BENELUX

TKR
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

Daar geraak je volgens mij niet vanaf L28, en moest dat lukken moet je alle sporen kruisen..

(edit) en het spoor is inderdaad zo'n 80m te kort voor een dubbele ICNG-B. :)
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: BENELUX

Bericht door Klassiekje »

Spoor 22 bestaat niet meer.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: BENELUX

Bericht door 4017-4018 »

Ah oups ok wist ik niet
Ciao Ciao
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: BENELUX

Bericht door desirootje »

4017-4018 schreef: 15 aug 2023, 21:47 Of zou het een idee zijn om bv de "ICNG" om te leiden via L28, en hem te laten eindigen op spoor 22 (kopspoor)? Of is die te kort?
L28 heeft enkel een flyover naar de 1ste paar sporen in FBMZ, de hoeveelheid gelijkgrondse kruisingen daar zou alle capaciteitsproblemen die je zou ontwijken teniet doen met een twintigtal gelijkgrondse kruisingen die het hele station stil zouden leggen iedere keer dat er een trein aankomt of vertrekt. En het blijkt dat het niet eens meer bestaat.
Wel zou men beter wat meer treinen doortrekken voorbij Brussel Zuid, bind de IC13 aan een van de IC's uit Antwerpen, maak de toekomstige 2e IC naar La Louvière vast aan de andere. Trek de IC16 door tot Denderleeuw, Gent, Halle, Edingen of Braine-le-Comte om daar te keren. Wanneer de S3 beperkt wordt tot Brussel-Zuid door de doortrekking van de S8 trek hem dan door tot Halle of Geraardsbergen.
Of is er geen plek in de bijbehorende bundels om deze doortrekkingen te doen, en wat doen we er dan aan om ze in de toekomst wel mogelijk te maken?
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: BENELUX

Bericht door jan_olieslagers »

[[ off-topic ]] spoor 22, dat was toch dat korte kopspoortje helemaal tegen het "Fonsny"-gebouw aan? Toen ik daar werkte (2001-2008) liep ik altijd over dat perron naar de achteringang van datzelfde Fonsnygebouw, waar ik toen mijn buro had, en een verdieping lager was er de computerzaal die toen nog geen datacentre heette...

En op het einde van dat perron stond een hokje met een dieselgenerator die in noodgeval onze computerzaal aan de praat moest houden, en die eens in de maand getest werd, met een gigantische zwarte rookwolk als gevolg...

Het staat me voor dat dit spoor 22 slechts af en toe gebruikt werd, enkel voor personeelspendel van/naar Vorst.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

En ik heb daar ook wel eens, heel heel lang geleden, een HLE 11.8 zien staan. :D
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: BENELUX

Bericht door Malista »

Jammer dat er nog steeds geen plannen voor een echte Benelux trein zijn, Amsterdam - Brussel - Luxemburg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

4017-4018 schreef: 15 aug 2023, 21:47 Of zou het een idee zijn om bv de "ICNG" om te leiden via L28, en hem te laten eindigen op spoor 22 (kopspoor)? Of is die te kort?
Spoor 22 was te kort en is tevens buiten dienst en was nooit bereikbaar vanaf lijn 28
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: BENELUX

Bericht door ovspotter_be »

Malista schreef: 16 aug 2023, 10:09 Jammer dat er nog steeds geen plannen voor een echte Benelux trein zijn, Amsterdam - Brussel - Luxemburg.
Hoe wil je die verbinding in elkaar gaan steken? Ééntje die tweemaal de Brusselse NZ bediend of ééntje die de NZ volledig vermijdt en na de luchthaven L26 opgaat en Schuman en Luxemburg bediend?
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: BENELUX

Bericht door LML »

Malista schreef: 16 aug 2023, 10:09 Jammer dat er nog steeds geen plannen voor een echte Benelux trein zijn, Amsterdam - Brussel - Luxemburg.
Is mogelijk, maar praktisch gezien weinig of zelfs niet haalbaar: geschikt materieel en personeel, een grote afstand en reistijd, wat bij storingen, vertragingen,... Volgens mij worden er meer ritten beperkt (tussen de stations) of zelfs ritten volledig afgeschaft. Reizigers zijn daar de dupe van...
Laatst gewijzigd door LML op 16 aug 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: BENELUX

Bericht door 4017-4018 »

Steven schreef: 16 aug 2023, 10:42
4017-4018 schreef: 15 aug 2023, 21:47 Of zou het een idee zijn om bv de "ICNG" om te leiden via L28, en hem te laten eindigen op spoor 22 (kopspoor)? Of is die te kort?
Spoor 22 was te kort en is tevens buiten dienst en was nooit bereikbaar vanaf lijn 28
Had het al begrepen van de voorgaande berichten, bedankt
Ciao Ciao
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: BENELUX

Bericht door JonasV91 »

Malista schreef: 16 aug 2023, 10:09 Jammer dat er nog steeds geen plannen voor een echte Benelux trein zijn, Amsterdam - Brussel - Luxemburg.
Ik heb het even bekeken via B-Europe.

Ik krijg grosso modo twee opties:
Ofwel met de Thalys over Brussel naar Luxemburg (IC).
5u36 reistijd.
Ofwel driemaal IC, Amsterdam via Mechelen, Leuven en Luik.
6u18 reistijd.

Dan zijn er nog opties via Duitsland (ICE Oberhausen/Köln en Koblenz) in 6u45 en zelfs Parijs (Thalys en TGV) in 6u39.
Prijzen eerste klasse gaande van 66 eurootjes tot maar liefst 317 euro!

Dit is enkel de heenreis, ik veronderstel dat er vergelijkbare constructies zullen zijn voor de omgekeerde richting.

Met de wagen is het zo'n 4u tot 6u30 (afhankelijk van de verkeersdrukte volgens Google).
Waaronder een optie via Brussel trouwens dus traject is min of meer vergelijkbaar met dat van de trein...
Volgens mij is er nog veel werk aan de winkel om een interessante BeNeLux-verbinding te creëren.
Dan bedoel ik niet een complex geheel waarbij er één traject/trein bestaat maar simpelweg een snelle reis met vlotte overstappen.

Ik heb nog even verder gekeken en een overstap gekozen via Brussel-Zuid, zowel met de Thalys als de Benelux heb je 20+ minuten wat 'ideaal' lijkt te zijn. Alleen zit je dus met heel lange 'trage' rijtijden.
Blijkbaar is het ook interessant om te zoeken via een 'vast' overstapstation 'gekke' verbindingen met veel overstappen te vermijden.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Malista schreef: 16 aug 2023, 10:09 Jammer dat er nog steeds geen plannen voor een echte Benelux trein zijn, Amsterdam - Brussel - Luxemburg.
Zit daar dan iemand op te wachten?
Het is veel beter gewoon algemeen de verbinding Brussel-Luxemburg op te waarderen op verschillende vlakken (snelheid, amplitude, capaciteit, catering,...) dan die verbinding te koppelen aan een trein naar Nederland die heel andere uitdagingen heeft dan de trein naar Luxemburg.
trainlovertje
Berichten: 2350
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

JonasV91 schreef: 16 aug 2023, 21:25.
Met de wagen is het zo'n 4u tot 6u30 (afhankelijk van de verkeersdrukte volgens Google).
Waaronder een optie via Brussel trouwens dus traject is min of meer vergelijkbaar met dat van de trein...
Volgens mij is er nog veel werk aan de winkel om een interessante BeNeLux-verbinding te creëren.
Dan bedoel ik niet een complex geheel waarbij er één traject/trein bestaat maar simpelweg een snelle reis met vlotte overstappen.
Dat zit er dus aan te komen, met de verhoging van het aanbod naar Nederland alsook de moderniseringswerken op L162 waardoor snelheden tot 160 km/h de norm worden.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

In dit geval volg ik toch ook eerder Shrek, wie zit er hier op te wachten? Ofwel verlies je enorm veel tijd door 2x door de NZV te moeten, ofwel sla je hét internationale knooppunt van Brussel-Zuid over. Geen van beide vind ik erg aantrekkelijk voor een internationale verbinding. En laat ons wel wezen, Luxemburg is een stad met nét iets meer inwoners dan Leuven. Internationaal spelen ze zwaar boven hun gewicht, als één van de financiële centra van de eurozone, zetel van het Europees Hof van Justitie, etc, maar het belang van de stad is wel enkele maatjes lichter dan pakweg een Rotterdam, Rijsel, Keulen, ondanks dat dit geen hoofdsteden zijn.
Plaats reactie