Fyra

odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Fyra.

Bericht door odul »

Lees hier het volledige verslag van de Nederlandse minister

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... elgie.html
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Fyra.

Bericht door odul »

Een heel opmerkelijke zin is de volgende... de onrendabele treindienst Breda Antwerpen...
Hoe kan men spreken van onrendabel als die trein nog niet eens rijdt?
Nu ja, op zo'n korte afstand een V250 stel op een dure HSL lijn laten rijden, zal zeker niet goedkoop zijn.

MDS heeft gezegd dat de NS voor deze kost zal opdraaien.

Maar op de keper beschouwd, hoeveel treinen rijden er in België die wel rendabel zijn.
Volgens mij kan je die op één hand tellen.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:[
Ze kunnen onder 1500v rijden ja, maar ze hebben geen ATB.
Nog even wachten dus tot de prorail-collega's ETCS leggen in Breda :)
Of ETCS met ATB op twee stuurrijtuigen, waar hebben we zoiets al eens gezien ? :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
neigezug

Re: Fyra.

Bericht door neigezug »

1)Vergeet niet dat de Benelux aan beide kanten van de landsgrens een belangrijk binnenlands publiek heeft die de trein mee vult.het rendement van de Benelux is dus de inkomsten van zowel internationale als nationale vervoersbewijzen!Door dec afschaf van de Benelux zal de NS een extra intercity tussen Roosendaal en Amsterdam laten rijden.Hetgeen men uitspaard door de Benelux af te schaffen geeft men aldus terug uit op een anderze manier.
2)Fyra zal het daarentegen vooral van internationazal publiek moeten hebben.De kans dat de Fyra een sardienenblik zal worden is niet zo groot.
3)De NMBS had reeks 13 locomotieven waar ze vroeger naar Maastricht mee reden.In princiepe zouden deze ATB moeten hebben.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Fyra.

Bericht door Joris »

Hallo,
neigezug schreef:1)Vergeet niet dat de Benelux aan beide kanten van de landsgrens een belangrijk binnenlands publiek heeft die de trein mee vult.het rendement van de Benelux is dus de inkomsten van zowel internationale als nationale vervoersbewijzen!Door dec afschaf van de Benelux zal de NS een extra intercity tussen Roosendaal en Amsterdam laten rijden.Hetgeen men uitspaart door de Benelux af te schaffen geeft men aldus terug uit op een andere manier.
2)Fyra zal het daarentegen vooral van internationaal publiek moeten hebben.De kans dat de Fyra een sardienenblik zal worden is niet zo groot.
3)De NMBS had reeks 13 locomotieven waar ze vroeger naar Maastricht mee reden.In princiepe zouden deze ATB moeten hebben.
Dus eigenlijk zou een IC Roosendaal-Antwerpen-... er niet mogen komen om de fyra geen concurrentie aan te doen?
En volgens mij ligt er tussen Maastricht en de grens geen ATB. Ik kan me niet inbeelden dat de klassieken ATB zouden hebben...
Groeten.
Afbeelding
neigezug

Re: Fyra.

Bericht door neigezug »

Met een IC Antwerpen -Roosendaal zouden een aantal reizigers tussen Antwerpen en Rotterdam wel eens vie Roosendaal kunnen reizen ipv met de HST......Dit zou eens kunnen voordoen van zodra de Fyra Antwerpen-Breda rijdt en er geen € 25 tickets meer beschikbaar zijn.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Hartelijk dank voor de link, Odul. Er staan in dat document wel meerdere vreemde zinsneden. Bijvoorbeeld de opmerking dat het verlies van Antwerpen-Breda afhankelijk is van de tijdswinst op Antwerpen-Roosendaal. Zal er in de Tweede Kamer dan werkelijk niemand de vraag stellen waarom er dan geen IC tussen Antwerpen en Roosendaal wordt ingelegd? Als de reistijd naar i.c.m. de aansluitingen in Roosendaal 'aanzienlijk' verbetert, dan kan ik me goed voorstellen dat Antwerpen-Breda inderdaad een fiasco wordt. Niet alleen omdat Roosendaal een belangrijk knooppunt blijft, maar vooral ook omwille van de frequentie.

Trouwens, wat dat reizen via Roosendaal betreft: als je nu bij NS of NMBS een niet-Fyra/Thalys kaartje wil kopen voor de klassieke route, loop je tegen een muur aan. Is dat de manier waarop men met reizigers wil omgaan? Het wordt toch echt wel eens tijd dat die boekingsmodules 'verduitst' worden, hoor, zodat je tenminste een aantal via-stations kan ingeven, en kan aanvinken of je de snelle route of de 'bison futé' wil volgen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Fyra.

Bericht door nahoj »

jotie schreef:Hartelijk dank voor de link, Odul. Er staan in dat document wel meerdere vreemde zinsneden. Bijvoorbeeld de opmerking dat het verlies van Antwerpen-Breda afhankelijk is van de tijdswinst op Antwerpen-Roosendaal.
Niet het verlies is afhankelijk van die tijdswinst, maar het aandeel van dat verlies dat Nederland betaalt. M.a.w. hoe meer tijdswinst NMBS realiseert op Antwerpen-Roosendaal, hoe meer geld Nederland op tafel legt voor Antwerpen-Breda.

Rijden via de tunnel zou veel tijdswinst opleveren. Nergens meer stoppen tussen Roosendaal en Antwerpen ook.
:idea: een IC! :mrgreen:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Fyra.

Bericht door nahoj »

Joris schreef:Hallo,
neigezug schreef: 3)De NMBS had reeks 13 locomotieven waar ze vroeger naar Maastricht mee reden.In princiepe zouden deze ATB moeten hebben.
(...)
En volgens mij ligt er tussen Maastricht en de grens geen ATB. Ik kan me niet inbeelden dat de klassieken ATB zouden hebben...
Groeten.
HLE 13 heeft geen ATB. Is niet nodig tot Maastricht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

neigezug schreef: 3)De NMBS had reeks 13 locomotieven waar ze vroeger naar Maastricht mee reden.In princiepe zouden deze ATB moeten hebben.

Reeks 13 heeft nooit ATB gehad.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
carlos schreef:Wanneer zal de HLE18/19 gehomologeerd worden voor Nederland? (bij aankoop werd toch gezegd dat deze ook naar Nederland zouden kunnen rijden)
Ze kunnen onder 1500v rijden ja, maar ze hebben geen ATB.
Nog even wachten dus tot de prorail-collega's ETCS leggen in Breda :)
de HLE18 zou nochtans wel over ATB moeten beschikken...

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405006
There were two bidding rounds back in 2006 for manufacturers needed, for the SNCB/NMBS to come to a final decision. The final order is also twofold, as it concerns a fixed order for sixty machines for 3kV DC and 25kV AC catenaries, and additionally an option is included for another sixty machines, of which the configuration is still unknown. First machines of the first batch are being delivered in 2009. Finally they will be certified for Belgium, including the new high speed lines, Luxembourg, France (25 kV AC only) and border track sections in the Netherlands (to Roosendaal and Maastricht) and Germany (to Aachen). Therefore hey will be equipped with TBL1, TBL1+, TBL2, MEMOR, ETCS 1 (for Belgium and Luxembourg), KVB (France) und ATB-EG (Netherlands). GSM-R is needed to reach for Aachen, which is possible under 3kV DC tension.


tiens geen TVM, wil dit zeggen dat de HLE18 niet op de TGV lijn van Brussel naar Frankrijk mag komen?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Fyra.

Bericht door stefanic »

odul schreef:Lees hier het volledige verslag van de Nederlandse minister

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... elgie.html
5min tijdswinst op de stoptrein??? Belachelijk gewoon! Nu zondag komen er al 4min BIJ (48min ipv 44min) door de regeling in stations met AVG (volle minuut stop ipv minuut-minuut, danku ToegangNet). Dus we zouden in dec2013 van 48min naar 39min moeten gaan? :roll: Yea right... en een extra IC trein Antw-Rsd zie ik niet snel verschijnen, wegens doodsteek voor Fyra.
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Joris schreef: En volgens mij ligt er tussen Maastricht en de grens geen ATB. Ik kan me niet inbeelden dat de klassieken ATB zouden hebben...
Die logica rammelt een beetje.
Tussen het sas in Roosendaal en het station ligt wel ATB , maar de toegelaten klassiekjes en loks hebben het dan weer niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

odul schreef:Een heel opmerkelijke zin is de volgende... de onrendabele treindienst Breda Antwerpen...
Hoe kan men spreken van onrendabel als die trein nog niet eens rijdt?
Nu ja, op zo'n korte afstand een V250 stel op een dure HSL lijn laten rijden, zal zeker niet goedkoop zijn.

ik denk dat het voor alle partijen (NMBS, NS-HSA, reizigers) veel goedkoper en nuttiger zou zijn dat men gewoon de IC-i elk uur laat doorrijden naar Breda.

ok HLE18 en M6 zijn niet gehommologeerd

maar waar een wil is is een weg.

HLE18 zou probleemloos gehomologeerd moeten kunnen worden (zou zelfs onder de verantwoordelijkheid van de leverancier moeten gebeuren)

Homologatie van M6?
problemen afwijkend gaberit: dit is geen probleem, immers tussen de HSL en station Breda is er geen enkel ander Nederlands station, en in het station heeft van Breda heeft men geen luifelvormige perronoverkapping.
boordnet M6 werkt niet op 1500Vdc? =oplosbaar probleem indien men dit nodig acht
Geen ATB in M6 stuurcabine?
men kan met 2 locs rijden of men kan ATB inbouwen (als het enkel voor het stuk tussn HSL en Breda station is, dan is zelfs de light versie, ATB-E, voldoende)

mi. moet het mogelijk zijn om een homologatie van M6 te verkrijgen voor het traject Antwerpen HSL Breda
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Ik heb een keer in de productfiches van de Fyra gaan kijken en naar de reserveringen gebeld. We kunnen als personeel niet gebruiken maken van de 4 euro toeslag (houders van een netkaart, abonnement etc) maar zijn verplicht het rip tarief van 15 euro te reserveren. Ongeacht het traject! Dus mijn tripjes naar Rotterdam vanuit Anwerpen worden zo wel heel duur. Verplicht via Roosendaal te rijden dus.

Zelfs Brussel Antwerpen mag niet met je vrijkaart voor 4 euro, maar verplicht fip.

Kans is groot dat net zoals met Thalys de FIP tickets vasthangen aan de goedkoopste tickets, zijn die op is de FIP ook op!

Belachelijke regeling. Dat ding gaat lucht vervoeren.
Plaats reactie