BENELUX

Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: BENELUX

Bericht door Iain Dobson »

It has been reported that 2844 [186 240] has worked IC 9255 16.45 Brussel Zuid to Amsterdam Centraal this evening.

In the B-Technics Reizigers Pool working between Brussel and Amsterdam are

2802
2803
2806
2809
2812
2813
2815
2821 is under repair until the Spring for collision damage.
2830 in Salzinnes Works for an Intermediate Revision [RI]
2831
2832
2833
2842
2844

So this gives twelve available locomotives for 10 daily passenger diagrams.

186.142 is still leased by NS and is the Watergraasmeer "Thunderbird" in case a HLE 28 fails. With the recent low availability of the HLE 28 186.142 has been working a number of BENELUX trains.

Iain
pietmol

Re: BENELUX

Bericht door pietmol »

Iain Dobson schreef:.
2830 in Salzinnes Works for an Intermediate Revision [RI]

wel bizar dat die 2830 in Salzinnes gereviseerd wordt aangezien de knowhow voor Traxx in Antwerpen Noord zit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Maar Antwerpen noord is een TW en geen CW. Dat maakt dat het onderhoud in Antwerpen van een ander type is dan wat Salzinnes doet.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Ik heb altijd begrepen dat de Traxxen geleased zijn, incl. onderhoud.

Dan heeft NMBS (FNND?) een aanbieding gemaakt voor het laagste niveau onderhoud.
Deze offerte is aanvaard en zo recupereert NMBS een stuk van het door hen betaalde huurgeld.
De controle op die werken gebeurde, zeker in de beginfase, door Bombardier.

Waarschijnlijk hebben de traxxen nu nood aan tweede niveau onderhoud.
Misschien is die traxx nu in Salzinnes om een aanbieding te kunnen maken of de beslissing is al gevallen en deze activiteit is ook besteld bij NMBS. Weet iemand meer ??

Ik heb wel het gerucht gelezen dat de traxxen onderhouden worden volgens het DB onderhoudsschema...
De terminologie en de afkortingen wijken dan wel iets af van de onze. (Iemand een tabelletje?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: BENELUX

Bericht door Robin »

De Traxxen worden inderdaad onderhouden volgens het DB onderhoudsschema.

Te TW Antwerpen worden ook delen van de revisie gedaan hoor ;). Zo is 2807 pas uit z'n revisie van salzinnes en werd een remrevisie te antwerpen gedaan, dit hield in dat alle remregelaars vervangen werden.

Een echte revisie is het niet dat men doet in Salzinnes denk ik want momenteel word hun levensduur verleng met 1 jaar.
En zoals Steven zegt, wij zijn een TW geen CW.
Enkel revisie van de T77 gebeurd bij ons.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pietmol

Re: BENELUX

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Maar Antwerpen noord is een TW en geen CW. Dat maakt dat het onderhoud in Antwerpen van een ander type is dan wat Salzinnes doet.

vraag is alleen wat is de kost om die mensen van Salzinnes alles over de Traxx te leren, terwijl men in Antwerpen toch reeds een ruime kennis heeft.

Ten slotte moet NMBS besparen.. :wink:




(off topic) hebben die van Salzinnes die GF koppeling van de Siemens loc al aan de praat?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

pietmol schreef: vraag is alleen wat is de kost om die mensen van Salzinnes alles over de Traxx te leren, terwijl men in Antwerpen toch reeds een ruime kennis heeft.

Ten slotte moet NMBS besparen.. :wink:
Volgens mij hebben ze voor die actie prijs moeten maken aan de eigenaar van de lok....indien ze daar te weinig voor gevraagd hebben is dat hun eigen domme fout.
Ik denk ook niet dat ze "alles" moeten leren, de werkzaamheden zullen "grundlich" omschreven zijn.
En de eigenaar zal wel een controle mannetje sturen dat over hun schouder meekijkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Het is niet enkel een kwestie van leren maar ook van kunnen. Niet al die werkplaatsen bezitten dezelfde gereedschappen. Volgens mij kan een tw geen complete revisie doen van een tractiemotor. Werken zoals herwikkelen van een motor.
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: BENELUX

Bericht door Iain Dobson »

To add to the discussion the other thing to remember with modern locos is that, the heavy electrical kit, DC motors, contractors, load regulators etc., all of which needed periodic overhaul, are no longer used.

Everything is now solid state and actually requires very little attention. The 13’s are the last NMBS/SNCB traction to be delivered with a mixture of technology. TRAXX and Vectron locos fall into the modern era and are fitted to with plug in modular units that are easily changed out and such as contactless AC traction motors.

Items such as Auxiliary Converter Modules (ACM) do need maintenance, but, in a normal running maintenance regime this amounts to not much more than cleaning. The major item is the cooling fan which is normally changed out and thrown away after a number of years. The periodicity will depend on the environment in which the ACM is fitted. Under train fitment will dictate a shorter life than a unit that is installed in a clean environment. The job takes under an hour.

The ACM will be swapped out after around 15 years and sent away for testing and update to correct obsolescence. Again a job done on a depot taking at maximum about 8 hours.

This limits the heavy maintenance to running gear, in other words, bogies, the safety critical equipment. Even the motors fitted today are contactless requiring very little maintenance. A locomotive can have all its repairs done on shed where items are simply pulled out and replaced. A bogie swap can be done on depot where old is replaced by overhauled in two shifts. So all you need is a facility to overhaul bogies and perhaps somewhere to do collision and bodywork repairs.

With modern traction you can manage your resources to be in service when you require them.

Perhaps one reason why locomotives are going to Salzinnes is for social reasons. If there is not a throughput of work, the works will close. However, NMBS is being tasked with saving money, lots of money and does it need to spend a lot of money in keeping open a large facility when a much smaller one would be just as effective?
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: BENELUX

Bericht door Terminus »

Gisteren met de Benelux naar Nederland geweest en er was zowaar opnieuw catering in de trein!Richting Amsterdam zijn er 2 mensen opgestapt met cateringrugzak (de trolley is verleden tijd...) in Roosendaal. Tijdens de terugrit was er ook een cateringmedewerker (hij is ons gepasseerd na Dordrecht). Geen idee van waar tot waar deze meeging.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Een cateringrugzak? Nog nooit van gehoord. Kun je dat wat toelichten? Hoe doen ze dat bijvoorbeeld met warme dranken?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: BENELUX

Bericht door kika »

Trolley is al lang verleden tijd, met de rugzak is nog een periode geweest, wisselende trajecten. Stel je een te vrolijke student voor, model lulletje rozenwater, die met een te grote rugzak, soort van koeltasidee, door volle gangpaden banjert. Vooraan een kangoeroebuidel met stroopwafels, bifiworsten en twixen. Aan de zijkanten van de rugzak 2 enorme stapels bekers. Als je zoekt op 'railcatering' kom je vast vacatures tegen en/of plaatjes. Ik weet niet of het tijdelijk was, maar ze hadden laatst zelfs van die powerbars/telefoonopladers: https://twitter.com/bertnederveen/statu ... 4083635200
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: BENELUX

Bericht door Terminus »

Buiten die ongepaste opmerking over dat lulletje rozenwater, klopt de toelichting van Kika volledig. Je kon ook een koffie bestellen (volgens mij hadden ze een thermos mee). Heb ook even gegoogled en blijkbaar hebben ze vorige zomer ook (raket)ijsjes verkocht.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Trolley is al lang verleden tijd, met de rugzak is nog een periode geweest, wisselende trajecten.
Als ik me niet vergis had de oude Benelux tot zijn opheffing eind 2012 wel een trolley aan boord. Daar was een apart contract voor nadat de trolleys in Nederland verdwenen. Daarna was er twee jaar geen catering op de Benelux en nu dus weer wel.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: BENELUX

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:
kika schreef:Trolley is al lang verleden tijd, met de rugzak is nog een periode geweest, wisselende trajecten.
Als ik me niet vergis had de oude Benelux tot zijn opheffing eind 2012 wel een trolley aan boord. Daar was een apart contract voor nadat de trolleys in Nederland verdwenen. Daarna was er twee jaar geen catering op de Benelux en nu dus weer wel.

Groetjes,
Rian
Toen ik het schreef dacht ik dat er midden- of begin jaren 2000 af en toe met de koffieslurfen werd rondgelopen, kan goed zijn dat mijn geheugen me in de steek laat. In ieder geval heb ik de indruk dat het geen baan is met werkzekerheid tot je 65e gezien de hoeveelheid proefprojecten, wisselende trajecten e.d.
Plaats reactie