BENELUX

desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: BENELUX

Bericht door desirootje »

Dus Mortsel, Nekkerspoel en Vilvoorde zullen weer terugkeren naar een uurdienst, mss dat men daarom zo lang wachtte om die trein terug te brengen. Als men dat gwn is, zal men minder reclameren. Ik vraag me af of ze dan mss de IC naar de luchthaven en Hasselt zou kunnen doen stoppen in Mortsel als compensatie.
Hun idee is momenteel niet mogelijk nee. Maar mss moet de NMBS dit in hun achterhoofd houden met de M7 voor als men ooit eens ETCS ziet in Nederland of men beslist toch ATB in een subsectie van de M7's in te bouwen. Met ICRM's of de ICNG gaat dat zeker niet werken.
dovaere schreef: Moeten we dan wachten op de toekomstige NS Dubbeldekkers Nieuwe Generatie, variant voor België? ;-)
Kan maar 160, misschien voor integratie van de "trage" Benelux richting Breda, Rotterdam of Eindhoven?
Met de staat van de HSL, gaat het nog lang duren voordat er weer 160 wordt gereden op de HSL, tenzij deze treinen ook in vlam opgaan op hun eerste ritten.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

DDietzen schreef: 28 mar 2024, 19:10 Traxx+ICR inzetten op de snelle Benelux lijkt me ook niet waarschijnlijk: dat lijkt op z'n laatste benen te lopen, en zou bovendien de rijtijden op de HSL-Zuid niet meer halen die straks op 200 km/u zijn toegesneden. Sowieso heeft een Beneluxstam ook maar 534 zitplaatsen, pakweg de helft van een binnenlandse spits-IC Antwerpen-Brussel. Naar mijn indruk is men mordicus tegen het verlengen van die stammen, dus daar zou ik ook geen hoop op vestigen.
Toch wordt er momenteel een noodscenario onderzocht waarbij de helft van de snelle treinen Brussel - Lelystad vanaf december 2024 een tijdlang met Traxx en ICR gereden zou worden. Voor de uniformiteit van het rijpad zou dan voor de hele treinserie vmax=160 gelden. Brussel - Antwerpen blijft in het geplande rijpad, ten noorden van Antwerpen zou de trein enkele minuten trager worden.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

Ik denk niet dat men de M7 ooit wil zien op de HSL in Nederland tussen Rotterdam en Amsterdam. Deze is daar veel te zwaar voor om tegen 200km/u er over te razen.

De Traxx locs zijn eigenlijk al te zwaar naar hun goesting.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Ik ben het er volledig mee eens dat er geen wonderoplossing bestaat, maar treinen met 8 M6 en aldus meer dan 1000 zitplaatsen (wat soms al krap is) willen vervangen door treinen met slechts een goede 400 zitplaatsen, die dan ook nog eens een stuk vertragingsgevoeliger zullen zijn én alleen al met het internationale publiek al aardig vol zullen zitten, getuigt inderdaad van weinig realiteitszin vrees ik.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: BENELUX

Bericht door wbrm »

dovaere schreef: 28 mar 2024, 20:11
DDietzen schreef: 28 mar 2024, 19:10 Een trein met solo ICNG-België (431 zitplaatsen) moet je n.m.b.m. niet willen integreren in de bestaande binnenlandse intercity's die nu met 7 of 8 bakken dubbeldeksrijtuigen rijden.
Moeten we dan wachten op de toekomstige NS Dubbeldekkers Nieuwe Generatie, variant voor België? ;-)
Kan maar 160, misschien voor integratie van de "trage" Benelux richting Breda en Rotterdam of Eindhoven?
DDNG betreffen DC-treinstellen dus het antwoord is nee tenzij via Roosendaal.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door dovaere »

desirootje schreef: 28 mar 2024, 20:19 Met de staat van de HSL, gaat het nog lang duren voordat er weer 160 wordt gereden op de HSL, tenzij deze treinen ook in vlam opgaan op hun eerste ritten.
Die snap ik niet?
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: BENELUX

Bericht door desirootje »

dovaere schreef: 28 mar 2024, 21:13
desirootje schreef: 28 mar 2024, 20:19 Met de staat van de HSL, gaat het nog lang duren voordat er weer 160 wordt gereden op de HSL, tenzij deze treinen ook in vlam opgaan op hun eerste ritten.
Die snap ik niet?
Al die scheurtjes in de HSL, de traxxen aan 160km/h maken dat niet beter. HSL-Zuid is designed voor treinen 250-300 km/h, die gaat een pak slechter om met 160 km/h dan zelfs onze HSL's die wel voorbereid waren op 200 km/h.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

dovaere schreef: 28 mar 2024, 21:13
desirootje schreef: 28 mar 2024, 20:19 Met de staat van de HSL, gaat het nog lang duren voordat er weer 160 wordt gereden op de HSL, tenzij deze treinen ook in vlam opgaan op hun eerste ritten.
Die snap ik niet?
Er is momenteel sinds enkele maanden een tijdelijke snelheidslimiet van 80km/u ergens halverwege de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: BENELUX

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 28 mar 2024, 21:48
dovaere schreef: 28 mar 2024, 21:13
desirootje schreef: 28 mar 2024, 20:19 Met de staat van de HSL, gaat het nog lang duren voordat er weer 160 wordt gereden op de HSL, tenzij deze treinen ook in vlam opgaan op hun eerste ritten.
Die snap ik niet?
Al die scheurtjes in de HSL, de traxxen aan 160km/h maken dat niet beter. HSL-Zuid is designed voor treinen 250-300 km/h, die gaat een pak slechter om met 160 km/h dan zelfs onze HSL's die wel voorbereid waren op 200 km/h.
Wij hebben op dat vlak (en geluk van God) de gene van de Franse mee gekregen. Onze HSL's zijn geschikt voor 300km/h en de minimale snelheid op L2 was 170km/h of is dat al veranderd?

Op de L4 rijden bij ons gewoon de M6en aan 160km/h naar Noorderkempen. Dus zo zie je maar dat het bij ons wel een pak beter ga. Maarja zoals ik al zei, we kijken af naar Frankrijk maar het mag ook gezegd worden, TUC-RAIL zijn expertise is hier ook van alle belang want zij hebben alle HSL's gebouwd in België.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

De ICNG is wel een motorstel, dat zou dus moeten kunnen koppelen. Daar hebben ze momenteel voor alle duidelijkheid niet genoeg stellen voor, maar dat kan wellicht wel voor de toekomst een optie worden...
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: BENELUX

Bericht door pietje »

260689 schreef: 28 mar 2024, 23:25
desirootje schreef: 28 mar 2024, 21:48
dovaere schreef: 28 mar 2024, 21:13 Die snap ik niet?
Al die scheurtjes in de HSL, de traxxen aan 160km/h maken dat niet beter. HSL-Zuid is designed voor treinen 250-300 km/h, die gaat een pak slechter om met 160 km/h dan zelfs onze HSL's die wel voorbereid waren op 200 km/h.
Wij hebben op dat vlak (en geluk van God) de gene van de Franse mee gekregen. Onze HSL's zijn geschikt voor 300km/h en de minimale snelheid op L2 was 170km/h of is dat al veranderd?

Op de L4 rijden bij ons gewoon de M6en aan 160km/h naar Noorderkempen. Dus zo zie je maar dat het bij ons wel een pak beter ga. Maarja zoals ik al zei, we kijken af naar Frankrijk maar het mag ook gezegd worden, TUC-RAIL zijn expertise is hier ook van alle belang want zij hebben alle HSL's gebouwd in België.
Probeer maar eens een HSL op zijn Frans (of Belgisch) op de Nederlandse veengrond aan te leggen.
Je zal niet lang plezier hebben van je HSL.
Daarom dat de hele Nederlandse HSL onderheid is aangelegd.
Het was op die manier of helemaal geen HSL.
Maar er zijn bij de aanleg wel een aantal fouten gemaakt die hierdoor niet zo eenvoudig te verhelpen zijn.

Het heeft allemaal niks met "God" en "gene" te maken, ieder land moet werken met de ondergrond die het ter beschikking heeft.
Hopelijk kijken we niet teveel af van de Fransen, want zo goed zijn hun spoorwegen niet georganiseerd.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

pietje schreef: 29 mar 2024, 00:03
Probeer maar eens een HSL op zijn Frans (of Belgisch) op de Nederlandse veengrond aan te leggen.
Je zal niet lang plezier hebben van je HSL.
Daarom dat de hele Nederlandse HSL onderheid is aangelegd.
Bijna de hele Nederlandse HSL.

Ten zuiden van knooppunt Galder (A16/A58) heeft de baan een ballastondergrond. Net als in België. :D
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: BENELUX

Bericht door Klassiekje »

Kan een 20xx of een 45xx die drie stops niet gewoon overnemen?
Of is ook dat weer te krap?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

Klassiekje schreef: 29 mar 2024, 23:03 Kan een 20xx of een 45xx die drie stops niet gewoon overnemen?
Of is ook dat weer te krap?
Of het kan weet ik niet, maar hiermee benadeel je waarschijnlijk de grootste groep van alle reizigers, namelijk de reizigers die pendelen tussen de twee grootste steden van het land, door ze extra reistijd aan te smeren.
Als elke trein hetzelfde haltepatroon heeft op een bepaalde lijn, gaat je capaciteit inderdaad enorm omhoog, maar of dat wenselijk is, is een andere kwestie.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Klassiekje schreef: 29 mar 2024, 23:03 Kan een 20xx of een 45xx die drie stops niet gewoon overnemen?
Of is ook dat weer te krap?
Ik zou persoonlijk al blij zijn met een extra trein die Mortsel-Oude God aandoet, Nekkerspoel ligt dicht genoeg bij Mechelen "Centraal", en Vilvoorde heeft behoorlijk wat alternatieven. Dat zou het wellicht ook haalbaarder maken om die stop te verkrijgen...
Plaats reactie