Fyra

Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Jeroen schreef:
Kristofke schreef:En alsof een stop in Eppegem-Weerde-Vilvoorde een ramp is :roll:
Maar dat is typisch voor reizigers die goed bediend worden in hun station, die klagen nog harder als verwende nesten als er eentje verdwijnt.
Naar Antwerpen toe is dat blijkbaar wél een ramp en moeten er directe treinen komen....
Inderdaad ja:

00, 23, 26, 27, 31, 53, 57, 57 is idd een slechtere spreiding.

Bovendien ging de discussie toen over Brussel-Antwerpen en dat doe je dus niet met de omnibus. Mechelen Brussel of Mechelen Antwerpen is dat geen al te groot obstakel.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:
K V B schreef:
Kris G schreef:8x/dag is gewoon veel te weinig, bij een afgeschafte trein verlies je direct 2 uren ...
Nee, bij een afgeschafte trein neem je de Thalys.
Wel, daar ben ik het principieel niet mee eens: met (goedkope) biljetten voor een (intrinsiek trage) klassieke trein kan men volgens mij in geen geval op de Thalys. "Vergelijkbare vervoersomstandigheden", zegt de Europese verordening, niet "manifest betere vervoersomstandigheden".

Kon dat Thalys-hoppen vroeger met Beneluxtreintickets ?
Wat "vergelijkbare vervoersomstandigheden" zijn, daar zijn de instanties nog niet uit. NS vindt en vond dat Thalys en Benelux dat niet zijn en de Nederlandse toezichthouder herhaalde dat zonder daar argumenten voor te hebben. De Belgische toezichthouder denkt al een hele tijd na over zo'n case.

In de CIV van 1980 (artikel 16) was het ondubbelzinnig mogelijk om de eerstvolgende trein van dezelfde vervoerders te nemen. Thalys i.p.v. Benelux kon dus gewoon en NS gaf dat toen ook toe, alhoewel het in de praktijk amper werd toegestaan (daar zijn eindeloze discussies over geweest).
In de CIV van 1999 (van kracht sinds juli 2006) was die passage verdwenen omdat vervangend vervoer bij een gemiste aansluiting of opgeheven trein sowieso verplicht werd geacht en volgde uit de afgesloten vervoersovereenkomst. In EU-Verordening 1371/2007 (van kracht sinds december 2009) is dan weer een soortgelijke passage opgenomen, die niets zegt over dezelfde vervoerders, maar dus wel "vergelijkbare vervoersomstandigheden" noemt. Die passage stond al in het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie, dus in feite moet die vertellen wat daarmee bedoeld wordt. De Verordening was bedoeld als verbetering bovenop de CIV, dus zou geen verslechtering mogen inhouden, zoals dat je geen HST meer zou mogen gebruiken als je meer dan een uur vertraging met de IC oploopt. In ieder geval heb ik o.a. dit aangekaart bij de evaluatie van de Verordening en nu is het wachten op een Mededeling van de Commissie n.a.v. die evaluatie. Ondertussen kunnen we natuurlijk nog wat klachten bij de toezichthouders zien te krijgen :)

Groetjes,
Rian
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Misschien moet ik maar beter helemaal geen woorden meer vuilmaken aan deze sage, maar het mag duidelijk zijn dat het nu voorgestelde 'alternatief' er geen is. Twee treinen Brussel-Den Haag? Waardeloos! Acht treinen? Balancerend tussen 'minimaal bruikbaar' mits extra agendadiscipline en een 'misselijke grap' als er één uitvalt. Zestien? Het minimum minimorum: laat dat duidelijk zijn. Achttien? That's more like it. Twintig? Dan krijgt MDS zijn zin en stop ik met klagen en zagen. Way to go, dear NS/NMBS.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

Er moeten locs vrij gemaakt worden, dat blijkbaar erg lastig blijkt.

Die twee ritten per dag komen dan niet heel erg uit de lucht vallen: je hebt 3 locs (2801-2803). Met 1 in onderhoud, heb je dus 2 composities die om de eigen trein moeten lopen.

Zodra de reeks 29 is gehuurd (papierkwestie) en daarmee de reeks 13 aflossend, kunnen die locs weer reeks 28 voor de Benelux vrij te maken zijn. Als er enkele locs eerder vrij te maken zijn, zullen ze vast extra treinen inleggen. (dagplan)
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Fyra.

Bericht door vasonline »

MaartendeJ schreef:Er moeten locs vrij gemaakt worden, dat blijkbaar erg lastig blijkt.

Die twee ritten per dag komen dan niet heel erg uit de lucht vallen: je hebt 3 locs (2801-2803). Met 1 in onderhoud, heb je dus 2 composities die om de eigen trein moeten lopen.

Zodra de reeks 29 is gehuurd (papierkwestie) en daarmee de reeks 13 aflossend, kunnen die locs weer reeks 28 voor de Benelux vrij te maken zijn. Als er enkele locs eerder vrij te maken zijn, zullen ze vast extra treinen inleggen. (dagplan)
Kan er dan echt niet wat HLE11 gebruikt worden, samen met de reeds aanwezige 29?
Het is toch wraakroepend als je weet dat in Stockem de ganse reeks stof staat te verzamelen...
D'r zullen er toch nog wel een paar van rijden zeker? ;) Als het op 9 december kon...dat nu toch ook?
Alles is toch beter dan.....niets.
Maar waarschijnlijk is dat te eenvoudig voor de spoorwegbureaucratie ... ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Fyra.

Bericht door wva »

Op dit forum staat een foto bij "fotorepportages" van een Sprinter in Roosendaal als EXT trein tussen Roosendaal en Antwerpen... Er mag dan toch type stellen naar Roosendaal rijden buitend de 800 reeks?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

wva schreef:Op dit forum staat een foto bij "fotorepportages" van een Sprinter in Roosendaal als EXT trein tussen Roosendaal en Antwerpen... Er mag dan toch type stellen naar Roosendaal rijden buitend de 800 reeks?
Ja. Was al een tijdje bekend:
nahoj schreef:Om het nog eens duidelijk te stellen. Is vandaag toegelaten op het baanvak Essen-Roosendaal, wat betreft 'binnenlands' reizigersmaterieel van NMBS (waar NMBS-Mobility dus treinen mee zou kunnen inleggen):
- HLE 11, maar die zijn allemaal geparkeerd;
- HLE 27;
- MR 75-77 (a.k.a. vierledige, varkansneus);
- MR 86-89 (a.k.a. sprinter, duikbril), max 1 stel per trein.
En HLE 28 nu ook weer
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Fyra.

Bericht door nahoj »

vasonline schreef:
MaartendeJ schreef:Er moeten locs vrij gemaakt worden, dat blijkbaar erg lastig blijkt.

Die twee ritten per dag komen dan niet heel erg uit de lucht vallen: je hebt 3 locs (2801-2803). Met 1 in onderhoud, heb je dus 2 composities die om de eigen trein moeten lopen.

Zodra de reeks 29 is gehuurd (papierkwestie) en daarmee de reeks 13 aflossend, kunnen die locs weer reeks 28 voor de Benelux vrij te maken zijn. Als er enkele locs eerder vrij te maken zijn, zullen ze vast extra treinen inleggen. (dagplan)
Kan er dan echt niet wat HLE11 gebruikt worden, samen met de reeds aanwezige 29?
Het is toch wraakroepend als je weet dat in Stockem de ganse reeks stof staat te verzamelen...
D'r zullen er toch nog wel een paar van rijden zeker? ;) Als het op 9 december kon...dat nu toch ook?
Alles is toch beter dan.....niets.
Maar waarschijnlijk is dat te eenvoudig voor de spoorwegbureaucratie ... ;)
Zeer terechte opmerking. Als men meteen na uitval van de V250 resoluut had gekozen voor de reeks 11, reden er nu al om de 2u treinen Brussel-Den Haag.
Ik vrees dat men ergens hoog een heilige schrik, wantrouwen in de techniek, of een boekhoudkundige reden heeft om de 11 niet te gebruiken.
Het feit dat de Traxx geen TBL1+ heeft, en 6 van de 12 HLE 11 wèl (mèt volledige homologatie voor Nederland), maakt het nog absurder. Eigen voertuigen zonder TBL1+ in dienst houden of opnieuw in dienst stellen is compleet taboe, maar voor gehuurde voertuigen is er blijkbaar geen enkel probleem...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: In ieder geval heb ik o.a. dit aangekaart bij de evaluatie van de Verordening en nu is het wachten op een Mededeling van de Commissie n.a.v. die evaluatie. Ondertussen kunnen we natuurlijk nog wat klachten bij de toezichthouders zien te krijgen :)
Wat er volgens mij nog ontbreekt is een goede compensatieregeling voor de vervoerders zelf. Als een vervoerder gestrande reizigers van een andere vervoerder mee neemt dan zou die automatisch recht op financiële compensatie moeten krijgen van de vervoerder wiens trein uitgevallen is. Als je dat goed regelt krijg je de situatie dat een vervoerder maar al te graag klanten van een concurrent in de problemen zal helpen... En daar worden de reizigers ook beter van.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef: In ieder geval heb ik o.a. dit aangekaart bij de evaluatie van de Verordening en nu is het wachten op een Mededeling van de Commissie n.a.v. die evaluatie. Ondertussen kunnen we natuurlijk nog wat klachten bij de toezichthouders zien te krijgen :)
Wat er volgens mij nog ontbreekt is een goede compensatieregeling voor de vervoerders zelf. Als een vervoerder gestrande reizigers van een andere vervoerder mee neemt dan zou die automatisch recht op financiële compensatie moeten krijgen van de vervoerder wiens trein uitgevallen is. Als je dat goed regelt krijg je de situatie dat een vervoerder maar al te graag klanten van een concurrent in de problemen zal helpen... En daar worden de reizigers ook beter van.
Het is de verantwoordelijkheid van de vervoerders om dat onderling te regelen. Er zijn er echter bij die van mening zijn dat een vervangende verbinding alleen met de oorspronkelijke vervoerders kan (zie ook mijn bericht op de Facebook-pagina van DB en het DB-commentaar daarop). Daarvoor zou dus een uitspraak goed zijn. Want dan worden ze gedwongen om met elkaar afspraken te maken.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 13 feb 2013, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Het is de verantwoordelijkheid van de vervoerders om dat onderling te regelen.
Als je wil dat ze dat onderling regelen, zorg er dan voor dat het in hun belang is dat ze dat onderling regelen...
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Fyra.

Bericht door wbrm »

Kan ik ergens een dienstregeling van de nieuwe IC Den Haag - Brussel vinden? Liefst die van na 1 maart.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Nee, de treinen worden pas op de dag dat ze rijden in de treinplanners geplaatst blijkt na navraag bij NS Hispeed. NMBS Europe en NS Hispeed gebruiken dezelfde internationale treinplanner, ik verwacht dat het bij de NMBS dus niet anders zal zijn.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Tijgernoot schreef:Nee, de treinen worden pas op de dag dat ze rijden in de treinplanners geplaatst blijkt na navraag bij NS Hispeed.
Wat is dit weer geweldig geregeld zeg.
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

Stef schreef:http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_00453865

De Intercity vervangt de Fyra vanaf 18 februari. De Intercity zal in het begin twee keer per dag rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag. Dat meldde de Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vrijdag na afloop van de ministerraad.


De Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) had de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de NMBS een deadline gesteld om zo snel mogelijk weer een snelle verbinding tussen de twee steden te krijgen.



Daartoe is de afgelopen dagen flink wat overleg geweest. Ook spoorbeheerders ProRail en Infrabel zaten om de tafel om een oplossing voor de korte termijn te vinden. Dat bleek nog niet zo makkelijk, omdat er ruimte op het spoor moest komen, net als treinstellen en locomotieven.

De intercity gaat in het begin twee keer per dag rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag. Dat meldde Mansveld vrijdag na afloop van de ministerraad.

Ze is tevreden met de oplossing omdat het gaat om een rechtstreekse intercity die acht keer per dag gaat rijden. Die voorwaarden had ze gesteld. Mansveld sprak van een 'goed alternatief en een duurzame tijdelijke oplossing'.

vooral jammer dat hij niet in Brussel Noord en Berchem stopt... (zoals de oer-Benelux)
Plaats reactie