Fyra

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Die vraag komt gewoon wat te laat. Als je dat 20 (?) jaar geleden had gezegd: laat Centraal voor wat het is, zorg voor een performanter ringspoor en steek uw geld in Berchem (en speculeer niet met vastgoed rond Centraal) dan had je een veel interessantere discussie.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Kom seg, u bent de eerste persoon op aarde die ik tegenkom die de investering in Antwerpen Centraal en bijhorende tunnel nodeloos vond.

Een ringspoor (performant of niet) verhelpt niet aan het feit dat internationale treinen niet in het centrum van de stad kunnen stoppen tenzij kop te maken.

Benieuwd of de reizigers van lijn 12 die in Antwerpen centrum werken ook tevreden zullen zijn dat ze in Berchem gedropt worden. Ik neem elke dag de Essen Charleroi en er stappen in Centraal veel meer mensen af dan in Berchem.

Maar goed ik zie eigenlijk zelfs niet waarom ik hier iets over schrijf, uw opmerking is zonder meer belachelijk ;)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Nou bedankt zeg. Als ik op een weinig subtiele manier opmerk dat halteren in Berchem én Centraal volgens mij een gepasseerde discussie is wordt me verteld dat ik oplappen van Centraal en bouwen van die tunnel nodeloos vind?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

kika schreef:Nou bedankt zeg. Als ik op een weinig subtiele manier opmerk dat halteren in Berchem én Centraal volgens mij een gepasseerde discussie is wordt me verteld dat ik oplappen van Centraal en bouwen van die tunnel nodeloos vind?
Euh ja dat lees ik daar in die reactie bovenaan deze pagina toch wel duidelijk.

Of kan u uw opmerking dan even uitleggen want wat u nu zegt is geen verklaring voor wat u schreef.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Helemaal anders gezegd: of Thalys/Fyra/Benelux (een internationale soort van hoogwaardige IC) moet halteren in Berchem en Centraal vind ik met de huidige infrastructuur een overbodige discussie. Berchem mag gerust wat meer aandacht krijgen als overstapstation in verschillende richtingen, bussen, de Antwerpse zuidrand, maar is zo dichtbij Centraal dat het voor een hoogwaardige internationale IC (of TGV, of Fyra of hoe je het beestje ook wilt noemen, IC+ ofzo) niet nodig is daar te stoppen. Als je voor de bouw van de huidige NZ-verbinding een dergelijke discussie was begonnen, kon dat eventueel wel interessant zijn. Een tijdlang werd bijvoorbeeld enkel in het weekend door de Benelux in Antwerpen Centraal gestopt, maar niet tijdens de week. Omdat er in het weekend nou eenmaal meer toeristen zijn en de iets langere rittijd eerder wordt getolereerd? Ook Thalys stopt niet meer in Berchem, omdat er nu geen tijdverlies meer is door de tunnel te nemen. Mensen die van/naar Berchem willen kunnen met hetzelfde ticket een binnenlandse trein nemen. Prima wat mij betreft. De renovatie van Antwerpen Centraal was in mijn ogen broodnodig, dat experiment met die mozaïektegeltjes en nog 10 anderen waren niet zo geweldig geslaagd, die ramen boven waren ook niet meer al te betrouwbaar. Het was en is een prachtig gebouw. Om die renovatie direct te combineren met uitbouw van de capaciteit en een tunnel was erg slim: dan krijg je makkelijker geld los van de staat en je hebt minder kosten door het in 1 keer aan te pakken. Dat er met publieke gelden in vastgoed werd en wordt gespeculeerd staat buiten kijf en ik ken wel degelijk mensen die vinden dat die tunnel verspild geld is. Ik persoonlijk vind dat hoe en hoeveel geld waar is besteed in het Antwerpse niet helemaal correct, maar qua infrastructuur an sich t.o.v. wat er gerealiseerd is kan dat worden samengevat als gerommel in de marge. Wat mist er zoal: meer wisselmogelijkheden, als ik even mag dromen ongelijkvloerse kruisingen tussen Berchem en Centraal, betere bediening van Luchtbal, een uitbouw van Berchem met in- en uitgangen aan de kant van de Singel, liften voor de andersvaliden/kinderwagens/.., betere signalisatie in Centraal en meer mogelijkheden om sneller van perron te kunnen veranderen (als treinreiziger dus), de verschillende autoparkings rond Centraal vind ik dan weer teveel geld te hebben gekregen, de doorrijmogelijkheden in Centraal zijn misschien nog steeds te beperkt... Bon ik hoop dat het misverstand (?) hiermee uit de weg is geruimd, ik vind en vond die renovatie en tunnelconstructie een interessant en spannend project, en als ik in een melige bui ben, ben ik in staat om te suggereren om het staalwerk uit het viaduct van Vilvoorde te verkopen aan een oudijzerboer om in het spoor te steken (dat zou dan wel weer onnozel zijn).
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Jeroen schreef:
pietmol schreef:als je vanuit Gent naar Amsterdam wil reizen, dan kom je eerst toe in Berchem. Indien de Benelux daar zou stoppen, dan zouden de mensen uit Gent in Berchem overstappen, kwestie van het risico te vermijden dat de trein uit Gent tussen Berchem en Centraal niveau +1 opgehouden wordt terwijl de Benelux kan doorrijden op niveau -2, waardoor je te laat bent voor je aansluiting...
Als dat nu ook al een argument is, moet je de Benelux werkelijk overal laten stoppen, hé. Dus al zeker overal waar L25 en L27 parallel lopen :wink:

Is dat een argument? als je het aantal potentieel geïmpacteerde reizigers beschouwd wel:
je hebt de treinen uit Gent (maar dwz Kortrijk, Brugge, Oostende, Lokeren, St Niklaas; dus gans Oost & West Vlaanderen)

Daarnaast heb je de treinen uit Lier (maar dwz Turnhout; Herentals; Geel; Mol; Heist-od-Berg; Aarschot; Leuven; Diest Hasselt)

maw zowat heel het Vlaamdse grondgebied dat buiten de corridor Brussel-Mechel-Antwerpen ligt


Voor de richting Brussel is een stop ook zeer nuttig voor treinen komende uit Lier en Beveren/SintNiklaas
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

kika schreef: betere bediening van Luchtbal,

dit zou in samenspraak met De Lijn een zeer bijlangrijke stopplaats kunnen zijn
het zou een hub functie kunnen vervullen voor het ganse gebied ten Noorden van Antwerpen.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

kika schreef:Die vraag komt gewoon wat te laat. Als je dat 20 (?) jaar geleden had gezegd: laat Centraal voor wat het is, zorg voor een performanter ringspoor en steek uw geld in Berchem (en speculeer niet met vastgoed rond Centraal) dan had je een veel interessantere discussie.

reken daar minstens maar 15 à 20 jaar bij.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

pietmol schreef:
kika schreef: betere bediening van Luchtbal,

dit zou in samenspraak met De Lijn een zeer bijlangrijke stopplaats kunnen zijn
het zou een hub functie kunnen vervullen voor het ganse gebied ten Noorden van Antwerpen.
Was dit al niet de bedoeling toen deze stopplaats werd gerenoveerd?

Momenteel is het daar eerder een tochtgat en spookhol, zeker met twee sporen buiten dienst.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

kika schreef: Een tijdlang werd bijvoorbeeld enkel in het weekend door de Benelux in Antwerpen Centraal gestopt, maar niet tijdens de week.

dat was enkel in de periode dat men het Centraalstation aan t verbouwen was. In die periode waren er maar 3 perrons beschikbaar.
in de week werd de capaciteit maximaal benut voor de pendelaars;
in het weekend waren er minder treinen en kon de Benelux wel naar t Centraal station.

In diezelfde periode reden de meeste l-treinen ook maar tot Berchem;
in die tijd was er elk uur een 'directe' trein van Boechout naar Hove; de Ltrein Leuven Aarschot Antwerpen reed maar tot Berchem en vertrok in Berchem opnieuw als L-trein naar Brussel.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

LHOON schreef:
Was dit al niet de bedoeling toen deze stopplaats werd gerenoveerd?

Momenteel is het daar eerder een tochtgat en spookhol, zeker met twee sporen buiten dienst.
Correctie ze werd niet gerenoveerd, is volledig nieuw, het vroegere "Luchtbal" lag verder naar het noorden.
Ik herinner mij nog de dame, nu Europees parlementariër, die stond te preken over wat er zou komen transferium etc. etc.
Ik meen dat men de plaats van het hoofdgebouw (waar is het ? ) nog gewijzigd heeft na de bouw.
"Liftschacht" zit nu zelfs aan andere zijde van de weg.
triest triest....Oost Europese toestanden in Belgie ??


Moet dit draadje niet herschikt (?) we drijven ver weg van Fyra....
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

pietmol schreef:
Jeroen schreef:
pietmol schreef:als je vanuit Gent naar Amsterdam wil reizen, dan kom je eerst toe in Berchem. Indien de Benelux daar zou stoppen, dan zouden de mensen uit Gent in Berchem overstappen, kwestie van het risico te vermijden dat de trein uit Gent tussen Berchem en Centraal niveau +1 opgehouden wordt terwijl de Benelux kan doorrijden op niveau -2, waardoor je te laat bent voor je aansluiting...
Als dat nu ook al een argument is, moet je de Benelux werkelijk overal laten stoppen, hé. Dus al zeker overal waar L25 en L27 parallel lopen :wink:

Is dat een argument? als je het aantal potentieel geïmpacteerde reizigers beschouwd wel:
je hebt de treinen uit Gent (maar dwz Kortrijk, Brugge, Oostende, Lokeren, St Niklaas; dus gans Oost & West Vlaanderen)

Daarnaast heb je de treinen uit Lier (maar dwz Turnhout; Herentals; Geel; Mol; Heist-od-Berg; Aarschot; Leuven; Diest Hasselt)

maw zowat heel het Vlaamdse grondgebied dat buiten de corridor Brussel-Mechel-Antwerpen ligt


Voor de richting Brussel is een stop ook zeer nuttig voor treinen komende uit Lier en Beveren/SintNiklaas
Dit kan men oplossen door die IC van Gent enige tijd vroeger te laten aankomen in Centraal zodat die reizigers voldoende tijd hebben om naar de -2 te gaan ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

pietmol schreef:je hebt de treinen uit Gent (maar dwz Kortrijk, Brugge, Oostende, Lokeren, St Niklaas; dus gans Oost & West Vlaanderen)
Daarnaast heb je de treinen uit Lier (maar dwz Turnhout; Herentals; Geel; Mol; Heist-od-Berg; Aarschot; Leuven; Diest Hasselt)
maw zowat heel het Vlaamdse grondgebied dat buiten de corridor Brussel-Mechel-Antwerpen ligt

Voor de richting Brussel is een stop ook zeer nuttig voor treinen komende uit Lier en Beveren/SintNiklaas
Een Bruggeling of Oostendenaar blijft toch zitten tot in Brussel om daar over te stappen. Een Leuvenaar reist naar Mechelen en iemand uit Aarschot kan even goed blijven zitten tot in Antwerpen-C.
dentheo schreef:Ik herinner mij nog de dame, nu Europees parlementariër, die stond te preken over wat er zou komen transferium etc. etc.
Ik herinner mij die woorden ook nog :) Was dat niet truttemie K. Van Brempt?
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Uit De Ingenieur:
Fyra valt stil door haperende modem
Problemen door slechte gsm-verbinding
woensdag 6 februari 2013
Problemen met het nieuwe Europese treinbeveiligings-systeem ERTMS bij de grensovergang tussen Nederland en België vormt een van de belangrijkste oorzaken van het stilvallen van de Fyra.

Lees meer: http://www.deingenieur.nl/nl/nieuws/202 ... modem.html
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Fyra.

Bericht door stefanic »

Voor de spotters:
Testritten van de 'LageLandenExpress'
Vrijdag 8/2:
DenHaag 7u29 -> Antwerpen 9u01-04 -> Brussel 9u42 (-> Vorst)
Brussel 12u18 -> Antwerpen 12u56-59 -> DenHaag 14u32
Zaterdag 9/2:
DenHaag 7u29 -> Antwerpen 9u13 (-> GroenenHoek)
Antwerpen 10u47 -> DenHaag 12u32
Telkens Traxx + 7 ICrm
spoorwegrealist
Plaats reactie