Fyra

LRDArdo

Re: Fyra.

Bericht door LRDArdo »

K V B schreef:
jotie schreef:
En dat heeft dan wel weer iets te maken met de Fyra, of liever zijn pseudo-vervanger: als men de reiziger duurzaam wil vervoeren van en naar Nederland, moet er een betrouwbare uurdienst zijn, waarbij je zonder reserveren of andere gekke toestanden gewoon kan opstappen op het tijdstip dat jou het beste uitkomt.
Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd weer valt over het feit dat bij bepaalde treinen bij aankoop van het biljet er een zitplaatsnr. op staat.
Wat is er mis met de Thalys als Highspeed-vervanger voor de Fyra? Jammer voor de NS en hun concessie maar die was al ten dode opgeschreven voor dat de eerste steen werd gelegd.

Ik denk dat het verhaal van de benelux aantoont dat er ook bij internationaal reizen een tweesprong zou moeten zijn. Een markt voor de highspeed, luchtvaart like reizen met dat tikkeltje meer comfort, snelle incheck, en zitplaats garantie (Thalys). En de lowspeed internationale: interregiotrein over de landsgrenzen heen (we zitten toch in een grenzenvrij Europa), lowcost, geen vaste zitplaats (tenzij eerste/tweede klas).

Misschien ben ik nog zo naief om te denken dat we mits enkele aanpassingen terug zo kunnen rijden.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Met het liberaliseren van het internationaal reizigersvervoer had de EU als doel om meer internationale treinen te laten rijden, en zo de keuzemogelijkheden voor reizigers te vergroten. Helaas (we zijn nu 3,5 jaar na de liberalisering) zijn er maar zeer weinig initiatieven van de grond gekomen.

Dit komt vermoedelijk door:
- De hoge kosten (verzekeringen, rollend materieel, personeel, rijpaden, enz)
- De lange tijd die nodig is om dingen te regelen (verkrijgen van vergunningen, veiligheidscertificaten, rollend materieel, opleiden personeel, ...)
- De onzekere financiële situatie in de EU
- De positie van oud-staatsbedrijven (denk aan DB, NMBS, NS, enz) die hun best doen om concurrentie buiten de deur te houden
- De relatief lange "Return on Investment"-tijd die bij spoorwegprojecten komt kijken: het kan jaren duren om break-even te bereiken op een treinverbinding. Investeerders willen vaak eerder resultaten zien.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Retard schreef:
dentheo schreef:Nu denk ik niet dat men die Thalys uit Oostende aan hen kan verwijten...wie woont er zo allemaal in Oostende die chantage kan plegen ?
Daar ga je toch echt niet mee beginnen? .
Ik zou niet durven...
Theo
Groeten vanop de Heide
Ofyles2

Re: Fyra.

Bericht door Ofyles2 »

@AlexNL: Niet alleen proberen de spoorwegvervoerders concurrentie minuscuul te houden, ze breiden ook hun orderpakket uit buiten de landsgrenzen als ware koekoeken.

Deze helaasheid zie je helaas ook op andere bedrijfsterreinen en vaak met minimaal één Frans bedrijf (ik noem GDF Suez en Sodexo als voorbeelden).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

LRDArdo schreef:Wat is er mis met de Thalys als Highspeed-vervanger voor de Fyra? Jammer voor de NS en hun concessie maar die was al ten dode opgeschreven voor dat de eerste steen werd gelegd.
Ho wacht, de Fyra was als vervanger voor de Benelux aangekondigd. De argumenten, zowel pro als contra, moet ik niet herhalen, maar nu presenteer je de Thalys als vervanger voor de Benelux? En dát is toch nog een stapje verder.
Ik denk dat het verhaal van de benelux aantoont dat er ook bij internationaal reizen een tweesprong zou moeten zijn. Een markt voor de highspeed, luchtvaart like reizen met dat tikkeltje meer comfort, snelle incheck, en zitplaats garantie (Thalys). En de lowspeed internationale: interregiotrein over de landsgrenzen heen (we zitten toch in een grenzenvrij Europa), lowcost, geen vaste zitplaats (tenzij eerste/tweede klas).
Het mag nog wat genuanceerder. Inchecken doe je maar lekker bij cruises ofzo, daar heb ik geen behoefte aan. Als je met een paar extraatjes mensen kan lokken die graag teveel geld uitgeven en dat extra geld binnen de spoorwegen wordt gebruikt om treinen te laten rijden is dat prima. Waar ongeveer die scheiding loopt tussen extra luxeproduct dat sneller is en normale trein die niet te langzaam is, is duidelijk niet iedereen het over eens. Dat is niet uniek aan de Fyra.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
Retard schreef:
dentheo schreef:Nu denk ik niet dat men die Thalys uit Oostende aan hen kan verwijten...wie woont er zo allemaal in Oostende die chantage kan plegen ?
Daar ga je toch echt niet mee beginnen? .
Ik zou niet durven...
En waarom begin je er dan over?
Oostende is trouwens niet de enigste stad waar die Thalys stopt. Zeggen dat hij enkel voor Vande Lanotte rijdt, is van de pot gerukt. Ook in Brugge en Gent-Sint-Pieters stopt hij. In Brugge waren er trouwens klachten over de daling van de Duitse toeristen na het afschaffen van de rechtstreekse verbinding met Keulen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

K V B schreef:Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd weer valt over het feit dat bij bepaalde treinen bij aankoop van het biljet er een zitplaatsnr. op staat.
Dat is veel flexibeler natuurlijk. Denk maar aan vergaderingen die uitlopen, mensen die nog iets willen gaan drinken, afspraken die vroeger gedaan zijn, de Benelux is je aansluitende trein maar die mis je en je moet de volgende nemen...

Voor de reizigers zoals U is er trouwens geen enkel probleem. Je kan de Thalys nemen... Zo is iedereen tenminste tevreden :)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2063
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Fyra.

Bericht door Dieselfreak »

Vlak voor de indienstname van de Fyra werd door de facebook groep "Géén afschaffing van de Beneluxtrein Brussel - Amsterdam" voorspeld dat de Fyra "vele kinderziektes" ging vertonen. Nu, een half jaar later, blijkt dat "kinderziektes" nogal zwak uitgedrukt was. Deze trein had gewoon een compleet gebrek aan levensvatbaarheid, het was een doodgeboren kindje. :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd weer valt over het feit dat bij bepaalde treinen bij aankoop van het biljet er een zitplaatsnr. op staat.
Dat zou niet zo'n bezwaar zijn als je daarmee niet meteen aan die trein vastzat (behalve als je de hoofdprijs betaalt). Als je in Rotterdam woont en in Antwerpen een dagje wilt gaan winkelen (halfuur via de HSL), dan wil je je niet voor de terugreis op een bepaalde trein vastleggen. Idem als je op familiebezoek gaat enz. Daarbij komt nog de "flexibele" manier waarop je bij NS en NMBS je reservering kunt omwisselen... nee dank je.
Een facultatieve reservering is daarentegen prima. Dat is in Nederland en op de Benelux overigens al eens geprobeerd, maar weer afgevoerd wegens te weinig belangstelling.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
K V B schreef:Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd weer valt over het feit dat bij bepaalde treinen bij aankoop van het biljet er een zitplaatsnr. op staat.
Dat zou niet zo'n bezwaar zijn als je daarmee niet meteen aan die trein vastzat (behalve als je de hoofdprijs betaalt). Als je in Rotterdam woont en in Antwerpen een dagje wilt gaan winkelen (halfuur via de HSL), dan wil je je niet voor de terugreis op een bepaalde trein vastleggen. Idem als je op familiebezoek gaat enz. Daarbij komt nog de "flexibele" manier waarop je bij NS en NMBS je reservering kunt omwisselen... nee dank je.
Ik heb hier al aangegeven hoe Trenitalia het doet. Als NS/NMBS het ook zo zouden doen zouden objectief gezien alle bezwaren moeten wegvallen.
Het grote voordeel van biljetten met inbegrepen reservatie is dat je weet dat je een zitplaats hebt. Ik denk dat de meeste mensen indien ze al op voorhand wistencdat ze op trein X de hele rit zullen moeten staan ze liever de volgende zouden nemen.
Een ander voordeel is dat je overvolle treinen vermijd. Ik erger er mij mateloos aan als in Duitsland ik weer eens een aansluiting mis omdat de trein overvol is.
In het maakt dingen als online tickets makkelijker.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Willen andere spoorwegmaatschappijen dat wel? DB houdt van de 4 euro per 2 treinen die ze innen van individuen. In die zin werkt het 'uiteraard' enkel als het facultatief is: een hoge vaste prijs hoesten mensen enkel op bij lange onhandige drukke trajecten.
bobby

Re: Fyra.

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
stefanic schreef:'veiligheidseisen' slaat (ook) op: beveiligde zones voor de reizigers in de stations waar deze trein zou stoppen! In Antwerpen-Centraal op niveau -2 (of elders) zie ik dat al niet direct gebeuren... En in Brussel-Zuid zijn de Eurostar-sporen nu doodlopend! Doortrekken richting NZV? Spoor 3&4 ook in beveiligde zonen steken,...
Dat probleem zal men toch op één of andere manier gaan oplossen, want ook Luik, Aken, Keulen en Frankfurt krijgen een rechtstreekse trein naar Londen.
En zowel Eurostar als de DB maken zich sterk dat Amsterdam-Londen en Frankfurt-Londen in 2016 zullen rijden. En dat zijn geen HSA's, die bedrijven weten wel waar ze mee bezig zijn :wink:


shrek
deze veiligheidseisen zijn er op vraag van de Britse immigratiedienst ("the splendid isolation" gedachte).
Als de trein in een onbewaakt gebied gestopt is hij voor de britten besmet en mag hij er niet meer in
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

bobby schreef:
Shrek schreef:
stefanic schreef:'veiligheidseisen' slaat (ook) op: beveiligde zones voor de reizigers in de stations waar deze trein zou stoppen! In Antwerpen-Centraal op niveau -2 (of elders) zie ik dat al niet direct gebeuren... En in Brussel-Zuid zijn de Eurostar-sporen nu doodlopend! Doortrekken richting NZV? Spoor 3&4 ook in beveiligde zonen steken,...
Dat probleem zal men toch op één of andere manier gaan oplossen, want ook Luik, Aken, Keulen en Frankfurt krijgen een rechtstreekse trein naar Londen.
En zowel Eurostar als de DB maken zich sterk dat Amsterdam-Londen en Frankfurt-Londen in 2016 zullen rijden. En dat zijn geen HSA's, die bedrijven weten wel waar ze mee bezig zijn :wink:


shrek
deze veiligheidseisen zijn er op vraag van de Britse immigratiedienst ("the splendid isolation" gedachte).
Als de trein in een onbewaakt gebied gestopt is hij voor de britten besmet en mag hij er niet meer in
en vooraleer de Britten tot de Schengen zone zullen toetreden zal er wel heel veel water door het Kanaal moeten vloeien!
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

In Lille-Europe staan agenten nochtans beneden aan de roltrap en wie geen ticket heeft komt er niet voorbij.
Kwestie van elke toegang even af te zetten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

bobby schreef:deze veiligheidseisen zijn er op vraag van de Britse immigratiedienst ("the splendid isolation" gedachte).
Als de trein in een onbewaakt gebied gestopt is hij voor de britten besmet en mag hij er niet meer in
En jij denkt dat ze daar bij eurostar nog niet aan gedacht hebben?
Robin schreef:In Lille-Europe staan agenten nochtans beneden aan de roltrap en wie geen ticket heeft komt er niet voorbij.
Kwestie van elke toegang even af te zetten.
Ik denk dat we die richting ook zullen uitgaan in Luik of Antwerpen. Andere manieren lijken mij quasi ondoenbaar.
Plaats reactie