Fyra

SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Fyra.

Bericht door SteC »

De problemen zijn blijkbaar niet zo snel oplosbaar. Ik herinner met dat de baas van ansaoldo breda zei dat het over 'dagen' ging.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 5_00482263

En als de problemen dan opgelost worden heb ik ernstig mijn twijfels of deze treinen ooit betrouwbaar zullen zijn, gezien de reputatie van ansaldo breda in Denemarken enz...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door deadlock »

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Tja, dat wisten we eigenlijk allemaal al. De NMBS zal er nog wel onderuit geraken, mogelijks wel met enkele miljoenen verlies aan Ansaldo. Maar hoe de NS zich hieruit gaat trekken...?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

NS heeft twee keuzes: blijven doormodderen met een aantoonbaar falende leverancier, of eveneens het contract ontbinden, geld terugeisen en een nieuwe aanbesteding houden. In beide gevallen gaat het jaren kosten.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door deadlock »

AlexNL schreef:NS heeft twee keuzes: blijven doormodderen met een aantoonbaar falende leverancier, of eveneens het contract ontbinden, geld terugeisen en een nieuwe aanbesteding houden. In beide gevallen gaat het jaren kosten.
Plus dat België alsnog kan besluiten om de trein niet toe te laten vanwege de voorgeschiedenis.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

deadlock schreef:Plus dat België alsnog kan besluiten om de trein niet toe te laten vanwege de voorgeschiedenis.
Als kan worden aangetoond dat de eerdere gebreken definitief zijn verholpen, zou dat geen bezwaar meer moeten zijn voor latere toelating.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Fyra.

Bericht door odul »

Shrek schreef:Tja, dat wisten we eigenlijk allemaal al. De NMBS zal er nog wel onderuit geraken, mogelijks wel met enkele miljoenen verlies aan Ansaldo. Maar hoe de NS zich hieruit gaat trekken...?
NS kan de fyra perfect gebruiken voor haar binnenlands treinverkeer. ( op hun hoge snelheidslijn)
De problemen ontstaan of ontstonden bij de grensovergang en de overgang van de verschillende (veiligheid)systemen die beide landen hanteren.

Tussen de grensovergangen kan men blijven rijden met klassiek materieel over lijn 12.
Het probleem dat nog overblijft is: wat met het duur stuk HSL lijn tussen Antwerpen en Breda?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

odul schreef:NS kan de fyra perfect gebruiken voor haar binnenlands treinverkeer. ( op hun hoge snelheidslijn)
De problemen ontstaan of ontstonden bij de grensovergang en de overgang van de verschillende (veiligheid)systemen die beide landen hanteren.
Dat is niet waar. Ook in Nederland hebben de V250-treinen vaak genoeg stil gestaan. In de maanden voorafgaand aan de indienststelling van Fyra Brussel is het zelfs een keer voorgekomen dat een treinstel de noordsectie bijna 5 uur heeft geblokkeerd.
Tussen de grensovergangen kan men blijven rijden met klassiek materieel over lijn 12.
Het probleem dat nog overblijft is: wat met het duur stuk HSL lijn tussen Antwerpen en Breda?
HLE 18 en I11 BDx? :lol:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Noodoplossing voor Fyra blijft mogelijk rijden

De Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld sluit niet uit dat de tijdelijke intercity tussen Den Haag en Brussel ook in de toekomst moet blijven rijden. Zij hoopt echter nog altijd dat de problemen met de gewraakte Fyra V250 snel worden opgelost, zodat die snelle treinen weer kunnen worden ingezet tussen Amsterdam en Brussel.

Maar als dat onverhoopt niet lukt en er minder Fyra V250-treinen worden ingezet dan de nu geplande 16, dan zou de vervangende verbinding weleens een permanente oplossing kunnen worden. Dat schrijft Mansveld vanavond in een brief aan de Tweede Kamer.

Technische analyse
Het (gedeeltelijke) behoud van de trein tussen Den Haag en Brussel is een van de scenario's die Mansveld en de NS en de NMBS bekijken om tot een definitieve oplossing te komen. Al die scenario's zullen begin april naar de Kamer worden gestuurd. Rond de zomer verwacht Mansveld van de NS nog een technische analyse over de problemen met de Fyra's.

Termijn?
Pas daarna kan worden gekozen voor een definitieve oplossing. Mansveld kan nu nog niet overzien hoelang het gaat duren om de problemen met de V250 op te lossen, schrijft ze. Op het moment wordt door meer dan 200 mensen aan het materieel gewerkt. Onder die technici zijn ook mensen van AnsaldoBreda, de Italiaanse leverancier van de Fyra.

Complexe situatie
Het is volgens Mansveld niet mogelijk om op besluiten vooruit te lopen, omdat de situatie complex is. Dat is niet alleen zo op juridisch gebied, maar ook op technisch gebied, schrijft ze. Het is op dit moment "niet verstandig om over deze problematiek lichtzinnig te oordelen of handelen", aldus Mansveld. De staatssecretaris rept dan ook niet over een eventuele nieuwe aanbesteding, een ultimatum voor de NS of het openbreken van contracten.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Fyra.

Bericht door LML »

Stel - alhoewel ik het ten sterkste betwijfel - dat ze die V250-stellen terug aan de praat krijgen en betrouwbaar worden, zullen ze zeker niet met de naam 'Fyra' terug op de sporen moeten komen en met dezelfde kleurtjes op hun materieel, na de turbulente maand december en januari. Niemand zal er nog in die trein kruipen met die naam...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Ze zullen een andere naam moeten verzinnen. Dexia heeft ook een aantal klanten kunnen terughalen door Belfius te worden.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Nederlandse Kamerleden gaan op inspectie bij Fyra

De Nederlandse Tweede Kamerleden die steeds debatteren over de falende hogesnelheidstrein Fyra willen nu met eigen ogen weleens zien wat er precies mis is met deze treinstellen. Ze gaan in maart op werkbezoek om zich te laten voorlichten over de problemen met de treinen, laten VVD-Kamerlid Betty de Boer en CDA-Kamerlid Sander de Rouwe weten.

"We horen van alles over de problemen met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, dus daar willen we eens met deskundigen over praten", aldus De Boer. Ze vindt dat ze veel te weinig informatie krijgt van de NS over deze kwestie. "Uiteindelijk moeten we vaststellen of we nog wel vertrouwen hebben in de Fyra. Dat kan alleen als we voldoende informatie hebben."

"We praten er steeds over, maar ik wil het nu weleens met eigen ogen zien", zegt De Rouwe. "Ik wil de medewerkers van AnsaldoBreda die hier aan het werk zijn spreken." Kortom: "Uit de vergaderzaal en naar de remise in Amsterdam."

De Fyra reed sinds begin december. Er was meteen al veel vertraging en uitval. Toen de trein onder winterse omstandigheden ook nog eens plaatwerk verloor, besloten vervoerders NS en de NMBS de trein niet meer internationaal te laten rijden. Intussen is er een tijdelijke intercityverbinding; een structurele oplossing is vooralsnog niet in zicht.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Vier opties voor toekomst Fyra

Er liggen vier opties op tafel voor de toekomst van de hogesnelheidstrein Fyra, zo heeft de Nederlandse staatssecretaris voor het Spoor Wilma Mansveld donderdag in de Tweede Kamer in Den Haag gezegd. Ze bekijkt wat de mogelijkheden zijn als blijkt dat er uiteindelijk geen Fyra's ingezet kunnen worden, wat er kan als er 9 of 16 Fyra's gaan rijden en wat de gevolgen zijn als er 19 van deze treinen beschikbaar komen.


In de vier scenario's wordt onder meer gekeken wat juridisch en technisch kan en wat de kosten zijn van zo'n oplossing. Ook wordt met andere vervoerders, zoals Veolia of Arriva, gesproken om hen te betrekken bij de toekomstplannen. Voorts legt Mansveld de concessie (het recht om op het spoor te rijden) onder de loep.

Mansveld zei dat alle opties open op tafel liggen. ‘Ook ik ben niet met de Fyra getrouwd', benadrukte ze. De staatssecretaris stuurt in april een plan van aanpak naar de Kamer waarin staat hoe de scenario's worden uitgewerkt.

In de zomer zijn de scenario's volgens Mansveld volledig uitgewerkt. Dan is ook meer bekend over de uitkomsten van een technisch onderzoek naar de Fyra dat de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS laat doen.

VVD-Kamerlid Betty de Boer vroeg Mansveld haast te maken. De Boer wil eigenlijk alle informatie voor 1 april boven tafel hebben. Dat is volgens de staatssecretaris ‘absoluut geen realistische termijn' voor het technisch onderzoek. Mansveld gaat ervan uit dat voor 1 juli alle stukken bij de Kamer zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Retard schreef: "We praten er steeds over, maar ik wil het nu weleens met eigen ogen zien", zegt De Rouwe. "Ik wil de medewerkers van AnsaldoBreda die hier aan het werk zijn spreken."
Redelijk naïef maar het klinkt goed.

Gaat men echt proberen die italianen iets te laten zeggen dat hun baas miljoenen kan kosten ???
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Een vraagje:
NS heeft die Fyra's niet besteld, dat heeft NS-Ierland gedaan.
Worden door HSA geleased, indien ze voldoen neem ik aan.

Hoe zit dat met de Belgische leasen wij die ook van die Ierland club ?
Dan kan schade best meevallen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie