BENELUX

pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: BENELUX

Bericht door pietje »

AlexNL schreef: 29 mar 2024, 21:45
pietje schreef: 29 mar 2024, 00:03
Probeer maar eens een HSL op zijn Frans (of Belgisch) op de Nederlandse veengrond aan te leggen.
Je zal niet lang plezier hebben van je HSL.
Daarom dat de hele Nederlandse HSL onderheid is aangelegd.
Bijna de hele Nederlandse HSL.

Ten zuiden van knooppunt Galder (A16/A58) heeft de baan een ballastondergrond. Net als in België. :D
Klopt, bedankt voor de correctie.
Daar is de ondergrond dan ook geschikt om zo'n HSL aan te leggen, wat op de plaatsen met de snelheidsbeperkingen zeker niet het geval is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

De beperking op de HSL bevinden zich tussen de uitrit van de groene harttunnel en Hoofddorp. Het betreft een driedelige beperking met de volgende snelheden 120/80/120. De zone van 80 ligt nabij Roelofarendsveen en heeft een lengte van meerdere KM.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: BENELUX

Bericht door jknockaert »

De machinist van de 9251 reed gisteren lekker scherp door. In de app kon ik zien dat de trein met +4 of +5 vertrokken was in Mechelen, in Antwerpen-Centraal vertrok de trein op tijd en Noorderkempen kwamen we twee of drie minuten te vroeg aan. En omdat we in Breda ook weer een minuut te vroeg waren was de (ongeplande) aansluiting naar Zwolle nog haalbaar wat me een halfuur tijdwinst opleverde. Waarvoor dank!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

jknockaert schreef: 05 apr 2024, 13:13 De machinist van de 9251 reed gisteren lekker scherp door. In de app kon ik zien dat de trein met +4 of +5 vertrokken was in Mechelen, in Antwerpen-Centraal vertrok de trein op tijd en Noorderkempen kwamen we twee of drie minuten te vroeg aan. En omdat we in Breda ook weer een minuut te vroeg waren was de (ongeplande) aansluiting naar Zwolle nog haalbaar wat me een halfuur tijdwinst opleverde. Waarvoor dank!
Ik ken de betrokken treinbestuurder, ik zal het hem doorgeven :wink:
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: BENELUX

Bericht door rdv »

De bestuurder van de 9227 vandaag mag hetzelfde doen ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Dat is een treinbestuurder van NS vooraan.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: BENELUX

Bericht door rdv »

Nav mijn reis met de BeNeLux heb ik gemerkt dat voor de IC-Brussel de wisseling van kant (van rechtsrijdend naar linksrijdend, van NL -> BE) gebeurt bij de frontwissel in Breda. Maar hoe zit het met de andere HSTs die geen stop hebben in Breda?
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 12 apr 2024, 15:42 Nav mijn reis met de BeNeLux heb ik gemerkt dat voor de IC-Brussel de wisseling van kant (van rechtsrijdend naar linksrijdend, van NL -> BE) gebeurt bij de frontwissel in Breda. Maar hoe zit het met de andere HSTs die geen stop hebben in Breda?
Op de HSL naar Rotterdam wordt er nog steeds links gereden, enkel op het stukje Breda - Prinsenbeek wordt er rechts gereden, om dan weer links te rijden op de HSL. Alles rijdt pas 'definitief' rechts vanaf de fly-overs aan Rotterdam Lombardijen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

De HSL zuid is tot Barendrecht Links rijdend, het aanpassen van kant gaat bij de afrit Breda automatisch omdat beide sporen daar op 1 wissel uitkomen, Bij Zevenberghse Hoek gaat het door middel van een Fly over alsook nabij Barendrecht. De rest is rechtsrijdend verkeer.
dovaere
Berichten: 316
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door dovaere »

FLV-FGSP schreef: 23 feb 2024, 08:18 Er is momenteel sprake van 4 snelle toegevoegde treinparen vanaf september, maar zoals Steven al schreef is dat afhankelijk van de beschikbaarheid.
Toegevoegde treinparen is inderdaad af te wachten, maar ik verwacht toch dat de komende tijd een ICNG-B opduikt bij een gewone rit in reizigersdienst, want er is wat vooruitgang:
Als update bij onderstaand lijstje is volgens onze noorderburen van Somda, na de al geaccepteerde ICNG-B 3311 en 3312, nu ook 3313 en 3314 klaar voor acceptatie, waarbij we aan vier beschikbare stellen zouden zitten:
https://www.somda.nl/forum/26606/51/Ont ... ngen-ICNG/

het oude overzicht:
dovaere schreef: 07 mar 2024, 12:33 Ik zet hieronder de info over de treinnummers (enkel de ICNG-B overgehouden) van op Somda.
Als ik het goed lees, zijn er op dit moment één of twee "Belgische" treinstellen geaccepteerd, en is de hoop vooral dat de nog nieuw te produceren stellen snel geaccepteerd kunnen worden, aangezien er nog langdurig werk is aan de al geproduceerde treinstellen (lasnaden...).
Quote
Jorn (19-11-2023 17:19:00):
Ik heb de lijst ook weer even hier neergezet nu we op een nieuwe pagina zitten.
Dit zijn alle ICNG die volgens mij niet meer terug hoeven naar Polen: [...]
3311 afnametesten (Alstom)
3312 opleidingen in België (NS)
sik214 (29-02-2024 10:21:56):
Om het overzichtje eens aan te vullen:
[...]
3313 afnametesten (Alstom)?
3314 afnametesten (Alstom)

Tevens:
Wachtend in NL (op afroep Polen?)
3303 (?)

Actueel in D/PL die in NL geweest zijn (wachten op retrofit):
3301
3302

https://www.somda.nl/forum/26606/50/Ont ... ngen-ICNG/
VIRMm1 (26-02-2024 22:11:44):
Goed nieuws, de eerste 2 ICNGs van 2024 zijn geaccepteerd. De 3311 welke binnekort gaat beginnen aan opleidings ritten voor oa personeel in België en de 3115 [...]
VIRMm1 (29-02-2024 14:29:40):
3116 (Ahgons) en 3303 (Zaanstraat) zijn beide validatie treinen voor nieuwe software.
wouterder (03-03-2024 11:50:05):
Vandaag (03-03) is de 3315 het land binnen gekomen.
Aanvulling:

*Gekoppelde ICNG-B inzetten mag blijkbaar (voorlopig?) niet in België.
*De huidige inzet van één uurlijkse IC-trein minder op de Nederlandse HSL ten noorden van Rotterdam blijft definitief (dus ook de rest van het jaar, en volgend jaar was dit al ingepland):
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10547/ ... rking.html
Plaats reactie