BENELUX

AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Gewoon ingevlogen vanuit Schiphol (internationale DB-treinen) of 's-Hertogenbosch (EETC) :lol:

Wat is de reden dat tussen 13 en 21 juli de Benelux beperkt is tot Breda - Brussel? Werkzaamheden?
kars

Re: BENELUX

Bericht door kars »

Inderdaad werkzaamheden. Men kan dan zonder toeslag gebruik maken van Fyra.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: BENELUX

Bericht door MaartendeJ »

Vanaf morgen rijdt de Benelux van en naar Breda. Reizigers naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam C reizen vanaf Breda met de toeslagvrije Fyra. Richting Dordrecht/Den Haag reizen vanaf Roosendaal met de bus naar Lage Zwaluwe en vanaf daar verder met de trein naar Dordrecht/Den Haag HS.

Morgen en overmorgen komen er telkens 1 OBB-A-rijtuig Nederland in (het eerste rijtuig zou van de week al komen, maar is door de DB niet van de nachttrein afgerangeerd).... Een A-rijtuig en een A-rijtuig met ruimte voor mindervaliden/bagage.

Echter gaat de stam gewoon naar Zutphen waar de rijtuigen in de stam worden gerangeerd. Opvallend: Zowel aan de voorkant als aan de achterkant: AD-B-B-B-B-B-A wordt de samenstelling.

Niet alleen met de OBB-rijtuigen, ook de Benelux-ICR-stammen gaan er aan geloven. De Fyra-stammen niet, ivm de deursluitingscirquit via de eindrijtuigen (=B) moet. We kunnen dus stellen dat de speciale banen op de rijtuigen totaal _NIET_ meer goed lopen :lol:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

MaartendeJ schreef:Vanaf morgen rijdt de Benelux van en naar Breda. Reizigers naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam C reizen vanaf Breda met de toeslagvrije Fyra. Richting Dordrecht/Den Haag reizen vanaf Roosendaal met de bus naar Lage Zwaluwe en vanaf daar verder met de trein naar Dordrecht/Den Haag HS.
Ook van/naar Dordrecht en Den Haag is het sneller om via Breda te reizen.

De boekingsmodule van NSH weet dit helaas allemaal niet en schotelt de normale dienstregeling voor.
De boekingsmodule van de NMBS kent wel de juiste dienstregeling via Breda en de Fyra, maar de reiziger die dat dan boekt, die betaalt daarvoor dan veel te veel.
Hoera enzo.

Groetjes,
Rian
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: BENELUX

Bericht door MaartendeJ »

Naar Den Haag HS wel, naar Dordrecht niet echt (bus Roosendaal-Lage Zwaluwe, en dan met de sprinter/Sneltrein naar Dordrecht.)

Oke, als je op de tijd van de Benelux aankomt, ben je met de Benelux naar Breda-Fyra naar Rotterdam en dan weer terug met de Sneltrein naar Dordrecht ben je 4 minuten sneller dan met de bus naar Lage Zwaluwe en dan de sneltrein/sprinter naar Dordrecht. Moet je wel de 6-minuten overstap halen in Rotterdam (spoor 12->6)
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

MaartendeJ schreef:Naar Den Haag HS wel, naar Dordrecht niet echt (bus Roosendaal-Lage Zwaluwe, en dan met de sprinter/Sneltrein naar Dordrecht.)

Oke, als je op de tijd van de Benelux aankomt, ben je met de Benelux naar Breda-Fyra naar Rotterdam en dan weer terug met de Sneltrein naar Dordrecht ben je 4 minuten sneller dan met de bus naar Lage Zwaluwe en dan de sneltrein/sprinter naar Dordrecht. Moet je wel de 6-minuten overstap halen in Rotterdam (spoor 12->6)
Van Dordrecht naar België scheelt het meer - ik geloof 12 minuten, doordat je twee keer een halfuur moet wachten als je de bus neemt - maximale hinder, zeg maar. Tussen Zeeland en Den Haag is het via Breda soms trouwens ook sneller. Via Breda is een overstap meer, maar geen bus. Het is maar net wat je liever doet.

Groetjes,
Rian
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: BENELUX

Bericht door Marianne »

Zag de Benelux vanavond staan op Breda. Op spoor 6, daarom werd de trein naar Roosendaal (waar ik in zat) binnengenomen op spoor 7. De Loc stond nog wel aan de verkeerde kant, richting Tilburg. Zo stonden wel de beide Hispeed treinen eens een keer naast elkaar.
Zag vanochtend een Benelux met zowel een loc voor als een loc achter de stam rijtuigen.

Zullen ze net zo rangeren als bij de Fyra? Daarbij maken ze ook gebruik van twee locomotieven.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: BENELUX

Bericht door jotie »

FLV-FGSP schreef:Het stond vandaag ook in de knipselkrant van de NMBS.
Bedankt. Mooi artikel, inderdaad. Wat ga ik hem missen, die trouwe Amsterdammer. Enfin, trouw... Hoe vaak zou ik niet gevloekt hebben dat-ie er weer tussenuit viel of eindeloos veel vertraging scheen te hebben? Een tijdlang was het zelfs een stukje ochtendgymnastiek om in Brussel-Zuid een niet bestaande aansluiting (2') met die Amsterdammer te halen, wat heel vaak lukte. "Een klotetrein, maar wel onze trein' - dat onderschrijf ik graag ten volle.

De Europese binnengrenzen sluiten langzaam voor de treinreiziger. Frankrijk is quasi onbereikbaar (gelukkig lukt het via Lille nog) en met Duitsland is de tijd van de IC via Verviers ook al jaren goede herinnering. :cry: Elders is het al niet veel beter: binnenkort reis ik naar Riga en heb ik daarvoor toch maar een vliegtuigticket geboekt. Ecologisch niet te verantwoorden voor zo'n klein afstandje, maar met de trein lukt het amper, vermits je rekening moet houden met treinen die maar een keer per dag, of zelfs dat nog niet, rijden...
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Het is vrij evident dat de treinmaatschappijen (hoofdzakelijk staatsbedrijven) niet op kunnen tegen de luchtvaartmaatschappijen (voornamelijk private partijen) wanneer het aankomt op samenwerken en internationaal aanbod.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Niet helemaal mee eens. Ondanks de vele problemen die spoorwegmaatschappijen in het verleden hadden, er waren wel voldoende internationale contacten en samenwerkingen die nu schijnbaar onmogelijk zijn geworden. Ik betwijfel of dat komt omdat het staatsbedrijven zijn, laat staan dat ik geloof dat het wel kan bij luchtvaartmaatschappijen omdat het private maatschappijen zijn.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: BENELUX

Bericht door SteC »

Dat komt voor een stuk doordat er op vliegtuigbrandstof geen accijzen betaald wordt. Dat houdt vliegen artificieel goedkoop.
Er wordt bijvoorbeeld nog altijd van amsterdam naar parijs gevlogen terwijl er een thalys ligt. Dat is eigenlijk schandalig.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

SteC schreef:Dat komt voor een stuk doordat er op vliegtuigbrandstof geen accijzen betaald wordt. Dat houdt vliegen artificieel goedkoop.
Heeft toch niets te zien met de wil om samen te werken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: BENELUX

Bericht door vasonline »

SteC schreef:Dat komt voor een stuk doordat er op vliegtuigbrandstof geen accijzen betaald wordt. Dat houdt vliegen artificieel goedkoop.
Er wordt bijvoorbeeld nog altijd van amsterdam naar parijs gevlogen terwijl er een thalys ligt. Dat is eigenlijk schandalig.
Ook brengt men het vliegtuig vaak positief in het nieuws!
(denk maar aan de uitgebreide positieve verslagen van de vakantieuittocht!)
Terwijl men de trein alleen maar negatief in het nieuws brengt...

Toeval of niet?

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: BENELUX

Bericht door Marianne »

Je moet er wel rekening mee houden denk ik, dat de trein veel meer door pendelaars gebruikt wordt dan het vliegtuig en dus ook veel meer in het nieuws komt als er iets mee opdoet (er wordt frequenter mee gereisd en vooral ook door binnenlandse reizigers). Volgens mij is de trein door de vrij ingewikkelde infrastructuur en de treinendichtheid ook storingsgevoeliger (?).
Vliegtuigen komen meestal in het nieuws, tijdens de vakantieperiodes. Als er dan iets aan de hand is tenminste (zoals vorig jaar met die vulkaan), omdat er dan veel meer mensen gebruik van maken.
Bij de trein is er iedere dag wel een reizigerspiek (in de spits). Wel iets minder tijdens de vakantieperiode natuurlijk.

Vandaag stonden er maar liefst twee Beneluxstammen op Breda (eentje uitgevallen misschien), zo rond tien voor zes.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: BENELUX

Bericht door MaartendeJ »

10 voor zes is 5 minuten na de aankomst van een BNL en 3 minuten voor vertrek van de aansluitgende Fyra naar Rotterdam C, Schiphol en Amsterdam. De ene stam zal dus een Fyra geweest, de andere een BNL.
Het verschil:
-Fyra heeft rode en twee grijze locs, benelux nog in de kleuren van de leasemaatschappij (Groene cabines, grijze middenstuk). Fyralocs hebben software versie 7 (daarmee mogen ze onder ETCS-2 op de HSL rijden, maar in Belgie niet zijn toegelaten), de benelux-locs software versie 5, waarmee ze dus niet over de HSL mee mogen. ||kan inmiddels veranderd zijn||
-Fyra heeft 6 rijtuigen, Benelux 7
-Fyra heeft alleen rijtuigen in Prio-kleuren, benelux heeft er ook blauw/gele rijtuigen tussen zitten.
-In de Fyra mogen alleen rijtuigen met een gesloten toiletsysteem rijden, in de benelux hoeft dat niet (vandaar dat alleen in de BNL geel/blauwe rijtuigen mogen rijden)
-Fyra rijdt in treinstelmodus, Benelux in UIC-modus. In UIC-modus wil de NMBS dat er Spanjoletten in de deuren moeten zitten (dus een handgreep die je omhoog moet trekken om de deuren te kunnen openen). In de Fyra komen dus zowel drukknoppen, als Spanjoletten voor.
-Fyra-locs hebben door de deursluiting een groene lamp (deuren dicht) knop in de cabine. Daarvoor moeten er wel twee eindrijtuigen aangepast zijn om dit door te kunnen geven aan de Fyra-locs. ICR-taal "Deuren dicht" is andere taal dan TRAXX-taal "deuren dicht". Die twee eindrijtuigen vertalen die signalen tot begrijpbare taal voor zowel ICR als TRAXX. De BNL-locs hebben die knop niet, omdat in UIC-modus de loc niets met de deuren open/dicht te maken heeft.

De enige manier om een Fyra-stam in de BNL te rijden is dus een omschakeling van treinstelmodus naar UIC-modus en het hebben van Spanjoletten in de deuren.

Omgekeerd moet een BNL-stam goede eindrijtuigen hebben en PRIO-kleurstelling (want: die zijn aangepast met een gesloten toiletsysteem) hebbem.

Locs kunnen niet zowel in de BNL rijden, als in de Fyra.
Plaats reactie