Fyra

wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Fyra

Bericht door wattman »

Haarscheurtjes in de stroomafnemer?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Fyra

Bericht door deadlock »

Goede vraag, kom ik op terug.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra

Bericht door Bordensteker »

Om 22:00 u Marc Descheemaecker te gast in het programma Nieuwsuur over hoe het al bij de aanbesteding door de staat mis kon gaan bij de aanloop naar het Fyra fiasco.

“Staat verantwoordelijk voor Fyra-fiasco.”

Het kabinet Kok-II heeft destijds een cruciale fout gemaakt door de exploitatie van de “HSL-Zuid” openbaar aan te besteden. De NS deed zo'n hoog bod dat er geen geld overbleef om een kwalitatief goede trein te kopen. Voormalig gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS is in de studio.

Zondagavond 30 november 22:00, NPO 2 (Nederland 2).
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra

Bericht door AlexNL »

Descheemaecker had goede inbreng in het programma, maar de rest van de conclusies zijn een beetje te makkelijk.

Dat het bij NS dun door de broek liep bij de gedachte aan een concurrent in het hart van het Hoofdrailnet is te begrijpen, maar het is toch echt NS geweest die besloot om zo'n absurd hoog bod in te dienen. Dat kun je niet wijten aan een beslissing om het vervoer aan te besteden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra

Bericht door dentheo »

Volgens mij heeft NS TWEE maal getoond dat ze het niet konden... 1) bij het naief bod en 2) bij de uitwerking
Misschien hebben zij zich bij het bod het hoofd laten "zot" praten door politici, dat kan maar wie was de "professioneel " ?
Bij het Fyra verhaal zijn ze ook uit de bocht gegaan. Een verdronken kalf (uitbating HSL) red je niet door een nog een koe achteraan te gooien .

Waarom beide problemen nu in één boek (dat deze week verschijnt ?) samengetrokken worden begrijp ik niet.
Is dat om NS management goed te praten ? Mogen staatsbedrijven geen fouten bekennen ?
Alex wanneer beginnen publieke zittingen parlementaire onderzoekscommissie Fyra ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra

Bericht door AlexNL »

Het boek is mede geschreven door een oud-vakbondsman, in die zin vind ik het niet verrassend dat de auteurs de schuld volledig bij de overheid neerleggen ('Er had nooit aanbesteed hoeven worden!') in plaats van daar waar zij hoort (zowel bij de overheid voor het accepteren van een absurd bod, als bij NS voor het doen van een absurd bod en het vervolgens consequent leveren van een wanprestatie).

De eerste verhoren achter gesloten deuren zijn al bezig, naar verwachting beginnen de openbare verhoren in het voorjaar.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra

Bericht door dentheo »

Maar die gaan enkel over het Fyra debacle neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra

Bericht door AlexNL »

In principe gaat het over alles vanaf de aanbesteding/gunning tot het moment dat de bodemplaat er onderuit viel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra

Bericht door dentheo »

Ik ga volgend jaar eens kijken in Italie, hij zou daar al terug rijden op HSL voor verkoop door Ansaldo.
Theo
Groeten vanop de Heide
SBB 460
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 feb 2012, 09:57

Re: Fyra

Bericht door SBB 460 »

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra

Bericht door Shrek »

Voor wie een avondje wil lezen: Het eindrapport https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 78-11.html
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Fyra

Bericht door wbrm »

Exit Mansveld
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra

Bericht door dentheo »

Best eigenaardig, want 99% van de fouten waren al lang gemaakt voor zij staatssecretaris werd.
Haar minister blijft netjes buiten spel, was dit zo gepland ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik ga volgend jaar eens kijken in Italie, hij zou daar al terug rijden op HSL voor verkoop door Ansaldo.
En, heb je hem zien rijden? :lol:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra

Bericht door dentheo »

Nee, :cry:
Een volledige stond geparkeerd in een bundel van het station net voor de Expo van Milaan. Leek klaar voor gebruik.
Treinkennissen van mij zijn van Pisa naar Milaan gereden via Lucca (?) dan kom je in de buurt van Pistoia (?).
Langsheen dat traject stonden er meerdere in een bundel, die leken niet gebruiksklaar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie