Fyra

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Tussen rendabel zijn en voldoende volk hebben dat deze trein wil gebruiken ligt nog een verschil. Voor zover ik weet moest deze trein minstens elke keer 75% bezetting hebben om rendabel te zijn.
neigezug

Re: Fyra.

Bericht door neigezug »

Hopelijk heeft men van de voorbije sneeuwdagen gebruik gemaakt om de herstelde Fyra's te testen op sneeuwbestendigheid
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

carlos schreef:
Shrek schreef:
carlos schreef:


men wil cabotage, maar men wil geen binnenlandse passagiers meenemen

(geen haltes in Berchem of Brussel Noord)
Er is wel publiek voor een snelle verbinding Antwerpen centraal-Mechelen-Brussel-Centraal hoor. De tijdelijke benelux laat dat heel duidelijk zien.
Wanneer je gewoon dezelfde reistijden neerzet als een IC heb je geen enkele reden om niet die (goedkopere) IC te nemen.

nochtans zegt jullie baas Descheemaker altijd dat die Benelux niet rendabel is...

dus waarom zo halsstarrig vasthouden aan die foute keuze om Berchem en BrN te schrappen als halte?


tenslotte het gaat hier niet over een HST maar over een gewone IC trein


vroeger, toen de Benelux nog in Berchem en in Brussel-Noord stopte, nam ik deze trein bijna dagelijks (tussen Berchen en Brussel-Noord )

en op een zeker moment besliste de NMBS om niet meer te stoppen, dus was ik gejost,

want de IR-c sloot perfect aan op de Benelux; maar door het wegvallen van de Benelux haltes in Berchem en Brussel-Noord, werd de reistijd verlengd met zo'n 20 minuten (dus 20 minuten later op 't werk en 's avonds 20 minuten eerder vertrekken...dus niet echt haalbaar.


Die IC-trein die neemt wel een tijdslot in beslag, zodat er geen andere IC trein kan rijden.

Dat HST treinen minder haltes hebben vind ik heel normaal, maar IC treinen waarvan men beweert dat ze ook binnenlandse reizigers vervoeren moeten in Berchem en Brussel Noord stoppen
ook al gaan ze naar Den Haag(of Amsterdam)

wie zo asociaal is dat hij van Brussel naar Antwerpen Centraal wil rijden zonder in Brussel Noord of Berchem te stoppen moet maar bij betalen voor Thalys of de opvolger van de Fyra.


(of topic)
ik vind het trouwens ook schandalig dat er IC treinen Brussel Luik zijn die niet in Leuven stoppen.
of dat er 's morgens een p-trein is die van hasselt via Aarschot naar Brussel rijdt, maar die niet in Aarschot stopt
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:ik vind het trouwens ook schandalig dat er IC treinen Brussel Luik zijn die niet in Leuven stoppen.
of dat er 's morgens een p-trein is die van hasselt via Aarschot naar Brussel rijdt, maar die niet in Aarschot stopt
Waarom zou dat schandalig zijn? Het is de ideale manier om reizigers te spreiden en betere reistijden aan te bieden aan alle reizigers.
Vanuit Leuven zijn er toch treinen genoeg richting Luik of Brussel. Vanuit Aarschot heb je er ook genoeg in de spits naar Brussel.
Hetzelfde geldt voor Antwerpen-Brussel. 4 treinen per uur die wél in Berchem en Brussel-Noord stoppen.

Als dat al niet genoeg is kan ik alleen dit zeggen:
Het is schandalig dat er geen 4 IC's per uur tussen Mechelen en Leuven rijden! Het zou nogthans makkelijk kunnen: De rijpaden kunnen vrijgemaakt worden door alle goederentreinen om te leiden via L36N, het nodige rollend materieel kunnen ze vinden door de IC-A te laten stoppen in alle stations tussen Leuven en Brussel zodat de stoptreintjes niet meer nodig zijn. Dan is materieel genoeg om de kwartierdienst op Mechelen-Leuven in te leggen !
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: Waarom zou dat schandalig zijn? Het is de ideale manier om reizigers te spreiden en betere reistijden aan te bieden aan alle reizigers.
Vanuit Leuven zijn er toch treinen genoeg richting Luik of Brussel.
die spreiding zou er idd zijn als de mensen uit Luik dan niet meer op de treinenzouden zitten die in Leuven stoppen .
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:ik vind het trouwens ook schandalig dat er IC treinen Brussel Luik zijn die niet in Leuven stoppen.
of dat er 's morgens een p-trein is die van hasselt via Aarschot naar Brussel rijdt, maar die niet in Aarschot stopt
Waarom zou dat schandalig zijn? Het is de ideale manier om reizigers te spreiden en betere reistijden aan te bieden aan alle reizigers.
Vanuit Leuven zijn er toch treinen genoeg richting Luik of Brussel. Vanuit Aarschot heb je er ook genoeg in de spits naar Brussel.

!
die spreiding zou er ook zijn als je om 8u14 in aarschot het L-treintje naar Leuven neemt en je daar een vlotte aansluiting naar Brussel zou hebben zonder dat je op een overvolle IC-A terechtkomt


door die p-trein in aarschot te laten stoppen zou net de ic-a ontlast worden.


oorspronkelijk was er ook 's avonds zo'n directe p-trein, maar daar heeft men dan toch al van ingezien hat het beter is om deze ook in aarschot en Diest te laten stoppen
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
Vanuit Leuven zijn er toch treinen genoeg richting Luik of Brussel.

er kunnen mss wel veel treinen zijn maar als je een aansluiting moet hebben is het aantal treinen altijd heel beperkt
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Fyra.

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat de meeste mensen die willen dat IC's ook bij hen stoppen, alleen maar aan zichzelf denken - wat ik niet echt negatief bedoel. Voor een reiziger die niet aan een vast patroon vasthangt zoals ik, vind ik het een zegen dat er ook treinen zijn die veel halten overslaan: vroeg of laat profiteer je daar toch eens van. En zo vind ik het vele keren aangenamer om enkele jaren niet de IC A te hoeven nemen met stop in Leuven, maar gebruik te kunnen maken van een snelle IC. Idem dito voor de verbinding Brussel - Antwerpen met de IC-B. Het aantal reizigers dat die stop in Brussel-Noord en Berchem niet nodig heeft, overstijgt waarschijnlijk het aantal dat er wel gebruik van zou kunnen maken. Zeker in het geval van de IC-B vind ik dat er meer dan voldoende alternatieven zijn.
En laat ze a.u.b. ook maar een uurdienst invoeren op enkele andere verbindingen: Brussel - Namur - Arlon - Luxemburg, om er maar een te noemen...
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Tussen rendabel zijn en voldoende volk hebben dat deze trein wil gebruiken ligt nog een verschil. Voor zover ik weet moest deze trein minstens elke keer 75% bezetting hebben om rendabel te zijn.
In Nederland was een gemiddelde bezetting van 50% (overigens behoorlijk hoog in vergelijking met de de binnenlandse IC's) genoeg om het flink winstgevend te laten zijn. Geloof alleen de statistieken die je zelf vervalst hebt...

Groetjes,
Rian
franksken

Re: Fyra.

Bericht door franksken »

overweg13 schreef:Ik denk dat de meeste mensen die willen dat IC's ook bij hen stoppen, alleen maar aan zichzelf denken - wat ik niet echt negatief bedoel. Voor een reiziger die niet aan een vast patroon vasthangt zoals ik, vind ik het een zegen dat er ook treinen zijn die veel halten overslaan: vroeg of laat profiteer je daar toch eens van. En zo vind ik het vele keren aangenamer om enkele jaren niet de IC A te hoeven nemen met stop in Leuven, maar gebruik te kunnen maken van een snelle IC. Idem dito voor de verbinding Brussel - Antwerpen met de IC-B. Het aantal reizigers dat die stop in Brussel-Noord en Berchem niet nodig heeft, overstijgt waarschijnlijk het aantal dat er wel gebruik van zou kunnen maken. Zeker in het geval van de IC-B vind ik dat er meer dan voldoende alternatieven zijn.
En laat ze a.u.b. ook maar een uurdienst invoeren op enkele andere verbindingen: Brussel - Namur - Arlon - Luxemburg, om er maar een te noemen...
Deze verbinding is er al:reeks 21XX :o
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Fyra.

Bericht door 260689 »

franksken schreef:
overweg13 schreef:Ik denk dat de meeste mensen die willen dat IC's ook bij hen stoppen, alleen maar aan zichzelf denken - wat ik niet echt negatief bedoel. Voor een reiziger die niet aan een vast patroon vasthangt zoals ik, vind ik het een zegen dat er ook treinen zijn die veel halten overslaan: vroeg of laat profiteer je daar toch eens van. En zo vind ik het vele keren aangenamer om enkele jaren niet de IC A te hoeven nemen met stop in Leuven, maar gebruik te kunnen maken van een snelle IC. Idem dito voor de verbinding Brussel - Antwerpen met de IC-B. Het aantal reizigers dat die stop in Brussel-Noord en Berchem niet nodig heeft, overstijgt waarschijnlijk het aantal dat er wel gebruik van zou kunnen maken. Zeker in het geval van de IC-B vind ik dat er meer dan voldoende alternatieven zijn.
En laat ze a.u.b. ook maar een uurdienst invoeren op enkele andere verbindingen: Brussel - Namur - Arlon - Luxemburg, om er maar een te noemen...
Deze verbinding is er al:reeks 21XX :o
Hij bedoeld enkel dat er stopt word in de grote stations, BXL-Zuid/Centraal/Noord/Schuman/Luxemburg - Namen - Arlon - Luxemburg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Die reeks bestaat ook, treinreeks 46xx, doch deze is nog niet elk uur van de dag terug te vinden, deze komt drie keer per dag voor
4606, 4614 en 4618 naar Luxemburg

4629, 4631, 4640 naar Brussel Zuid.

Bijkomend heb je nog de INT treinen die dezelfde stilstanden hanteren

trein 97 richting Luxemburg
trein 90 richting Brussel zuid

Trein 96 doet bijna hetzelfde richting Brussel zuid maar doet nog een stop minder (geen halte te libramont).

Samengevat kan je stellen dat er dus per richting per weekdag (in het weekend bestaat treinreeks 46xx niet) 4 snelle verbindingen bestaan.
de reeks 46xx is altijd met MS96 voorzien.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Fyra.

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Die reeks bestaat ook, treinreeks 46xx, doch deze is nog niet elk uur van de dag terug te vinden, deze komt drie keer per dag voor
4606, 4614 en 4618 naar Luxemburg

4629, 4631, 4640 naar Brussel Zuid.

Bijkomend heb je nog de INT treinen die dezelfde stilstanden hanteren

trein 97 richting Luxemburg
trein 90 richting Brussel zuid

Trein 96 doet bijna hetzelfde richting Brussel zuid maar doet nog een stop minder (geen halte te libramont).

Samengevat kan je stellen dat er dus per richting per weekdag (in het weekend bestaat treinreeks 46xx niet) 4 snelle verbindingen bestaan.
de reeks 46xx is altijd met MS96 voorzien.
Maar ze rijden nu niet bepaald op de beste moment - maar nog eens: voo ons. Ik kan me voorstellen dat andere reizigers precies vinden van wel. Overigens: tijdens de NCV-periode rijden deze treinen dan weer niet meer, op de echte internationale na...
Met vriendelijke groet

overweg13
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

overweg13 schreef:Ik denk dat de meeste mensen die willen dat IC's ook bij hen stoppen, alleen maar aan zichzelf denken - ...

als je in Brussel de IC-F neemt richting Leuven (vertrek in Bz x:31); en je moet in Leuven de L-trein naar Antwerpen (vertrek X+1:05)nemen dan ervaar je pas hoe egoistisch het is dat de trein van X:26 naar Luik niet in Leuven stopt: minstens 1x per week ben je met die IC-F in Leuven je aansluiting kwijt (slechts 1 trein per uur!)

dan zou je al om X:09 moeten vertrekken in Leuven om je aansluiting te hebben


zolang NMBS op de kleinere lijnen slechts 1 L trein per uur laat rijden, is het niet correct dat er grotere stations zijn (waar de mensen overstappen op die l-treintje) die niet bediend worden door sommige IC treinen
je kan bezwaarlijk Brussel Noord, Antwerpen Berchem, Leuven verwaarloosbare stations noemen
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Fyra.

Bericht door Matthias »

Maar meer dan 1 L-trein per uur op die lijn Antwerpen-Aarschot-Leuven zou gewoon weggegooid geld zijn; stations zoals Booischot, Begijnendijk, Melkouwen en in iets mindere mate Berlaar rechtvaardigen gewoon geen 2 L-treinen per uur, en zeker niet buiten de spits. Ik heb dikwijls op maandag tussen elf en drie die L-trein genomen; het gebeurde veel meer dat er niemand in die stations in- of uitstapte dan dat dat wel gebeurde. Dan nog twee treinen per uur vragen is dan op het absurde af. Nogmaals, misschien dat er in de spits wel een extra P-trein zou kunnen helpen, maar om gedurende heel de dag twee L-treinen te vragen... Dan wil je bijna het failliet van de NMBS.

Ik zou dan ook niet durven zeggen dat de IC naar Wezet in Leuven te laten stoppen een oplossing is, maar wel om die L-trein naar Antwerpen gewoon wat langer te laten wachten en een aansluiting te laten verzekeren; als die met een tiental minuten vertraging vertrekt, dan is die tegen Lier meestal ingehaald en komen er weinig andere aansluitingen in het gedrang.
Plaats reactie