BENELUX

AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:Als ik me niet vergis had de oude Benelux tot zijn opheffing eind 2012 wel een trolley aan boord. Daar was een apart contract voor nadat de trolleys in Nederland verdwenen. Daarna was er twee jaar geen catering op de Benelux en nu dus weer wel.

Groetjes,
Rian
Ook in de Fyra V250 was er catering d.m.v. een trolley aanwezig. Deze werd door een ander bedrijf geëxploiteerd dan het geval was in de Benelux, maar deze verdween samen met de V250.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Er is op de Benelux inderdaad railcatering tussen Rotterdam Centraal en Roosendaal, de medewerkers vullen het assortiment telkens aan in een filiaal van Kiosk. De koffie is een soort Nescafé, er was in het verleden een contract met Starbucks daarvoor maar volgens mij is dat afgelopen. Ze hebben ook powerbanks inderdaad, die kosten eenmalig tien euro en kan je daarna steeds inwisselen voor een nieuw opgeladen exemplaar.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: BENELUX

Bericht door msts.be »

Groot was mijn teleurstelling toen ik vaststelde dat de "vernieuwde" ICRm enkel herschilderd en hernummerd zijn geweest !? Het was toch de bedoeling om ook het interieur een kleine opfrissing te geven, in de stijl van de gemoderniseerde Koploper (blauwe stof in 2de klas, volledig rood in 1ste maar wel nog de bestaande stoelen en panelen) ?

Verder ben ik ook redelijk teleurgesteld dat men de ombouw voor de BDs om in trek-duw te werken met de Traxx heeft stopgezet. In het buitenland zijn gelijkaardige projecten toch wel gelukt: CFL3000 icm Dosto (omgebouwd met Duits ZWS systeem ipv Franse MUX), Nez Cassés/BB26000 met de verschillende Corail-stuurrijtuigen met MUX2/MUX-UNIV ipv klassieke TD-kabels, enz. NSR heeft zich er snel willen vanaf maken aangezien deze functionaliteit max 10 jaar zal gebruikt worden, tot de nieuwe IC-stellen in dienst komen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

msts.be schreef:Verder ben ik ook redelijk teleurgesteld dat men de ombouw voor de BDs om in trek-duw te werken met de Traxx heeft stopgezet. In het buitenland zijn gelijkaardige projecten toch wel gelukt: CFL3000 icm Dosto (omgebouwd met Duits ZWS systeem ipv Franse MUX), Nez Cassés/BB26000 met de verschillende Corail-stuurrijtuigen met MUX2/MUX-UNIV ipv klassieke TD-kabels, enz. NSR heeft zich er snel willen vanaf maken aangezien deze functionaliteit max 10 jaar zal gebruikt worden, tot de nieuwe IC-stellen in dienst komen.
Ik weet niet wat precies het probleem is, maar de samenwerking tussen stuurstand en Traxx wilde niet zo lukken. Op die weg doorgaan zou betekenen dat december 2017 in gevaar zou komen voor de dienst over de HSL. NS heeft dan beslist om extra locs te kopen.

Groetjes,
Rian
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: BENELUX

Bericht door Commendatore »

msts.be schreef:Groot was mijn teleurstelling toen ik vaststelde dat de "vernieuwde" ICRm enkel herschilderd en hernummerd zijn geweest !? Het was toch de bedoeling om ook het interieur een kleine opfrissing te geven, in de stijl van de gemoderniseerde Koploper (blauwe stof in 2de klas, volledig rood in 1ste maar wel nog de bestaande stoelen en panelen) ?
Naar wat ik op het forum van Somda.nl heb gelezen komt dat nog. Alleen wordt het niet helemaal hetzelfde als bij het ICMm. Dat is trouwens maar goed ook, want de nieuwe bekleding in de tweede klasse is daar verre van ideaal: een soort ruw kunststofachtig leer waarin vuil heel makkelijk blijft hangen. Het is dan vaak ook zoeken naar een nog enigszins schone zitting.
Laatst gewijzigd door Commendatore op 27 jul 2015, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: BENELUX

Bericht door Iain Dobson »

Ik weet niet wat precies het probleem is, maar de samenwerking tussen stuurstand en Traxx wilde niet zo lukken. Op die weg doorgaan zou betekenen dat december 2017 in gevaar zou komen voor de dienst over de HSL. NS heeft dan beslist om extra locs te kopen.

Groetjes,
Rian
Appologies for posting in English.

I have also written that I could not understand why the ICRm Driving Trailers could not work with the TRAXX locomotives when similar technology is in use elsewhere. A correspondent wrote back saying that as far as he understands, the main problem is that NS has retained the old communication and door closing systems in ICRm which proved troublesome when operated from the Driving Trailer in relation with the much more modern technics of the TRAXX. It would take a far more thorough rebuilt of the system and of the intermediate carriages. The problems could be solved, but it would take too much time. Engineering, building, testing, making it work, more testing and acceptance of a prototype, then rebuilding the other Driving Trailers. It is just a lot quicker to order new locos that are ready to run within a year and top & tail [sandwich mode] the trains.

One advantage of having two working locomotives on the train is you get eight powered axles instead of four. A problem with two locos is you can then get pantograph bounce, where the first locomotive's pantograph lifts the wire to make contact. This causes a wave in the wire and the second locomotive's pantogragh cannot stay in contact and you get arcing [electric sparkes]. The second pantograph can also unhook the overhead wire and bring it down. Anything above 160 kph is a problem. The French TGV (High Speed Train) formation has a power car at each end of the train but only runs with one pantograph raised under the high speed 25 kV AC lines. The rear car is supplied through a 25 kV cable running the length of the train.

Another major point about TRAXX locomotives is they have a resale value. If NS decides to get out of loco haulage of trains, the locomotives can easily be moved on.

From next December the BENELUX trains are supposed to be serving Breda. They will leave Antwerpen and travel up the High Speed Line to Breda, calling at Noordercarpark . They will then come back out of Breda and back onto the High Speed Line to Rotterdam. With a working ICRm Driving Trailer in the train, the driver just swaps ends in Breda station. If you top & tail [sandwich mode] the BENELUX trains, then you will need extra locomotives. Currently NMBS have 13 Reeks 28 [+186.142] to cover 10 locomotive diagrams. The idea is to hire some more TRAXX from Railpool and give B-Logisitics their Reeks 28 back. It was rumoured that NMBS were getting 20 new locomotives for the BENELUX trains from Railpool. If the trains are top & tailed, 20 locomotives will not be enough as there are no maintenance spares [10 diagrams x two locomotives]. If you do not serve Breda, then 14 locomotives is enough.

Iain
Laatst gewijzigd door Iain Dobson op 29 jul 2015, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Ik vermoed dat de achterste locomotief slechts op sleep zal meerijden, en dus niet veel extra tractie zal geven. Maar hoedanook is het wel een potentieel hulpelement om een trein in nood weg te slepen, dus het is niet noodzakelijk verloren.
Er zal inderdaad kopgemaakt worden in Breda, dus heb je wel altijd 2 werkende stuurposten nodig. Noorderkempen wordt dan door de Benelux-nieuwe stijl bediend.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

De traxx kan perfect in treinschakeling rijden, doch het vermogen van elke loc zal zich automatisch beperken. Het is niet gewoon 2X traxx = dubbel vermogen. Ik zou het is moeten nazien hoeveel meer je hebt tov 1 traxx.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

In binnenlandse dienst gaat NS in trek-duw-modus rijden, waarbij beide locomotieven tractie zullen leveren.

Een bijkomend voordeel van altijd een tweede locomotief bij je hebben is inderdaad dat het een stuk makkelijker is om terug te rijden wanneer een locomotief er geen zin meer in heeft. Dat is niet ongebruikelijk op onze HSL...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Bombardier krijgt de ETCS van de Traxxen maar niet in orde (gehomologeerde V2.3.0d is vereist). Daardoor zou hij in december nog steeds niet over HSL4 kunnen rijden.
Roosendaal behoudt dus nog even zijn internationale trein :wink:
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: BENELUX

Bericht door ReisThijs »

De Benelux gaat toch niet eerder dan december 2016 via de HSL rijden dus ze hebben nog even tijd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

ReisThijs schreef:De Benelux gaat toch niet eerder dan december 2016 via de HSL rijden dus ze hebben nog even tijd.
Er waren toch mensen die dat al sneller zagen gebeuren. Quod non dus.
trainlovertje
Berichten: 2350
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

Iain Dobson schreef:
Ik weet niet wat precies het probleem is, maar de samenwerking tussen stuurstand en Traxx wilde niet zo lukken. Op die weg doorgaan zou betekenen dat december 2017 in gevaar zou komen voor de dienst over de HSL. NS heeft dan beslist om extra locs te kopen.

Groetjes,
Rian
From next December the BENELUX trains are supposed to be serving Breda. They will leave Antwerpen and travel up the High Speed Line to Breda, calling at Noordercarpark . They will then come back out of Breda and back onto the High Speed Line to Rotterdam. With a working ICRm Driving Trailer in the train, the driver just swaps ends in Breda station. If you top & tail [sandwich mode] the BENELUX trains, then you will need extra locomotives. Currently NMBS have 13 Reeks 28 [+186.142] to cover 10 locomotive diagrams. The idea is to hire some more TRAXX from Railpool and give B-Logisitics their Reeks 28 back. It was rumoured that NMBS were getting 20 new locomotives for the BENELUX trains from Railpool. If the trains are top & tailed, 20 locomotives will not be enough as there are no maintenance spares [10 diagrams x two locomotives]. If you do not serve Breda, then 14 locomotives is enough.

Dus: ICRmh zal nooit zijn stuurstand functioneel kunnen gebruiken met de Traxx'en.
Gevolgen: 2844 (de witte 186 240 van Macquarie European Rail) en dan nog 2802 en 2803 (van Alpha Trains) worden teruggeven aan de eigenaar. Alle andere Traxx'en van Alpha Trains zullen naar het goederenvervoer gaan. Daarnaast zal NMBS er nog 18 bijhuren van Railpool omdat deze wel ETCS hebben (gehomologeerd?). Dan heb je er inderdaad niet genoeg zoals Iain aangeeft, maar zoals Rian zegt zal NS nog Traxx'en bijkopen, die dus bestemd zijn voor de Beneluxdienst? Snap ik het dan een beetje? Of is dit niet juist? Iemand die kan bevestigen dat NMBS daadwerkelijk 18 locs gaat bijhuren bij Railpool?
Heb mezelf wat geholpen met deze site: http://www.v250.nl/home
Ik kende deze site niet, en weet ook niet hoe betrouwbaar deze is, maar het ziet er wel geloofwaardig uit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Niet helemaal juist: er is geen enkele Traxx momenteel die een ETCS-installatie heeft die in België gehomologeerd is. Het maakt niet uit of die van NS, railpool of Alpha Trains zijn.

Het gaat trouwens niet enkel om de homologatie, er zijn nog functionele problemen.
dentheo
Berichten: 8174
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Shrek:

Praktisch vraagje: hoe moet ik mij die homologatie voorstellen ?
Is er ergens een labo waar er een boel racks staan en waar men de signalen kan injecteren zoals ze uit de balises komen ?
En dat dan voor alle software versies ?

Ik kan mij slecht voorstellen dat het op de baan gebeurt, noch dat het een administratieve oefening is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie