Fyra

Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Fyra.

Bericht door Stef »

Stef schreef:De Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld hoopt dat er binnen twee weken acht keer per dag een intercity tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden over het ‘oude spoor'. Vrijdag overleggen de Nederlandse en Belgische spoorbedrijven over de problemen. Maandag is er in Brussel een hoorzitting met parlementariërs uit beide landen over de perikelen met de Fyra.
8x per dag is nog altijd een serieuze achteruitgang!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Stef schreef:
Stef schreef:De Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld hoopt dat er binnen twee weken acht keer per dag een intercity tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden over het ‘oude spoor'. Vrijdag overleggen de Nederlandse en Belgische spoorbedrijven over de problemen. Maandag is er in Brussel een hoorzitting met parlementariërs uit beide landen over de perikelen met de Fyra.
8x per dag is nog altijd een serieuze achteruitgang!
En dan nog via de oude lijn, dus ook nog eens minstens een uur langer onderweg.
treinfan93
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: Fyra.

Bericht door treinfan93 »

En welk materiaal dachten ze dan te gebruiken voor die intercity ? De 28'en zijn ook al niet meer beschikbaar ...
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Locomotieven zijn op zeer korte termijn te huren bij diverse leasemaatschappijen, het terug huren van Traxx-locomotieven zou geen grote problemen moeten opleveren.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Maar het is toch redelijk gemakkelijk om deze over het rijpad van de Fyra te laten gaan? Nu zitten er in de rammen voor de P-treinen naar Oostende en Hasselt een hoop I10's tweede klasse die 200 per uur kunnen. Deze haal je daar uit, zet deze samen met de overbodige I11'en eerste klasse en I11 BDX (21 geleverd, 11 in gebruik) en je hangt aan deze trein een HLE 18/19 (hier is al besproken met wat deze moet uitgerust worden. Per slot laat je de oude beneluxrijtuigen P-treinen naar Oostende en Hasselt verzekeren, waar ze met hun maximumsnelheid van 160 km/h helemaal niet uit de toon vallen :D
De Traxxen kunnen natuurlijk maar 160 km/h, en met het huidige locoverschot is het ook niet zo slim om er nog eens EXTRA te gaan huren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Retard schreef:Maar het is toch redelijk gemakkelijk om deze over het rijpad van de Fyra te laten gaan?
hier is al besproken met wat deze moet uitgerust worden
Je spreekt jezelf wel mooi tegen :wink:
Het is NIET gemakkelijk even een seinsysteem bij in een locomotief te stoppen.
Retard schreef:en met het huidige locoverschot is het ook niet zo slim om er nog eens EXTRA te gaan huren.
Zo groot is dat locoverschot nu ook weer niet hoor. Bijna alle 18 zijn in gebruik, net als de 21/27. Er is trouwens geen locoverschot van internationale locomotieven, behalve... de 11 en 12 :) Dit is nu een situatie waar onze rood-gele oude tantes uit Stockem misschien nog wel van nut kunnen zijn.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

ze hebben wel gekozen een paar jaar geleden om de hle11 te vervangen door de dure geleasede traxx'en, en dat was voor een reden. (en nee, niet dat die slechts 140 kan, in NL is dat namelijk geen operationeel probleem).
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Fyra.

Bericht door vasonline »

Stijn82 schreef:ze hebben wel gekozen een paar jaar geleden om de hle11 te vervangen door de dure geleasede traxx'en, en dat was voor een reden. (en nee, niet dat die slechts 140 kan, in NL is dat namelijk geen operationeel probleem).
Ik las ergens dat men een periode de reeks 11 van nabij volgde, en dat de betrouwbaarheid dan wel goed was.

Het lijkt me toch het proberen waard. Die Loc's zijn uiteindelijk voor 1 verbinding supergeknipt...
....waarom het dan niet tijdelijk proberen? Ze zijn beschikbaar - onmiddelijk - nu :)
Ze mogen NL in, hebben de juiste beveiligingen, spanningen, staan gelukkig nog maar heel kort aan de kant.

8x per dag is ook een lichter werkregime voor de locs.

Goed opvolgen en het knopje met de ventilatie uitschakelen ;) (ik wil het zelfs gratis komen doen ;) )
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

ja, maar om een of andere reden slaagde de nmbs er niet in om continu goede technici op de HLE11 te zetten (misschien hebben ze er gewoon te weinig). Mss kunnen ze de locs aan de NS verkopen of toch alleszins hen laten instaan voor het onderhoud. Het zijn ook zij die er het meest mee rijden (en zij die grotendeels verantwoordelijk zijn voor heel het fyra debacle)..
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Waarom niet proberen Thalys elk uur te doen rijden?
treinfan93
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: Fyra.

Bericht door treinfan93 »

Er was geen tekort aan technici ... de herstellingen aan de 11'en moesten gewoon snel gaan om dat ze de machines altijd nodig hadden ...
Daardoor kon het wel eens zijn dat ze slecht hersteld waren ... Zoals ik al zij zouden deze machines snel terug (tijdelijk) inzetbaar zijn .
Ze moeten gewoon de hollandse TB's duidelijk maken dat ze van de knop ventilatie moeten afblijven !
Sparrow

Re: Fyra.

Bericht door Sparrow »

vasonline schreef:
Stijn82 schreef:ze hebben wel gekozen een paar jaar geleden om de hle11 te vervangen door de dure geleasede traxx'en, en dat was voor een reden. (en nee, niet dat die slechts 140 kan, in NL is dat namelijk geen operationeel probleem).
Ik las ergens dat men een periode de reeks 11 van nabij volgde, en dat de betrouwbaarheid dan wel goed was.

Het lijkt me toch het proberen waard. Die Loc's zijn uiteindelijk voor 1 verbinding supergeknipt...
....waarom het dan niet tijdelijk proberen? Ze zijn beschikbaar - onmiddelijk - nu :)
Ze mogen NL in, hebben de juiste beveiligingen, spanningen, staan gelukkig nog maar heel kort aan de kant.

8x per dag is ook een lichter werkregime voor de locs.

Goed opvolgen en het knopje met de ventilatie uitschakelen ;) (ik wil het zelfs gratis komen doen ;) )
Ik las ergens dat ze dan weer opnieuw getest moeten worden ivm atb enzo.
Stijn82 schreef:ja, maar om een of andere reden slaagde de nmbs er niet in om continu goede technici op de HLE11 te zetten (misschien hebben ze er gewoon te weinig). Mss kunnen ze de locs aan de NS verkopen of toch alleszins hen laten instaan voor het onderhoud. Het zijn ook zij die er het meest mee rijden (en zij die grotendeels verantwoordelijk zijn voor heel het fyra debacle)..
Waarom is NL daar meer verantwoordelijk voor dan België? :S Volgens mij kunnen beide landen er even veel/weinig aan doen. En dan moet je ook nog kijken naar enerzijds overheid en anderzijds spoormaatschappij. Maar de grootste verantwoordelijke is natuurlijk Ansaldo.
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

Rob schreef:Morgen bel ik naar een van die 02/528-nummers, bedankt voor de tip!
Zo gezegd, zo gedaan. Er werd onmiddellijk opgenomen, ik heb mijn verhaal geschetst en het dossiernummer doorgegeven. Ook heb ik mijn brutale behandeling door het baliepersoon van "onmiddellijk vertrek" beschreven, en dat wekte blijkbaar de interesse van de persoon aan de telefoon. Misschien krijgt dit voor de bullebak van dienst dan toch nog een staartje.

Twee uur later kreeg ik een uitgebreid antwoord per telefoon van een andere persoon. Ik vat samen:

1. De productfiche 'Thalys Next Departure' is inmiddels offline gehaald. (Jaja, maar gisteren stond ze er nog op!)
2. Dit aanbod is/was enkel bedoeld voor gestrande reizigers in nood. (Tiens, dat staat niet zo op de productfiche; deze voorwaarde is niet op voorhand bekend gemaakt en dus ongeldig naar de klant toe. Bovendien is dit strijdig met de Europese verordening die deze voorwaarde helemaal niet oplegt, integendeel zelfs.)
3. Thalys 9309 voor zaterdag 26/01 zat eerst "vol", en toen ik vroeg om nog eens opnieuw te kijken aangezien er gisteren rond 19.30 uur nog 99+ zitplaatsen waren, bleek die inderdaad helemaal niet vol te zitten.
4. Ik krijg geen garantie dat ik zaterdag 26/01 op een Thalys mag, want "alle andere klanten gaan voor".
5. Het was blijkbaar Thalys dat in het verleden telkens besliste of de NMBS de formule 'Thalys Next Departure' aan een concrete klant mocht aanbieden.
6. Het enige wat ik kan doen is mijn Fyra-tickets laten terugbetalen en vandaag nieuwe Thalys-tickets aanschaffen.

Het was een beschaafd en rustig gesprek, maar de uitkomst blijft hetzelfde: "klant, zaag niet en bol het af".
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Fyra.

Bericht door Accelerat »

Lekker dan... :? Begint NS Hispeed iets meer opener van zaken te worden nu de NS het dossier over heeft genomen, gaat de NMBS weer dit soort rare bokkensprongen maken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Dit is helaas de gebruikelijke gang van zaken bij NMBS voor zowat ieder aspect van 1371/2007, artikel 16 ook voor Fyra reed. De enige versie waarmee ik nog geen problemen had waren loketbediendes in Gent die me van Thalys op Benelux omboekten en Berchem (met enig gevloek) voor een omboeking van Thalys op ICE. Beide alweer even geleden.
Plaats reactie