Pagina 182 van 187

Re: Fyra

Geplaatst: 19 mar 2014, 18:44
door AlexNL
Als je de passage uit het boek van Descheemaecker leest begrijp je wel waarom men in Nederland zo verontwaardigd is over het optreden van de Belgen. De NMBS heeft het heel slim gespeeld, dat moet ik ze nageven.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 08:00
door brunel
Och we kunnen op de route Brussel Amsterdam nu kiezen tussen de peperdure Thalys en een boemel die rijdt alsof er in 30 jaar niks is veranderd. Het hele idee achter de V250 sloot wel degelijk aan bij de wensen van de klant, maar ik geloof dat ik weer een naïeve Nederlander ben als ik denk dat de klant belangrijk is.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 09:34
door kika
brunel schreef:Och we kunnen op de route Brussel Amsterdam nu kiezen tussen de peperdure Thalys en een boemel die rijdt alsof er in 30 jaar niks is veranderd. Het hele idee achter de V250 sloot wel degelijk aan bij de wensen van de klant, maar ik geloof dat ik weer een naïeve Nederlander ben als ik denk dat de klant belangrijk is.
Ben je vergeten hoeveel protest er was direct na de invoering? 'De klant' in Dordrecht kon opzouten, de pendelaar bestond niet meer, prijs rees de pan uit,… enfin, het is makkelijker om zelf even te kijken naar alle commentaren.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 09:58
door brunel
Dat was niet om wat er bij kwam, maar om wat er verdween en dat had zich wel opgelost.
De bulk van de klanten zijn mensen die uit de Randstad naar Antwerpen of Brussel willen en voor die groep was de V250 een hele verbetering geweest, zelfs vanuit Den Haag. Die grote groep klaagde natuurlijk niet over de plannen en nu is de situatie voor die groep vrijwel hetzelfde als 50 jaar geleden, tenzij men zich scheel betaalt aan een Thalyskaartje.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 10:03
door LHOON
brunel schreef:Dat was niet om wat er bij kwam, maar om wat er verdween en dat had zich wel opgelost.
De bulk van de klanten zijn mensen die uit de Randstad naar Antwerpen of Brussel willen en voor die groep was de V250 een hele verbetering geweest, zelfs vanuit Den Haag.
Dit had inderdaad kunnen een verbetering zijn, indien de dienst was aangeboden op flexibele wijze (zonder verplichte reservering), en aan CIV-tarief (met eventueel een - beperkte - toeslag), en volledig geïntegreerd in de respectieve nationale netwerken.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 11:07
door kika
Brunel: het oplossend vermogen van tariefproblemen bij de spoorwegen zijn… nogal beperkt over het algemeen. Tegen de trein an sich en snelheidswinst had ik uiteraard niets tegen, daar heb je zeker gelijk in. Wat ik steeds had begrepen waren het NS en NMBS het oude aanbod schrapten uit commercieel oogpunt, zeg maar: de bezettingsgraad van de Fyra zou te laag zijn als de Benelux zou blijven bestaan. Dat het qua rijpaden dan natuurlijk ook allemaal wat krapper wordt is een mooi meegenomen excuus.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 19:28
door AlexNL
Reizigers uit Dordrecht hadden een prima alternatief gehad als de Fyra Breda - Antwerpen 1x per uur was gaan rijden en de overstap in Breda niet al te ruim zou zijn (en bij voorkeur crossplatform). Het tariefprobleem (verplicht reserveren, prijselasticiteit, geen abonnementen) was al deels ondervangen met het Jump-On Ticket en het betalen van een kleine toeslag als je geldige vervoerbewijzen had voor het traject in België en Nederland.

Als men die trend had doorgezet had de Fyra best nog wel eens een fatsoenlijk product kunnen worden dat wel voldeed aan de behoeften van de meerderheid van de pendelaars tussen Nederland en België. Roosendaal en Zeeland (in zoverre er volk is uit die regio dat naar België gaat) blijft helaas met lege handen achter, maar zelfs daar had een oplossing voor gevonden kunnen worden in de vorm van een extra IR/IC-trein tussen Roosendaal en Antwerpen.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 19:52
door dentheo
Ik heb hem tweemaal gebruikt...steeds aan ongeveer halve prijs van Thalys, vond ik nog niet zooo.. gek.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 21:07
door Bibke
dentheo schreef:Ik heb hem tweemaal gebruikt...steeds aan ongeveer halve prijs van Thalys, vond ik nog niet zooo.. gek.
Ah Theo, jij was die vaste klant van de Fyra :wink:

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 21:18
door Steve
Ik heb ook de eer en het genoegen gehad er een retourtje Amsterdam mee te doen, en qua aanbod was het best interessant. Zeer aanvaardbare prijs en onklopbare rittijd, behalve dan met de Thalys die zeker drie keer duurder was.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 22:05
door AlexNL
Ik heb één keer een retourtje Rotterdam - Brussel gedaan met dat ding, tijdens de terugrit werd zo'n 45 minuten vertraging opgelopen. 10 minuten in Brussel en 35 minuten in het pikkedonker op Lijn 4. :lol:

De heenrit ging wel heerlijk snel. Wat dat betreft is het echt heel erg jammer dat de V250 volledig is afgevoerd.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 22:08
door rvdborgt
Steve schreef:Ik heb ook de eer en het genoegen gehad er een retourtje Amsterdam mee te doen, en qua aanbod was het best interessant. Zeer aanvaardbare prijs en onklopbare rittijd, behalve dan met de Thalys die zeker drie keer duurder was.
De aanvaardbare prijs ervoer je precies op die verbinding om een aantal redenen:
- De bezetting is in die korte periode vaak maar matig geweest (de helft van de Benelux-reizigers was verdwenen naar elders) en de laagste tarieven hadden dus een altijd een goede beschikbaarheid.
- De prijsverhoging op Brussel - Amsterdam of zelfs Antwerpen - Amsterdam viel nog enigszins mee. Voor Rotterdam - Antwerpen was zelfs het laagste Fyra-tarief al hoger dan het hoogste Benelux-tarief.
- Bij reizen met een overstap steeg het tarief ook veel sterker.

Ik had een mooie tabel gemaakt met prijsstijgingen tot 82% t.o.v. de Benelux.

Groetjes,
Rian

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 22:10
door The_Knitter
Met d'n V250:
* 3 retourtjes Rotterdam - Amsterdam erop zitten
* 2 Retourtjes Rotterdam - Brussel erop zitten (gewoon met de NSR WeekendVrij/NMBS GoPass en de €4 toeslag).
Toen een derde keer richting België gepland stond, reed dat ding al niet meer.

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 22:18
door rvdborgt
AlexNL schreef:Reizigers uit Dordrecht hadden een prima alternatief gehad als de Fyra Breda - Antwerpen 1x per uur was gaan rijden en de overstap in Breda niet al te ruim zou zijn (en bij voorkeur crossplatform). Het tariefprobleem (verplicht reserveren, prijselasticiteit, geen abonnementen) was al deels ondervangen met het Jump-On Ticket en het betalen van een kleine toeslag als je geldige vervoerbewijzen had voor het traject in België en Nederland.
Dat laatste gold alleen voor abonnementen. Die "kleine toeslag" bedroeg 4 euro per enkele reis ofwel 8 euro per dag. Voor het populaire pendeltraject Antwerpen - Rotterdam bedroegen de toeslagkosten op jaarbasis ca. 1840 euro (230 werkdagen/jaar), ofwel 43% meer dan een jaarabonnement op de Benelux. Voorwaar een "kleine toeslag".

Groetjes,
Rian

Re: Fyra

Geplaatst: 21 mar 2014, 22:20
door rvdborgt
The_Knitter schreef:Met d'n V250:
* 3 retourtjes Rotterdam - Amsterdam erop zitten
* 2 Retourtjes Rotterdam - Brussel erop zitten (gewoon met de NSR WeekendVrij/NMBS GoPass en de €4 toeslag).
Dat was geen toegestane combinatie... de toeslag gold alleen als je zowel in België als in Nederland een abonnement had.

Groetjes,
Rian