Cisalpino II in dienst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Cisalpino II in dienst

Bericht door Adler »

2 jaar na de geplande datum zijn de eerste 2 Cisalpino II (ETR 610) kantelbaktreinen op 20 juli in dienst genomen op de verbinding Genève-Milaan.
Oorspronkelijk wou men de 14 bestelde stellen al in dienst nemen in 2007.
Nu zijn dus de eerste 2 in een commerciële testfase.
In de treinen zijn er overal videoschermen en aanraakschermen die toegang geven tot het trein-intranet.
In eerste klas worden de maaltijden aan de zitplaatsen geserveerd.
De reistijd tussen Genève en Milaan is nu met 38 minuten verkort.
Als de testfase zonder problemen verloopt, worden eind augustus meer stellen in bedrijf genomen tussen Genève en Milaan en op de Lötschberg-as.
Voor het gebruik op Gotthard-as zijn nog enkele aanpassingen nodig.

Hier vind je een fotogalerij.

Dienstregeling sedert 20 juli:

CIS 35

Genève 5.45
Lausanne 6.20
Montreux 6.39
Sion 7.14
Brig 7.44
Domodossola 8.17
Stresa 8.39
Milano 9.35

CIS 40

Milano 16.25
Stresa 17.21
Domodossola 17.48
Brig 18.20
Sion 18.47
Montreux 19.21
Lausanne 19.45
Genève 20.18
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door Accelerat »

Leuk om te horen dat ze in dienst zijn! :D
Maar euhhmm, ik was 21 juli op Milano-Centrale en toen werd de CIS 40 doodleuk met ETR470 gereden... :oops:
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door K V B »

sncf-sncb schreef:Leuk om te horen dat ze in dienst zijn! :D
Maar euhhmm, ik was 21 juli op Milano-Centrale en toen werd de CIS 40 doodleuk met ETR470 gereden... :oops:
De twee stellen die mochten rijden staan ondertussen al weer aan de kant...

Ik ben gisteren van Lugano naar Bern gereisd, en we zijn met opzet niet met de Cisalpino (of een ICN) gereisd. We hebben de IR genomen, en heerlijk in de panoramawagen van het uitzicht genoten...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door Adler »

K V B schreef:
sncf-sncb schreef:Leuk om te horen dat ze in dienst zijn! :D
Maar euhhmm, ik was 21 juli op Milano-Centrale en toen werd de CIS 40 doodleuk met ETR470 gereden... :oops:
De twee stellen die mochten rijden staan ondertussen al weer aan de kant...

Ik ben gisteren van Lugano naar Bern gereisd, en we zijn met opzet niet met de Cisalpino (of een ICN) gereisd. We hebben de IR genomen, en heerlijk in de panoramawagen van het uitzicht genoten...
Er was inderdaad een probleem met de software.
De software had een "warning" gegeven over het remsysteem.
Daarom heeft men de stellen van 4 tot 7 augustus uit het verkeer genomen "um auf Nummer sicher zu gehen" zoals men in het Duits zegt.
Vanaf 8 augustus zouden ze weer rijden.
Zie ook:
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/29598209

In een ander krantenbericht las ik nog dat de 2 teststellen voorlopig nog niet rijden met kanteling.
Voor de Gotthardlijn zouden de stellen overigens te zwaar zijn om ook daar te rijden met kanteling, de bochten zijn daar nog scherper.
Er is dus een serieus probleem met het (over)gewicht van de treinen.

http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/16343697
Bijlagen
cis.jpg
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door K V B »

Adler schreef: In een ander krantenbericht las ik nog dat de 2 teststellen voorlopig nog niet rijden met kanteling.
Dat klopt. Op Geneve - Milaan is de kantelinrichting ook niet echt nodig. Op Basel - Milaan via de Lötschberg eigenlijk ook niet.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door treinbruno »

Zijn er ondertussen al meer treinen met de nieuwe cisalpino? Want die wil ik morgen wel eens nemen :D
Afbeelding
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:Zijn er ondertussen al meer treinen met de nieuwe cisalpino? Want die wil ik morgen wel eens nemen :D
De enige treinen die op dit moment met een Cisalpino II gereden worden zijn CIS 35 (Geneve Milano) en CIS 40... (Milano Geneve). Maar dat wel zonder enige garantie...

Waar hang je overigens op dit moment uit?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door treinbruno »

Leoben, straks de zurichsee naar Zürich, en erna naar ...
Jammer, want die 35 en 40 zijn op nogal slechte uren :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door msts.be »

Toevallig ben ik bij Joutjube het volgende filmpje tegengekomen:
http://www.youtube.com/watch?v=z4koyhVH8cI

Testritten van een SBB ETR610 in Hannover. Wel raar: de hele trein is nog in Cisalpino-liverij (zonder de stickers weliswaar), maar de achterste kopbak is al in ICN (=SBB)-liverij.

Gaat er eigenlijk nog wel iets komen van de inzet van ETR610 in Duitsland ? Trenitalia maakt al geen onderscheid meer tussen hun 600 (binnenlandse dienst) en 610 (ex-Cisalpino) stellen, de 610'ers zullen zoals ETR600 behandeld worden en waarschijnlijk later ook naar een gewone 600 omgebouwd worden. SBB kampt nog altijd met flinke problemen op de Gotthardlijn, stel weegt nog altijd te zwaar voor boogversnelling (kantelbak), en doordat TI inderdaad van Italië een eiland wil maken zullen de SBB stellen beperkt blijven tussen Zwitserland en Milaan om de vertraging niet al te veel te laten uitlopen op de volgende treinen. De wel doorgaande treinen zullen gereden worden door de oudere ETR470.

Wordt het gewoon geen tijd dat de SBB heel deze soap op Zwitserland-Italië opgeeft (en terug naar klassieke, gesleepte treinen grijpt) en ze inderdaad begint klaar te maken voor Eurocaprail ? Tegen dat L161/162 klaar is zullen ze dan ook met de goedkeuring in België en Frankrijk klaar zijn.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door Joris »

Hallo,
...al wil men de ETR 470 ten laatste tegen eind 2014 uit dienst hebben....
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door K V B »

msts.be schreef: Wordt het gewoon geen tijd dat de SBB heel deze soap op Zwitserland-Italië opgeeft (en terug naar klassieke, gesleepte treinen grijpt) en ze inderdaad begint klaar te maken voor Eurocaprail ? Tegen dat L161/162 klaar is zullen ze dan ook met de goedkeuring in België en Frankrijk klaar zijn.
Men spreekt er nu over om de Gotthard Basistunnel een jaar eerder in gebruik te nemen. Dat zou de periode dat "geïmproviseerd" moet worden na het buiten dienst stellen van de ETR470 met een jaar verkorten.

SBB gaat eind dit jaar voor ongeveer een miljard (frank of euro, is op dit moment toch hetzelfde :twisted: ) hogesnelheidstreinen voor het internationale verkeer bestellen. Tot voor kort wou de SBB hier werekelijk alles, kantelbak inrichting _en_ vMax 300kph. Maar dat wil niemand voor ze bouwen. Dus worden het waarschijnlijk vMax300 stellen zonder kantelbak. Mischien wel AGVs. Dat zou voor het verkeer naar Italië wel handig zijn.

Kunnen de ETR610s inderdaad mischien wel op Brussel - Luxemburg - Zwitserland ingezet worden...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Cisalpino II in dienst

Bericht door K V B »

msts.be schreef: Testritten van een SBB ETR610 in Hannover. Wel raar: de hele trein is nog in Cisalpino-liverij (zonder de stickers weliswaar), maar de achterste kopbak is al in ICN (=SBB)-liverij.
Dit stel heeft een ongelukje gehad, en dus heeft men een kopbak moeten vervangen door die van een ander stel.
http://www.16vor.de/index.php/2011/02/1 ... ptbahnhof/
Plaats reactie