Fyra

Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

Hartelijk dank voor alle zinvolle antwoorden! Vandaag nog ga ik inderdaad met de productfiche 'Next departure" naar de loketten van Brussel-Zuid om een kosteloze omboeking naar Thalys te regelen voor zaterdag 26 januari. Uiteraard rijdt er dan nog steeds geen Fyra, dus kunnen de loketbedienden alleen maar tevreden zijn dat ik zo goed op tijd mijn omboeking kom regelen en niet de dag zelf hysterisch kom aankloppen omdat ik urenlange vertraging riskeer.

Toch straf dat mijn openingsvraag gisteren aan beide loketten ("onmiddellijk vertrek" en "toekomstig vertrek") om Fyra-tickets om te ruilen naar Thalys-tickets, onmiddellijk negatief werd beantwoord. Bij "onmiddellijk vertrek" kreeg ik er nog bijna een pak slaag bij, bij "toekomstig vertrek" kreeg ik een vriendelijke verklaring (zie hoger) die volgens specialisten op dit forum (zie ook hoger) nergens op slaat.

Trouwens, ik heb mijn Fyra-tickets gekocht in december, dus in tempore non suspecto, en geenszins met de bedoeling om goedkoop op een Thalys te kunnen zitten. Maar de loketbediende van "toekomstig vertrek" vertelde mij dat hij gisteren nog Fyra-tickets had verkocht met het oog op integrale terugbetaling ervan wegens vertraging van meer dan 2 uur. Who's cheating who ? :-)
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

Merijn schreef:Ok, je hebt recht op omboeking, maar...als er bij Thalys geen goedkoop ticket meer beschikbaar is, moet je het verschil bijbetalen.

Eigenlijk is dit gewoon het principe van het Fyra-ticket terugbetalen en iets anders in de plaats te boeken.

Of dit klantvriendelijk is, laat ik in het midden. Ik blijf bij mijn standpunt dat ze de Benelux beter niet helemaal direct afgeschaft hadden, want nu jaagt men de klant naar de concurrentie...
Sorry, maar een treinticket laten terugbetalen en een totaal ander treinticket kopen, heeft niets te maken met omwisselen. Deze mogelijkheid werd mij inderdaad voorgesteld aan het loket, maar dan kon ik geen enkele 'voorrang' laten gelden met mijn Fyra-ticket en was ik aangewezen op het duurste Thalys-tarief omdat de goedkopere tickets (die sowieso nog een pak duurder zijn dan het supersavertarief van Fyra) zogezegd al uitverkocht waren. Zogezegd, want de Thalys zit nooit "vol" tussen België en Nederland.

En Fyra en Thalys zijn helemaal geen zuivere concurrenten als ik het goed begrijp.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Fyra.

Bericht door FireSea »

Er wordt helemaal nergens in die productfiche gesproken over bijbetaling. Daarentegen wordt het gepresenteerd als een bijzondere ticketformule die uitsluitend is voorbehouden aan Fyra-reizigers die niet binnen een bepaalde tijd na de geboekte vertrektijd met een Fyra-trein op de bestemming gebracht kunnen worden. Dit moet dus een "gratis" ticket zijn in ruil voor het niet bruikbare Fyra-ticket. Anders heeft het geen zin om hier een aparte bijzondere formule voor op te zetten. Dan zou het immers hetzelfde zijn als een 100% terugbetaling van het Fyra-ticket en vervolgens helemaal opnieuw een ticket kopen voor een andere trein. Dat is geen ticketformule.

Overigens denk ik wel dat je niet op voorhand zo'n omboeking kunt doen. Dus niet nu al voor zaterdag de 26e. De ticketformule heet niet voor niets "Next Departure". Het moet wel zijn als ware dat je er zaterdag ineens achterkomt dat je Fyra niet rijdt en ook een uur later niet en dat je toch zo snel mogelijk wilt vertrekken.
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

FireSea schreef:Overigens denk ik wel dat je niet op voorhand zo'n omboeking kunt doen. Dus niet nu al voor zaterdag de 26e. De ticketformule heet niet voor niets "Next Departure". Het moet wel zijn als ware dat je er zaterdag ineens achterkomt dat je Fyra niet rijdt en ook een uur later niet en dat je toch zo snel mogelijk wilt vertrekken.
In principe klopt dit, maar in de praktijk komt het toch op hetzelfde neer dat ik vandaag dezelfde regeling tref die ik anders zaterdag om 08.00 uur moet doen... ... ...
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Rob schreef: En Fyra en Thalys zijn helemaal geen zuivere concurrenten als ik het goed begrijp.
Fyra en Thalys zijn gewoon twee merken van dezelfde firma's.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
Rob schreef: En Fyra en Thalys zijn helemaal geen zuivere concurrenten als ik het goed begrijp.
Fyra en Thalys zijn gewoon twee merken van dezelfde firma's.
Ik denk echter dat het verschillende bedrijven zijn.
Volgens mij heeft SNCF geen aandeel in Fyra.
NMBS misschien ook wel niet, is aangetrokken als vervoerder in Belgie.
NS en KLM dan weer wel als aandeelhouders van het virtueel failliete HSA
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

DS schreef:Gent - Amsterdam in 5 uur en 36 minuten

53 minuten vertraging voor de Thalys van 9.30 uur. En een afgeschafte Thalys van 10.30 uur.

De pendeltocht van Polle de Maagt lijkt de wet van Murphy te herschrijven. Omdat hij de treinproblemen tussen België en Nederland stilaan beu was, plande hij maandag met het vliegtuig van België naar Nederland te gaan. Zelden botste een plan echter op zoveel tegenslag. Het relaas van 'meer dan 120 minuten vertraging'.

'Het begon als een grap, maar zaterdag neem ik voor het eerst het vliegtuig van Brussel naar Amsterdam', klonk het dit weekend in De Standaard. Het liep de 29-jarige Nederlandse consultant Polle de Maagt stilaan de spuigaten uit. De man moet voor het werk immers meermaals per week vanuit Gent naar Nederland, en deed dat lange tijd met de trein.

'Maar de reistijd begon de laatste weken uit de hand te lopen', volgens de Maagt. Dan maar met het vliegtuig, 'op dit moment de meest betrouwbare manier', want 'je bent tenminste zeker dat je op tijd op je bestemming raakt'.

Maar ook dat plan verliep niet zoals gehoopt. 'Omdat de Fyra niet rijdt, ik de Thalys niet vertrouwde en ik weinig zin had in een 4-uur-durende wereldreis [...] had ik deze morgen een vliegtuig ticket gekocht van Brussel naar Amsterdam', begint de Maagt het verhaal maandag op zijn weblog.

Polle de Maagt
@Polledemaagt Flight from BRU to AMS was cancelled this morning because of the weather. The travel gods are trying hard to prevent me from getting to NL.
21 januari 13


Helaas. Vliegtuig afgelast. Plan C dan maar: een Thalys-ticket. Maar ook daar hielden de problemen niet bij op, want ook die rit werd afgelast.

Polle de Maagt
@Polledemaagt So, they cancelled my #Thalys. Don't know what to say.
21 januari 13


Even uitleg gaan vragen aan een 'duidelijk geïrriteerde loketbeambte' in Antwerpen Centraal, en dan de stoptrein Essen/Roosendaal op.
Hoewel het Thalys-ticket volgens de loketbeambte ook geldig was op de boemeltrein, botste de Maagt op onbegrip bij de conductrice. 'Volgens de regels mag u met een Thalys ticket niet op deze trein.'

Polle de Maagt
@Polledemaagt This is the current OFFICIAL alternative to the #fyra (not joking). I paid €79 to be on it ... instagr.am/p/UvdwPkQZZB/
21 januari 13


Na een korte woordenwisseling waarbij alle stoppen ei zo na doorslaan, besluit de conductrice 'coulant' te zijn en de Maagt toe te staan dat hij mag blijven zitten. Maar ook hier stopt de saga niet. Eens aangekomen in Essen, blijkt ook de stoptrein het voor bekeken te houden.

Dan maar met een bus naar Roosendaal, na 35 minuten wachten in de koude. Van daar op de trein naar Amsterdam, maar ook die raakt niet tot op de eindbestemming. Een bevroren wissel bij Den Haag, dus 'Holland Spoor' wordt meteen ook de eindhalte.

Polle de Maagt
@Polledemaagt Let's approach this from the positive side: for €79 euros, I got an extra 3hrs travel time AND a bus ride for free! #Fyra #woopwoop
21 januari 13


Meer dan 120 minuten vertraging'

De laatste overstap: op de intercitytrein naar Amsterdam. En die brengt De Maagt, na 5 uur en 36 minuten, met vier treinen en een bus, eindelijk in Schiphol.

Polle de Maagt
@Polledemaagt Stop de klok! Na 5 uur en 36 minuten. Haha, #Thalys/#Fyra; what doesn't kill me makes me stronger! 4sq.com/11Ltkwy
21 januari 13


De Maagt hoopt nu op compensatie. 'Als ik niet om een van de vage compensatiebepalingen uitgesloten word' en 'als men het eens is met het feit dat ik meer dan 120 minuten vertraging had', tenminste.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Heeft Giuseppe Marino, nummer twee van AnsaldoBreda, een bijbaantje als stand-up comedian? Het lijkt er wel op. "Niets aan de hand, over een paar dagen is alles opgelost", stelt de man.

http://nos.nl/artikel/465036-fyra-probl ... orbij.html
FLV-FGSP
Berichten: 1889
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

"Sono Giuseppe, iek maak de meest fantastico bodem, molto crosso, voor die Fyra"
Laat die man maar pizza's gaan bakken!
rvdborgt
Berichten: 4332
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Merijn schreef:Ok, je hebt recht op omboeking, maar...als er bij Thalys geen goedkoop ticket meer beschikbaar is, moet je het verschil bijbetalen.

Eigenlijk is dit gewoon het principe van het Fyra-ticket terugbetalen en iets anders in de plaats te boeken.
Nee, dat kan niet, zie EU-Verordening 1371/2007, artikel 16 (en voor die tijd was er artikel 16 van de CIV met een vergelijkbare bepaling). Bij een te verwachten vertraging van meer dan een uur op de eindbestemming heb je o.a. het recht om met de eerstvolgende verbinding verder te reizen en wel zonder bijbetaling. Er staat overigens nergens bij dat dat met dezelfde vervoerder(s) zou moeten, maar zoals al opgemerkt zijn het in dit geval wél dezelfde vervoerders.

Groetjes,
Rian
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

Wat ik vanavond heb meegemaakt aan de internationale loketten van Brussel-Zuid, is hallucinant.

Eerst trok ik naar de balie "toekomstig vertrek" waar ik, tot mijn vreugde, dezelfde vriendelijke bediende toegewezen kreeg als gisteren. Ik leg hem de productfiche van Thalys Next Departure voor, een uittreksel uit de mail van vanochtend van rvdborgt in deze draad, en artikel 16 van de Europese verordening. En de bediende geeft mij gelijk! Hij begint onmiddellijk met het omboeken van mijn Fyra-tickets voor 26/01 naar de eerstvolgende Thalys na 08.18 uur op die dag (met name de 9309, waar trouwens nog minstens 99 plaatsen beschikbaar zijn en geen kortingen meer worden gegeven). Helaas blokkeert "het systeem" op het feit dat de omboeking niet gebeurt op de dag zelf van de treinreis. De bediende laat mij met lege handen achter. Ik vraag of hij mij de garantie kan geven dat ik op zaterdag 26/01 een even integere en behulpzame bediende als hem zal treffen, maar dat blijkt onmogelijk: hij informeert achter de schermen bij enkele dienstchefs, en die weigeren allemaal Thalys Next Departure te geven. (Eigenlijk ben ik wel opgelucht voor die bediende: als het gelukt was om de Thalystickets te regelen kreeg hij waarschijnlijk serieus op zijn donder.)

Om zuiver technische redenen zie ik dus een onmiddellijke regeling met de formule Thalys Next Departure door mijn neus geboord. De bediende is oprecht verveeld met de zaak en raadt mij aan om klachtenbrieven te schrijven naar de NMBS, de Ombudsman en de media. Hij is het openlijk niet eens met het beleid van de NMBS om de klanten hun rechten te misgunnen omdat de NMBS anders een nog groter financieel debacle zou meemaken, maar kan er uiteraard in zijn eentje niets aan veranderen. Ik dank hem, en ga vervolgens mijn geluk beproeven bij de balie "onmiddellijk vertrek".

Aan de balie "onmiddellijk vertrek" begin ik mijn verhaal op exact dezelfde rustige manier als bij de andere balie, maar word ik door de tuttebel van dienst direct onderbroken met de mantra dat enkel lokale treinen genomen kunnen worden met een Fyra-ticket of dat ik terugbetaling kan regelen via het initiële verkooppunt. Voor een discussie mag ik twee meter verder bij een dienstchef gaan aankloppen. Deze heeft mij letterlijk verbaal slaag gegeven, op een manier die totaal niet door de beugel kan.

Ik: "Ik wil informeren of ik zaterdag 26/01 nog het product van de NMBS "Thalys Next Departure" kan aanschaffen aangezien ik tickets voor Fyra heb voor die dag."
Bullebak: "Dat product geldt enkel voor AirRail-tickets".
Ik: "Meneer, er staat duidelijk op dat dit voor de Fyra geldt."
Bullebak: "De Fyra rijdt nooit meer, dat is gedaan."
Ik: "Nochtans heb ik hier een actueel geldende productfiche die is gebaseerd op een Europese verordening..."
Bullebak: "Ik volg het reglement en dat zegt dat ge geen tickets voor de Thalys kunt krijgen via omwisseling. Thalys is een privé-vervoerder, met andere tarieven."
Ik: "Op de tickets van Fyra en Thalys staan nochtans dezelfde vervoerderscodes."
Bullebak: "Stap naar de rechtbank als ge uw gelijk wilt halen."
Ik: "Alles staat hier zwart op wit."
Bullebak: "Ga naast Descheemaecker zitten, daar is nog een plaats vrij."

En hij verdwijnt in de coulissen.

Hier wil ik het niet bij laten. Bij de NS is omwisseling naar Thalys-tickets wel mogelijk. Dat is dus een directe discriminatie tussen Belgische en Nederlandse Fyra-klanten. De media berichten vooral over de reistijdverlengingen ten gevolge van het wegvallen van de Fyra, maar ik heb nog niets gelezen over de botte manier waarop de NMBS Europese regelgeving en haar eigen productfiches naast zich neerlegt. Ik voel duidelijk aan dat het personeel van de balie "onmiddellijk vertrek" niet goed in haar vel zit en waarschijnlijk meerdere keren per dag ruzie maakt met klanten, maar dat neemt niet weg dat de klant afdwingbare rechten heeft.

Plannen TreinTramBus of forumleden een media-offensief om de botte en brutale houding van NMBS ten opzichte van onaantastbare reizigersrechten, nota bene geput uit dwingende Europese regelgeving en NMBS-productfiches, aan te klagen ?
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

De NMBS heeft mij voor de zoveelste keer verslagen, en ik probeer mijn Fyra-tickets terug te laten betalen.

Aan de loketten van Brussel-Zuid daarstraks kreeg ik de raad om dat online af te handelen.

Als ik inlog op mijn (gehackte, dank u wel NMBS) account, krijg ik te lezen dat annulatie van supersavers niet kan en dat ik moet bellen naar de klantendienst of... naar het station moet gaan.

Bellen naar de klantendienst kost geld, en dat weiger ik.

Aan het loket van Brussel-Zuid weigert men online-tickets terug te betalen.

Wat een zooi!
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Pijnlijk verhaal, Rob. :(

Nu, dat men jou vandaag nog geen Next Departure wil meegeven, dat kan ik eigenlijk nog wel begrijpen. Dat 'tarief' is duidelijk bedoeld als een instrument om ad hoc een 'gestrande reiziger' te kunnen helpen met niet alleen een alternatieve verbinding, maar ook een gereserveerde zitplaats. Daarnaast zal het wellicht worden gebruikt om intern kosten door te rekenen, maar daar heeft de reiziger verder geen mallemoer mee te maken en kan dus ook nooit een argument in de discussie vormen.

Toch lees ik jouw verhaal met verbijstering, want rond het tijdstip dat het besluit van de RvB van de NMBS bekend werd, stonden er op de website van deredactie.be twee 'snapshots' van powerpoint handouts, waarop ondubbelzinnig sprake was van omboeking van Fyra-tickets naar Thalys. Helaas is die snapshot intussen verdwenen. (Die stond hier: http://www.deredactie.be/permalink/1.1529914)

Ik weet helaas ook niet hoe je deze situatie nu het beste aanpakt, in de veronderstelling dat je liefst niet te veel heibel maakt. Het meest logische zou zijn dat je op de dag van vertrek om een minuut na 6 bij 'onmiddellijk vertrek' staat, en daar nogmaals je geluk beproeft. Maar me jouw ervaringen in het achterhoofd, weet ik niet of je daar überhaupt nog zin in hebt? Het lijkt mij in ieder geval geen prettig begin van een reis(je).

Misschien moet je morgen eens proberen bellen met de NMBS, en hen vragen of ze van plan zijn hun eigen productfiches na te leven, of van mening zijn dat ze boven de Europese verordening staan. Niet bellen naar het contactcenter via een 070-lijn, want dan ga je ongetwijfeld van het kastje naar de muur gestuurd worden, maar rechtstreeks naar de directie IRT (Internationale treinen met geïntegreerde reservatie). Nummers: 02/528.27.37 - 02/528.8323 - 02/528.2656. Ik mag hopen dat daar toch iemand de telefoon zal opnemen, en na bekomen te zijn van de schrik dat een externe aan interne nummers is geraakt (die gewoon op het internet staan), ook gewoon een fatsoenlijk antwoord geeft.
rvdborgt
Berichten: 4332
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:Wat ik vanavond heb meegemaakt aan de internationale loketten van Brussel-Zuid, is hallucinant.
Inderdaad. Stuur zeker een klacht aan de NMBS en als er na een maand geen antwoord is (of het voldoet niet) ga dan verder met de toezichthouder:
https://www.mobilit.fgov.be/nl/rail/rai ... htm#annons
Alleen door dit soort zaken consequent aan te kaarten krijg je hier iets aan veranderd.

Zelf zou ik het zaterdag gewoon nog eens proberen. Als er dan nog plaats is maar je krijgt geen omboeking, dan gewoon instappen en je een "uitstel van betaling" laten geven en het verder met de klantenservice afhandelen.
Er zijn overigens al andere mensen overgeboekt naar de Thalys, ook door de NMBS, dus het is niet dat ze het nooit doen. Maar klantvriendelijk is anders. Naar mijn mening is is dit niet de toepassing van artikel 16b van de verordening zoals het bedoeld is. Artikel 16 begint immers met: "Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen ..."
Dus als op dit moment duidelijk is dat je Fyra zaterdag niet rijdt, dan moet je nu de keuze krijgen en dat betekent nu zonder kosten omboeken.

Groetjes,
Rian
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

Morgen bel ik naar een van die 02/528-nummers, bedankt voor de tip!

De Thalys nemen met een 'uitstel van betaling' vind ik riskant. Ik geraak misschien wel op die manier vanuit Brussel in Rotterdam, maar ik zou ook graag 's avonds op een treffelijk uur weer thuisgeraken :-)

Van de NMBS-klantendienst en de Ombudsdienst heb ik alleen al van de afgelopen 6 maanden 10 brieven liggen met de grootste onzin in (betreffende mijn wedervaren met de 12 euro toeslag op de Benelux-trein zaliger gedachtenis en een terugbetaling wegens een vertraging van meer dan 2 uur, een procedure die exact drie maanden heeft aangesleept). Ik heb dus geen goesting meer in een stellingenoorlog met die papegaaien. Een media-offensiefje zie ik eventueel wel zitten, maar alleen begin ik daar niet aan.

"Dus als op dit moment duidelijk is dat je Fyra zaterdag niet rijdt, dan moet je nu de keuze krijgen en dat betekent nu zonder kosten omboeken." --> exact mijn redenering, helaas denkt de NMBS-software daar anders over.
Plaats reactie