kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door Adler »

sweek schreef:
Adler schreef:Als je maar 1,3 miljoen inwoners hebt op een oppervlakte van anderhalf keer België, dan kan dat.
Dat maakt het toch net financieel minder aantrekkelijk aangezien je minder reizigers kunt trekken?
Als de NMBS een dergelijk comfort zou willen aanbieden met het huidig aantal reizigers in België, dan mogen ze hun materieel minstens maal 5 vermenigvuldigen en minstens 10 keer zoveel personeel aanwerven.
Dat is gewoon onhaalbaar in een mierennest als België.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door treinbruno »

JPL107 schreef:
k ben een keer in Riga geweest (juli 2005),
toen waren ze gangs dat station aant uitkeren
de buitenwijken waren gewoon betonblokken nog uit het vorige tijdperk en zagen uitgeleeft uit
Ik ben er dit jaar in februari geweest. De tunnel naar de sporen en de perrons zijn vrij oud maar de rest is wel modern; veel eetgelegenheden, shoppingcenter, ... . Het is daar 7 op 7 open en tot 22u 's avonds :D .

De binnenstad is proper en modern maar de buitenwijken al veel minder, wat meestal ginder is.
De treinen zijn nog van het communistisch tijdperk en de snelheid is laag (40-60km/u) door de slechte infrastructuur. Wat mij ook opviel was dat er aan elke overweg personeel was om de slagbomen te bedienen.
Snelwegen hebben ze ook niet in de Baltische Staten.
dan is het toch wel al wat veranderd, er is nu een snelweg rond riga, en ook tussen vilnius en het noorden is er een snelweg, die wat later in expressweg veranderd
dat shoppingcenter viel me ook op in het riga daarnet, de loketten zijn gewoon in een open plaats in het midden van dat shoppingcenter, en de gangen naar de perrons zitten tussen de winkeltjes :)

de buitenwijken hier in riga zijn nog een beetje communistisch, maar ze zijn er aan het werken (appartementen overschilderen, ...) en in de haven staan ook nog wat van die zeer oude kranen en gebouwtjes (zit nu op de boot tussen Riga en Stockholm)
Afbeelding
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door K V B »

Adler schreef:
sweek schreef:
Adler schreef:Als je maar 1,3 miljoen inwoners hebt op een oppervlakte van anderhalf keer België, dan kan dat.
Dat maakt het toch net financieel minder aantrekkelijk aangezien je minder reizigers kunt trekken?
Als de NMBS een dergelijk comfort zou willen aanbieden met het huidig aantal reizigers in België, dan mogen ze hun materieel minstens maal 5 vermenigvuldigen en minstens 10 keer zoveel personeel aanwerven.
Dat is gewoon onhaalbaar in een mierennest als België.
Je overdrijft een beetje. En als het in een mierennest als Zwitserland kan, dan waarom in België ook niet :-)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door Adler »

K V B schreef: Je overdrijft een beetje. En als het in een mierennest als Zwitserland kan, dan waarom in België ook niet :-)
Omdat men in Zwitserland iets kan organiseren en hier niet, zo simpel is het.
Hoeveel tienduizenden toeristen trekken daar niet naar bepaalde trekpleisters met de trein (bv. Matterhorn) en dat het hele jaar door.
En alles loopt er vlot.
Als hier de zon eens schijnt voor een paar dagen, loopt alles al in het honderd.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef: Je overdrijft een beetje. En als het in een mierennest als Zwitserland kan, dan waarom in België ook niet :-)
Omdat men in Zwitserland iets kan organiseren en hier niet, zo simpel is het.
Hoeveel tienduizenden toeristen trekken daar niet naar bepaalde trekpleisters met de trein (bv. Matterhorn) en dat het hele jaar door.
En alles loopt er vlot.
Als hier de zon eens schijnt voor een paar dagen, loopt alles al in het honderd.
Inderdaad. Dit weekeinde werden nogal wat treinen door de Lötschberg dubbel gevoerd.

De voornaamste reden is echter niet zozeer dat men in Zwitserland beter kan organiseren dan in België. Het heeft alles met "incentives" te maken. 20 jaar geleden was de SBB ook een logge machine met hopen raamambtenaren. Benedict Weibel is er in geslaagd om er een gewoon bedrijf van te maken. Het is opvallend dat deze man, die door zijn personeel werkelijk op handen gedragen werd, bij zijn afscheid als een van zijn voornaamste realisaties het einde van het ambtenarenstatuut bij de SBB noemde...
Een andere verschil is dat in Zwitserland de prijzen voor treinkaartjes een stuk hoger zijn. De SBB haalt de meeste van haar inkomsten uit de biljettenverkoop (het IC/IR net moet het zonder subsidie doen), en dus is de reiziger belangrijk. Bij de NMBS komt het gros van het geld van de politiek, en dus mag het eigenlijk helemaal niet verbazen dat de reiziger zelf een "quatité négligable" is.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door LHOON »

melle schreef:Vodka is iets Russisch, Pools of litouws, geen estlands..
in estland kennen ze er echter ook wat van... VIRU VALGE 80%, straf spul!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door LHOON »

treinbruno schreef:de treinen in estland zijn hier echt zot :D
- gratis wifi in alle treinen (zelfs de elektraraudtee van tallinn heeft dat, soort Sbahn/RER)
- elke zitplaats heeft 2 stopcontacten
- ze komen rond met gratis koffie/thee en chocolade
- stoelen die niet mogen onderdoen voor de businessclass van een vliegtuig

en ook nogal goedkoop: 155 EEK (€9,90) voor een ritje van meer dan 2 uur (tallinn-tartu)
dit zijn wel de laatste nieuwe treinen, op tal van lijnen rijdt nog niet-gerenoveerd ouder materieel, of helemaal niets meer: probeer maar eens vanuit Estland naar Letland te gaan per trein...

zie ook hier: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13 ... it=estland
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door treinbruno »

Ze zijn de spoorlijn tussen tartu en valga aan het vernieuwen zodat je weer van tallinn naar Letland kan, tussen valga in Estland en riga rijdt wel al een trein
maar inderdaad: er rijden zeer weinig treinen, tijd voor wat EU subsidie dus :)
Afbeelding
celtjan

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door celtjan »

treinbruno schreef:de treinen in estland zijn hier echt zot :D
- gratis wifi in alle treinen (zelfs de elektraraudtee van tallinn heeft dat, soort Sbahn/RER)
- elke zitplaats heeft 2 stopcontacten
- ze komen rond met gratis koffie/thee en chocolade
- stoelen die niet mogen onderdoen voor de businessclass van een vliegtuig Afbeelding en ook nogal goedkoop: 155 EEK (€9,90) voor een ritje van meer dan 2 uur (tallinn-tartu)
En hoe lang denk je dat dit math. netjes & ongeschonden zou blijven in België?
Zelf veelvuldig meegemaakt: een trein komt netjes & zuiver van het kuisplatform doet een retourtje & komt 3u. later terug als een varkensstal.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door Steven »

Tja, vele Belgen willen een propere trein maar dat mag in vele gevallen niet van die reiziger zelf afhangen. We zijn gemiddeld als Belg te lui ons eigen blikje/flesje in een vuilbak te smijten. Ons kwaad maken als die voor u de plaats vuil achterlaat doen we dan wel met plezier. Propere treinen komen er niet enkel door degelijke onderhoudsploegen maar ook met onze inzet.
Dietrich

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door Dietrich »

Vandaag weer op zo'n plezante Break gezeten. Plakkerig op de vloer, de vuilbak was gedemonteerd en op de koop toe was het raam kapot en dus vol condensatie. :?
celtjan

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door celtjan »

Dietrich schreef:Vandaag weer op zo'n plezante Break gezeten. Plakkerig op de vloer, de vuilbak was gedemonteerd en op de koop toe was het raam kapot en dus vol condensatie. :?

De Breaks zijn echte werkpaarden die niet lang aan de kant (kunnen?) blijven staan. Bijgevolg ... .
En ik volg trouwens de mening van Steven.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door HLE 2302 »

celtjan schreef:
treinbruno schreef:de treinen in estland zijn hier echt zot :D
- gratis wifi in alle treinen (zelfs de elektraraudtee van tallinn heeft dat, soort Sbahn/RER)
- elke zitplaats heeft 2 stopcontacten
- ze komen rond met gratis koffie/thee en chocolade
- stoelen die niet mogen onderdoen voor de businessclass van een vliegtuig Afbeelding en ook nogal goedkoop: 155 EEK (€9,90) voor een ritje van meer dan 2 uur (tallinn-tartu)
En hoe lang denk je dat dit math. netjes & ongeschonden zou blijven in België?
Zelf veelvuldig meegemaakt: een trein komt netjes & zuiver van het kuisplatform doet een retourtje & komt 3u. later terug als een varkensstal.
en dan zijn het meestal net DIE mensen die der een varkenstal van maken die er het eerste bij zijn om te klagen dat het beestenwagons zijn
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1816
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door Portbou »

Hallo,
HLE 2302 schreef:en dan zijn het meestal net DIE mensen die der een varkenstal van maken die er het eerste bij zijn om te klagen dat het beestenwagons zijn
Soms wordt er hier toch wel wat snel gereageerd.
Waarop is bovenstaande uitspraak in 's hemelsnaam gebaseerd ?

Goedenavond,
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...

Bericht door Hogersluys »

treinbruno schreef:de welvaart is zeer hoog hoor in estland, die landen zijn (buiten de treinen dan) eerder vergelijkbaar met scandinavie :)
Dat is zeker niet waar. Estland is een opkomend land. Maar er is nog steeds een duidelijk kloof tussen het voormalige oostblok en West-Europa. Wel is Estland inderdaad het rijkste land van het ex-oostblok. Je mag je ook niet blindstaren op de infrastructuur die men daar aan het aanleggen is. Bijna altijd is dat betaald door de EU. De waarde (en onderhoud) zal zich pas na een aantal jaar tonen. Ik ben benieuwd of die mooie trein in Estland dan nog steeds zo mooi zal zijn. Mensen in Estland zijn immers niet anders dan hier.
Plaats reactie