Fyra

rail s

Re: Fyra.

Bericht door rail s »

Zeven euro extra voor 20 minuten tijdswinst

zo 06/09/2009 - 20:19 De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben vandaag het startschot gegeven voor de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Amsterdam. Dat gebeurde met een feestje, in aanwezigheid van de Nederlandse minister voor Verkeer Camiel Eurlings.

De reizigers kunnen vanaf morgen gebruikmaken van de snelle treinverbinding, waardoor zij in minder dan drie kwartier tussen Rotterdam en Amsterdam reizen, via Schiphol. NS verwacht dat in de spits vooral pendelaars gebruik zullen maken van de snellere, maar duurdere verbinding.

"De rit is volgens plan verlopen. Op de terugweg, naar Amsterdam, kwamen we zelfs een minuut te vroeg aan", aldus een woordvoerder van het Nederlandse spoor.

De treinen rijden 160 kilometer per uur. Door het kortere traject doen ze er 43 minuten over, twintig minuten sneller dan treinen op het gewone spoor. Een kaartje kost na een aanloopfase van een paar weken in de spits 7 euro meer, maar de uitbater verwacht dat reizigers dat wel over hebben voor de tijdwinst. Er zullen op doordeweekse dagen zeventien treinen rijden, een per uur in beide richtingen.

Het traject Rotterdam-Amsterdam maakt deel uit van de hogesnelheidslijn naar Parijs, via Antwerpen en Brussel. Vanaf december moet de trein van Rotterdam met 300 kilometer per uur doorrijden naar het zuiden. Dat is wel ruim tweeënhalf jaar later dan gepland, door allerlei problemen met de veiligheidsystemen.
bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... _amsterdam
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Fyra.

Bericht door Hogersluys »

Eigenlijk blijft 43 minuten best lang. De Benelux doet er ook maar zolang over om van Antwerpen naar Brussel-Zuid te rijden (Brussel-Antwerpen en Rotterdam-Amsterdam is ongeveer gelijk qua afstand). Wat voor een omweg moet het oude traject dan wel niet zijn geweest.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Fyra.

Bericht door treinbruno »

En op Antwerpen-Brussel heb je voor 7euro al een kaartje waar je in Holland alleen een toeslag voor hebt :?
En voor L2 moet er ook geen toeslag betaald worden :)
ben ik toch maar blij dat NMBS een staatsbedrijf is (alhoewel soms ...)
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:En op Antwerpen-Brussel heb je voor 7euro al een kaartje waar je in Holland alleen een toeslag voor hebt :?
En voor L2 moet er ook geen toeslag betaald worden :)
ben ik toch maar blij dat NMBS een staatsbedrijf is (alhoewel soms ...)
Staatsbedrijf of niet, dat heeft er niets mee te maken (en NS is dan wel een NV, maar alle aandelen zijn van de Nederlandse staat). Het heeft te maken met de manier waarop de exploitatie van de HSL is aanbesteed.
De toeslag is overigens geen vast bedrag, maar ca. 60% boven de normale prijs. Voor houders van een voordeelurenkaart is de toeslag ongeveer 100% bovenop de normale (gereduceerde) prijs, omdat er op de toeslag geen korting wordt gegeven.

Groetjes,
Rian
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Er is idd weinig reden tot feesten.

Waw 160 km/u seg... :) proficiat Hollanders

Het blijft niet meer dan een schaamlapje om de intussen drie jaar vertraging te verdoezelen, en er rijdt nog steeds geen echte hoge snelheidstrein op de lijn.

Je kan Infrabel/NMBS veel verwijten, maar onze HSL infrastructuur is mooi op tijd opgeleverd.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:Er is idd weinig reden tot feesten.

Waw 160 km/u seg... :) proficiat Hollanders

Het blijft niet meer dan een schaamlapje om de intussen drie jaar vertraging te verdoezelen, en er rijdt nog steeds geen echte hoge snelheidstrein op de lijn.

Je kan Infrabel/NMBS veel verwijten, maar onze HSL infrastructuur is mooi op tijd opgeleverd.
De HSL-infrastructuur is zowel in Nederland als in België al in 2008 opgeleverd. En in Nederland eerder (begin oktober) dan in België (eind december).
Het probleem in Nederland is dat HSA eerst zichzelf in de problemen heeft gebracht met de keuze voor AnsaldoBreda, daar vervangende treinen voor heeft gezocht en gevonden, maar daarbij van de regen in de drup is geraakt, omdat Bombardier er maar niet in slaagt om zijn ERTMS-software (voor de Traxx) onder de knie te krijgen. De NMBS had daar overigens ook last van, maar had gelukkig de M6-stuurstanden met werkende software van een andere fabrikant. HSA heeft echter geen andere oplossing dan met de Traxx te rijden. Vooralsnog onder level 1 tussen Amsterdam en Rotterdam, want level 2 is kennelijk nog te moeilijk voor Bombardier.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Klopt. De Traxxen van Bombardier rijden onder Level 1 op de HSL-Zuid. Dit heeft verder ook nog tot gevolg dat de Thalys van Schiphol tot Rotterdam óók op Level 1 gaat rijden i.p.v. Level 2. Hierdoor zal de maximumsnelheid op dat traject op 160 km/h komen te liggen. Pas daarna gaat Thalys naar 300 km/h.

Dit komt door regels van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, welke heeft bepaald dat je boven 160 km/h Level 2 nodig hebt. Pas wanneer alle V250's in dienst zijn, kan men de boel opvoeren naar Level 2 en mag Thalys ook 300 gaan rijden tussen Schiphol en Rotterdam.

Vandaag gaat Fyra dus rijden, en ik ga zometeen mee met de eerste rit. Een toeslagkaartje van € 2 vind ik nog acceptabel, en ik kom toch een pak sneller op m'n werk... wat inhoudt dat ik later m'n bed uit kon ;) Volgende maand ga ik dat echt niet doen, een toeslag van 70% is mij te gortig.

Wat dit betreft moet ik het de NMBS nageven, met die Brechtshuttle pakken ze het in mijn ogen beter aan dan de NS met een apart bedrijf, een apart merk, een aparte concessie, een veel hogere prijs. Dan zie ik toch liever een Brechtshuttle, daar doet men tenslotte nog normaal :lol:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Fyra.

Bericht door Adler »

AlexNL schreef: Wat dit betreft moet ik het de NMBS nageven, met die Brechtshuttle pakken ze het in mijn ogen beter aan dan de NS met een apart bedrijf, een apart merk, een aparte concessie, een veel hogere prijs. Dan zie ik toch liever een Brechtshuttle, daar doet men tenslotte nog normaal :lol:
Er is geen enkele reden waarom de NMBS een apart bedrijf zou oprichten voor de IR-trein Antwerpen-Noorderkempen en daar een toeslag zou voor vragen.
Die verbinding is een normale IR trein die nu toevallig gebruik maakt van een HSL-lijn.
Al van bij de planning had de NMBS voorzien om die L4 ook voor binnenlands gebruik te voorzien en precies daardoor heeft men enorm veel geld, dat normaal bestemd was voor het binnenlands net, kunnen aanwenden voor de bouw van een internationale HSL-lijn, maar dat verhaal heb ik hier al eens gedaan.
Bovendien ontvangt de NMBS van de staat nog eens elk jaar een toelage van bijna 2 miljoen euro (geïndexeerd), speciaal om het expoitatietekort van deze binnenlandse verbinding Antwerpen-Noorderkempen te dekken.
Dus iedere burger van dit land betaalt eigenlijk al een toeslag voor die verbinding, of je er nu gebruik van maakt of niet.

Dat er voor IC-treinen met meer comfort en snelheid een toeslag wordt gevraagd is overigens niet uitzonderlijk en is al tientallen jaren het geval in Duitsland bijvoorbeeld.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Ik zit er nu in, ben bijna in Amsterdam. Van Rotterdam tot Schiphol zat er 22 man in mijn rijtuig, van Schiphol tot Amsterdam nog maar 7. Vooralsnog noem ik dit niet echt de moeite... maar misschien komt het nog, het is pas de eerste dag.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Fyra.

Bericht door peejee2 »

Bombardier wil tegen juni 2010 ook een werkende, gehomologeerde versie met Level 2 hebben.
Als dit lukt zou men dan ook tussen Rotterdam en Amsterdam in Level 2 kunnen rijden met TRAXX in afwachting van het operationeel zijn van de Fyra-vloot.
Thalys kan dan tegen 300 gaan rijden.
In België kan tegelijkertijd de ene trein in Level 1 rijden en de andere in Level 2. Hier bestaat dus het probleem niet dat Thalys moet inhouden aan 160.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Fyra.

Bericht door ReisThijs »

Zeven euro extra voor 20 minuten tijdswinst
Waarom vergelijken ze de Fyra nu met de IC Amsterdam-Vlissingen? Zeker omdat de tijdswinst vergeleken met de Benelux slechts 16 minuten is... :!:
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Lekker begin voor Fyra... ik ben met +36 aangekomen in Rotterdam. Dit door vertraging bij Amsterdam (+15) en technische problemen met de loc bij Amsterdam Lelylaan (+20). Onderweg ook nog wat langzamer gereden, vlak voor de Groene Hart-tunnel, maar dat was snel weer voorbij.

Gelukkig krijg je bij Fyra 100% van je geld terug bij een vertraging van 30 minuten of meer... :+
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Maar dat is de fyra toch niet die nu rijdt? :roll:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:Eigenlijk blijft 43 minuten best lang. De Benelux doet er ook maar zolang over om van Antwerpen naar Brussel-Zuid te rijden (Brussel-Antwerpen en Rotterdam-Amsterdam is ongeveer gelijk qua afstand). Wat voor een omweg moet het oude traject dan wel niet zijn geweest.
In 1987 deed de Benelux er 39 minuten over Antwerpen Centraal - Brussel Zuid. Tegenwoordig doet ie het ook in 39 minuten, maar dat is met een stop minder. Alle overige treinen op Antwerpen - Brussel zijn en stuk langzamer. De NMBS is hier ook goed bezig...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Shrek schreef:Maar dat is de fyra toch niet die nu rijdt? :roll:
Fyra is een merknaam geen modelnaam. Dus de traxx met die rijtuigen rijden ook onder de naam Fyra.
Plaats reactie