BENELUX

desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: BENELUX

Bericht door desirootje »

BrAm, serieus? Swifty, wanneer iedereen en zijn moeder fan is van Taylor Swift, en ik denk niet dat ik moet uitleggen wat er verkeerd is met een trein richting Nederland te sturen met een naam die kan verwijzen naar cannabis.
Eurocity Direct heeft gewonnen uit gebrek aan competitie.
Ik vind het wel raar als men nu nog van plan is om deze trein niet te integreren in het binnenlandse aanbod. Aangezien de direct staat voor het al dan niet betalen van de HSL toeslag en we wel mogen verwachten dat de EC met gewone tarieven blijft rijden...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

Eurostar, Eurostar ex-Thalys, Eurocity,...
Is het allemaal niet wat veel "Euro..." aan het worden ?

Wat is er zo fout aan BrAm ?
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: BENELUX

Bericht door maarten »

FLV-FGSP schreef: 04 mar 2024, 19:35
Inmiddels maakt men zich in Utrecht en Brussel zorgen of er wel genoeg Wespen zullen zijn om de volledige dienst Lelystad - Brussel te rijden ...
Nu, op 15 december of in de toekomst? Met een reistijd van minder dan 3 uur moet het moet 6 stammen toch wel te rijden zijn en er zijn 20 stellen besteld.
En anders bestellen ze er nog een paar bij. Sowieso vind ik dat je wel een halfuursdienst de grens over mag doen, al is het maar tot Antwerpen. Ik denk dat dat beter is dan dat idee met die I11's (hoe comfortabel het materieel ook is).

En noem hem gewoon de Belnedië-express. Belnedië, Vlaanderen en Nederland, tesamen uniek! :lol:
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

maarten schreef: 05 mar 2024, 22:02
FLV-FGSP schreef: 04 mar 2024, 19:35
Inmiddels maakt men zich in Utrecht en Brussel zorgen of er wel genoeg Wespen zullen zijn om de volledige dienst Lelystad - Brussel te rijden ...
Nu, op 15 december of in de toekomst?
Ik had moeten schrijven: of er op 15 december wel genoeg Wespen zullen zijn.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: BENELUX

Bericht door maarten »

Haha, ja. De afleversnelheid is nog altijd een grote onbekende.

Maar gezien er toch al 10 gebouwd zijn moet het toch wel mogelijk zijn om die voor het einde van het jaar bedrijfsvaardig te hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Momenteel gebouwde nummers zijn
3301/3302/3303/3311/3312/3313/3314/3315 waarbij ik dus aan 8 kom de 3351 en 3352 zijn niet geschikt voor België maar voor Duitsland.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: BENELUX

Bericht door maarten »

3304 en 3305 zijn ook al gebouwd.
Ik neem aan dat de lage nummers ook nagekeken moeten worden vanwege de lasnaden.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door dovaere »

Ik zet hieronder de info over de treinnummers (enkel de ICNG-B overgehouden) van op Somda.
Als ik het goed lees, zijn er op dit moment één of twee "Belgische" treinstellen geaccepteerd, en is de hoop vooral dat de nog nieuw te produceren stellen snel geaccepteerd kunnen worden, aangezien er nog langdurig werk is aan de al geproduceerde treinstellen (lasnaden...).
Quote
Jorn (19-11-2023 17:19:00):
Ik heb de lijst ook weer even hier neergezet nu we op een nieuwe pagina zitten.
Dit zijn alle ICNG die volgens mij niet meer terug hoeven naar Polen: [...]
3311 afnametesten (Alstom)
3312 opleidingen in België (NS)
sik214 (29-02-2024 10:21:56):
Om het overzichtje eens aan te vullen:
[...]
3313 afnametesten (Alstom)?
3314 afnametesten (Alstom)

Tevens:
Wachtend in NL (op afroep Polen?)
3303 (?)

Actueel in D/PL die in NL geweest zijn (wachten op retrofit):
3301
3302

https://www.somda.nl/forum/26606/50/Ont ... ngen-ICNG/
VIRMm1 (26-02-2024 22:11:44):
Goed nieuws, de eerste 2 ICNGs van 2024 zijn geaccepteerd. De 3311 welke binnekort gaat beginnen aan opleidings ritten voor oa personeel in België en de 3115 [...]
VIRMm1 (29-02-2024 14:29:40):
3116 (Ahgons) en 3303 (Zaanstraat) zijn beide validatie treinen voor nieuwe software.
wouterder (03-03-2024 11:50:05):
Vandaag (03-03) is de 3315 het land binnen gekomen.
Laatst gewijzigd door dovaere op 07 mar 2024, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: BENELUX

Bericht door maarten »

Van de 3304 en 3305 zijn foto's bij Alstom in Chorzów. Goed, de nummers zijn op de foto's niet te lezen dus we moeten de fotograaf geloven dat het die stellen zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Stellen die nog niet in Nederland geweest zijn tel ik niet mee. Je hebt namelijk geen zicht op wanneer ze verstuurd worden. Als die daar in Polen staan is dat al ok maar als de nummers niet duidelijk te lezen zijn ….
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

Voorstel om het conflict tussen de nieuwe snelle Benelux en de binnenlandse treinen op lijn 25 op te lossen.
https://www.rover.nl/nieuws/31-internat ... ekkelijker
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: BENELUX

Bericht door DDietzen »

Een trein met solo ICNG-België (431 zitplaatsen) moet je n.m.b.m. niet willen integreren in de bestaande binnenlandse intercity's die nu met 7 of 8 bakken dubbeldeksrijtuigen rijden.

Zelfs met twee stellen gekoppeld zou het aantal zitplaatsen er nog gevoelig op achteruit gaan. Daarnaast past een dubbele ICNG (330 meter) niet eens in Mechelen langs perronspoor 7-8. En bovendien betwijfel ik dat er tegen dienstregeling 2025 genoeg ICNG-B's zouden zijn om gekoppeld richting Brussel te rijden.

Traxx+ICR inzetten op de snelle Benelux lijkt me ook niet waarschijnlijk: dat lijkt op z'n laatste benen te lopen, en zou bovendien de rijtijden op de HSL-Zuid niet meer halen die straks op 200 km/u zijn toegesneden. Sowieso heeft een Beneluxstam ook maar 534 zitplaatsen, pakweg de helft van een binnenlandse spits-IC Antwerpen-Brussel. Naar mijn indruk is men mordicus tegen het verlengen van die stammen, dus daar zou ik ook geen hoop op vestigen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 28 mar 2024, 19:10 Sowieso heeft een Beneluxstam ook maar 534 zitplaatsen, pakweg de helft van een binnenlandse spits-IC Antwerpen-Brussel. Naar mijn indruk is men mordicus tegen het verlengen van die stammen, [...]
Enig idee wat daar de reden achter is?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: BENELUX

Bericht door DDietzen »

Maandenlang heette het dat de binnenlandse Intercity direct was afgeschaald wegens een locomotieventekort, omdat de leasecontracten verliepen. Dat zou moeten hebben betekend dat er rijtuigen op overschot waren, maar de rijtuigstammen van 7 bakken bleven rustig rondrijden en zijn niet verlengd tot 9 bakken. Als er toen al geen verlengingsactie heeft plaatsgevonden, heb ik een vermoeden dat dat nu ook niet zal gebeuren.

Daarnaast heb ik eerder opgevangen op één van mijn fora dat de onderhoudswerkplaats van de Traxx+ICR-stammen is ingericht op een maximale samenstelling van loc+7xICR+loc, en dat de 9-baksstammen eerst gesplitst moeten worden alvorens ze de werkplaats in kunnen.

Verder heb ik nog horen rondzingen dat alleen stammen van 7 en 9 rijtuigen zijn toegelaten, een stam van een nieuw aantal rijtuigen (bijvoorbeeld 8, 10 of 11) zou een nieuw toelatingsproces vereisen. Wellicht geldt dat ook voor de inzet van een 9-baksstam naar België, aangezien enkel 7-baksstammen daarheen zijn geweest.

Ik heb geen insiderkennis, dus wie weet ligt het allemaal een stuk genuanceerder dan ik het nu heb voorgesteld, maar mijn indruk is in ieder geval dat een verlenging van de Beneluxstammen out of the question is.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door dovaere »

DDietzen schreef: 28 mar 2024, 19:10 Een trein met solo ICNG-België (431 zitplaatsen) moet je n.m.b.m. niet willen integreren in de bestaande binnenlandse intercity's die nu met 7 of 8 bakken dubbeldeksrijtuigen rijden.
Moeten we dan wachten op de toekomstige NS Dubbeldekkers Nieuwe Generatie, variant voor België? ;-)
Kan maar 160, misschien voor integratie van de "trage" Benelux richting Breda en Rotterdam of Eindhoven?
Plaats reactie