Fyra

AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra

Bericht door AlexNL »

Als je de passage uit het boek van Descheemaecker leest begrijp je wel waarom men in Nederland zo verontwaardigd is over het optreden van de Belgen. De NMBS heeft het heel slim gespeeld, dat moet ik ze nageven.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Fyra

Bericht door brunel »

Och we kunnen op de route Brussel Amsterdam nu kiezen tussen de peperdure Thalys en een boemel die rijdt alsof er in 30 jaar niks is veranderd. Het hele idee achter de V250 sloot wel degelijk aan bij de wensen van de klant, maar ik geloof dat ik weer een naïeve Nederlander ben als ik denk dat de klant belangrijk is.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra

Bericht door kika »

brunel schreef:Och we kunnen op de route Brussel Amsterdam nu kiezen tussen de peperdure Thalys en een boemel die rijdt alsof er in 30 jaar niks is veranderd. Het hele idee achter de V250 sloot wel degelijk aan bij de wensen van de klant, maar ik geloof dat ik weer een naïeve Nederlander ben als ik denk dat de klant belangrijk is.
Ben je vergeten hoeveel protest er was direct na de invoering? 'De klant' in Dordrecht kon opzouten, de pendelaar bestond niet meer, prijs rees de pan uit,… enfin, het is makkelijker om zelf even te kijken naar alle commentaren.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Fyra

Bericht door brunel »

Dat was niet om wat er bij kwam, maar om wat er verdween en dat had zich wel opgelost.
De bulk van de klanten zijn mensen die uit de Randstad naar Antwerpen of Brussel willen en voor die groep was de V250 een hele verbetering geweest, zelfs vanuit Den Haag. Die grote groep klaagde natuurlijk niet over de plannen en nu is de situatie voor die groep vrijwel hetzelfde als 50 jaar geleden, tenzij men zich scheel betaalt aan een Thalyskaartje.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra

Bericht door LHOON »

brunel schreef:Dat was niet om wat er bij kwam, maar om wat er verdween en dat had zich wel opgelost.
De bulk van de klanten zijn mensen die uit de Randstad naar Antwerpen of Brussel willen en voor die groep was de V250 een hele verbetering geweest, zelfs vanuit Den Haag.
Dit had inderdaad kunnen een verbetering zijn, indien de dienst was aangeboden op flexibele wijze (zonder verplichte reservering), en aan CIV-tarief (met eventueel een - beperkte - toeslag), en volledig geïntegreerd in de respectieve nationale netwerken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra

Bericht door kika »

Brunel: het oplossend vermogen van tariefproblemen bij de spoorwegen zijn… nogal beperkt over het algemeen. Tegen de trein an sich en snelheidswinst had ik uiteraard niets tegen, daar heb je zeker gelijk in. Wat ik steeds had begrepen waren het NS en NMBS het oude aanbod schrapten uit commercieel oogpunt, zeg maar: de bezettingsgraad van de Fyra zou te laag zijn als de Benelux zou blijven bestaan. Dat het qua rijpaden dan natuurlijk ook allemaal wat krapper wordt is een mooi meegenomen excuus.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra

Bericht door AlexNL »

Reizigers uit Dordrecht hadden een prima alternatief gehad als de Fyra Breda - Antwerpen 1x per uur was gaan rijden en de overstap in Breda niet al te ruim zou zijn (en bij voorkeur crossplatform). Het tariefprobleem (verplicht reserveren, prijselasticiteit, geen abonnementen) was al deels ondervangen met het Jump-On Ticket en het betalen van een kleine toeslag als je geldige vervoerbewijzen had voor het traject in België en Nederland.

Als men die trend had doorgezet had de Fyra best nog wel eens een fatsoenlijk product kunnen worden dat wel voldeed aan de behoeften van de meerderheid van de pendelaars tussen Nederland en België. Roosendaal en Zeeland (in zoverre er volk is uit die regio dat naar België gaat) blijft helaas met lege handen achter, maar zelfs daar had een oplossing voor gevonden kunnen worden in de vorm van een extra IR/IC-trein tussen Roosendaal en Antwerpen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra

Bericht door dentheo »

Ik heb hem tweemaal gebruikt...steeds aan ongeveer halve prijs van Thalys, vond ik nog niet zooo.. gek.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Fyra

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:Ik heb hem tweemaal gebruikt...steeds aan ongeveer halve prijs van Thalys, vond ik nog niet zooo.. gek.
Ah Theo, jij was die vaste klant van de Fyra :wink:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra

Bericht door Steve »

Ik heb ook de eer en het genoegen gehad er een retourtje Amsterdam mee te doen, en qua aanbod was het best interessant. Zeer aanvaardbare prijs en onklopbare rittijd, behalve dan met de Thalys die zeker drie keer duurder was.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra

Bericht door AlexNL »

Ik heb één keer een retourtje Rotterdam - Brussel gedaan met dat ding, tijdens de terugrit werd zo'n 45 minuten vertraging opgelopen. 10 minuten in Brussel en 35 minuten in het pikkedonker op Lijn 4. :lol:

De heenrit ging wel heerlijk snel. Wat dat betreft is het echt heel erg jammer dat de V250 volledig is afgevoerd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:Ik heb ook de eer en het genoegen gehad er een retourtje Amsterdam mee te doen, en qua aanbod was het best interessant. Zeer aanvaardbare prijs en onklopbare rittijd, behalve dan met de Thalys die zeker drie keer duurder was.
De aanvaardbare prijs ervoer je precies op die verbinding om een aantal redenen:
- De bezetting is in die korte periode vaak maar matig geweest (de helft van de Benelux-reizigers was verdwenen naar elders) en de laagste tarieven hadden dus een altijd een goede beschikbaarheid.
- De prijsverhoging op Brussel - Amsterdam of zelfs Antwerpen - Amsterdam viel nog enigszins mee. Voor Rotterdam - Antwerpen was zelfs het laagste Fyra-tarief al hoger dan het hoogste Benelux-tarief.
- Bij reizen met een overstap steeg het tarief ook veel sterker.

Ik had een mooie tabel gemaakt met prijsstijgingen tot 82% t.o.v. de Benelux.

Groetjes,
Rian
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Fyra

Bericht door The_Knitter »

Met d'n V250:
* 3 retourtjes Rotterdam - Amsterdam erop zitten
* 2 Retourtjes Rotterdam - Brussel erop zitten (gewoon met de NSR WeekendVrij/NMBS GoPass en de €4 toeslag).
Toen een derde keer richting België gepland stond, reed dat ding al niet meer.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Reizigers uit Dordrecht hadden een prima alternatief gehad als de Fyra Breda - Antwerpen 1x per uur was gaan rijden en de overstap in Breda niet al te ruim zou zijn (en bij voorkeur crossplatform). Het tariefprobleem (verplicht reserveren, prijselasticiteit, geen abonnementen) was al deels ondervangen met het Jump-On Ticket en het betalen van een kleine toeslag als je geldige vervoerbewijzen had voor het traject in België en Nederland.
Dat laatste gold alleen voor abonnementen. Die "kleine toeslag" bedroeg 4 euro per enkele reis ofwel 8 euro per dag. Voor het populaire pendeltraject Antwerpen - Rotterdam bedroegen de toeslagkosten op jaarbasis ca. 1840 euro (230 werkdagen/jaar), ofwel 43% meer dan een jaarabonnement op de Benelux. Voorwaar een "kleine toeslag".

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra

Bericht door rvdborgt »

The_Knitter schreef:Met d'n V250:
* 3 retourtjes Rotterdam - Amsterdam erop zitten
* 2 Retourtjes Rotterdam - Brussel erop zitten (gewoon met de NSR WeekendVrij/NMBS GoPass en de €4 toeslag).
Dat was geen toegestane combinatie... de toeslag gold alleen als je zowel in België als in Nederland een abonnement had.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie