Pagina 181 van 187

Re: Fyra

Geplaatst: 18 mar 2014, 18:44
door FrederikD
Komt de fyra ooit nog terug eigenlijk? Met andere treinen welteverstaan.

Re: Fyra

Geplaatst: 18 mar 2014, 18:57
door Steven
Neen, de naam Fyra is trouwens ook officieel begraven, te veel imagoschade opgelopen.

Re: Fyra

Geplaatst: 18 mar 2014, 19:31
door FrederikD
Dus we zitten voor altijd met de benelux opgescheept... Wat een soap zeg!

Re: Fyra

Geplaatst: 18 mar 2014, 19:48
door Shrek
FrederikD schreef:Dus we zitten voor altijd met de benelux opgescheept... Wat een soap zeg!
Als naam is dat toch niet zo erg?

Re: Fyra

Geplaatst: 18 mar 2014, 22:42
door FrederikD
Ik denk dat jullie mij fout begrijpen.
Ik bedoel of er nog een hogesnelheidsdienst gaat uitgebaat worden de NS/NMBS ter vervanging van wat de fyra ooit moest worden.

Re: Fyra

Geplaatst: 18 mar 2014, 22:57
door Commendatore
De klassieke Beneluxtrein is voor deze verbinding een veel beter passende oplossing dat wat er met de internationale Fyra-dienst gepland was. Zo erg is het dus niet dat eerstgenoemde weer rijdt.

Re: Fyra

Geplaatst: 18 mar 2014, 23:03
door Steve
Ik ben het wel met Frederik eens: over de Fyra als treinstel kun je veel zeggen, maar het aanbod met dezelfde naam was van een heel andere orde. Een snelheid die zeer goed in de buurt komt van klassieke hogesnelheidstrein met een veel lagere prijs: moeilijk af te slaan...

Nu krijg je (opnieuw) de keuze tussen enerzijds een Benelux-trein waarvan het op zich uitstekend is dat ie er weer komt, maar die een uiteindelijk een behoorlijk lange rittijd heeft. Met het ommetje via de luchthaven zal de grens van drie uur wellicht vlot overschreden worden. Anderzijds krijg je het topproduct dat de Thalys is, met een rittijd van minder dan twee uur, en in verreweg de meeste gevallen ook een behoorlijk hoge prijs.

Hoe je het ook draait of keert: tussen beide gaapt een groot gat, dat de Fyra mooi opvulde. Nu is er niets. Behalve dan de auto, die het traject bijna even snel uitvoert als de Thalys en vaak ook nog eens goedkoper en flexibeler zal zijn voor wie er al eentje bezit.

Re: Fyra

Geplaatst: 18 mar 2014, 23:26
door Shrek
Steve schreef:Een snelheid die zeer goed in de buurt komt van klassieke hogesnelheidstrein met een veel lagere prijs: moeilijk af te slaan...
Als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal niet waar :wink:
De benelux zal een beetje versneld worden eens hij over de HSL kan, maar de spectaculaire rittijden van de FYRA behoren tot de dromenwereld vrees is.

Re: Fyra

Geplaatst: 19 mar 2014, 00:52
door AlexNL
Shrek schreef:De benelux zal een beetje versneld worden eens hij over de HSL kan, maar de spectaculaire rittijden van de FYRA behoren tot de dromenwereld vrees is.
Wat vervolgens weer volledig teniet wordt gedaan dankzij het ommetje via Breda en de stop in Noorderkempen. Ten noorden van Rotterdam behaal je met de Benelux sowieso geen tijdwinst omdat deze via Den Haag gaat rijden. De Beneluxtrein was t/m 2012 een prima trein (al werd ze ieder jaar wat trager), met wat ervoor in de plaats gaat komen krijgt zowel de reiziger als de belastingbetaler niet wat ze verdient.

Er zou zoveel meer bereikt kunnen worden op het HS-vervoer binnen Nederland en tussen Nederland en België zonder dat het een daadwerkelijke HST hoeft te zijn. Met 200 km/u en fatsoenlijk optrekkend materieel heb je een afdoende snelheid om snel van A naar B te sporen, en heb je de aantrekkingskracht die nodig is om mensen in de trein te krijgen. Het vervoer dat de Thalys en de Eurostar aanbieden zou dan weer gericht kunnen worden op waar die partijen echt goed in zijn: mensen naar Frankrijk en Engeland brengen, i.p.v. als bijverdienste tussen Amsterdam en Brussel (tegen de hoofdprijs!).

Re: Fyra

Geplaatst: 19 mar 2014, 03:45
door Ofyles2
Shrek schreef:
Steve schreef:Een snelheid die zeer goed in de buurt komt van klassieke hogesnelheidstrein met een veel lagere prijs: moeilijk af te slaan...
Als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal niet waar :wink:
De benelux zal een beetje versneld worden eens hij over de HSL kan, maar de spectaculaire rittijden van de FYRA behoren tot de dromenwereld vrees is.
Klopt. De Benelux-Plus zou beter tot zijn recht komen als deze werd uitgevoerd met treinstellen en deze meer gestroomlijnd zou worden.

Mijn ideeën dus: een vleugeltrein Amsterdam/Den Haag-Rotterdam-Brussel (nieuw materieel) en een Intercity Breda-Noorderkempen-Antwerpen (Desiro's indien NS/NMBS niet ambitieus genoeg zijn, anders met ander materieel).

Re: Fyra

Geplaatst: 19 mar 2014, 09:06
door Shrek
Steve schreef:Anderzijds krijg je het topproduct dat de Thalys is, met een rittijd van minder dan twee uur, en in verreweg de meeste gevallen ook een behoorlijk hoge prijs.
Een andere oplossing is natuurlijk zorgen dat die Thalys niet zo duur is.
Een ruimer aanbod zal de kans op lagere prijzen sowieso al vergroten. Maar vooral: de Nederlandse staat heeft hier een grote schuld aan door de zeer hoge vergoedingen voor de HSL. Als die zouden zakken kan Thalys ook goedkoper worden en krijg je veel betaalbaardere prijzen.
Tussen Brussel en Parijs is de Thalys bijvoorbeeld helemaal niet zo duur...

Re: Fyra

Geplaatst: 19 mar 2014, 09:10
door pietmol
Steve schreef: Nu krijg je (opnieuw) de keuze tussen enerzijds een Benelux-trein waarvan het op zich uitstekend is dat ie er weer komt, maar die een uiteindelijk een behoorlijk lange rittijd heeft. Met het ommetje via de luchthaven zal de grens van drie uur wellicht vlot overschreden worden.
dat ommetje via de luchthaven vind ik veel minder storend dan dat ommetje via Breda, welk veel te veel tijd kost. Voor een aantal passagiers is zo'n verandering van rijrichting een nachtmerrie, immers zij zitten ineens "verkeerd". (sommige mensen hebben problemen met een zitplaats tegen de rijrichting in)


Steve schreef: Hoe je het ook draait of keert: tussen beide gaapt een groot gat, dat de Fyra mooi opvulde. Nu is er niets. Behalve dan de auto, die het traject bijna even snel uitvoert als de Thalys en vaak ook nog eens goedkoper en flexibeler zal zijn voor wie er al eentje bezit.

ook met de Fyra was er een gat: er was geen gewone trein meer. Waarom denk je dat er zoveel commotie was over het afschaffen van de "gewone Benelux"?
(Stations die niet meer bediend werden, hogere prijzen, reservatieplicht)


Ik hoop dat het Benelux aanbod ook na 2016 nog verder zal evolueren, maar gezien de stroeve relatie tussen NMBS en NS, vrees ik dat dit niet zo snel zal gebeuren.

Re: Fyra

Geplaatst: 19 mar 2014, 09:17
door pietmol
Shrek schreef:
Steve schreef:Anderzijds krijg je het topproduct dat de Thalys is, met een rittijd van minder dan twee uur, en in verreweg de meeste gevallen ook een behoorlijk hoge prijs.
Een andere oplossing is natuurlijk zorgen dat die Thalys niet zo duur is.
Een ruimer aanbod zal de kans op lagere prijzen sowieso al vergroten. Maar vooral: de Nederlandse staat heeft hier een grote schuld aan door de zeer hoge vergoedingen voor de HSL. Als die zouden zakken kan Thalys ook goedkoper worden en krijg je veel betaalbaardere prijzen.
Tussen Brussel en Parijs is de Thalys bijvoorbeeld helemaal niet zo duur...

verder biedt SNCF in Frankrijk de OUIGO dienst aan.

http://www.sncf.com/en/trains/ouigo

Re: Fyra

Geplaatst: 19 mar 2014, 10:18
door bobby

Re: Fyra

Geplaatst: 19 mar 2014, 10:42
door Steve
Pfieuw, behoorlijk tendentieus geschreven voor een openbare omroep. Je kunt begrijpen dat het wat steekt bij de noorderburen dat ze uiteindelijk meer verloren zullen hebben aan het hele Fyra-debacle dan de Belgen - iets volgens mij echter grotendeels hun eigen schuld was door alle blinde "there are no American tanks in Bagdad"-beslissingen die in het verleden gemaakt zijn - maar dit is er toch wat over...