Fyra

i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Fyra.

Bericht door i11 »

Volgens mij moeten jullie eens een brief naar de Europese Commissie schrijven met de vraag hen te verzoeken om maatregelen te treffen tegen de NMBS en NS. Beide maatschappijen handelen nu in strijd met EU-richtlijnen 1371/2007 en de geest van de verdragen van de Europese Gemeenschap.

Als de EC het oppakt is mijn ervaring kan het snel gaan en gaat het meestal op een bijzonder kordate manier.
Denk daarbij maar eens terug hoe de belachelijke hoge kosten van Europees bankverkeer tot 0 zijn teruggebracht dankzij IBAN en BIC
Of de fabrikanten van mobiele telefoons die ieder hun eigen laadsnoer ontwierpen. Het EU-genormeerde laadsnoer kwam er toen de fabrikanten de wacht aangezegd kregen dat indien ze niet samen met een voorstel kwamen, een EU-ambtenaar er wel een zou ontwerpen. Het gezamenlijke voorstel van de fabrikanten was er razend snel.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:Van de NMBS-klantendienst en de Ombudsdienst heb ik alleen al van de afgelopen 6 maanden 10 brieven liggen met de grootste onzin in (betreffende mijn wedervaren met de 12 euro toeslag op de Benelux-trein zaliger gedachtenis en een terugbetaling wegens een vertraging van meer dan 2 uur, een procedure die exact drie maanden heeft aangesleept). Ik heb dus geen goesting meer in een stellingenoorlog met die papegaaien.
Mijn idee van een klacht naar de NMBS sturen is niet een zinnig antwoord te krijgen, maar om daarna verder te kunnen naar de toezichthouder (dat is iets anders dan de ombudsman). De toezichthouder kan de NMBS (of andere vervoerders) ook daadwerkelijk terechtwijzen of in uiterste gevallen een boete opleggen. Maar je kunt daar dus pas terecht als je eerst een klacht bij de vervoerder hebt ingediend.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

i11 schreef:Volgens mij moeten jullie eens een brief naar de Europese Commissie schrijven met de vraag hen te verzoeken om maatregelen te treffen tegen de NMBS en NS. Beide maatschappijen handelen nu in strijd met EU-richtlijnen 1371/2007 en de geest van de verdragen van de Europese Gemeenschap.
Dan krijg je heel snel een brief terug dat je het probleem moet aankaarten bij de toezichthouder, die er in iedere lidstaat verplicht is. Pas als de toezichthouder zijn werkt niet naar behoren doet, heb je een reden om naar de EC te gaan.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
K V B schreef:
Rob schreef:En Fyra en Thalys zijn helemaal geen zuivere concurrenten als ik het goed begrijp.
Fyra en Thalys zijn gewoon twee merken van dezelfde firma's.
Ik denk echter dat het verschillende bedrijven zijn.
Volgens mij heeft SNCF geen aandeel in Fyra.
NMBS misschien ook wel niet, is aangetrokken als vervoerder in Belgie.
NS en KLM dan weer wel als aandeelhouders van het virtueel failliete HSA
"Fyra" is geen bedrijf, maar de naam voor een trein. Net als ICE of TGV. Thalys is dat ook, maar is daarnaast ook een bedrijf. Thalys rijdt echter zelf geen treinen, dat laten ze over aan o.a. NMBS en HSA, die ook de vervoerders voor de Fyra zijn.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

dentheo schreef:
K V B schreef:
Rob schreef: En Fyra en Thalys zijn helemaal geen zuivere concurrenten als ik het goed begrijp.
Fyra en Thalys zijn gewoon twee merken van dezelfde firma's.
Ik denk echter dat het verschillende bedrijven zijn.
Volgens mij heeft SNCF geen aandeel in Fyra (HSA).
NMBS misschien ook wel niet, is aangetrokken als vervoerder in Belgie.
NS en KLM dan weer wel als aandeelhouders van het virtueel failliete HSA
Theo
Groeten vanop de Heide
Sparrow

Re: Fyra.

Bericht door Sparrow »

Is er al duidelijkheid over welk materieel de NMBS gaat inzetten voor die tijdelijk IC Brussel-Roosendaal vanaf aankomend weekend?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Sparrow schreef:Is er al duidelijkheid over welk materieel de NMBS gaat inzetten voor die tijdelijk IC Brussel-Roosendaal vanaf aankomend weekend?
Het wordt Antwerpen - Roosendaal iedere twee uur met naar verwachting 1 duikbrilletje. Hoera enzo.

Groetjes,
Rian
Sparrow

Re: Fyra.

Bericht door Sparrow »

rvdborgt schreef:
Sparrow schreef:Is er al duidelijkheid over welk materieel de NMBS gaat inzetten voor die tijdelijk IC Brussel-Roosendaal vanaf aankomend weekend?
Het wordt Antwerpen - Roosendaal iedere twee uur met naar verwachting 1 duikbrilletje. Hoera enzo.

Groetjes,
Rian
Sorry, Antwerpen natuurlijk. Een Duikbril? Ok, had wat moderners verwacht. Zullen ze aardig wat treinstellen achter elkaar moeten plakken. Er rijd nu al een Duikbril tussen Essen en Roosendaal toch?
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

Kijk en walg:

http://www.vier.be/dekruitfabriek/video ... fyra/31218

De terugbetaling van de Fyra-tickets is aangevraagd via het online formulier van NMBS Europe. Ik hoop echt dat ik mijn geld ooit nog terugzie, en liever vandaag dan morgen. 88 euro is niet niks.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Ik schrik van de manier hoe de NMBS met hun klanten omgaan, of eigenlijk hoe ze totaal niet met hun klanten omgaan. De reiziger kan niets aan deze ellende doen en dan krijgen ze alsnog de volle laag over zich heen. Volstrekt belachelijk, zo'n bedrijf verdient het niet eens klanten te hebben.
kuba.g

Re: Fyra.

Bericht door kuba.g »

Rob schreef:Voor een discussie mag ik twee meter verder bij een dienstchef gaan aankloppen. Deze heeft mij letterlijk verbaal slaag gegeven, op een manier die totaal niet door de beugel kan.

Ik: "Ik wil informeren of ik zaterdag 26/01 nog het product van de NMBS "Thalys Next Departure" kan aanschaffen aangezien ik tickets voor Fyra heb voor die dag."
Bullebak: "Dat product geldt enkel voor AirRail-tickets".
Ik: "Meneer, er staat duidelijk op dat dit voor de Fyra geldt."
Bullebak: "De Fyra rijdt nooit meer, dat is gedaan."
Ik: "Nochtans heb ik hier een actueel geldende productfiche die is gebaseerd op een Europese verordening..."
Bullebak: "Ik volg het reglement en dat zegt dat ge geen tickets voor de Thalys kunt krijgen via omwisseling. Thalys is een privé-vervoerder, met andere tarieven."
Ik: "Op de tickets van Fyra en Thalys staan nochtans dezelfde vervoerderscodes."
Bullebak: "Stap naar de rechtbank als ge uw gelijk wilt halen."
Ik: "Alles staat hier zwart op wit."
Bullebak: "Ga naast Descheemaecker zitten, daar is nog een plaats vrij."

En hij verdwijnt in de coulissen.
Dit lijkt mijn stereotype's over de loketbedienden van NMBS Europe en de realiteit in België precies te bevestigen. Ik heb er al dergelijke ervaringen mee gehad (http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=14&t=9624) en er zijn genoeg andere verhalen op het forum.

Men voert aan de internationale loketten duidelijk een beleid van het ontkennen van welke rechten dan ook, die zouden leiden tot een kosteloze omboeking naar een Thalys. Dat was vroeger zo (bij uitval Beneluxtreinen e.d.), en dat blijkt nu nog steeds zo te zijn met de Fyratreinen. Alleen is het nu mogelijk iets te ver gegaan om houdbaar te blijven.
Loketbedienden kun je moeilijk iets verwijten, als zij een beleid voeren die ze opgelegd hebben gekregen. Een dienstchef daarentegen zou zich wat mij betreft moeten kunnen verantwoorden. Je zou verwachten dat een chef iemand is, waar je in moeilijke gevallen een inhoudsvolle discussie mee kan aangaan over de diensten die een bedrijf aanbiedt. Maar vooral - de chef hoort iemand te zijn die verantwoordelijkheid neemt voor zijn beslissingen (bijvoorbeeld door ze met zijn eigen naam op papier te ondertekenen), dan kan hij er immers ook op afgerekend worden. De realiteit in Belgische (semi)staatsbedrijven, in ieder geval bij in deze, lijkt hier héél ver vandaan...

Als loketbedienden 97% van de reizigers weren met een simpele "NEE" (echt, bijna iedereen gelooft in de woorden van iemand die achter het loket zit - in theorie geen gekke aanname zelfs), en de dienstchef weert de overgebleven 3% (naar de rechtbank stappen...?) dan is zo'n beleid van klanten uit de Thalys weren redelijk succesvol te noemen. Het minimale percentiel dat de reizigersrechten kent en zeker is van zijn rechten stapt gewoon de Thalys in, krijgt een uitstel van betaling, en die wordt later kwijtgescholden via de klantenservice. Allemaal gevallen van uitzondering, achter de schermen. En het lijkt wel dat dit datgene is, wat men mij NMBS Europe naar streeft.

Het feit dat Rob, Rian of ik (of nog iemand hier van hgbtf) zeker van hun rechten de Thalys nemen en hun recht behalen achter de schermen via de klantendienst lost enkel het individueel probleem op, maar lost niks op voor de 99% van de reizigers bij wie een gevoel van machteloze onrechtmatigheid ontstaat, of nog erger een afkeer van spoorvervoer. Ik denk zelf dat zoiets inderdaad eens naar de toezichthouder moet, of nog beter naar de media (effectiever en vooral sneller, en momenteel heel erg 'geïnteresseerd' in de Fyra).

Ben trouwens ook benieuwd hoe de omboekingen naar de Thalys in Nederland verlopen. Men werkt met precies hetzelfde boekingssysteem, dus ik neem aan dat de blokkade op de "Next Departure" ook in Nederland geldt.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

kuba.g schreef: Het feit dat Rob, Rian of ik (of nog iemand hier van hgbtf) zeker van hun rechten de Thalys nemen en hun recht behalen achter de schermen via de klantendienst lost enkel het individueel probleem op, maar lost niks op voor de 99% van de reizigers bij wie een gevoel van machteloze onrechtmatigheid ontstaat, of nog erger een afkeer van spoorvervoer. Ik denk zelf dat zoiets inderdaad eens naar de toezichthouder moet, of nog beter naar de media (effectiever en vooral sneller, en momenteel heel erg 'geïnteresseerd' in de Fyra).
Men zou gewoon eens met een fyrabiljet en een cameraploeg op de Thalys moeten stappen...
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

Gans deze tariefproblematiek kadert in een business-model van treinen met globale prijs, waarbij gebruik wordt gemaakt van een complex tariefmodel gebaseerd op yield management. Andere hogesnelheidstreinen zoals Thalys of Eurostar zijn in hetzelfde bedje ziek. Voor wat in feite een interregionale verbinding is (de afstand Antwerpen-Rotterdam is te vergelijken met Brussel-Luik) is een dergelijk systeem hoegenaamd niet gebruiksvriendelijk.
Dat het ook anders kan bewijzen de Duitse spoorwegen met hun (kwalitatief overigens zeer goede) ICE dienst. Deze biedt zowel flexibiliteit aan standaard tarief als voordeelformules met treinbinding, en is veel soepeler dan het Franse systeem met globale prijs.
Het "Europese beleid" terzake is erop gericht een vrije marktwerking te bevorderen. De open concurrentie zou ertoe moeten leiden dat aan de reiziger een betere dienst aan lagere prijs wordt aangeboden. In de praktijk is hier weinig van te merken daar het internationaal reizigersvervoer er globaal op achteruit gaat, vooral waar het om lokale verbindingen gaat.
Indien "Europa" werkelijk een performante open aanbod wil mogelijk maken, toegankelijk voor alle belangstellende operatoren, is het aangewezen om een objectief kader te creëren dat gericht is op de reiziger:
  • Het basistarief voor internationale vervoerbewijzen is het internationaal overeengekomen TCV-tarief
  • Elke operator is verplicht TCV-biljetten te aanvaarden op alle diensten
  • Op bepaalde treinen mag een toeslag op dit tarief worden opgelegd; deze houdt de plaatsreservering in en is beperkt tot een vastgesteld bedrag (bijvoorbeeld €25 in eerste klasse en €15 in tweede klasse)
  • Op nachttreinen geldt er een vastgestelde toeslag in functie van het type accomodatie (slaap- of ligrijtuig)
  • Het staat elke operator vrij om bijzondere vervoerbewijzen aan te bieden met treinbinding, aan het promotietarief dat hem past
Een dergelijke regeling zal een maximale transparantie bieden aan de reiziger, die aldus geen speelbal wordt van de marketing en de businessmodellen.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

LHOON schreef: Dat het ook anders kan bewijzen de Duitse spoorwegen met hun (kwalitatief overigens zeer goede) ICE dienst. Deze biedt zowel flexibiliteit aan standaard tarief als voordeelformules met treinbinding, en is veel soepeler dan het Franse systeem met globale prijs.
Het franse systeem is soepeler dan je denkt hoor. Als je daar een kaartje aan standaard tarief koopt ben je in principe net zo flexible als in Duitsland...
[*]Het basistarief voor internationale vervoerbewijzen is het internationaal overeengekomen TCV-tarief
[*]Elke operator is verplicht TCV-biljetten te aanvaarden op alle diensten
Ik denk persoonlijk dat op km gebaseerde tarieven juist niet de goede weg zijn. Dergelijke tarieven houden geen rekening met kwaliteitsverschillen bijvoorbeeld.
[*]Het staat elke operator vrij om bijzondere vervoerbewijzen aan te bieden met treinbinding, aan het promotietarief dat hem past[/list]
Ik denk dat wat we dan gaan krijgen is dat men gaat proberen de TCV tarieven zo hoog mogelijk te krijgen. Kijk maar naar het VK, waar standaard biljetten vrij duur zijn, maar 85% van de reizigers met een gereduceerd kaartje reist. Uiteindelijk krijg je dan toch "yield management"...
Een ander probleem is dat je soms niet om verplichte reservaties heen kan. Een TGV met teveel staande reizigers mag bijvoorbeeld niet aan topsnelheid rijden.

Mijn voorstel:
- In het beheerscontract met NMBS nemen we op dat kaartjes naar elk Belgisch en Nederlands station, en naar stations in de nabije delen van Duitsland en Frankrijk gewoon aan elk loket te koop moeten zijn, en uit elke automaat.
- Reservaties moeten eveneens in elke station en aan elke automaat gewijzigd kunnen worden. Dat is enkel een kwestie van willen.
- Meerder vervoerder mogen op dezelfde lijn met elkaar concurreren, en een eigen tariefbeleid voeren.
- Reizigers hebben in het geval van vertragingen of uitvallen het recht op vervoer bij de eerste gelegenheid. Is dat met een andere vervoerder dan heeft die recht op compensatie van de vervoerder die de uitval/vertraging veroorzaakt. Dus als er bijvoorbeeld twee bedrijven zijn, en bedrijf A laat reizigers in de steek, en bedrijf B pikt die op dan kan B bij A voor elke reiziger een biljet aan vol tarief claimen... Op die manier is het zelfs in het belang van B dat ze de reizigers van A oppikt.

Ik denk dat vooral dat laatste een gebrek is in de huidige regelgeving. Europa moet niet alleen de rechten van de reizigers goed definiëren, maar ook de rechten van de verschillende vervoerders onderling. Als een vervoerder er een zootje van maakt dan lijden andere vervoerders daar per slot van rekening ook onder. Dus een goede compensatieregeling voor vervoerders onderling is aangewezen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

K V B schreef:
[*]Het basistarief voor internationale vervoerbewijzen is het internationaal overeengekomen TCV-tarief
[*]Elke operator is verplicht TCV-biljetten te aanvaarden op alle diensten
Ik denk persoonlijk dat op km gebaseerde tarieven juist niet de goede weg zijn. Dergelijke tarieven houden geen rekening met kwaliteitsverschillen bijvoorbeeld.
Vandaar de optie om op bepaalde treinen (bijvoorbeeld HST) een toeslag te heffen. Dit systeem bestaat overigens reeds zeer lang, bv de IC toeslag in Duitsland. En als ik me nog goed herinner was er op de TEE treinen naar Parijs indertijd ook een toeslag (van 250 BF geloof ik)
Plaats reactie