Fyra

Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

Het lijkt me duidelijk: AB heeft de eerste stap moeten doen op de weg naar faillissement...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: NS besteld TRAXX

Bericht door deadlock »

Tijgernoot schreef:
bobke schreef:Er wordt gezegd dat 160km/h te traag is, maar die traxxen kunnen wel 200km/h rijden oor dacht ik. das ma 50 trager dan de fyra, dus ma klein verschil meer (voor die paar min dat je zou verliezen).
Niet de locs die NS wil gaan aanschaffen, die zijn eigenlijk bedoeld voor 140 kilometer per uur, 160 komt er nog net uit en daar blijft het ook echt bij. Wat er precies aan materieelinzet gaat gebeuren is nog niet duidelijk, dat ligt nu op tafel bij de desbetreffende bedrijfsonderdelen. Er gaan namelijk ook al heel lang verhalen rond dat er tweedehands rijtuigen in Europa worden gezocht.
Nee hoor. Die 200 is opzich niet problematisch. In de raamwerkovereenkomst die DB heeft gesloten over de aanschaf van 450 TRAXX'en is een subserie die 189km/u kan voorzien.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Na de beslissing van de rechter in Utrecht dat ING moet uitbetalen, heeft de rechter in Milaan zijn verbod ingetrokken. ING Bank zal de 37 miljoen euro die onder bankgaranties had betaald, nog vandaag terugbetalen aan NMBS. NMBS wil daarnaast compensatie voor geleden schade.
bobby

Vanaf 7 oktober extra Thalys-treinen tussen Brussel en Amste

Bericht door bobby »

http://www.hln.be/hln/nl/16496/NMBS-dum ... rdam.dhtml
Vanaf 7 oktober extra Thalys-treinen tussen Brussel en Amsterdam

De aangekondigde extra Thalys-treinen tussen Brussel en Amsterdam zullen vanaf maandag 7 oktober sporen tussen beide hoofdsteden. Elke weekdag zullen er twee extra heen- en terugreizen zijn. De extra hogesnelheidstreinen komen er omwille van het debacle met de Fyra, de HST-verbinding tussen Brussel en Amsterdam die na aanhoudende technische malaise werd afgevoerd.

De NMBS en de NS, de Nederlandse spoorwegmaatschappij, hadden Thalys verzocht extra treinen in te leggen. Er was eerst sprake van midden december als startdatum voor de bijkomende treinen, maar dat wordt dus reeds 7 oktober. Vanaf maandag tot en met donderdag zal het het aantal verbindingen tussen de twee steden toenemen van 9 tot 11 Thalys-treinen per dag. Op vrijdag zullen er in plaats van 10 nu 12 treinen op het traject Brussel-Amsterdam rijden en op het traject Amsterdam-Brussel 13 in plaats van 11. De Thalys-treinen doen ook de stations van Rotterdam en Schiphol aan.

Bezettingsgraad
De twee extra heen- en terugreizen moeten "het comfort voor de reiziger verhogen dankzij een completer aanbod van uurregelingen per dag", klinkt het in het persbericht. De verkoop van Thalys-tickets tussen Brussel en Amsterdam steeg vorig jaar met 5,5 procent en ook de bezettingsgraad van de treinstellen is "zeer hoog". De twee extra treinen in beide richtingen per dag beteken een capaciteitsgroei van zowat 17 procent, of een potentieel van ongeveer 8.000 extra plaatsen per week, zo stelt Thalys. De trein spoort in 1u49 tussen Brussel en Amsterdam.

IC-trein
De tickets voor de nieuwe verbindingen zullen vanaf donderdag verkocht worden. Naast extra HST's van Thalys zullen ook bijkomende intercity-treinen tussen Brussel en Den Haag ingelegd worden, zo deelden de spoorbazen van de NMBS en NS vorige maand mee in het Nederlandse parlement. Vanaf 7 oktober zal die IC-trein 10 keer per dag rijden in beide richtingen, tegenover 8 keer momenteel. Vanaf 15 december wordt de frequentie verhoogd naar 12, klonk het toen in Den Haag. Op termijn willen beide maatschappijen tot zestien IC-treinen Brussel-Den Haag per dag. Een verlenging naar Amsterdam ligt moeilijker omwille van capaciteitsproblemen. De intercity's werden op 18 februari opnieuw ingevoerd ter vervanging van de Fyra.

Brussel Amsterdam moeilijker vanwege capaciteit...

waarom zorgen NS&NMBS niet voor een (dubbeldek-) oplossing die in Roosendaal koppelbaar is met de VIRM Vlissingen -Amsterdam (IC2600)? (6-ledige Virm naar Vlissingen; 8 dubbeldekrijtuigen naar Brussel; max lengte op prorail spoor = 16 eenheden)
Laatst gewijzigd door bobby op 17 jul 2013, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

en welke dubbeldekkers zijn momenteel toegelaten in beide landen? juist ja geen enkele, dus homologatieprocedure voor rijtuigen die nog niet bestaan. Onze M6 is niet geschikt voor het prorailnet en NS heeft geen gewone dubbeldeksrijtuigen of motorstellen die in België mogen rijden.
bobby

Re: Fyra.

Bericht door bobby »

Steven schreef:en welke dubbeldekkers zijn momenteel toegelaten in beide landen? juist ja geen enkele, dus homologatieprocedure voor rijtuigen die nog niet bestaan. Onze M6 is niet geschikt voor het prorailnet en NS heeft geen gewone dubbeldeksrijtuigen of motorstellen die in België mogen rijden.

mss moeten NS & NMBS dan maar eens gaan samenzitten om gezamelijk een oplossing uit te werken, en te bestellen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Bestellen = aanbesteden, wachten op inschrijving van fabrikanten, productie, homologatie, in gebruikt name, dan mag je toch rekenen op 3 a 5 jaar minimum, voor zover de fabrikant snel kan leveren.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

NMBS is toch ook van plan om nieuwe dubbeldeksrijtuigen te gaan aanschaffen? Door samen te werken met NS kan er wellicht schaalvoordeel behaald worden. NS zal ook moeten investeren in nieuwe rijtuigen, want tegen de tijd dat het materieel geleverd zou kunnen worden is het oudste intercitymaterieel van NS (ICR) min of meer afgeschreven.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Ik geloof niet dat je rijtuigen er doorheen zal krijgen bij NS, alles wat naar rijtuigen ruikt wordt het liefst aan de kant gegooid :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

bobby schreef:mss moeten NS & NMBS dan maar eens gaan samenzitten om gezamelijk een oplossing uit te werken, en te bestellen...
Inderdaad, dat zal de enige manier zijn om tot een langetermijnoplossing te komen.
Beide landen gaan toch dubbeldekstellen bestellen, dus een deel ervan voorzien om internationaal te gaan rijden is dan niet zo heel moeilijk.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Fyra.

Bericht door e49memling »

Steven schreef:Bestellen = aanbesteden, wachten op inschrijving van fabrikanten, productie, homologatie, in gebruikt name, dan mag je toch rekenen op 3 a 5 jaar minimum, voor zover de fabrikant snel kan leveren.
Er is een fabrikant die wat treinen op overschot heeft... :lol: :lol: :lol:
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

NMBS heeft onlangs een `meevallertje`gehad van E37 miljoen...kan je een aardig treintje van kopen.. :lol: :lol: :lol:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra.

Bericht door Bordensteker »

e49memling schreef:
Steven schreef:Bestellen = aanbesteden, wachten op inschrijving van fabrikanten, productie, homologatie, in gebruikt name, dan mag je toch rekenen op 3 a 5 jaar minimum, voor zover de fabrikant snel kan leveren.
Er is een fabrikant die wat treinen op overschot heeft... :lol: :lol: :lol:
Ik denk dat met wat goede zorgen omringd de mottenballenvloot van elfjes de prestaties en betrouwbaarheid van het Italiaanse product ruim zou kunnen overstijgen. Die ijzeren paarden hebben ook geen Peerdsbostunneldak nodig als er weer sneeuw ligt!

Overigens: de enig overgebleven Benelux Hondekop (220.902) gaat van Leuven naar Nederland. Het is maar een weet. :mrgreen:
neigezug

Re: Fyra.

Bericht door neigezug »

*Er bestaans zelfs LOKS die 230 kunnen:de Railjet.
Ik reed vorige week naar Kroatië.zat tussen Frankfurt en Stuttgart op een gewone IC die tussen Mannheim en Stuttgart ook de HSL op ging aan 200 km/h.Snelle locs zijn er.
*Ansaldo zal nog procederen en misschien verplicht de rechter toch nog de aankoop van de V250
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Er is ook een IR hier om de hoek die tegen 200km/h over een HSL rijdt (tussen Nürnberg en München), maar er zijn inderdaad ook locs tussen bvb. Hannover en Hamburg die 200km/h rijden, gewone IC. Maar ik snap niet goed waar je naar toe wilt met je bijdrage, ook over de HSL2 rijden er i11 rijtuigen, getrokken door een 18 (soms nog 13?) die ook tegen 200km/h mogen rijden. Ja er bestaan locs en motorstellen die behoorlijk hard kunnen. Links en rechts zelfs net zo hard als de Fyra. En sommige zijn internationaal toegelaten en sommige locs of stuurstandrijtuigen zijn niet in beide landen toegelaten. Maar dat wisten we toch al?
Plaats reactie