niet altijd evident. Je kan immers discussiëren over wat vergelijkbare vervoersomstandigheden zijn, en wat de vroegste gelegenheid is. Het meest logische is natuurlijk dat je de snelste verbinding kan/moet nemen. Dan duikt te vraag op naar wat jou het snelste ter bestemming brengt: een 'vervangtraject' of de eerstvolgende Thalys? Veel zal er van afhangen wanneer je precies wilt reizen, en ook de reële verkeerssituatie op de dag zelf speelt een rol, dus als bijvoorbeeld ook de Thalys vertraging heeft, zal de alternatieve route allicht sneller zijn.

Als het er jou werkelijk om te doen is om via de HSL 4 te rijden, zou ik je aanraden om na te gaan of men jou kosteloos naar de Thalys wil omboeken, en als dat niet het geval is, die reis te annuleren en je geld terug te vragen. Een recht op vervoer met de Thalys claimen is op basis van de Europese verordening zeker niet zonder meer mogelijk.
Hartelijk dank voor je reactie! Vandaag ben ik eens aan de loketten van Brussel-Zuid gaan vragen hoe het nu verder moet.

Aan de infobalie verwezen ze mij naar het loket ‘onmiddellijk vertrek’, alwaar ik werd afgesnauwd dat de Thalys verboden terrein is voor Fyra-adepten. Mensenlief, een van die baliebedienden daar was bijkans agressief; ‘t zal zijn dat ze daar al een hoop ontevreden klanten hebben gezien de laatste dagen.

Gelukkig is er ook een verkoopbalie ‘toekomstig vertrek’. Ik moest daar wel een nummertje trekken en een kwartier wachten, maar de beloning bestond in een rustige bediende die samen met mij tijd heeft uitgetrokken om alle alternatieven te overlopen. Ziehier het overzicht:

- zomaar de Thalys nemen met Fyra-tickets is in geen geval toegelaten. Er is op voorhand validatie noodzakelijk aan het loket ‘onmiddellijk vertrek’, en die zijn daar zeer streng in. Totnogtoe werd het kosteloos omruilen enkel toegestaan voor mensen die minstens twee internationale verbindingen combineerden, zegde de loketbediende.

- Fyra-tickets inwisselen voor Thalys-tickets kan enkel mits de opleg van de astronomisch hoge som van 40 euro per rit per persoon (vol tarief voor traject Brussel-Rotterdam is 62 euro, goedkopere tickets waren niet meer beschikbaar op mijn favoriete tijdstip, eigenlijk toch wraakroepend aangezien de loketbediende toegaf dat de Thalys ook veel lucht vervoert).

- met Fyra-tickets binnenlandse treinen nemen is sowieso toegelaten; men is dan wel een pak langer onderweg, moet vanuit Leuven minstens twee keer overstappen en maakt 100% kans om in een overvolle boemel die 20 keer stopt (ik overdrijf niet: Mechelen-Roosendaal stopt 20 keer) terecht te komen. Voordeel is dat men bij een vertraging van 2 uur de tickets integraal terugbetaald krijgt, en die kans is niet ondenkbeeldig. Sowieso zal men recht hebben op terugbetaling van 50% van de ticketprijs omdat men in ieder geval minstens een uur vertraging per traject zal hebben. Zelfs met de beloofde directe trein Antwerpen-Roosendaal blijven de klassieke treinen hoe dan ook een zwak alternatief.

De kans is dus groot dat de reisplannen worden afgeblazen...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fyra.

Bericht door groentje »

Behoorlijk wraakroepend, eigenlijk...
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

In feite ben ik een eerlijke mens, maar het Fyra-debacle brengt het slechtste in mij naar boven. Stel dat ik mijn internettickets laat terugbetalen (hetzij online, hetzij via het loket), ik beschik hoe dan ook over het pdf-bestand dat ik eindeloos kan afdrukken. Als de annulatie- en terugbetalingsprocedure lopende is op mijn reisdatum, kan ik toch nog met een uitprint reizen in klassieke treinen (mijn enige alternatief) ? Ik ben zelfs niet meer gebonden aan de gereserveerde tijdstippen en zitplaatsen, zodat ik in principe de hele dag retourtjes kan doen op (een deel van) het traject. Daar is immers toch geen enkel zicht op in een klassieke trein (tenzij je per toeval meermaals dezelfde treinbegeleider ontmoet). Met andere woorden, sluiten terugbetaling en reizen elkaar dan toch niet uit ?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:
jotie schreef:Nu, in beginsel heb je volgens de Europese verordening 1371/2007 art. 16 bij een vermoedelijke vertraging bij aankomst van meer dan 60 minuten sowieso het recht op "voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid".

Dat decoderen is niet altijd evident. Je kan immers discussiëren over wat vergelijkbare vervoersomstandigheden zijn, en wat de vroegste gelegenheid is. Het meest logische is natuurlijk dat je de snelste verbinding kan/moet nemen. Dan duikt te vraag op naar wat jou het snelste ter bestemming brengt: een 'vervangtraject' of de eerstvolgende Thalys? Veel zal er van afhangen wanneer je precies wilt reizen, en ook de reële verkeerssituatie op de dag zelf speelt een rol, dus als bijvoorbeeld ook de Thalys vertraging heeft, zal de alternatieve route allicht sneller zijn.

Als het er jou werkelijk om te doen is om via de HSL 4 te rijden, zou ik je aanraden om na te gaan of men jou kosteloos naar de Thalys wil omboeken, en als dat niet het geval is, die reis te annuleren en je geld terug te vragen. Een recht op vervoer met de Thalys claimen is op basis van de Europese verordening zeker niet zonder meer mogelijk.
Hartelijk dank voor je reactie! Vandaag ben ik eens aan de loketten van Brussel-Zuid gaan vragen hoe het nu verder moet.

Aan de infobalie verwezen ze mij naar het loket ‘onmiddellijk vertrek’, alwaar ik werd afgesnauwd dat de Thalys verboden terrein is voor Fyra-adepten. Mensenlief, een van die baliebedienden daar was bijkans agressief; ‘t zal zijn dat ze daar al een hoop ontevreden klanten hebben gezien de laatste dagen.

Gelukkig is er ook een verkoopbalie ‘toekomstig vertrek’. Ik moest daar wel een nummertje trekken en een kwartier wachten, maar de beloning bestond in een rustige bediende die samen met mij tijd heeft uitgetrokken om alle alternatieven te overlopen. Ziehier het overzicht:

- zomaar de Thalys nemen met Fyra-tickets is in geen geval toegelaten. Er is op voorhand validatie noodzakelijk aan het loket ‘onmiddellijk vertrek’, en die zijn daar zeer streng in. Totnogtoe werd het kosteloos omruilen enkel toegestaan voor mensen die minstens twee internationale verbindingen combineerden, zegde de loketbediende.

- Fyra-tickets inwisselen voor Thalys-tickets kan enkel mits de opleg van de astronomisch hoge som van 40 euro per rit per persoon (vol tarief voor traject Brussel-Rotterdam is 62 euro, goedkopere tickets waren niet meer beschikbaar op mijn favoriete tijdstip, eigenlijk toch wraakroepend aangezien de loketbediende toegaf dat de Thalys ook veel lucht vervoert).
Geld vragen voor een omboeking wegens uitval (en resulterende vertraging > 1 uur) is een inbreuk op de genoemde verordening 1371/2007 artikel 16. Je hebt 3 keuzes:
1. Inderdaad het recht om met de vroegste gelegenheid te reizen onder vergelijkbare vervoersomstandigheden.
2. Te reizen op een zelf te kiezen moment in de toekomst, ook weer onder vergelijkbare vervoersomstandigheden.
3. Van de reis af te zien en je hele ticket te laten terugbetalen.

Aan geen van de drie opties mogen extra kosten verbonden zijn.

De Fyra en Thalys zijn beide HST's en voor de reiziger is dat best vergelijkbaar. Overigens heeft NS toegegeven dat omboeken op de Thalys onder deze omstandigheden toegestaan is, zoals in de verordening vereist. En er zijn ook al mensen omgeboekt naar Thalys, ook als ze alleen maar tussen Nederland en België reisden. Zie ook deze productfiche:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... _Departure

Groetjes,
Rian
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Rob schreef:
- Fyra-tickets inwisselen voor Thalys-tickets kan enkel mits de opleg van de astronomisch hoge som van 40 euro per rit per persoon (vol tarief voor traject Brussel-Rotterdam is 62 euro, goedkopere tickets waren niet meer beschikbaar op mijn favoriete tijdstip, eigenlijk toch wraakroepend aangezien de loketbediende toegaf dat de Thalys ook veel lucht vervoert).
Dat is natuurlijk dikke zever, de Thalys Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs heeft een bijzonder hoge bezettingsgraad en vervoert zelden lucht!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Er zou eens iemand het volgende moeten doen:

- Met een Fyra kaartje gewoon op de Thalys stappen.
- Als de conducteur komt gewoon vriendelijk blijven, maar uitleggen dat je naar beste weten het recht hebt om de Thalys te nemen met een Fyra biljet.
- Als de conducteur weigert om je gewoon op de trein te laten gewoon voorstellen dat hij je persoonsgegevens en een boete + uitstel van betaling uitschrijft.

En dan gewoon de zaak eens hoger uitvechten. (Ik ga in principe nooit een "gevecht" aan met treinpersoneel)
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 479
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Fyra.

Bericht door Merijn »

Dat van zomaar op de Thalys te stappen...ik heb jarenlang de verkoop en naverkoop gedaan ervan, dus ik bezie dit anders...

Ik maak dan de vergelijking: als je kaas koopt in winkel X, moet je niet verwachten dat winkel Y jou dit gaat terugbetalen of laten ruilen als er iets met die kaas is...ook al is winkel X ondertussen gesloten.

Dus ik denk dat, als je een boete zou krijgen (in geval je zomaar met Thalys meereist), hogerhand niet veel zal winnen hierin.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Maar Merijn, de vervoerders die op je ticket staan afgedrukt zijn bij Thalys en Fyra identiek dezelfde.
Geen kwestie van ergens anders gaan winkelen dus.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:Maar Merijn, de vervoerders die op je ticket staan afgedrukt zijn bij Thalys en Fyra identiek dezelfde.
Geen kwestie van ergens anders gaan winkelen dus.
Het is allebei kaas van dezelfde koe, maar het is andere kaas én het komt uit een andere winkel ...
Azess

Re: Fyra.

Bericht door Azess »

ah ok. ik was dus iets te snel door de bocht... :-)
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Fyra.

Bericht door FireSea »

Maar, mensen... Kaas van dezelfde koe of niet, van dezelfde winkel of niet, die productfiche die rvdborgt enkele posts hierboven postte, "Thalys-Next-Departure", staat ècht op de website van NMBS Europe. En die liegt er niet om. Het staat er heel duidelijk, zwart op wit, ondubbelzinnig. Je hebt dus gewoon recht op een omboeking. Niet het recht om zomaar met je Fyra-ticket in de Thalys te stappen, maar wèl het recht om deze bij het loket kosteloos om te laten boeken naar een Thalys-ticket voor onmiddellijk vertrek. Dus neem in 's hemelsnaam die productfiche mee als je naar het loket gaat in zo'n geval en duw het ze onder de neus. Je zou toch zeggen dat ze dan geen poot meer hebben om op te staan en dat ze gewoon jouw eis moeten inwilligen.

Overigens vraag ik me wel af of deze regeling ook geldt als je je Fyra-ticket hebt gekocht op het moment dat je al wist dat de treindienst onderbroken zou zijn, zoals nu (dus met voorbedachte rade om goedkoop de Thalys te kunnen nemen). Anders zou niemand die tussen Amsterdam en Brussel reist meer een normaal Thalys-ticket kopen.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Fyra.

Bericht door Mechanik »

dat jij opzettelijk een ticket kunt aankopen terwijl hun product niet rijdt is een probleem van de vervoerder, zij moeten de verkoop maar stopzetten als hun product niet kan aangeboden worden ...
als internationale vervoerder hebben ze verplichtingen en die moeten ze dan ook maar naleven ...
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 479
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Fyra.

Bericht door Merijn »

Ok, je hebt recht op omboeking, maar...als er bij Thalys geen goedkoop ticket meer beschikbaar is, moet je het verschil bijbetalen.

Eigenlijk is dit gewoon het principe van het Fyra-ticket terugbetalen en iets anders in de plaats te boeken.

Of dit klantvriendelijk is, laat ik in het midden. Ik blijf bij mijn standpunt dat ze de Benelux beter niet helemaal direct afgeschaft hadden, want nu jaagt men de klant naar de concurrentie...
Plaats reactie