Fyra

Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

Kristofke schreef:En alsof een stop in Eppegem-Weerde-Vilvoorde een ramp is :roll:
Maar dat is typisch voor reizigers die goed bediend worden in hun station, die klagen nog harder als verwende nesten als er eentje verdwijnt.
Naar Antwerpen toe is dat blijkbaar wél een ramp en moeten er directe treinen komen....
Kris G

Re: Fyra.

Bericht door Kris G »

ging er vandaag geen nieuws komen? ;)

ik ben ook benieuwd naar de plannen voor Antwerpen-Breda, ik ga wel eens graag naar een concert in Eindhoven, dan is die verbinding wel handig (als het elk uur is ten minste, maar de kans is klein dat die erdoor komt, als het maar om de 2 uren is, kun je er niet op vertrouwen vind ik : 2 uren wachten bij een afgeschafte trein of het missen van een verbinding is geen leuke optie :( )
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... uari.dhtml
Intercity vervangt Fyra vanaf 18 februari

De falende hogesnelheidstrein Fyra zal vanaf 18 februari worden vervangen door een intercity. Die gaat in het begin twee keer per dag rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Fyra.

Bericht door Stef »

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_00453865

De Intercity vervangt de Fyra vanaf 18 februari. De Intercity zal in het begin twee keer per dag rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag. Dat meldde de Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vrijdag na afloop van de ministerraad.


De Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) had de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de NMBS een deadline gesteld om zo snel mogelijk weer een snelle verbinding tussen de twee steden te krijgen.



Daartoe is de afgelopen dagen flink wat overleg geweest. Ook spoorbeheerders ProRail en Infrabel zaten om de tafel om een oplossing voor de korte termijn te vinden. Dat bleek nog niet zo makkelijk, omdat er ruimte op het spoor moest komen, net als treinstellen en locomotieven.

De intercity gaat in het begin twee keer per dag rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag. Dat meldde Mansveld vrijdag na afloop van de ministerraad.

Ze is tevreden met de oplossing omdat het gaat om een rechtstreekse intercity die acht keer per dag gaat rijden. Die voorwaarden had ze gesteld. Mansveld sprak van een 'goed alternatief en een duurzame tijdelijke oplossing'.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Fyra.

Bericht door Dieselfreak »

Welk materieel gaan ze daarvoor gebruiken?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Kris G

Re: Fyra.

Bericht door Kris G »

8x/dag is gewoon veel te weinig, bij een afgeschafte trein verlies je direct 2 uren en nog extra tijdverlies door de overstap in Den Haag, over Breda-Antwerpen nog geen nieuws, maar dat zal bijna zeker op de lange baan worden geschoven

we zijn dus nog steeds een pak slechter af dan met de oude Benelux

er zou toch echt elk uur een trein moeten rijden tussen Brussel en Amsterdam, en ook tot de late avond (concerten, culturele activiteiten > toch vaak avondactiviteiten)
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Breda - Antwerpen is op de lange baan geschoven, dit is namelijk afhankelijk van de V250.

Uiteindelijk is de oplossing die vandaag gepresenteerd is een klapsigaar uit eigen doos. De frequentie is lager, het traject is korter, de trein zal niet langer zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Dat is mooi :)
Deze IC Brussel-Den Haag om de 2 uur, gecombineerd met een IR naar Breda en een iets hogere frequentie van de Thalys mag voor mij zelfs de definitieve oplossing zijn :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Shrek schreef:Dat is mooi :)
Deze IC Brussel-Den Haag om de 2 uur, gecombineerd met een IR naar Breda en een iets hogere frequentie van de Thalys mag voor mij zelfs de definitieve oplossing zijn :wink:
Alleen hebben we nu 'slechts' die IC om de 2 uur (of in eerste instantie zelfs om de 8 uur ...), geen enkele treindienst naar Breda, en nog steeds een lage frequentie en hoge tarieven voor de Thalys. En dat zal wellicht niet meteen veranderen, tenzij er opeens een mirakel uit de bus komt rond de V250.

Het moment dat "de treinreiziger geen reden meer heeft om te klagen" (dixit MDS) lijkt me dus nog heel veraf te liggen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Kris G schreef:8x/dag is gewoon veel te weinig, bij een afgeschafte trein verlies je direct 2 uren ...
Nee, bij een afgeschafte trein neem je de Thalys.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

Dieselfreak schreef:Welk materieel gaan ze daarvoor gebruiken?
hetzelfde als de oude benelux ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

K V B schreef:
Kris G schreef:8x/dag is gewoon veel te weinig, bij een afgeschafte trein verlies je direct 2 uren ...
Nee, bij een afgeschafte trein neem je de Thalys.
Veel geluk: we hebben al gezien hoeveel miserie je dat oplevert.

Daar komt nog bij dat de dienstregeling van de Thalys helemaal niet per se overeen zal komen met die van de op te richten IC (de rittijd is ook totaal verschillend).
Sparrow

Re: Fyra.

Bericht door Sparrow »

Robin schreef:
Dieselfreak schreef:Welk materieel gaan ze daarvoor gebruiken?
hetzelfde als de oude benelux ;)
Bedoel je de oude benelux in de zin dat het een oude trein is, van voor de Fyra? Dus de 28 locs? Of de oude benelux trein, dus de 11.8 locs?

Iig schiet Breda niks op met het plan, die moeten wss langer wachten op hun snelle verbinding met Antwerpen en hebben niks aan deze IC. 2x per dag is ook wel een lachertje. De NS wil de Duikbril Antwerpen-Roosendaal half maart eruit gooien, maar daar is oa de reizigersorganisatie Rover in NL niet blij mee.

Daarnaast wil Den Haag nog steeds een definitieve blijvende ic verbinding met Brussel zoals de oude beneluxtrein, genaamd de lage landen lijn. Ik geloof dat Veolia onderzoekt of ze dit kunnen doen. Mss dat die de 11.8 kunnen kopen :P
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

K V B schreef:
Kris G schreef:8x/dag is gewoon veel te weinig, bij een afgeschafte trein verlies je direct 2 uren ...
Nee, bij een afgeschafte trein neem je de Thalys.
Wel, daar ben ik het principieel niet mee eens: met (goedkope) biljetten voor een (intrinsiek trage) klassieke trein kan men volgens mij in geen geval op de Thalys. "Vergelijkbare vervoersomstandigheden", zegt de Europese verordening, niet "manifest betere vervoersomstandigheden".

Kon dat Thalys-hoppen vroeger met Beneluxtreintickets ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Rob schreef:
K V B schreef:
Kris G schreef:8x/dag is gewoon veel te weinig, bij een afgeschafte trein verlies je direct 2 uren ...
Nee, bij een afgeschafte trein neem je de Thalys.
Wel, daar ben ik het principieel niet mee eens: met (goedkope) biljetten voor een (intrinsiek trage) klassieke trein kan men volgens mij in geen geval op de Thalys. "Vergelijkbare vervoersomstandigheden", zegt de Europese verordening, niet "manifest betere vervoersomstandigheden".
Ja, maar anderzijds: een alternatief met 2-3 overstappen, een aftandse stopper om de grens over te steken en een pak langere rittijd zijn nu ook niet wat je noemt "vergelijkbare vervoersomstandigheden"..
Rob schreef:
K V B schreef:
Kris G schreef:8x/dag is gewoon veel te weinig, bij een afgeschafte trein verlies je direct 2 uren ...
Nee, bij een afgeschafte trein neem je de Thalys.
Kon dat Thalys-hoppen vroeger met Beneluxtreintickets ?
Was bij mijn weten niet vanzelfsprekend, maar de vraag was ook niet zo prangend: de Benelux reed immers elk uur en ook aardig vroeg en laat. In een situatie met een afkooksel van die Benelux dat slechts om de twee uur rijdt, en waarbij van een echt vroege of late bediening wellicht niet al te veel sprake zal zijn, zijn de omstandigheden plots helemaal anders.
Plaats reactie