Fyra

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Fyra.

Bericht door Adler »

dentheo schreef:Toch heb ik het gevoel dat het hier slechts over één van de problemen gaat.

Elke kering in Brussel was blijkbaar ook een risico , en de frequente stops ten zuiden van Rotterdam waren ook zoiets.
Beide zijn echter niet aan de grens....
Hopelijk zoeken ze nog verder.
In het artikel heeft men het ook over het probleem van de kering in Brussel.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

De Ingenieur heeft het alleen over de ERTMS-problemen, maar er zijn er meer.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Fyra.

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:De Ingenieur heeft het alleen over de ERTMS-problemen, maar er zijn er meer.
In de eerste paragraaf wordt ook vermeld dat er nog veel andere problemen zijn.
Maar als men die ERTMS-problemen al niet eerst kan oplossen heeft het weinig zin om nog verder te gaan.
Het artikel geeft in elk geval een verklaring voor een aantal zaken.
Hoe het bijvoorbeeld mogelijk is dat alle problemen die men heeft gehad met de Thalys en die men na maanden testen en vele software-aanpassingen uiteindelijk heeft kunnen oplossen nu weer terugkomen bij de Fyra.
Waarom heeft AnsaldoBreda al die wijzigingen gewoon niet meegenomen ?
Hebben zij zelfs nooit de moeite gedaan om daarnaar te vragen of hebben zij dat wel gevraagd en is hun die informatie geweigerd ?
Wie is daar dan verantwoordelijk voor ?
En als de instanties die bevoegd zijn voor de toelating dat wisten, waarom hebben zij dan toch een toelating gegeven ?
Het stond toch in de sterren geschreven dat die problemen terug gingen opduiken met die oude software.
Of wisten zij dat niet en heeft AnsaldoBreda hun leugens wijsgemaakt ?
Het Benelux parlement had misschien beter dit soort vragen gesteld in plaats van te zitten uitzoeken waarom men 10 jaar geleden bij AnsaldoBreda heeft besteld.
Die vraag had men toen moeten stellen.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Persbericht ANP:
DEN HAAG 14/02 (ANP) = In 2005 waren er bij het toenmalige Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat al vermoedens dat de onervarenheid van de Italiaanse Fyra-maker AnsaldoBreda voor problemen kon gaan zorgen. In de zomer van dat jaar werd definitief duidelijk dat de levering van het bestelde V250-materieel vertraagd raakte.
Dat staat in een onderzoeksrapport dat een commissie van de Tweede Kamer zes jaar geleden opstelde. Het rapport werd eerder niet gepubliceerd omdat er vertrouwelijke informatie in staat. Nu er zoveel problemen zijn met de Fyra wilden Kamerleden dat het stuk toch naar buiten zou komen. Na wat getouwtrek met het ministerie is het document - met her en der wat delen doorgestreept - donderdag door het Nederlandse parlement alsnog gepubliceerd.
Het rapport is een soort tijdlijn van de gebeurtenissen tussen 1996 en 2006. Het laat onder meer zien dat er al bij de aanbesteding van de hogesnelheidslijn aan HSA (een dochterbedrijf van NS en KLM) van alles niet volgens het boekje ging. Door de jaren heen komen er steeds meer problemen bij: er is een conflict met België, er moet worden geïnvesteerd in het spoorbeveiligingssysteem ERTMS en HSA dringt aan op minder hoge kosten.
Ook wordt in het rapport gerefereerd aan de kwetsbare positie van de Nederlandse staat, die als enig aandeelhouder van de NS ook een groot belang heeft in HSA. "Als HSA failliet zou gaan zal de rekening de facto ook grotendeels bij de Staat neerslaan", schrijft de commissie in 2007. Eind 2011 wordt die vrees bewaarheid: minister Melanie Schultz sluit een deal van honderden miljoenen euro's met de NS om te voorkomen dat HSA omvalt. Een faillissement zou Nederland miljarden hebben gekost.
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

De NMBS heeft op 12/02 het bedrag dat ik eind december heb besteed aan onbruikbare Fyra-tickets, integraal terugbetaald.

Een reactie op mijn klacht over de weigering van NMBS om die tickets om te wisselen voor Thalys-tickets, ingediend op 28/01, is tot op heden niet beantwoord.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:De NMBS heeft op 12/02 het bedrag dat ik eind december heb besteed aan onbruikbare Fyra-tickets, integraal terugbetaald.

Een reactie op mijn klacht over de weigering van NMBS om die tickets om te wisselen voor Thalys-tickets, ingediend op 28/01, is tot op heden niet beantwoord.
Ze hebben nog 2 weken. Klachten moeten in principe binnen een maand gemotiveerd beantwoord worden. De NMBS is helaas niet zo snel.

Groetjes,
Rian
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Adler schreef: Hoe het bijvoorbeeld mogelijk is dat alle problemen die men heeft gehad met de Thalys en die men na maanden testen en vele software-aanpassingen uiteindelijk heeft kunnen oplossen nu weer terugkomen bij de Fyra.
Waarom heeft AnsaldoBreda al die wijzigingen gewoon niet meegenomen ?

misschien omdat Ansaldo-groep een eigen ERTMS oplossing heeft ontwikkeld...

http://www.ansaldo-sts.com/sites/ansald ... 5B1%5D.pdf
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Minder shoppers door Fyra-probleem

De aanslepende problemen met de Fyra, de trein tussen België en Nederland, laten zich goed voelen in Antwerpen. De Antwerpse winkeliers klagen dat er heel wat minder Nederlanders komen shoppen. Die laten Antwerpen links liggen, omdat het niet meer makkelijk is om er met de trein te geraken. De winkeliers vragen dat de Belgische en Nederlandse spoorwegen snel met een oplossing komen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Fyra.

Bericht door Dieselfreak »

In Zweden zijn er nu problemen met Fyra-tramstellen. De stad Göteborg haalt 40 van de 65 Fyratrams van de sporen en vervangt die door trams uit de jaren zestig en zeventig.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

Een succesje van heel het fyra verhaal toch al: de naam wordt werkelijk o-ve-ral gebruikt :mrgreen:
Nog eventjes en alle ferrari's, alfa romeo's en natuzzi zetels krijgen ook een fyra logo opgeplakt.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

De trams waarmee ze problemen hebben heten Sirio-trams. Het vervoersbedrijf heeft ze het typenummer M32 meegegeven. De inwoners van Göteborg noemen ze ook wel spaghettiwagens.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Voor de liefhebber, een artikel uit de Nederlandse Volkskrant van zaterdag 16 februari over de problemen in Göteborg met Ansaldo-Breda. Ik kan helaas geen link geven naar het online artikel, daarvoor is een abonnement noodzakelijk.
Volkskrant 16/02/2013
Volkskrant 16/02/2013
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

In Oslo is men bezig met het vervangen van de SL79 en SL95-trams. De SL95 is een tram van Ansaldo (voor de fusie), werd pas in 1999 geleverd, en heeft sindsdien vele defecten gekend. Te zwaar, veroorzaakt schade aan de infrastructuur, en alles wat stuk kan gaan is al wel een keer stuk gegaan.

Inmiddels is men in Oslo de problemen zo beu geraakt dat is besloten om dan maar meteen tot vervanging over te gaan.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Ik ben bekend met de trams in Oslo. En die in Göteborg ook trouwens :mrgreen:

De Sirio-trams in Göteborg zijn technisch matig, maar voor de reiziger valt eigenlijk niets aan af te dingen. Ze rijden superstil, zijn comfortabel en modern ingericht en bieden veel ruimte aan de reiziger, mede door de specifieke eigenschappen van het tramnet. Vergeleken met wat er aan oude trams rijdt een gigantische stap voorwaarts voor Göteborg en een wereld van verschil met wat er in Oslo geleverd is, dat is gewoon troep van het ergste soort.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Fyra.

Bericht door peejee2 »

Adler schreef:
AlexNL schreef:De Ingenieur heeft het alleen over de ERTMS-problemen, maar er zijn er meer.
In de eerste paragraaf wordt ook vermeld dat er nog veel andere problemen zijn.
Maar als men die ERTMS-problemen al niet eerst kan oplossen heeft het weinig zin om nog verder te gaan.
Het artikel geeft in elk geval een verklaring voor een aantal zaken.
Hoe het bijvoorbeeld mogelijk is dat alle problemen die men heeft gehad met de Thalys en die men na maanden testen en vele software-aanpassingen uiteindelijk heeft kunnen oplossen nu weer terugkomen bij de Fyra.
Waarom heeft AnsaldoBreda al die wijzigingen gewoon niet meegenomen ?
Hebben zij zelfs nooit de moeite gedaan om daarnaar te vragen of hebben zij dat wel gevraagd en is hun die informatie geweigerd ?
Wie is daar dan verantwoordelijk voor ?
En als de instanties die bevoegd zijn voor de toelating dat wisten, waarom hebben zij dan toch een toelating gegeven ?
Het stond toch in de sterren geschreven dat die problemen terug gingen opduiken met die oude software.
Of wisten zij dat niet en heeft AnsaldoBreda hun leugens wijsgemaakt ?
Het Benelux parlement had misschien beter dit soort vragen gesteld in plaats van te zitten uitzoeken waarom men 10 jaar geleden bij AnsaldoBreda heeft besteld.
Die vraag had men toen moeten stellen.
Voor de Fyra is men op een gegeven moment vertrokken van de versie die op dat moment voor Thalys gehomologeerd was. De nieuwere versie voor Thalys was in test. Bij AnsaldoBreda heeft men (zoals later blijkt ten onrechte) willen vermijden dat door een probleem met de homologatie van de nieuwe versie van Thalys ook Fyra in de problemen zou gekomen zijn. Er zijn trouwens voor Fyra wel een aantal problemen opgelost die wel pas in de laatste versie van Thalys zijn opgelost.
De grootste problemen voor ETCS zijn (volgens mij) die met het management van de modems (dus om te bepalen of een datamodem in alle veiligeheid kan gebruikt worden). Het zijn er trouwens maar 2 voor de Fyra. Alleen Thalys heeft er 3 bij mijn weten.
Plaats reactie