Dan moet er kop gemaakt worden in Breda, net zoals de Benelux. Kost zeker 10 minuten tot een kwartier tijd, en dan ben je ongeveer even snel als via Roosendaal.
BENELUX
-
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: BENELUX
Re: BENELUX
Is er een technisch probleem met de TRAXX'en? Het valt mij op dat er regelmatig melding is van de parkeerrem van de loc die ontijdig zou inschakelen? Gisteren heeft er weer een Benelux staan schilderen in Brussel-Centraal met dat probleem. Onlangs twee op dezelfde dag en was toen ook in FBCL.
Re: BENELUX
Ik heb er zelf nog geen last mee gehad. Het is niet dat de parkeerrem vast komt, het probleem is dat hij niet lost.
Bij het veranderen van stuurpost in Brussel zuid komt deze automatisch vast, voor vertrek lost de bestuurder de parkeerrem. Blijkbaar valt het dan af en toe voor dat die tweede loc zijn parkeerrem niet lost. Als de treinbestuurder voldoende aanzetkracht gebruikt zal hij dit niet echt merken dat de achterste loc niet vlot meekomt (zo’n parkeerrem oefent een beperkte remkracht uit). Tegen dat de trein in Brussel centraal is zit je dan met een warmgelopen parkeerrem en dat zal je geweten hebben. Het stink heel fel. Uw rem komt door de wrijving enkel maar vaster te zitten.
Bij het veranderen van stuurpost in Brussel zuid komt deze automatisch vast, voor vertrek lost de bestuurder de parkeerrem. Blijkbaar valt het dan af en toe voor dat die tweede loc zijn parkeerrem niet lost. Als de treinbestuurder voldoende aanzetkracht gebruikt zal hij dit niet echt merken dat de achterste loc niet vlot meekomt (zo’n parkeerrem oefent een beperkte remkracht uit). Tegen dat de trein in Brussel centraal is zit je dan met een warmgelopen parkeerrem en dat zal je geweten hebben. Het stink heel fel. Uw rem komt door de wrijving enkel maar vaster te zitten.
Re: BENELUX
Die is er wel. In principe heb je zelfs geen tractie vermogen als de parkeerrem nog aangesloten is. Maar het systeem is blijkbaar niet 100% waterdicht. Hopelijk snel opgelost al was het de laatste tijd minder voorkomend dat probleem.
Re: BENELUX
Sterker nog, als de remmen van de achterste loc er op welke manier dan ook maar iets vast staan (niet volledig gelost/vaste rem), stopt de trein na 700 meter automatisch.
Daar hebben we in het begin met de sandwich in Nederland toch ook wat probleempjes mee gehad (treinen die daardoor midden in de wissels stil kwamen te staan). Inmiddels zijn veel collega's meer gewend aan het controleren of de remmen van de achterste loc volledig lossen via het remstatusoverzicht en komt het vrijwel niet meer voor.
Daar hebben we in het begin met de sandwich in Nederland toch ook wat probleempjes mee gehad (treinen die daardoor midden in de wissels stil kwamen te staan). Inmiddels zijn veel collega's meer gewend aan het controleren of de remmen van de achterste loc volledig lossen via het remstatusoverzicht en komt het vrijwel niet meer voor.
Re: BENELUX
Beste treinbestuurders, moeten jullie ook Frans spreken voor de BNL? Of is Nederlands voldoende?
Re: BENELUX
NMBS personeel moet sowieso Frans spreken.
NS personeel dat naar België rijdt spreekt ook Frans.
NS personeel dat naar België rijdt spreekt ook Frans.
Re: BENELUX
Geldt dat ook voor treinbestuurders? De Benelux rijdt immers exclusief in Nederlandstalig of een klein stukje tweetalig gebied (Brussel) en de machinist komt in principe ook niet in contact met de reizigers. Ik zie ook niet meteen een omleidingsroute voor de Benelux die door exclusief Franstalig gebied zou voeren.
Re: BENELUX
Dit is zeker onwaar wat NMBS-treinbestuurders betreft.
Een bestuurder die enkel in Vlaanderen rijdt (en zo zijn er heel wat depots) hoeft geen Frans te kennen. Hij krijgt dan ook geen tweetaligheidspremie. In Brussel zijn de bedienden op de blokpost verondersteld van tweetalig te zijn. Elders op het net moet de bestuurder wel de taal spreken van de plaats waar hij zich bevindt.
In het geval van de beneluxtrein is het dus niet noodzakelijk dat de bestuurder Frans kent.
Re: BENELUX
In België worden wel voornamelijk 'eerste' treinbestuurders ingezet voor de Benelux, dacht ik. Beter verdienende ritten worden doorgaans voorbehouden aan treinbestuurders met een hogere anciënniteit en graad. Tenminste, vroeger was dat toch het geval, dacht ik. Wie in Brussel begint, krijgt overigens ook een stevige aanmoediging om tweetalig te zijn, wie slaagt voor de Selortest tweede landstaal, krijgt immers een tweetaligheidspremie die een pak hoger ligt dan wat de interne NMBS-test oplevert. Tot 200 euro bruto, meerbepaald...
Re: BENELUX
Voor Benelux te rijden moet je niet de graad van eerste treinbestuurder hebben. Ook voor extra loon moet je het niet doen.
Re: BENELUX
Daarvoor krijg je een verhoging van 0,1 in de K1 waarde die de totale kennis van een bestuurder weergeeft.