BENELUX

AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Er is geen sprake van dat de luchthaven de eindbestemming zal zijn.

In de Staatscourant is een mededeling gedaan over de "Lage Landen Lijn" waarin staat te lezen:
De beginlocatie zal Den Haag Centraal in Nederland zijn. De eindlocatie Brussel Zuid/Midi in België. De locaties van de halteringen zullen zijn Den Haag Hollands Spoor, Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, grenspassage bij Essen, Antwerpen Centraal, Mechelen, Zaventem luchthaven, Brussel Centraal, Brussel Zuid/Midi
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
LHOON schreef: De vraag is: moet er uitgeweken worden? Als je heenrit Mechelen-Vilvoorde-Zaventem-Luchthaven is kan je de terugrit naar Mechelen na een korte buffertijd meteen aanvatten, rangeringen of uitwijkingen hoeven dan niet.
Je kan zelf doorrijden en via Vilvoorde terug...of kom je dan altijd over de oude lijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
carlos

Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Bericht door carlos »

15 maart 2013
bron: http://www.ad.nl
Amsterdam wil rechtstreekse trein Brussel

Amsterdam en 15 omliggende gemeenten willen dat een rechtstreekse intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel terugkeert. Deze verbinding verviel toen de Fyra wegens technische problemen van het spoor werd gehaald.

Politici in de regioraad van de Stadsregio Amsterdam hebben hun bestuurders opgedragen in Den Haag te gaan pleiten voor een betere treinverbinding met Brussel, zonder overstap in Den Haag. De regioraad heeft hierover een motie van SP en GroenLinks aangenomen. Dit heeft een woordvoerster van het samenwerkingsverband van de 16 gemeenten in de regio Amsterdam woensdag gezegd.

De SP en GroenLinks willen voorkomen dat reizigers ervoor kiezen om met de auto naar Brussel te reizen. Maar na de problemen met de Fyra is er geen rechtstreekse verbinding meer teruggekomen. SP en GroenLinks zijn bang dat de overstap en langere reistijd treinreizigers zal ontmoedigen.
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

jotie schreef:Brussel Luchthaven -> Den Haag. Wie heeft dat nu weer bedacht? Brussel-Noord -> Den Haag, dat zou er meer op lijken. Enfin, toch iets meer. *Zucht* Neen, vrolijk word ik er hoegenaamd niet van. Het enige wat echt nodig is, is Brussel-Zuid -> Amsterdam 18x per dag als openbare dienst. Al het overige catalogiseer ik als 'flut' en 'ersatz'.

wie wil er nou naar Brussel Zuid?

Het belang van BrZ eigenlijk kunstmatig:
doordat het hoofdkwartier van de NMBS groep daar zit, wordt alles georganiseerd alsof elke trein daar moet komen.

een hollander (of een duitser) die in Brussel moet zijn heeft geen boodschap aan BrZ, hij is gebaat met een halte in BrN en zal daar dan een taxi nemen. Zo is hij voor de meeste bestemmingen (in Brussel) sneller op zijn eindbestemming dan wanneer hij die taxi in BrZ neemt
Laatst gewijzigd door carlos op 15 mar 2013, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: BENELUX

Bericht door Retard »

Al de HST vertrekken wel vanuit Brussel-Zuid :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

carlos schreef:wie wil er nou naar Brussel Zuid?
Van de internationale reizigers zijn dat er zeer veel.
Brussel-Noord zijn bijna uitsluitend pendelaars die op de ministeries werken. Dat is niet zo interessant voor een buitenlander. Die wilt naar Schuman/Luxemburg voor de europese instellingen, Centraal om de stad te bezoeken of Zuid om over te stappen.
Een goede aansluiting in de luchthaven richting Schuman is wel onontbeerlijk, maar volgens de huidige plannen gaan er treinen genoeg zijn op dat traject.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Anderzijds is de kans om een rijpad te krijgen in de Noord Zuid zeer klein.
Brussel Noord ongeschikt om kop te maken als je uit het noorden komt.
Theo
Groeten vanop de Heide
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
carlos schreef:wie wil er nou naar Brussel Zuid?
Van de internationale reizigers zijn dat er zeer veel.
Brussel-Noord zijn bijna uitsluitend pendelaars die op de ministeries werken. Dat is niet zo interessant voor een buitenlander. Die wilt naar Schuman/Luxemburg voor de europese instellingen, Centraal om de stad te bezoeken of Zuid om over te stappen.
Een goede aansluiting in de luchthaven richting Schuman is wel onontbeerlijk, maar volgens de huidige plannen gaan er treinen genoeg zijn op dat traject.

om naar schuman, Luxemburg, Evere,.;. ga je niet tot Zuid meerijden (als je niet moet)
maar stap je over in Noord (op de trein of in de taxi)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Ja voorlopig nog, maar vanaf dat de tunnel klaar is ga je veel sneller zijn via de luchthaven.
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

Retard schreef:Al de HST vertrekken wel vanuit Brussel-Zuid :wink:

en wie heeft dat zo gekozen? de nmbs

eerste HST was wel richting frankrijk, en dan was dat wel een logische keuze; maar voor HST naar Duitsland of Nederland niet

voor een trein Amsterdam Brussel hetzij de Fyra hetzij een IC is het onzinnig dat deze niet in Brussel Noord stopt.

door in BrN te stoppen wordt de reistijd Amsterdam - Brussel voor de meeste hollanders korter


voor de Thalys Amsterdam Brussel Parijs, ligt dit iets moeilijker (eigenlijk zou die 2 haltes moeten hebben een in BrN voor t verkeer tussen Amsterdam en Brussel en een in BrZ voor t verkeer tussen Parijs en Brussel)
Laatst gewijzigd door carlos op 15 mar 2013, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

Shrek schreef:Ja voorlopig nog, maar vanaf dat de tunnel klaar is ga je veel sneller zijn via de luchthaven.

neen voorlopig ook niet want NMBS vertikt het om in BrN te stoppen

(maar als er dan iets fout loopt dan moeten de mensen wel ineens naar brN.)
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

dentheo schreef:Anderzijds is de kans om een rijpad te krijgen in de Noord Zuid zeer klein.
Brussel Noord ongeschikt om kop te maken als je uit het noorden komt.

wat is het verschil tussen een rijpad doorheen de noord-zuid verbinding voor een trein die stopt in BrN en een die daar niet stopt?

beide treinen rijden in dezelfde tijd van BrN naar BrZ


een trein die in de NZ verbinding stopt (BrC) die belast de NZ verbinding wel zwaarder
pietmol

Re: BENELUX

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:Ja voorlopig nog, maar vanaf dat de tunnel klaar is ga je veel sneller zijn via de luchthaven.

shrek,
is dat station wel geschikt om over te stappen?

als je van perron moet veranderen, dan moet je de "toeslag-controlleur" passeren...

verder, als je met de trein aan in t station van de luchthaven toekomt, dan moet je toeslag betalen als je daar een taxi naar bv evere wil nemen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:
Shrek schreef:Ja voorlopig nog, maar vanaf dat de tunnel klaar is ga je veel sneller zijn via de luchthaven.
shrek,
is dat station wel geschikt om over te stappen?

als je van perron moet veranderen, dan moet je de "toeslag-controlleur" passeren...

verder, als je met de trein aan in t station van de luchthaven toekomt, dan moet je toeslag betalen als je daar een taxi naar bv evere wil nemen...
Er zijn daar veel trappen, roltrappen en liften naar de perrons, dus op het andere perron geraken gaat gemakkelijk. Al zullen de meeste overstappen wel op hetzelfde perron zijn volgens mij (je hebt er uiteindelijk toch maar 2). Om over te stappen moet je geen toeslag betalen (maar vraag me niet hoe ze dat ooit praktisch gaan regelen). Voor uit te stappen is het inderdaad toeslag, maar in vergelijking met de prijzen van de internationale treinen valt die nog wel mee.
pietmol

Re: BENELUX

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:
Shrek schreef:Ja voorlopig nog, maar vanaf dat de tunnel klaar is ga je veel sneller zijn via de luchthaven.
shrek,
is dat station wel geschikt om over te stappen?

als je van perron moet veranderen, dan moet je de "toeslag-controlleur" passeren...

verder, als je met de trein aan in t station van de luchthaven toekomt, dan moet je toeslag betalen als je daar een taxi naar bv evere wil nemen...
Er zijn daar veel trappen, roltrappen en liften naar de perrons, dus op het andere perron geraken gaat gemakkelijk. Al zullen de meeste overstappen wel op hetzelfde perron zijn volgens mij (je hebt er uiteindelijk toch maar 2). Om over te stappen moet je geen toeslag betalen (maar vraag me niet hoe ze dat ooit praktisch gaan regelen). Voor uit te stappen is het inderdaad toeslag, maar in vergelijking met de prijzen van de internationale treinen valt die nog wel mee.


mss moet NMBS dat systeem van toeslag voor de luchthaven eens herzien.

vandaag zijn er x reizigers per maand , die betalen in totaal Y euro per maand.

Mss kan NMBS voorstellen aan de firma die deze toeslagen int om per mand Y euro te betalen.

(en deze Y euro als algemene sollidariteit doorreken en aan de klanten; 1 a 2 euro-cent per ticket)
Plaats reactie